اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

29. بهمن 1394 - 23:39   |   کد مطلب: 16578
نامزد ائتلاف اصولگرایان همدان گفت: فارغ از معنای لغوی بحث اعتدال از آن به عنوان یک واژه سیاسی استفاده می شود پس وقتی، تعریفی موجود نباشد به عملکردها نگاه می کنیم.
اعتدال‌گرایان همسوی با اصلاح طلبان هستند/ توقف برخی طرح‌های مهم و زیرساختی استان

به گزارش صبح الوند، نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس هشتم در نشست خبری خود در دفتر نافع اظهار داشت: مقام معظم رهبری فرموده اند: " امروز جهاد فرهنگی واجب است" و کارکنان این مجموعه نیز دلسوزانه در جبهه ای که حضرت آقا انتظار دارند؛ فعالیت می کنند. وی سپس درباره مهمترین مسائل روز نظام به گفتگو پرداخت.

نافع: با توجه به تاکید رهبری بر مسئله نفوذ؛ نفوذیها با چه لباس و شعاری وارد مجلس شده و چگونه می توان از ورود عناصر دشمن به مجلس جلوگیری کرد؟

سید محمد کاظم حجازی: بحث نفوذ در حوزه مجلس یکی ازحوزه های مفقودی است که شاید کمتر به آن توجه شود اگر قائل بر آن باشیم آنچه را که رهبری براساس آن نقشی که در اداره نظام اسلامی دارند؛ نشات گرفته از آن هوشمندی و درایت ایشان در موضوعات مختلف جامعه هست و معمولا جهت گیری هایی که در کلام ایشان مطرح می شود؛ برگرفته از حساسیتی است که ممکن است در گذشته مورد توجه بوده، اما در مقطعی توجه به آن بایدحساس تر باشد.

همانطور که می دانید در نظامی که براساس جمهوریت اداره می شود؛ مردم از یک نقش اصلی در شکل گیری و تثبیت این نظام برخوردار هستند؛ این هوشیاری برای مردم  کمک می کند که در ایفای نقش خودشان بتوانند جامع تر و اثرگذارتر ورود پیدا بکنند  

عکس این موضوع هم است اگر این درایت و تدبیر را نتوانیم در مردم ایجاد کنیم؛ اولین لطمه ای که می خوریم این است که این  ابزاری که دستاورد یک نظام اسلامی است برای مردم  حربه ای برای جهان سلطه خواهد بود که با زیرکی و مکری که در کارهایشان به کار می گیرند؛ این ابزار را در مسیر تقابل با خود این نظام استفاده کنند.

انتخابات دقیقا یکی از این ابزاری است که نظام اسلامی برای این حق به جامعه به وجود آورده است که با بهره گیری از این حق، مردم بتوانند در حوزه های مختلف نظام، دیدگاه خود را به کرسی بنشانند.

در مجلس شورای اسلامی تمامی کسانی که به عنوان رجل سیاسی درآن حضور پیدا می کنند؛ منتخب مردم هستند و از لحظه ای که وارد مجلس خواهندشد؛ ریل گذاری نظام توسط آنها معنا و مفهوم پیدا می کند و تمامی قوا باید براساس آن ریل حرکت بکنند.

چیزی که ما داعیه آن را داریم که باید یک جامعه قانون مدار باشد و این قانون در مجلس تدوین می شود.

اگر کسانی که در مجلس ورود پیدا کردند از این قابلیت لازم نسبت به ایفای آن نقش برخوردار بودند یقینا این نگرانی که اشاره شد عملا مسیر آن بسته خواهد شد و در یک جهتی که منطبق با تکالیف مجلس است؛ قانونگذاری صورت خواهد گرفت.

ولی متاسفانه ویژگی مجلس این است که امکان نظارت دقیق به  حوزه عملکردی نمایندگان آن وجود ندارد و این یک فرصتی است برای کسانی که در نظام استکباری طراحی تقابل با این نظام را دارند، به اینکه بتوانند  با یک چیدمان بسیار غیر محسوس از افرادی که حتی ناخواسته در میدان و زمینی  بازی می کنند که این زمین ازطریق استکبار تعریف شده است؛ کلام و موضع گیری و آراء آن ها در آن جهت  قرار گیرد.

معمولا این افراد، انسانهایی هستند که زمانی در مسیر بهره برداری نظام سلطه قرار می گیرند که ریشه های تفکری آن ها از یک استحکام  لازم در مبانی نظام اسلامی برخوردار نیست و انسان هایی هستند که  ممکن است بسیارپر سروصدا باشند، اما عمق نگرشی آنها به مبانی نظام از یک سطح لازم بر خوردار نیست و آن بصیرت که مقام معظم رهبری در مباحث مختلف به آن اشاره داشتند در حوزه تفکری  آن ها پیدا نمی شود.

 به نظر می رسد بحث  نفوذ در مجلس از حساسیت بسیار بالایی برخوردار است که اگر در مرحله انتخاب ما کوچکترین کم دقتی به این مسئله داشته باشیم و یا به صورت احساسی، آراء خود را در صندوق بینداریم؛ تبعات آن برای 4 سال گریبان گیر مردم خواهد شد. 

نافع: رهبر معظم انقلاب عنوان کرده اند که نقش مجلس در ریل گذاری حرکت دولت ها خیلی مهم است و مسیر حرکت قطار دولت را تعیین می کند؛ با توجه به این تعریف، نمایندگان چطور می توانند برای دولت ریل گذاری کنند؟

سید محمد کاظم حجازی: همانطور که اشاره شد چه دولت چه قوای دیگر مکلف هستند براساس آنچه در قانون اساسی هست و مطابق با آنچه که در قانون برای آنها تعیین وظیفه می شود؛ وظایف خودشان را به انجام برسانند یعنی لوکوموتیو متحرک دولت یا دیگر قوا باید روی یک ریل حرکت کنند. که این ریل روی مجلس شورای اسلامی شکل می گیرد.

من قائل براین هستم که اگر مجلس شورای اسلامی درآن قامت تدوین قانون و نظام تعمیمی خودش جامعیت لازم را داشته باشد؛ ضعیف ترین دولت ها را می تواند به تحرک وادارد چون هم قانون را تدوین می کند و هم در جایگاه نظارت می تواند یک پرسش گری مناسب را داشته باشد که هر جا کم تحرکی در حوزه دولت دیده شد با باز خواست و تلنگر به موقع بتواند یک جهت گیری در مسیر سرعت بخشی به آن  حوزه اجرایی و دولتمردان داشته باشد و اگر یک دولت پرتوانی باشد و مجلس یک مجلس ناپخته ا ی در وظایف تعمیمی خودش باشد می تواند سنگ اندازی هایی داشته باشد که در این سنگ اندازی ها، مطالبات اجتماعی مردم به زمین بماند پس این یک نکته مهم است و این یعنی همان ریل گذاری و باز کردن راه برای  این حرکت عظیم است.

در موضع مباحث سیاسی این از یک وسواسیت بیشتری برخوردار است یعنی اگر این ریل گذاری ناخواسته از آرمانهای انقلاب اسلامی انحراف گیرد؛ بهترین تمسک را برای کسانی که بخواهند در مسیر تقابل با نظام عمل کنند به وجود می آورد چرا که  استناد به قانونی می کنند که مصوبه در مجلس شورای اسلامی این نظام دارد و با همین قانون می توانند اسباب تقابل با نظام را به وجود آورند.

این ظرافت کار مجلس است و این ویژگی باید برای تک تک کسانی که در حوزه اعلام آمادگی کاندیداتوری مجلس می خواهند ورود پیدا کنند باید مهم باشد که فارغ از تقید و تدین و مسائل اخلاقی که حتما هر فرد باید داشته باشد؛ توانمندی برای این هوشمندی های سیاسی مهم است که آیا ممکن نیست به دست همین فرد قوانینی تثبیت بشود که فردا اینها استنادی بشود برای مجموعه هایی که با همین قوانین بتوانند آرمان های انقلاب حرکت های بزرگ انقلاب را  در مقابلش سد ایجاد کنند.

نافع: اخیرا گروهی به نام اعتدال گرا در بین کاندیداهای مجلس و خبرگان برخاسته اند، به نظر شما آیا اعتدال در نظام اسلامی پذیرفته است؟ آیا موضع کاندیدای مجلس نباید شفاف باشد؟

سید محمد کاظم حجازی: در بحث اعتدال انتظار مردم و نیروهای ارزشی این بود که از زمان تشکیل دولت آقای روحانی و فرمایش مقام معظم رهبری که کسانی که شعار اعتدال دارند؛ تعریفی از اعتدال ارائه دهند تاکنون، چنین تعریفی را ما از این مجموعه  نداشتیم که تبیین کننده تفکر سیاسی آنها باشد.

فارغ از معنای لغوی بحث اعتدال از آن به عنوان یک واژه سیاسی استفاده می شود پس وقتی، تعریفی موجود نباشد به عملکردها نگاه می کنیم.

عملکردی که امروز در این حوزه بروز پیدا کرده، همسویی و همگرایی برنامه ها در حوزه اصلاح طلبان است چرا که  مبانی فکری آنها را دقیق تر می شناسیم و مواضعی که مقام معظم رهبری مشخصا درمورد کسانی که در جبهه  اصلاح طلبی کار می کنند؛ شفاف و بسیار روشن است و این تعریف من منطبق با عملکرد آقایان است و اگر احیانا تعریف دیگری دارند باید بیان کنند

در بین خودشان هم اختلاف نظر هست؛ بعضی از آنان اعتدال را یک هدف تبیین می کنند؛ بعضی ها یک برنامه  راهبردی برای رسیدن به یک سری اهداف دیگر تعریف کردند. با این گام ها مسیر انقلاب به آن اهداف و آرمانی که امام بزرگوار و رهبری  بر آن قائل بودند نخواهد رسید یعنی جهت گیری هایی چه در حوزه  سیاسی چه در حوزه اقصادی چه در مباحث فرهنگی برخاسته از این تفکر و پروژه هایی که در سطح جامعه مطرح می شود نمی تواند به مطالبه نیروهای ارزشی و انقلابی در جامعه پاسخ دهد.

نافع: با توجه به دشمنی دیرینه آمریکا، مهمترین وظیفه نمایندگان مجلس آینده در مسیر اجرای برجام چیست؟

سید محمد کاظم حجازی: نافرجامی افکار اعتدالیون و اصلاح طلبان برای خود آنها از شفافیت قابل توجهی برخوردار است؛ به یقین اگر تکیه بر فرمایشات هوشمندانه مقام معظم رهبری، آینده نظام را رقم می زند.

برجام محصول روندی در نظام بود که پایان این راه به مسائلی ختم شد که مین های متعددی را در ادامه حرکت نظام به جا گذاشت یعنی فارغ از تحلیلی که متولیان حوزه اجرایی دارند و آثاری که بر آن قائل هستند که ممکن است در گذر زمان برای جامعه داشته باشد؛ تنگناهای بسیار شدید و جدی را هم برای برنامه های نظام به وجود آورد به همین دلیل حوزه تعمیمی و مجلس شورای اسلامی باید بتواند با یک روش متفاوت از روال گذشته، مقدمات و برنامه ریزی هایی را به وجود بیاورد که ظرف سالیان سال بتواند بر آن مباحث نظارت داشته باشد و این بار خیلی متفاوت است با آنچه که ما در پیش رو داریم و آنچه که در گذشته سپری کردیم.

پس یکی از حساسیتهای مجلس دهم، انتخاب افرادی است که در این موقعیت بسیار حساس بتوانند گذر صحیحی را از این میدان به وجود بیاورند و این مشخصا کار مجلس است.

ولی مجلس، ملت آنها را نمی بخشند اگر دراین کار دقت وتوجه نداشته باشند و حساسیت موضوع را متوجه

در قضیه برجام ما حقوق متعددی از مردم را به معامله گذاشتیم و اگر قرار شود که برای اخذ مجدد این حقوق، شیوه مدیریتی و حرکت دقیق صورت نگیرد؛ یقین دارم که چند دهه خواهد گذشت تا بعدا ملت متوجه شوند آن خسرانی که در این تصمیم برای آنها حاصل شده چه خواهد بود.

نافع: همدان عنوان "کلان شهر" و " پایتخت تاریخ و تمدن" را یدک می کشد، اما هنوز تا پیشرفت فاصله زیادی دارد چه کارهایی در مجلس هشتم داشتید و چه برنامه هایی در این زمینه دارید؟

سید محمد کاظم حجازی: در دوره هشتم مجلس، برایم مهم بود این بود که در مسیر پیشرفت استان چه قدم هایی باید برداشته شود، چه کاری شده و چه کاری  باید استمرار پیدا کند.

مطالبه عموم و آحاد مردم براساس ارتباط من با آنان نگرانی سطح درآمدشان بود چرا که  در همدان سطح درآمد متوسط خانواده ها  نسبت به  حد متوسط کشوری پایین تر هست و این بر می گردد به اقتصاد استان یعنی آنچه که باید در حوزه اقتصاد صورت گیرد تا توانایی مردم برسر سفره زندگیشان بهتر بشود.

در تحقیقی که به عمل آوردیم متوجه شدیم که موضوعات مختلفی در دستور کار در آن مقطع بود مانند بحث کشاورزی، تجارت، گردشگری، صنعت، توریسم درمانی و...  بحث هایی بود که ما در آن مقطع در دستور کار کارگزاران مشاهده کردیم.

اما آنچه که موجب تحقق نیافتن شده بود؛ نبود زیر ساخت های لازم در توسعه استان مثل آزادراه ساوه-همدان بود که تا شهریور سال 91، 90 درصد پیشرفت داشت و 28 کیلومترش ظرف 4 سال اخیر انجام شد.

فرودگاه قبلا دو تا پرواز داشت و ظرف چندماه نزدیک به  9 تا 11 پرواز اضافه شد، گرفتن دو ردیف ملی برای فرودگاه همدان و ساخت سالن مجاور برای پذیرش مسافرین در همان مقطع انجام شد که متاسفانه ظرف این سال های اخیر این پروژه متوقف شده است.

کار سوم بحث راه آهن بود و هم راه آهن ملایر و هم راه آهن همدان هردو مهم بود چون هردو در حوزه استان همدان بود و این 3 مبحث در حوزه زیرساختی از مهم ترین قدم هایی بود که در آن مقطع برداشته شد.

برای ایجاد اشتغال به خصوص در حوزه صنعت با مصوبه ای که از مجلس شورای اسلامی گرفته شد منطقه ویژه اقتصادی جهان آباد با حدود هزار هکتار زمین در آن منطقه مصوب شد که شنیدم ظرف این سال های اخیر این منطقه ویژه به چند قسمت تقسیم شده است و به جاهای مختلف واگذار شده است.

در کنار این کارها، بنابه فرموده مقام معظم رهبری در مورد حوزه ایرانی-اسلامی، پیشنهاد ایجاد شهر جدید حورا را به تصویب رساندیم و تمام مسائل قانونی اش انجام شد، اما همچنان متوقف است.

دیگری بحث استادیوم ملی در دانشگاه بوعلی بود که نشستهای علمی تمامی دانشگاه هایی سراسر کشور در همدان باشد این که این طرح ردیف ملی پیدا کرد و مصوب و ابلاغ برای اجرا شد که متاسفانه این موضوع نیز متوقف شده است.

واقعا وقتی چنین موقعیت هایی پیش می آید و کوتاهی هایی صورت می گیرد؛ حقوق مردم تضییع می شود.

اگر موفق شویم همین محورها را پویا کنیم؛ یقینا آنچه خواسته مردم در حوزه اشتغال، رفاه و.. است با این امکانات می توانیم به سرانجام برسانیم  و آن مطالبه اجتماعی صورت بگیرد چرا که فهم من از تلنگرهای مقام معظم هبری در آغاز هرسال که بحث اقتصاد را مطرح می کنند؛ همین هست که افرادی که در حوزه کارگذاری هستند آنها را عملیاتی کنند و به نظرم اگر همت بیشتری برای اتمامش این موارد صورت گیرد؛ قسمت اعظمی ازفرمایشات مقام معظم رهبری در حوزه استان تجلی خواهد یافت و شعار انتخاباتی من هم بر همین اساس طراحی شده که "پیشرفت در دستان ماست" نام دارد.

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان