اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

3. بهمن 1394 - 15:15   |   کد مطلب: 15953
تاکید رییس کمیسیون اقتصاد، سرمایه گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر:
ضرورت چابک سازی سازمانهای اقتصادی شهرداری همدان با هم
رییس کمیسیون اقتصاد و سرمایه گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر چابک سازی سازمانهای اقتصادی شهرداری را ضروری دانست.
ضرورت چابک سازی سازمانهای اقتصادی شهرداری با هم

به گزارش صبح الوند به نقل از روابط عمومی شورای اسلامی شهر همدان، محمد تبریزی در جلسه کمیسیون اقتصاد و سرمایه گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر پیرامون روند اجرایی پروژه بازار و پارکینگ سینا با تاکید بر اینکه تمرکز زدایی در امور خدماتی و ارائه خدمات رفاهی به شهروندان افزود : بر این اساس در مواردی که نیاز به تصمیم های مدیریتی در باب سرمایه گذاری و موارد اقتصادی است تمرکز گرایی مناسب تر است و شهرداری باید با ایجاد یک مغز متفکر مرکزی نسبت به هماهنگ نمودن سازمانهای اقتصادی خود جهت کارآمدی آنها با ایجاد یک نهاد هماهنگ کننده اقدام نماید.

محمد تبریزی با اشاره به اینکه تمامی کارهای شهرداری به نوعی سرمایه گذاری تلقی می شود اضافه کرد: هنگامی که شهرداری پل یا پارکینگ و یا پارک و سایر کاربریهای عمومی را احداث می کند در واقع بر ارتقاء شهر اهتمام ورزیده ، لیکن برخی پروژه های بطور خاص مصداق سرمایه گذاری از جمله پروژه سینا است.

تبریزی با اشاره به اینکه زیبنده نیست که شهرداری با مصوبه نهادی بالادستی پروژه ای را به اجرا و پیش فروش درآورد ولیکن نسبت به تحقق وعده های خود اقدام ننماید، اظهار کرد: این موضوع علاوه بر ایجاد بدبینی و خدشه دار کردن اعتماد عمومی به نهادهای شهری، موجب ورود ضرر و زیان به شهروندان نیز شده و اینکه عده ای در مقابل شهرداری یا شورا جهت احقاق حق خود تجمع نمایند و یا اعتراض خود را به انحاء مختلف منعکس نماید تخریب چهره شهرداری است و به هر قیمتی باید اینگونه موارد را حل و فصل نمود.

وی در این خصوص ادامه داد: شهرداری باید با درسهایی که از اینگونه پروژه ها گرفته است در بدو امر برنامه ریزی مدون خود را تهیه و سپس اقدام به مشارکت و یا سرمایه گذاری نماید.

رییس کمیسیون اقتصاد و سرمایه گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر اضافه کرد: کمبود منابع همواره مشکل اصلی نیست بلکه عدم مدیریت صحیح و هماهنگی بین بخشی است که موجب هدررفت سرمایه خواهد بود.

به گفته محمد تبریزی سرمایه گذاری باید موجب ارتقاء جایگاه شهر در همه زمینه ها باشد بطور مثال آرامگاه بوعلی سینا همچون چند مکان دیگر در شهر همدان که انگشت شمار بوده و وجهه جهانی دارند می باید با حساسیت ویژه ای ساخت و ساز در حریم آنها صورت پذیرد و هر پروژه در این محدوده ها سریعاً به اتمام برسد.

تبریزی افزود: با طولانی شدن زمان انجام پروژه با تحمیل هزینه ها بالاسری و افزایش قیمتهای مصالح سودآوری پروژه ها با تهدید مواجه بوده و در تحقق آن تردید وجود دارد و شاید به نوعی به ضرر شهرداری نیز بینجامد.

وی با اشاره به تاکید کمیسیون اقتصاد و سرمایه گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر و اعضاء شورا به پروژه های سرمایه ای نظیر احداث پارکینگ های طبقاتی ، شهرکهای اداری و پزشکی و خدماتی ، مجتمع های تخصصی یادآور شد: مدتها است که شهرداری پس از بازدید بعمل آمده در سایر شهرها قول اجرای دو باب  پارکینگ مکانیزه هوشمند در شهر را داده است که تاکنون به وعده خود عمل نکرده و از این نظر شورا و مردم از شهرداری طلب دارند که با توجه به اینکه برای این نوع پروژه زمین بسیار محدودی لازم است هرگونه تاخیری قابل قبول نیست.

تبریزی با بیان اینکه بافت فرسوده شهر ثروت پنهان شهر همدان است، افزود : بهترین نقاط شهر همدان در این بافت ها واقع شده است که تمامی خدمات زیرساختی را در کنار خود دارد و نیاز به ایجاد هزینه جدید نیز ندارند که این می تواند علاوه بر جلوگیری از گسترش بی رویه شهر و ایجاد شهرک های اقماری که شاید هرگز هویت شهری بخود نخواهد گرفت بافت فرسوده مرکز شهر نیز آباد می شود.

وی در این زمینه اضافه کرد: بافت فرسوده همدان جمعیت قابل ملاحظه ای را در خود می تواند جای دهد زیرا با احتساب وسعت و مساخت شهر همدان علی القاعده جمعیتی دو برابر وضع موجود باید داشته باشد و ضمن اینکه شهرداری باید در نقاط حاشیه و کمتر برخوردار نیز به ارائه خدمات و سرمایه گذاری اقدام کند و کرامت انسانی ساکنین این مناطق را نیز حفظ نماید.

سازمانهایی نظیر احیاء بافت فرسوده ، عمران و سازمان سرمایه گذاری باید بر اجرای پروژه های سرمایه گذاری و زیرساختی اهتمام ورزند هر چند بنظر می رسد هماهنگی لازم بین این سازمانها وجود ندارد و از یک پیوستگی برخوردار نیستند که مدیریت شهری باید اقدام به رفع این نقص نموده و شاید در این زمینه ادغام یکی از راهکارها باشد.

تبریزی در پایان ضمن تقدیر و تشکر از مدیرعامل و کارشناسان سازمان عمران و شهردار همدان که با ثبت رکورد در تهیه و پخش آسفالت در سالجاری اقدام نموده اند خواستار رسیدگی به وضعیت معیشتی پرسنل این سازمان و سایر سازمانها و ادارات شهرداری شد و تاکید کرد:برای بالا بردن کارآیی و کارآمدی افراد می توان آنان را در سود عملکرشان سهیم کرد.

نایب‌رئیس شورای شهر همدان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه در حوزه جذب سرمایه کم‌ترین موفقیت راداریم یا اگر هم موفقیتی بوده محسوس نیست، گفت: در یک برهه زمانی مدیران به این نتیجه رسیدند که ممکن است شهرداری ازنظر منابع اعتباراتی به مشکل بربخورد، پس باید منابع سازی کنند.

حمید رضا طبی مسرور بابیان این مطلب که یکی از سازمان‌های اعتبار ساز شهرداری سازمان عمران است و پروژه‌های بسیاری از قبیل پروژه گالری طلا، مجتمع صبا و یا پایانه مسافربری همدان و غیره را به مرحله اجرایی رسانده است، گفت: اخیراً احساس می‌شود که شهرداری سازمان عمران را فرزند ناتنی خود می‌داند درصورتی‌که اگر منابع حیاتی یک مجموعه را بگیریم دیگر نباید از آن مجموعه انتظاری داشته باشیم.

وی گفت: اعتمادسازی مهمترین آیتمی است که شهرداری را از بحران مالی نجات می‌دهد و تا کنون عدم اعتماد سرمایه گذاران باعث ورود حداقلی سرمایه گذاران به همدان شده است.

طبی مسرور همچنین با اشاره به اینکه شهرداری باید درزمینه اعتمادسازی ورود پیدا کند، گفت: واحدها و سازمانهای متنوع ایجادشده در شهرداری آسیب فرا بخشی است و باید چابک سازی درروند کار سرمایه‌گذاری شهری صورت گیرد، همچنین شهرداری باید از سازمان عمران حمایت های مالی و معنوی را به عمل آورد.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه برای بالا بردن کارایی و کارآمدی افراد می‌توان آنان را در سود و زیان عملکردشان سهیم کرد، خواستار برنامه دقیق شهرداری در حوزه انضباط مالی شد.

علی رضایی اظهار کرد: بر اساس منطق و علم اقتصادی سازمان‌هایی که کارآیی و توان لازم را ندارند کوچک‌سازی می‌شوند.

وی با بیان اینکه در شرایط موجود برای افزایش کارایی سازمان‌های اقتصادی شهرداری ادغام بهتری راه حل و راهکار است، گفت: بر اساس مصوبه شورا می‌توان شهردار را مکلف کرد تا در خصوص تجمیع و ادغام سازمان‌های تابعه برنامه خود را ارائه کند.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر همدان با تاکید بر اینکه شهردار اتاق فکری تشکیل دهد و در همه حوزه‌ها از نظرات کارشناسانه مشاوران استفاده کند، بیان کرد: افراد شاغل در شهرداری بر اساس فعالیت و عملکردشان سود نمی‌برند.

در ادامه مدیرعامل سازمان عمران شهرداری همدان ضمن ارائه گزارشی از روند اجرای پروژه بازرا بزرگ سینا با بیان اینکه 75 واحد تجاری از پیش‌فروش شده است، اظهار کرد: با تزریق منابع و پیشرفت پروژه می‌توان از محل فروش واحدها منابع مالی مناسبی را به دست آورد.

نشهری با اشاره به اینکه یک‌میلیارد و 100 میلیون تومان به پیمانکار پروژه بدهکار هستیم، خاطرنشان کرد: مساحت کل پروژه مجتمع سینا 11 هزار متر مربع است.

مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری همدان نیز در این جلسه اظهار کرد: برای به نتیجه رسیدن پروژه مجتمع سینا حدود 10 میلیارد تومان اعتبار لازم است و با تکیه بر شهرداری نمی‌توان این اعتبار را فراهم کرد.

اکبر رنجبران تصریح کرد: برای اتمام پروژه می‌توان از مشارکت‌های بخش خصوصی و منابع بانک‌های خصوصی استفاده کرد.

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان