اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

28. بهمن 1394 - 10:45   |   کد مطلب: 16534
یک عضو ائتلاف اصولگرایان ضمن بیان اینکه تأکید دولت بر سرمایه گذاران خارجی یک نوع فرا فکنی است تصریح کرد: اصرار دولت بر اینکه سرمایه های خارجی وارد کشور شوند اذعان به ناتوانی دولت در ساماندهی سرمایه های داخلی دولت است.
بی توجهی دولت به سرمایه 870 هزار میلیاردی در داخل کشور/ فقط چسبیده اند به 5 هزار میلیارد خارجی‌ها!/ طرح برجام دو در پی شکست برجام یک است

به گزارش صبح الوند، حجت الله عبدالملکی، کارشناس مسائل اقتصادی و یکی از اعضای ائتلاف اصولگرایان در گفت و گو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ اظهار داشت: مهمترین هدف ائتلاف اصولگرایان برای پیگیری بعد از ورود به مجلس آینده، بهبود معیشت مردم و اوضاع اقتصادی است.

این کارشناس مسائل اقتصادی وی در توضیح راه های مختلف حمایت از تولید اظهار داشت: راه های مختلف حمایت به عواملی اشاره دارد که باید روی همه آنها تأکید شود و در حقیقت 6 عامل وجود دارد که همه آنها را باید در نظر داشت.

این عضو ائتلاف اصولگرایان با اشاره به لزوم قانون‌گذاری روی 6 عامل و نظارت دقیق روی آنها تصریح کرد: اولین عامل بازار است که در این بخش باید سیاست های کنترل بازار را در یش بگیریم؛ در حال حاضر واردات کمر تولید را شکسته است و دومین عامل نیز مواد اولیه است که در بخش تأمین مواد اولیه به جهت وابستگی ها به خارج از کشور هزینه تأمین مواد اولیه بالا است و همین موضوع باعث شده است که تولید با هزینه زیادی انجام گیرد.

عبدالملکی با تأکید بر لزوم تکمیل زنجیره ارزش در داخل کشور تصریح کرد: نهادها و مواد اولیه صنایع اصلی در کشور باید در داخل تأمین شود تا هزینه تولید کاهش پیدا کرده و قیمت ها هم در نهایت پایین تر بیایند.

وی با اشاره به سومین عامل که نیروی انسانی است، خاطرنشان کرد: ما کشوری هستیم که به نیروی انسانی بالایی برای تولید احتیاج داریم و در عین حال بیکاری یکی از مشکلاتی است که کشور با آن در گیر است؛ اصلاح قوانین مربوط به کار و افزایش توانمندی های نیروی کار در کنار تقویت تولید کننده به نحوه که بتواند سهل تر و آسان تر از نیروی کار استفاده کند از برنامه های مهم اصول گرایان است.

این کارشناس مسائل اقتصادی با تأکید بر تقویت نظام تأمین اجتماعی تصریح کرد: بیمه های بیکاری برای کارکنان و کارمندان می تواند نیروی کار را تقویت کند؛ عامل سرمایه نیز یکی از عوامل مهم در کشور است، در حال حاضر شبکه بانکی ما بیش از 300 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت می کند که وارد بخش تولید نمی شود.

این عضو ائتلاف اصولگرایان ضمن بیان اینکه تأکید دولت بر سرمایه گذاران خارجی یک نوع فرا فکنی است تصریح کرد: اصرار دولت بر اینکه سرمایه های خارجی وارد کشور شوند اذعان به ناتوانی دولت در ساماندهی سرمایه های داخلی دولت است، کشوری که 870 هزار میلیارد تومان سرمایه داخلی در اختیار دارد ولی تبدیل سرمایه گذاری نمی شود، چرا اصرار بر سرمایه گزاری روی 5 تا هزار 6 میلیارد سرمایه خارجی دارد.

عبدالملکی با بیان اینکه سرمایه خارجی در مقابل سرمایه داخلی کمتر از نیم درصد است، تشریح کرد: سرمایه‌های خارجی اطمینانی در پی ندارد و باعث ایجاد شکنندگی در اقتصاد کشور می شود که برای همین مقدار سرمایه بایدامتیاز های زیادی را هم از دست بدهیم که پیش از این شاهد قراردادهایی از این دست مانند پژو و... مشاهده شد.

وی افزود: پنجمین عامل ایده و ابتکار است، به طوری که اقتصاد دانش بنیان به تولید کمک کند؛ اگر بتوانیم دانش را به تولید تزریق کنیم، هم کیفیت تولید افزایش پیدا کرده و از طرف دیگر هزینه تولید کاهش پیدا می کند که لازمه این امر برقراری رابطه میان تولید و پژوهشگاه ها است.

این عضو ائتلاف اصولگرایان با بیان اینکه رتبه علمی ایران در جهان افت پیدا کرده است و رهبری هم هشدارهایی را داده اند اظهار داشت: در دولت یازدهم هم نرخ رشد علمی کند شده و هم نظام برقراری ارتباط میان تولید کننده و دانشگاه ها کم شده است و از این جهت تأثیرات سوئی بر روی تولید گذاشته شده است.

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به نقش فرهنگ در استفاده از کالاهای داخلی بیان داشت: تعداد زیادی از مسئولان دولتی اصرار زیادی در استفاده از محصولات و کالاهای خارجی اعم از خودرو، پوشاک و ... دارند؛ در چنین اقتصادی تولید کننده انگیزه نخواهد داشت و این فرهنگ مصرف کالاهای خارجی و ترویج فرهنگ اشرافی‌گری به سرعت به بدنه جامعه تزریق شده و تمایل مردم به مصرف کالاهای داخلی را بالا می‌برد.

عبدالملکی با اشاره به لطمه جدی فرهنگ مصرف کالاهای خارجی به تولید تاکید کرد: بی اعتنایی دولت به تولید کنندگان با سیاست‌های اقتصادی که در پیش گرفته است، روحیه تولید کنندگان را تضعیف کرده و به سرمایه داران کدها و آدرس غلطی را می دهد که وارد عرصه تولید نشوند.

طرح برجام دو در پی شکست برجام یک است

وی در خصوص طرح برجام 2 از سوی دولت اظهار داشت: برجام دو در پی شکست برجام یک در عرصه اقتصاد است. در برجام شاید به نظر دولت دستاوردهای سیاسی به دست آمده باشد، اما نتوانستند روی تولید و اقتصاد اثر مثبتی با برجام یک بگذارند.

این کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: بعد از اینکه دولت مدت های زیادی مسائل داخلی را به برجام گره زد، و تنها اندکی بعد از به نتیجه رسیدن برجام، روحانی در گفتگوی تلویزیونی خود با مردم اعلام کردند که 60 درصد مشکلات کشور هیچ ربطی به برجام ندارد.

عبدالملکی افزود: مسئولینی که امروز مشکلات کشور را جدا از برجام می‌دانند همان افرادی هستند که حتی مشکلات آب خوردن و آلودگی هوا را نیز به خاطر تحریم ها می دانستند.

این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: سیاست مبنایی اصولگرایان تقویت تولید است؛ چرا که تقویت تولید باعث خروج از رکود می شود؛ وقتی به تولید کننده کمک می شود، یعنی تولید کننده با هزینه کمتر و با سهولت بیشتر می تواند محصول خود را وارد بازار کند و به جهت اینکه هزینه تولید وی کاهش پیدا کرده می تواند محصول خود را با قیمت کمتری عرضه کند.

این عضو ائتلاف اصولگرایان خاطرنشان کرد: کنترل تورم و بلکه حتی تورم منفی یعنی کاهش قیمت ها یکی از پیگیری های اصلی ائتلاف اصولگرایان است، چرا که اقتصاد ایران حتی ظرفیت این را دارد که شاهد تورم منفی باشد یعنی قیمت ها شروع به پایین آمدن کنند.

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان