اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

19. دى 1394 - 10:50   |   کد مطلب: 15731
سید حسن خمینی نیز جزو افرادی بود که در آزمون خبرگان شرکت نکرد و حالا با توجه به قانون مصوب شده، نوه امام راحل از حضور در جمع خبرگان باز مانده است. این در شرایطی است که برخی رسانه ها اعلام کرده اند که سید حسن از برخی مراجع و علما تاییدیه اخذ کرده اما به واسطه اعلام قبلی شورای نگهبان، افرادی که در آزمون شرکت نکرده باشند حتی با تایید علما و مراجع نیز نمی توانند کاندیدا شوند.
عدم شرکت در آزمون به منزله انصراف از کاندیداتوری خبرگان رهبری است/ برخی با سماجت و اصرار از مراجع تاییدیه گرفتند اما بازهم ملاک شرکت در آزمون است/ در قانون تافته جدا بافته نداریم

به گزارش صبح الوند، کمتر از 2 ماه دیگر تا زمان برگزاری انتخابات مجلس و خبرگان وقت باقی مانده و امور جاری برگزاری انتخابات از ثبت نام کاندیداها گرفته تا بررسی صلاحیت ها در حال انجام است. این در شرایطی است که قانون دست شورای نگهبان را در تایید یا رد صلاحیت افراد باز گذاشته و آن دسته از کاندیداها که دارای مشکل هستند، توسط این شورا رد صلاحیت خواهند شد.

در این مسیر اما انتخابات خبرگان نیز با قوانینی از سوی شورای نگهبان همراه شده است. در گذشته بعضا افراد به واسطه جایگاه اجتماعی یا میزان تحصیلات حوزوی خود، این حق را داشتند که با گرفتن تاییدیه از علما یا مراجع، در ازمون علمی خبرگان شرکت نکنند. این اما در شرایطی است که در دوره فعلی، شورای نگهبان کاندیداهای خبرگان را موظف کرد که  حتما در آزمون شرکت کنند و عدم حضور در آزمون علمی نیز به معنای انصراف اعلام شد.

در این بین اما سید حسن خمینی نیز جزو افرادی بود که در آزمون خبرگان شرکت نکرد و حالا با توجه به قانون مصوب شده، نوه امام راحل از حضور در جمع خبرگان باز مانده است. این در شرایطی است که برخی رسانه ها اعلام کرده اند که سید حسن از برخی مراجع و علما تاییدیه اخذ کرده اما به واسطه اعلام قبلی شورای نگهبان، افرادی که در آزمون شرکت نکرده باشند حتی با تایید علما و مراجع نیز نمی توانند کاندیدا شوند.

در این باره اما کارشناسان و علما در گفتگوهای جداگانه اعلام کردند که عدم حضور در آزمون به معنای انصراف است و در قانون کسی تافته جدا بافته نیست.

تافته جدا بافته نداریم

محمد تقی رهبر امام جمعه موقت اصفهان در گفتگو با خبرنگار راه دانا؛ در خصوص افرادی که در آزمون علمی خبرگان شرکت نکردند، اظهار داشت: وقتی که شورای نگهبان تصویب کرده که شرکت در آزمون ملاک و معیار احراز صلاحیت کاندیداها محسوب می شود، بنابراین هر کس که در امتحان شرکت نکرده به منزله انصراف وی خواهد بود. چراکه در رسانه ها از رادیو و تلویزیون گرفته تا سایت ها و روزنامه ها همه این مصوبه شورای نگهبان را منتشر کردند.

امام جمعه موقت اصفهان در ادامه خاطر نشان کرد: در گذشته افرادی بودند که از جهات مختلف مورد تایید قرار گرفته و در آزمون شرکت نمی کردند. یکی از این موارد نیز تاییدیه ای بود که علما و مراجع به افراد می دادند. اما در دوره فعلی آزمون ملاک احراز صلاحیت هاست.

رهبر در بخش پایانی اظهارات خود عنوان کرد: برخی افراد برای خود شانیت قائل شده و در آزمون شرکت نکردند. این در حالی است که وقتی قانون شده و مصوب کرده اند که کاندیداها الزاما باید در آزمون شرکت کنند، عدم شرکت در آن به منزله انصراف است. در قانون هم تافته جدا بافته نداریم و قانون و مقررات و مصوبات شورای نگهبان باید اعمال شود.

مطمئن باشید شورای نگهبان تحت فشار قرار نمی گیرد

آیت‌الله حسن ممدوحی عضو جامعه مدرسین و خبرگان رهبری در گفت‌وگو با خبرنگار راه دانا؛ با اشاره به نزدیک شدن به ایام انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: شورای نگهبان به وظایف خود عمل می‌کند و با کسی تعارف ندارد.

وی با بیان اینکه اعضای شورای نگهبان انسان‌های خوب و مجتهدی هستند افزود: شورای نگهبان به وظایف قانونی و شرعی خود عمل می‌کند و مطئمن باشید که این شورا تحت فشار قرار نمی‌گیرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: هرکسی که در آزمون خبرگان شرکت نکرده، نمی‌تواند به انتخابات ورود کند و در انتخابات شرکت کند.

مراجع اعلام کرده اند که برخی به واسطه سماجت و اصرار زیاد، تاییدیه مرجعیت را کسب کرده اند

حجت الاسلام شیخ حسین ابراهیمی عضو سابق هیئت نظارت بر انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان در گفتگو با خبرنگار  راه دانا؛ در خصوص وظایف شورای نگهبان در انتخابات پیش رو، اظهار داشت: شورای محترم نگهبان باید طبق قانون عمل کند تا رعایت عدالت نسبت به افراد انجام شود.  یکی از وظایف شورای نگهبان نظارت استصوابی است. چارچوبی که شورای نگهبان بر حسب قانون مشخص کرده این است که احراز صلاحیت افراد چه در مورد خبرگان چه در خصوص کاندیداهای انتخابات مجلس بر عهده شورای نگهبان است. هر چارچوبی که شورای نگهبان برای احراز صلاحیت مشخص کند، ملاک و قانون است.

این عضو جامعه روحانیت مبارز خاطر نشان کرد: برخی برای کسب احراز صلاحیت سراغ مراجع رفته اند و بعضا مراجع نیز اعلام کرده اند که در رودربایستی و سماجت و اصرار بعضی افراد آنها را تایید کرده اند. اما شورای نگهبان چارچوب مشخصی دارد که باید طبق آن رفتار شود.

وی در ادامه افزود: حوزه روحانیت حوزه ای است که گاهی اوقات واسطه هایی قرار می دهند یا شواهدی را برای مرجع می آورند و یا توصیه هایی را انجام می دهند که مرجع به احراز صلاحیت پرداخته و طرف را مجتهد می داند. اما اگر از نظر شورای نگهبان صلاحیت احراز شود کافی است اما اگر احراز نشد می بایست در آزمون شرکت کنند. در این دور از انتخابات خبرگان، شورای نگهبان احراز صلاحیت همه کاندیداها را در شرکت در آزمون دانستند. به این معنا که راه دومی برای احراز صلاحیت وجود ندارد. برخی افراد ممکن است حتی در آزمون پذیرفته شوند اما در مصاحبه حضوری که 2 نفر از بزرگان حوزه علمیه انجام می دهند، عدم احراز آنها ثابت شود. کسانی هم که این شرایط را رعایت نکنند، احراز صلاحیت نشده اند.

عضو سابق هیئت نظارت بر انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان در خصوص جزئیات آزمون برگزار شده و نحوه احراز صلاحیت افراد گفت: شورای نگهبان شرکت در آزمون را ملاک صلاحیت افراد برای شرکت در انتخابات خبرگان دانسته است. این شورا اعلام کرد کسانی که قبلا آزمون داده اند مورد تایید هستند اما افرادی که مشارکتی تابحال نداشته اند و یا به هر دلیلی نیاز به احراز صلاحیت دارند، باید در آزمون شرکت کنند. آزمون هم در 2 مرحله است. اول آزمون کتبی و دوم مصاحبه حضوری. بنابراین کسانی که در آزمون حاضر شدند در صورت قبول شدن می توانند وارد گردونه انتخابات شوند. آنهایی هم که قبول نشدند به این معنا نیست که رد شده اند بلکه احراز صلاحیت نشدند.

وی همچنین تصریح کرد: اگر کاندیدایی در آزمون شرکت نکند به این معناست که احراز صلاحیت نشده است.

ابراهیمی در بخش پایانی اظهارات خود عنوان کرد: در کشور قانون باید رعایت شود. قانون اساسی نظر استصوابی به شورای نگهبان داده است. وقتی شورای نگهبان اختیار تام دارد می تواند از اختیارات خود استفاده کند. وقتی خود افراد نخواسته اند در آزمون خبرگان شرکت کنند، دیگر فشار و ایجاد هزینه بر این شورا معنا ندارد. همه باید به قانون تن دهند. در قانون هم تافته جدا بافته نداریم و استثنایی هم وجود ندارد. ما اعضای شورای نگهبان را فقیه و عادل و منصوب از سوی مقام معظم رهبری می دانیم و اگر کسی در خصوص اینها شبهه ایجاد کند خلاف دین، عقل و عرف جامعه عمل کرده است.

 شرکت در آزمون بهترین شاخص برای احراز اجتهاد کاندیداهای خبرگان است

آیت الله محمد جواد غروی عضو جامعه مدرسین در گفتگو با راه دانا در خصوص وظایف شورای نگهبان نسبت به کاندیداهایی که در آزمون خبرگان شرکت نکردند، گفت: شورای نگهبان بهتر از هر فرد دیگری نسبت به وظایف خود آگاه است و لزومی نیست که ما بخواهیم برای این شورا وظیفه ای تعیین کنیم. شورای نگهبان شاخص هایی دارد و بر اساس این شاخص ها نسبت عمل خواهد کرد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: آنچه مورد نظر شورای نگهبان است این است که کسانی ورود پیدا کنند که کف اجتهاد برای آنان احراز شود. در مراحل متداول و معمول هم برای دستیابی به این مقصود، گرفتن آزمون است. آزمون شاخص خوبی است که شورای نگهبان بتواند به این نتیجه دست یابد که یک کاندیدا اجتهاد متجلی را دارا هست یا خیر. این راه را شورای نگهبان ترسیم کرده است.

عضو جامعه مدرسین در ادامه خاطر نشان کرد: ممکن است برخی افراد باشند که اجتهاد آنها برای شورای نگهبان محرز است و نیاز به آزمون نداشته باشند. اما کسانی که اجتهادشان برای شورای نگهبان محرز و مبرهن نیست، برای شرکت در آزمون دعوت می شوند.

وی همچنین اظهار داشت: باید توجه داشته باشیم که افراد شورای نگهبان افراد عادل و با کمالاتی هستند و به دور از عدالت و ضوابط کاری انجام نمی دهند و به این شورا اطمینان وجود دارد.

آیت الله غروی در پایان عنوان کرد: ممکن است افرادی تعجب کنند و بگویند که ما با توجه به موقعیت علمی و اجتماعی که داریم چرا باید آزمون دهیم. چنین افرادی اگر در امتحان شرکت نکنند، مطمئنا از سوی شورای نگهبان بررسی های لازم انجام خواهد شد و اگر صلاحیت لازم را برای حضور در انتخابات داشته باشند تایید می شوند و اگر صلاحیت نداشته باشند رد خواهند شد. اما اینکه برخی بخواهند در آزمون شرکت نکرده و خود را تافته جدا بافته بدانند، تلقی درستی نیست.

منبع: دانا

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان