اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

10. بهمن 1394 - 9:08   |   کد مطلب: 16081
رییس کمیسیون اقتصاد ، سرمایه گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان بافت های فرسوده را نوعی سرمایه گذاری و ذخیره ای برای توسعه شهر دانست و گفت: بافت فرسوده ظرفیت باارزشی در امر جذب گردشگراست که شرکت عمران و مسکن سازان استان می تواند در احیای این بافت ها مطلوبتر عمل کند.
شرکت عمران و مسکن سازان در بافت فرسوده همدان می تواند بهتر عمل کند

به گزارش صبح الوند، محمد تبریزی در جلسه کمیسیون اقتصاد، سرمایه‎گذاری و گردشگری شورا که پیرامون مباحث بافت فرسوده برگزار شد، با بیان این مطلب افزود : احیای بافت های قدیمی و فرسوده علاوه بر زنده کردن هویت شهر ، از توسعه افقی شهر در نقاطی که بهترین فضای سبز را دارد نیز جلوگیری می کند.

تبریزی با بیان اینکه در بافت های فرسوده امکانات زیربنایی و خدماتی آماده است، اضافه کرد : این امکانات باعث می شود از یکسری هزینه هایی همچون حمل و نقل عمومی ، انشعابات خدمات آب ، برق ، گاز و... صرفه جویی گردد.

وی با اشاره به اهمیت احیاء و حفظ بافت های قدیمی و واجد ارزش شهر اظهار کرد : باید بررسی کرد که شهر جدید حورا که قرار است در جوار کلانشهر همدان احداث شود که آیا توجیهی داشته یا اینکه آیا هویت یک شهر زنده را به خود خواهد گرفت.

رییس کمیسیون اقتصاد ، سرمایه گذاری و گردشگری شورا زحمات تحقیقات و اقدامات مجموعه شهرداری همدان در احیای بافت های فرسوده را قابل تقدیر دانست و افزود : در این راستا مصوبات قانونی و تشویقاتی برای احیاء مصوب شد اما علیرغم این باز اقدامات کافی نبود لذا باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

محمد تبریزی فعالیت سازمان بهسازی و نوسازی شهرداری همدان در شناسایی و احیای بافت های قدیمی شهر را نقطه آغازی در این زمینه برشمرد و از کم توجهی متولی امر در این راستا انتقاد کرد و گفت : سازمان راه و شهرسازی ارگانی متولی است که بودجه و پشتیبانی مالی دولت را دارد و می تواند بهتر از این عمل کند.

تبریزی با بیان اینکه احیای بافت فرسوده هویت شهر را زنده می کند اضافه کرد : در بحث بهسازی و احیای منطقه جولان به اندازه کافی اقدامی صورت نگرفته است و بر عملکرد سازمان عمران و مسکن سازان استان دراین زمینه انتقاد وارد است.

وی با بیان اینکه مسوولان مربوطه باید به درستی پیگیر موضوع احیاء و با زنده سازی بافت های فرسوده باشند، یادآور شد : این اداره باید پیگیر مصوبات و مساعدتهای بافت ها در مرکز باشد اما شاهد رکود در بافت جولان و نظربیگ هستیم.

تبریزی با اشاره به اینکه مجموعه راه و شهرسازی باید نقش خود را به درستی ایفا کند افزود : بخش شهرسازی این سازمان ضعیف عمل کرده است.

این مقام مسوول با بیان اینکه طرح تفصیلی شهر همدان توسط ادارات و سازمانهای دولتی تغییر می کند، یادآور شد: متاسفانه ادارات دولتی املاک استیجاری در بافت های مسکونی و در نقاط  بالای شهر و دور از دسترسی شهروندان اجاره می کنند که این موضوع مداخله در طرح تفصیلی است و باید توسط سازمان مربوطه پیگیری شود.

تبریزی با انتقاد از اینکه برخی از سازمانهای غیر انتفاعی و دولتی وارد کسب درآمد شده اند، افزود : درآمد حاصل از سوی برخی ادارات به حساب خزانه واریز می شود و این افتخار نیست حال اینکه شهرداری نهادی درآمدزا است و این درآمد را برای توسعه شهر هزینه می کند.

به گفته تبریزی بافت فرسوده در بهترین نقاط و مرکز شهر واقع شده است، اظهار کرد : تنها یک بدنه ضعیف و آسیب پذیر از بافت قدیمی شهر باقی ماندو هم اکنون از رینگ اول به قسمت های دیگر شهر نیز سرایت کرده است.

رییس کمیسیون اقتصاد ، سرمایه گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان احیاء بافت فرسوده را کاری اصولی و ماندگار دانست و گفت : شهرداری باید با سازمانهای اقتصادی خود مدلهای مختلفی را تعرف کرده و سرمایه گذاری مشارکتی با بخش خصوصی را در این زمینه راه اندازی کند.

محمد تبریزی از زحمات مجموعه شهرداری در احیای بافت های فرسوده شهر تشکر کرد و گفت : علیرغم این تلاشها اما اقدامات کافی نبوده چرا که احیاء بافت های قدیمی باید کار کرد داشته و رونق اقتصادی برای شهروندان و ساکنین منطقه به همراه داشته باشد.

وی به بازسازی و احیاء کاروانسراها نیز اشاره کرد و گفت : این کاروانسراها در دل شهر و بازار قرار گرفته اند که به لحاظ عدم دسترسی به معبر سواره رو شهرداری برای حذف پارکینگ در این نقاط مواخذه نمی شود.

رییس شورای اسلامی شهر همدان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه برخی مدیران نسبت به همدان تعصب ندارند، و در این زمینه خلاء وجود دارد گفت: در زمینه احیای بافت های فرسوده باید با قوت و توان خود این خلاء را پر کنیم و شورا و شهرداری تا حد توان دراین زمینه حمایت می کند.

علی‎اکبر نظری با تاکید بر اینکه با بازسازی و احیای بافت فرسوده می‎توان زمینه رشد و توسعه شهری را فراهم کرد، افزود: بازسازی کاروانسراها و نقاط فرسوده اشتغالزایی و رونق گردشگری را به دنبال دارد که باید این موضوع نیز مد نظر باشد.

نظری با بیان اینکه وزیر راه و شهرسازی از طرح باززنده سازی به خوبی استقبال و حتی حمایت هم کرده است گفت: همدان در بحث احیای بافت فرسوده ظرفیت و پتانسیل قابل توجهی دارد، براین اساس باید از این ظرفیت و توجه دولت برای توسعه شهر و رونق گردشگری بهره گرفت.

وی اضافه کرد: بازسازی محلات و بافت فرسوده نیازمند پیگیری است که در این راستا شهرداری همدان باید مجموعه‎ای برای این موضوع تشکیل داده و فردی را به عنوان نماینده شورا و شهرداری جهت هماهنگ‎کننده و پیگیر این مباحث معرفی کند.

نظری تاکید کرد: به منظور بررسی وضعیت بهسازی و توانمندسازی محلات و بافت فرسوده لازم است جلسه‎ای با حضور معاون عمرانی استاندار و مدیران راه و شهرسازی و سازمان میراث فرهنگی  برگزار شود.

 

محمدعلی پرزاد عضو شورای اسلامی شهر همدان نیز در این جلسه گفت: اکنون به دلیل نبود ساخت و ساز رکودی وجود دارد و این رکود با بازسازی بافت فرسوده به نسبت رفع می‌شود.

محمدعلی پرزاد با بیان اینکه شهرداری به راحتی از مقوله بهسازی بافت فرسوده عبور نکند، اظهار کرد: مجوز بازسازی 100 هزار واحد فرسوده اخذ شده و این اقدام مناسبی است که می تواند تحولی در شهر ایجاد کند.

شهردار همدان نیز با بیان اینکه بازسازی و توسعه بافت فرسوده مورد توجه دولت است، گفت: سازمان بهسازی و نوسازی شهرداری علی رغم اینکه فعالیتش دیر شروع شده اما طی یکسال گذشته چندین برابر سازمانهای دیگر متولی کار احیا و بازسازی بافت قدیمی انجام داده است.

مصطفی رسولی اظهار کرد: سازمان بهسازی و نوسازی شهرداری بیشتر کاروانسراهای شهر شناسایی کرده و پیگیر اجرای مصوبات است .

معاون شهرسازی و معماری شهرداری همدان هم با اشاره به اینکه نوسازی بافت فرسوده در اولویت است، گفت: در برنامه‎های دولت بازآفرینی و بازسازی مناطق فرسوده لحاظ شده و به راه و شهرسازی ابلاغ شده است.

مجید یوسفی‌نوید با اشاره به اینکه ستاد بازآفرینی همدان راه‎اندازی شده است، بیان کرد: محدوده‎های بازآفرینی پنج قسمت هستند که شامل سکونتگاه‎های غیر رسمی، روستاهای الحاق شده به محدوده شهری، بافت فرسوده، نقاط تاریخی و مناطق حاشیه شهر است.

وی با بیان اینکه پوشش بازار و ساماندهی کاروانسراها در همدان شروع شده است، گفت: از سوی استاندار 15 میلیارد تومان برای بافت فرسوده و 3 میلیارد برای توانمندسازی محلات در نظر گرفته شده است.

یوسفی‎نوید با اشاره به اینکه مجموعه راه و شهرسازی نماینده خوبی برای ارتباط با تهران در نظر نگرفته است، گفت: در محله گنبد علویان نیز پنج پلاک تجمیع می‎شود و مبلغ 2.5 میلیارد تومان برای شهرداری آورده به همراه دارد و 24 مغازه ایجاد می‌شود.

مدیرعامل سازمان سرمایه‎گذاری شهرداری همدان نیز با اشاره به اینکه شهر حورا فقط سکونتگاه است و کاربرد دیگری نخواهد داشت، گفت: با وجود شهرک‌های اقماری مختلف و ایجاد آنها باز هم مردم وارد بازار و مرکز شهر می‎شوند.

اکبر رنجبران با اشاره به اینکه با بازسازی بافت فرسوده و بازار، فرهنگ و هویت همدان زنده می‌شود، اظهار کرد: بازسازی بازار همدان می‎تواند منبع درآمد گردشگری باشد.

مدیرعامل سازمان بهسازی و نوسازی شهرداری همدان نیز ضمن ارائه گزارشی از اقدامات این سازمان در این جلسه با اشاره به اینکه اکنون شهرداری متولی مقوله پوشش سقف بازار است، گفت: کار پوشش سقف بازار نخودریزها تمام شده و راسته قصابان شروع شده است.

میلاد کریمی با بیان اینکه سازمان بهسازی و نوسازی املاک واجد ارزش و تاریخی همدان را شناسایی کرده است، خاطر نشان کرد: سازمان بهسازی و نوسازی شهرداری بازوی اجرایی ندارد و درخواست این است که وام بافت فرسوده به این سازمان واگذار شود.

وی گفت: خانه بوم‎گردی با مشارکت بخش خصوصی به عنوان مهمانسرا در جولان در راستای توسعه گردشگری ایجاد شده است.

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان