اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

15. فروردين 1395 - 21:23   |   کد مطلب: 17330
بیش از 45 درصد گردشگران استان همدان از آرامگاه بوعلی سینا در تعطیلات نوروز بازدید کرده اند.

به گزارش صبح الوند، رییس موزه  بوعلی سینا گفت : نوروز 1395 تعداد 36 هزار و 808 نفر از آرامگاه بوعلی سینا همدان بازدید کردند.

فاطمه زارعی افزود : درتعطیلات  نوروزی که پشت سر گذاشتیم آرامگاه بوعلی سینا پس از غار علیصدر پر بازدید کننده ترین جاذبه گردشگری در استان همدان بود .

وی  با بیان اینکه  آرامگاه بوعلي سينا همچون نگيني در قلب شهر کهن همدان مي درخشد و در ايام نوروز مورد توجه گردشگران قرار گرفته است افزود:آرامگاه بوعلي سينا بناي يادبود شيخ الرئيس ابوعلي سينا فيلسوف، دانشمند و طبيب مشهور ايراني است که همه ساله به ويژه در ايام نوروز پذيراي گردشگران داخلي و خارجي است.

زارعی یاد آور شد : بوعلي سينا از مشهورترين و تاثيرگذارترينِ فيلسوفان و دانشمندان ايراني تبار جهان اسلام بود که 450 کتاب در زمينه هاي گوناگون نوشته و شمار زيادي از آن ها در مورد پزشکي و فلسفه است. بوعلي سينا را بايد جانشين بزرگ فارابي و شايد بزرگ ترين نماينده حکمت در تمدن اسلامي بر شمرد.

رییس موزه  بوعلی سینا تاکید کرد: اهميت وي در تاريخ فلسفه اسلامي بسيار است زيرا تا عهد او هيچ يک از حکماي مسلمين نتوانسته بودند تمامي اجزاي فلسفه را که در آن روزگار حکم دانشنامه اي از همه علوم معقول داشت در کتب متعدد و با سبکي روشن مورد بحث و تحقيق قرار دهند و او نخستين و بزرگ ترين کسي است که از عهده اين کار برآمد.

آرامگاه بوعلي سينا در ميانه ميداني به همين نام در شهر همدان واقع است، ميداني بيضوي با درختان چنار کهنسال، باغچه هاي موزون، بنايي زيبا و تنديسي که معرف اين ميدان است، تفرجگاه زيبايي را به وجود آورده است.

گفتنی است،  بناي آرامگاه بوعلي سينا تاکنون سه بار نوسازي شده است مقبره قديمي آن که در زمان قاجاريه ساخته شده بود در خور شان و شخصيت علمي اين متفکر بزرگ نبود بنابراين انجمن آثار ملي ايران به مناسبت هزارمين سال تولد بوعلي سينا در سال 1330 تصميم به تجديد بناي آن گرفت.

طرح و نقشه بناي فعلي با معماري مهندس هوشنگ سيحون به سبک معماري قرني که حکيم در آن مي زيسته از روي قديمي ترين بناي تاريخ دار اسلامي يعني برج قابوس بن شمگير در شهر گنبد کاووس اقتباس شده است. محل فعلي آرامگاه بوعلي سينا منزل مسکوني ابو سعيد دخوک دوست صميمي بوعلي سينا بوده است که او نيز در جوار بوعلي سينا مدفون مي باشد.

در حال حاضر تالار جنوبي آرامگاه به عنوان موزه محل نگهداري سکه ، سفال، برنز و ساير اشيا کشف شده زير خاکي مربوط به هزاره هاي قبل از ميلاد و دوران اسلامي است. در تالار شمالي اين آرامگاه کتابخانه اي مشتمل بر هشت هزار جلد کتاب خطي و چاپي نفيس ايراني و خارجي و غرفه هايي مربوط به آثار بوعلي سينا و شعرا و نويسندگان همداني نگهداري مي شود. استان همدان با بیش از يک هزار و 800 آثر تاريخي به عنوان پايخت تاريخ و تمدن ايران زمين معرفي شده است.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان