اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

14. اسفند 1394 - 9:23   |   کد مطلب: 16948
رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان:
ساماندهی دست فروشان نیازمند همکاری دستگاهای اجرایی است
رئیس کمیسیون خدمات شهری ،حمل ونقل و ترافیک، محیط زیست و بهداشت شورای اسلامی شهر همدان بابیان اینکه در پی حذف دست‌فروشان نیستیم، بر همکاری دستگاه‌های اجرایی در طرح ساماندهی دست‌فروشان همدان تأکید کرد.
ساماندهی دست فروشان نیازمند همکاری دستگاهای اجرایی است

به گزارش صبح الوند، کامران گردان با بیان اینکه دستفروشی به عنوان بخشی از اقتصاد غیررسمی سابقه ای دیرین و در قالب پیله وری دارد، افزود: شکل گیری دست فروش ها به عنوان یک پدیده شهری و اجتماعی قابل بیان بوده و مسئله ای مرتبط با حق و سهم استفاده از فضای شهری برای شهروندان یک شهر است.

گردان ضمانت اجرایی طرح ساماندهی دست فروشی را رعایت قانون و همراهی افکار عمومی و رسانه ها و مسئولان دانست و اضافه کرد: در پی حذف دست فروشان نیستیم بلکه معتقدیم با شرایط اقتصادی سختی که هم اکنون وجود دارد باید محلی برای کسب درآمد این قشر از جامعه وجود داشته باشد.

وی گفت: مدیریت شهری همدان قصد دارد دست فروشان را با در نظر گرفتن منافع اصناف و کسبه ساماندهی کند که این موضوع نیازمند عزمی جدی در شهرداری است.

گردان با طرح این موضوع که مشکل سد معبر و وجود دست فروشان از مشکلات مهم شهری محسوب می شود، افزود: افرادی که مانع تردد عابران پیاده در پیادروها می شوند که باید تدابیر لازم برای این موضوع اندیشیده شود چرا که سد معبر نقض حقوق شهروندی است.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان ادامه داد: اجرای تدابیر لازم در این بخش به تنهایی از عهده شورای شهر و شهرداری برنمی آید و برای اجرای طرح ساماندهی دست فروشان باید ادارات مرتبط همانند فرمانداری، دادستانی، پلیس، اتاق اصناف و سازمان صنعت معدن و تجارت در این موضوع ورود پیدا کرده و باهمراهی و هماهنگی یکدیگر به انجام وظایف محوله بپردازند.

گردان با اشاره به مشکلات ناشی از ایجاد سد معبر اظهار کرد: شهرداری باید دستورالعمل های مختلف در این حوزه را استخراج کرده و یک شیوه نامه برای برخورد با متخلفین در مقابل مغازه ها و دیگر فضاهای معابر شهری تنظیم کند.

وی همچنین به مشکلات و معضلات ناشی از فعالیت وانت بارهای بار فروش در نقاط مختلف شهر اشاره کرد و افزود: ساماندهی وانت بارهایی که با توقف در خیابان ها و معابر اصلی موجب بروز تصادف و یا ناهنجاری در تردد دیگر خودروها می شوند از دیگر وظایف شهرداری است.

وی با بیان اینکه برای رسیدن به راه حلی پایدار درباره دست فروشان ابتدا باید آن ها را به رسمیت شناخت و به آن ها به چشم معضل و آسیب و شغل کاذب نگاه نکرد، تاکیدکرد: باید به شهروندزدایی از خیابان ها یا برخوردهای قهری شهرداری با دست فروشان پایان داد و با کمک سازمان های مردم نهاد فعالان و تسهیل گران اجتماعی به تشکل یابی آنان و شکل دادن اتحادیه دست فروشان کمک کرد.

گردان با بیان اینکه برای ساماندهی دستفروشان می‌توان پیشنهاد راه‎اندازی صنف دستفروشان را ارائه کرد، گفت:

می توان با کمک سازمانهای مردم نهاد ، فعالان و تسهیل گران اجتماعی به تشکیل اتحادیه دستفروشان یاری رساند تا آنها نیز همانند هر صنف دیگری رفع به مشکلات حوزه و ساماندهی وضعیت فعالیت خود بپردازند و در نهایت شهرداری وظایف خود را در زمینه فقرزدایی شهری بر عهده گرفته و شورای شهر و شورایعالی شهرسازی و معماری و مجلس شورای اسلامی قوانین و مقررات تکمیلی و مقوم را در این زمینه تهیه کنند تا بتوان فرایند تهیدست آفرینی را تعدیل کرد.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه باید توجه کرد مسئله فقر زدایی شهری صرفا بحث معیشت از طریق کارآفرینی یا تامین اعتبارات خرد نبوده بلکه مهم تر از آن مسئله تخصیص منابع و حق مشارکت است، گفت: در واقع فقر شهری زمانی قابل حل است که نابرابری اجتماعی برطرف شود.

گردان در امه همچنین از عدم اجرای پارکسوار سرگذر توسط شهرداری همدان گلایه کرد و گفت: حدود یکسال است که طبق مصوبه شورا شهرداری باید اتوبوسهای خیابان شهدا را به این پارکسوار منتقل کند که به دلایلی تا کنون انجام نپذیرفته است.

وی به مصوبات کمیسیون خدمات شهری ، حمل و نقل و ترافیک شورا پیرامون اجرای 13 طرح در این حوزه ها اشاره کرد و گفت: اعضای شورا به عنوان نمایندگان مردم در پارلمان محلی است و باید پاسخگوی مطالبات شهروندان باشد که متاسفانه مدیریت شهری تاکنون در برنامه ها را اجرایی نکرده که از جمله آنها ساماندهی و جابجایی مکان پرنه فروشان و طیور و دست فروشان است.

گردان در ادامه به عدم رعایت قانون تبلیغات توسط کاندیداها در سطح شهر افزود: طبق قانون باید با متخلفین برخورد صورت پذیرد و در حال حاضر ، در زمینه پوسترهای انتخابات که در در و دیوار سطح شهر و ایستگاه های اتوبوس نصب شده مستند سازی شده است و از شهرداری خواسته شد اقدامات قانونی خود را انجام دهد.

سید احمد حسنی حلم عضو شورای اسلامی شهر همدان نیز در این جلسه با انتقاد از عدم رعایت قانون توسط کاندیداهای انتخابات اخیر در نصب تیلیغات در سطح شهر اظهار کرد: نصب تبلیقات در دیوارهها و اموال عمومی شهراز جمله ایستگاه های اتوبوس ، تابلوهای راهنمایی و ... تخطی از قانون بوده و علاوه بر تخریب اموال عمومی مورد نارضایتی و اعتراض شهروندان نیز واقع شده است.

حسنی حلم تاکید کرد: باید برای کاندیداهایی که قانون را رعایت نکرده و موجب آسیب و تخریب اموال عمومی شده اند جریمه لحاظ شود.

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی وشرای اسلامی شهر همدان هم در ادامه  با انتقاد از اینکه نوع تبلیغات انتخابات پیامدهای زیانباری بر امکانات شهری وارد کرده است، گفت: قانون پیشگیری در نصب تبلیغات در سطح شهر مهمترین مقوله ای است که باید از طریق نهادهای بالادستی لحاظ شود چرا که این امر می تواند مانع از اینگونه خسارتها شود.

علی رضایی تاکید کرد: مدیریت شهری باید در زمینه فرهنگ سازری وارد شده و فرهنگ اینکه اموال عمومی متعلق به شهروندان بوده و مردم در حفظ و نگهداری اموال عمومی حساستر شوند.

رضایی همچنین بر اتخاذ تدابیری لازم برای ساماندهی دست فروشان تاکید کرد .

در ادامه این جلسه محمد علی پرزاد دیگر عضو شورای اسلامی شهر همدان بر برگزاری جلسات مستمر با حضور متولیان امر در امر ساماندهی دست فروشان تاکید کرد و گفت: مدیریت شهری باید با همکاریدستگاه های اجرایی متولی و اصناف در این زمینه وارد شود  چرا که عدم توجه هب این معضل منجر به گسترش دست فروشی در تمامی نقاط شهر خواهد شد.

پرزاد به پیشینه تاریخی و اصالت پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین اشاره کرد و افزود:  وجود دست فروشان وضعیت شهر را نامناسب کرده که این امر ویژگی تاریخی شهر بویژه میدان مرکزی را تحت تاثیر قرا داده است

رئیس مجمع امور صنفی همدان هم با بیان اینکه با ثبت مشخصات و شناسنامه دار کردن دستفروشان می توان دستفروشی را در شهرساماندهی کرد. گفت: با توجه به اینکه مکانی برای ساماندهی این تعداد دستفروش در همدان وجود ندارد بر این اساس با تعیین زمان برای گردشگران در فصول مختلف سال می‌توان دستفروشان را ساماندهی کرد.

حمید فرسایی وحید با اشاره به اینکه تشکیل صنف برای دستفروشان در دست بررسی و مطالعه است، افزود:

می‌توان دستفروشان را شناسنامه‌دار کرده و زمان فعالیت برای آنها را مشخص نمود که این مهم می‌تواند برای شهرداری درآمدزایی هم به دنبال داشته باشد.

همچنین در پایان این جلسه مصوب شد دست فروشان تا پایان اسفندماه از ساعت۹ شب به بعد فعالیت رسمی خود را آغاز کنند و هم زمان با آن مغازه های واقع در معابر شهر تا زمانی که لازم می دانند فعالیت کنند و در سال ۹۵ یک طرح اساسی برای ساماندهی دست فروشان همدان ارائه شود.

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان