اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

10. دى 1394 - 0:18   |   کد مطلب: 15545
رئيس كميسيون معماری و شهرسازی شورای شهر همدان:
بازآفريني محلات جولان جان تازه اي به كالبد بافت فرسوده همدان بخشيد
جلسه كميسيون معماري شهرسازي و فني و عمراني اين هفته شوراي اسلامي شهر همدان با حضور مديرعامل شركت عمران مسكن سازان پيرامون ارائه گزارشي از اخذ جايزه ملي برترين تجربيات بازآفريني شهري همدان در سطح كشور برگزار شد.
بازآفريني محلات جولان جان تازه اي به كالبد بافت فرسوده همدان بخشيد

به گزارش صبح الوند، رئيس كميسيون معماري شهرسازي و فني عمراني شورا در اين جلسه ضمن تبريك ميلاد باسعادت پيامبر اكرم(ص) و ولادت امام جعفرصادق(ع) گفت: اقدام مناسب شركت عمران مسكن‌سازان در بازآفريني محلات جولان جان تازه‌اي به كالبد بافت فرسوده جولان بخشيد.

ابراهيم مولوي ضمن تقدير از زحمات شركت عمران مسكن‌سازان استان همدان اضافه كرد: با اقداماتي كه صورت گرفته منطقه جولان با بافت تاريخي كه دارد به عنوان يكي از مراكز هويتي شهر همدان تا حدود 80 درصد به برنامه و چشم‌انداز پيش‌بيني شده رسيده است.

مولوي بازآفريني محلات همدن را ارزشمند دانست و افزود: هر مترمربع بهسازي و نوسازي كه در منطقه جولان صورت گرفته باعث جلوگيري از تخريب ده‌ها مترمربع از باغات شهر شده است و متأسفانه با ساخت و ساز در اينگونه مناطق به سمت حاشيه‌نشيني و فضاهاي مرغوب باغات مي‌رويم كه به اين ترتيب معضل‌هاي اجتماعي همچنان باقي مانده و ادامه خواهد داشت.

وي تأكيد كرد: امروزه در كشورهاي پيشرفته و توسعه‌يافته بسياري از مناطق داراي بافت‌هاي قديمي ضمن اينكه باززنده‌سازي شده و به فناوري روز هم مجهز شده است و ساليانه شاهد حضور ميليون‌ها گردشگر در اين كشورها هستيم.

مولوي در ادامه بر احياي بافت‌ها و بناهاي تاريخي شهر تأكيد كرد.

علي‌اكبر نظري رئيس شوراي اسلامي شهر همدان هم در اين جلسه به تعهد شركت عمران و مسكن‌سازان مبني بر بهسازي و نوسازي بافت‌هاي فرسوده شهر تأكيد كرد.

مديرعامل شركت عمران و مسكن‌سازان استان همدان هم در اين جلسه ضمن تشريح عملكرد اين شركت از دريافت جايزه ملي برترين تجربيات بازآفريني شهري همدان در سطح كشور خبر داد و گفت: امسال با توجه به دستور وزير راه و شهرسازي رويكردي براي انتخاب بهترين تجربيات بهسازي و نوسازي در شهرهاي داراي محدوده بافت‌هاي فرسوده در بازآفريني شهري انجام شد كه با كمك مركز مطالعات و شهرسازي معماري ايران پس از بررسي‌هاي صورت گرفته منطقه جولان همدان از لحاظ وسعت و نوسازي بزرگترين محدوده شهري در مقياس محلي بوده كه در سطح كشور نوسازي شده است.

محمدعلي اسدي اضافه كرد: انتخاب همدان در اخذ جايزه ملي برترين تجربيات بازآفريني شهري در سطح كشور براساس معيار احداث پروژه‌هاي مسكوني با ويژگي‌هاي معماري بومي و اسلامي با رعايت شئون زندگي اجتماعي و فرهنگي و حفظ هويت تاريخي، اثرگذاري مطلوب بر ساختار كالبدي و اقتصادي بوده است كه با مديريت شركت عمران و مسكن‌سازان استان همدان، مشاركت اثربخش خصوصي و مردم در منطقه جولان انجام گرفته است.

اسدي نمونه اخذ اجراي پروژه‌هاي بازآفريني در منطقه جولان را طرح مسكوني آيت‌ا... تألهي اعلام كرد و گفت: ويژگي خاص اين طرح ضمن رعايت موارد، يادآوري يكي از علماي برجسته همدان است.

وي اضافه كرد: تجربه نوسازي بهسازي جولان نشان داد كه مشاركت مردم و حضور همه متوليان امروز بازآفريني شهري تا چه ميزان در كيفيت ساكنان و حفظ هويت تاريخي و فرهنگي مؤثر است.

مديرعامل شركت عمران و مسكن‌سازان استان همدان با اشاره به ضرورت حمايت و همكاري ديگر سازمان‌ها و دستگاه‌هاي اجرايي در بهسازي و نوسازي محلات قديمي گفت: لازم است بازآفريني در مقياس بزرگتر و وسيع‌تري در سطح شهر به منظور توسعه همه‌جانبه انجام شود كه اين امر نيازمند حضور پررنگ و مؤثر دستگاه‌هاي ذيربط است، چراكه همدان و شهرهاي داراي محدوده‌هاي قابل بازآفريني داراي فرصت‌هاي بسيار طلايي و مناسب در اين اقدام هستند.

محمدعلي اسدي با بيان اينكه در راستاي جذب گردشگران و حفظ و احياي بافت‌هاي فرسوده طرح بازآفريني مركز محلات در دستور كار شركت قرار گرفته است، گفت: در حال حاضر 95 درصد كار مطالعاتي مراكز محلات كلپا، كبابيان و حاجي انجام شده و به زودي مراحل عملياتي اجرايي طرح نيز آغاز مي‌شود.

وي ادامه داد: ارتقاي كيفيت زندگي در سطح سكونتگاه‌هاي غيررسمي هم در دستور كار شركت عمران و مسكن‌سازان استان قرار گرفته كه تاكنون در حد امكان اقداماتي انجام شده است.

اسدي تملك املاك واجد ارزش در محدوده‌هاي مورد هدف را از ديگر اقدامات شركت در راستاي رسيدن به اهدافي چون حفظ هويت تاريخي و پيشينه‌هاي فرهنگي و جلوگيري از هزينه‌هاي اضافي در ساخت مراكز فرهنگي و اجتماعي برشمرد.

منبع: روابط عمومي شوراي اسلامي شهر همدان

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان