اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

25. آبان 1394 - 11:31   |   کد مطلب: 14846
رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر همدان عنوان کرد:
ساماندهی دست فروشان نیازمند مدیریت واحد شهری است
رئیس کمیسیون خدمات شهری، حمل و نقل و ترافیک و محیط زیست شورای اسلامی شهر همدان تاکید کرد: ساماندهی دست فروشان نیازمند تدبیر و روش جدیدی است که این امر بدون داشتن مدیریت واحد شهری امکان پذیر نیست.

به گزارش صبح الوند، کامران گردان در جلسه کمیسیون خدمات شهری شورا با بیان این مطلب افزود: به دنبال ساماندهی دست‌فروشان همدان هستیم تا ضمن آسیب نزدن به زندگی این افراد، وضعیت گردشگری شهر همدان را نیز بهبود ببخشیم.

گردان با تصریح بر اینکه دست‌فروشی جرم نیست ولی تکدی‌گری جرم است، اظهار کرد: امروز متکدیان به دست‌فروشی روی آورده‌اند تا در پوشش دست‌فروشی به تکدی‌گری خود ادامه دهند.

وی با بیان اینکه به شهرداری همدان تاکید شده تا براساس قانون با سد معبر برخورد کند یادآور شد: لازم است در این زمینه شیوه مناسبی برای ساماندهی این قشر در نظر گرفته شود چراکه آنها با عرضه خارج از شبکه و بدون پرداخت مالیات و عوارض شهرداری در حال فعالیت بوده و هزینه‌های زیادی برای شهر تحمیل می‌کنند.

گردان با بیان اینکه تلاش شهرداری برای برخورد با دست‌فروشان همکاری و پشتیبانی اتاق اصناف و پلیس را می‌طلبد، اظهار کرد: باید دست‌فروشان شناسنامه‌دار شوند تا از ورود افراد جدید در این زمینه جلوگیری شود.

وی با ابراز نگرانی از اینکه دست‌فروشی در همدان رو به افزایش بوده و از سوی دیگر وانت‌بارها نیز معضلی برای همدان شده‌اند، گفت: برای ساماندهی وانت‌بارها به همکاری راهنمایی رانندگی نیاز است.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان در ادامه تقویت کنترل و نظارت بر ساخت و سازهای غیرمجاز از سوی شهرداری را از انتظارات شورا برشمرد و افزود:باید روش های جدید و مناسب تری به منظور کنترل این ساخت و سازها در دستور کار پلیس ساختمان قرار گیرد.

کامران گردان با تاکید بر اینکه شهرداری باید کنترل و نظارت بر ساخت و ساز غیرمجاز در همدان را تقویت کند، اظهار داشت: نیاز است تا شهرداری دوربین‌های مداربسته و کنترلی را در کیوسک‌های ورودی و خروجی مناطق باغی همدان نصب کند.

وی با اشاره به بند نخست ماده ۵۵ قانون شهرداری ها، عنوان کرد: طبق مصوبه ۱۳۳۴ این قانون به شهرداری تکلیف شده که با هرگونه سد معبر برخورد کند و براین اساس نیازی نیست که حتما سدکننده مجرم باشد، بلکه سد معبر طبق قانون تخلف محسوب شده و شایسته برخورد به شیوه جمع موانع سد کننده برای رفع این مشکل است.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان با افزودن این مطلب که حوزه کاری دست فروشان در اماکن های عمومی است، گفت: شهرداری ها متولی اصلی جمع آوری این افراد از سطح خیابان های شهر هستند و باید با وضع قوانین مناسب در این حوزه اقدام کنند.

به گفته کامران گردان عرضه خارج از شبکه، فرار از پرداخت مالیات و سایر  ضوابط صنوف نیز در این اقدام مدنظر است و مدیریت خدمات شهری باید اقداماتی انجام دهد که در معابر، خیابان ها و بطور کلی در تمامی سطح شهر مشکلی برای تردد شهروندان به وجود نیاید ضمن اینکه طبق قوانین کشور هیچ فردی نمی تواند بدون داشتن مجوزهای لازم اقدام به فروش اجناس کند و هر دوی این اتفاقات تخطی از قانون تلقی می شود.

گردان با تاکید براینکه اقدامات قاطع و قانونی شهرداری ها نیاز به حمایت نیروی انتظامی و دستگاه های قضایی دارد، گفت: در کنار همه این اقدامات، متولیان فرهنگ باید در این حوزه به فرهنگسازی بپردازند و در حقیقت شهرداری وقتی موفق به ریشه کنی این تخلف می شود که در همه ابعاد برای رفع این معضل تلاش کرده و دستگاه های مختلف بتوانند عملکرد هماهنگی در برخورد با آن داشته باشند.

گردان با اشاره به اینکه دست فروشی در سطح شهر قابل حذف نیست، ادامه داد: باید تلاش ها در راستای ساماندهی این گروه صورت گیرد و با پشتیبانی اصناف باید در چندماه آینده این موضوع حل شود.

وی در ادامه با تاکید براینکه تقاضای تشکیل شورای تامین شهرستان را داریم، افزود: تعامل همه دستگاه ها به منظور اجرای قانون مهم است و از آنجاییکه مدیریت واحد شهری وجود ندارد نمی توان به سازمان هایی که وظیفه خود را در این خصوص انجام نمی دهند دستوردهنده باشیم.

رییس شورای اسلامی شهرستان و عضو شورای شهر همدان نیز در این جلسه با بیان اینکه ساخت و ساز غیرمجاز به صورت آگاهانه و ناآگاهانه توسط مردم در شهر همدان انجام می‎‌شود، اظهار کرد: ساخت و ساز غیرمجاز در حاشیه شهر براساس اگاهی صورت می‌گیرد و این افراد «کارچاق‌کن‌»هایی دارند که روند رسیدگی به این ساخت و ساز غیرمجاز را طولانی و معطل می‌کنند.

سید احمد حسنی حلم با بیان اینکه بخش قابل توجهی از مردم و شهروندان ناآگاهانه نسبت به ساخت و ساز غیرمجاز اقدام می‌کنند، گفت: همین امر سبب می‌شود تا پرونده آنها به کمیسیون ماده 100 ارجاع شده و هزینه‌های سنگینی به مردم تحمیل شود.

وی تاکید کرد: پلیس ساختمان باید ضمن برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز، اطلاع‌رسانی‌هایی در مناطقی که ساخت و ساز به صورت غیرمجاز در آنجا بالاست داشته باشد تا مردم مطلع شوند.

در ادامه رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر همدان با تاکید بر اینکه کنترل و نظارت بر ساخت و ساز غیرمجاز باید به صورت منطقی و متناسب با امکانات باشد، گفت: باید ظرفیت لازم برای انجام کار در زمینه جلوگیری از ساخت و ساز غیرمجاز فراهم شود تا شهرداری نیز عملکرد مطلوبی در این زمینه داشته باشد.

علی رضایی با اشاره به مهاجرت فزاینده به شهر همدان اظهار داشت: انگیزه و میل ساخت و ساز غیرمجاز در همدان بسیار افزایش یافته و شهرداری همدان باید این توانایی را داشته باشد که از ساخت و ساز غیرمجاز جلوگیری کند.

رضایی با اشاره به اینکه ساخت و ساز غیرمجاز در باغات همدان بالاست، گفت: تهیه و نصب دوربین‌های نظارتی در مناطق باغی و محل‌هایی که احتمال ساخت و ساز غیرمجاز در آن وجود دارد باید در دستور کار شهرداری همدان قرار گیرد.

رییس کمیسیون اقتصاد، سرمایه گذاری و گردشگری شورا نیز با اشاره به معضلات حضور وانت بارهای در سطح شهر اظهار کرد:ساماندهی این امر یک کار تیمی با برنامه ریزی مناسب را می طلبد.

محمد تبریزی با بیان اینکه مسایل و وظایف برخورد با سد معبر بیشتر مربوط به شهرداری و نیروی انتظامی است،اضافه کرد: در ابتدا باید وضعیت این پدیده سد معبر را مشخص کرد و در صورت لزوم  قانونی یکنواخت وارد شده و در اجرا کار ، عدالت را در مسایل مد نظر قرار داد.

رضا میرزایی دیگر عضو شورای اسلامی شهر همدان هم در این جلسه لازمه رسیدگی و ساماندهی وضعیت دست فروشان و وانت بارها را هماهنگی و تعامل دیگر دستگاههای متولی با شهرداری دانست و گفت: در کنار تمامی معضلات اجتماعی و اقتصادی که این فروشنده ها برای شهر بوجود آورده اند برخورد جدی با متخلفین اقتدار حاکمیت را نیاز دارد .

رضا میرزایی با اشاره به اینکه بیشتر وانت بارها از شهر ها و روستاهای اطراف وارد شده و اقدام به فروش غیر قانونی بار می کنند، اضافه کرد: در برخورد با متخلفین باید با هماهنگی گشت حوزه کلانتریهای مناطق  با جدیت وارد شد.

شهردار همدان با تاکید بر اینکه نهادهای نظارتی اجازه ساخت و ساز غیرمجاز در باغات را نمی‌دهند، بیان کرد: با اجری احکام ماده 100، میزان ساخت و ساز در باغات همدان 50 درصد کاهش داشته است.

 سیدمصطفی رسولی با بیان اینکه دادستان همدان به عنوان مدعی‌العموم به طور جدی در این زمینه ورود کرده و مطالباتی از دستگاه‌های متولی داشته است، افزود: پس از این موضوع دستگاه‌هایی همچون راه و شهرسازی و جهاد کشاورزی در کنار شهرداری نسبت به برخورد با ساخت و ساز غیرمجاز واکنش نشان داده و در هفته‌های گذشته 32 باب ساختمان غیرمجاز که در باغات حیدره همدان ساخته شده بود توسط جهاد کشاورزی همدان تخریب شد.

رسولی با اشاره به اینکه نصب دوربین در مناطق باغی همدان هزینه بالایی نیاز دارد، اظهار کرد: نصب دوربین برای جلوگیری از ساخت و ساز غیرمجاز زیرساخت‌هایی نیاز دارد که اعتبار اجرای آن 40 میلیارد ريال برآورد شده است.

وی در بخشی دیگری از سخنان خود درباره ساماندهی دست‌فروشان همدان نیز گفت: همدان در زمینه دست‌فروشان هنوز دچار معضل نشده ولی ادامه روند فعلی برای شهر بحران اجتماعی ایجاد می‌کند که نیازمند مدیریت مطلوب است.

رسولی با بیان اینکه 700 وانت‌بار در خیابان‌های همدان نسبت به عرضه میوه و سایر محصولات اقدام می‌کنند، اظهار داشت: وضعیت همدان در زمینه حضور وانت‌بارها در کنار خیابان‌ها در حال بحرانی شدن است ولی می‌توان با برگزاری یک جلسه هماهنگی این مشکلات را برطرف کرد.

شهردار همدان با اشاره به اینکه تمامی وانت‌بارها شناسایی شده و مشخص شده‌اند، بیان کرد: در حال حاضر اهرم قوی برای ساماندهی وانت‌بارها در دست نداریم ولی ورود راهنمایی رانندگی کمک بسیاری در این زمینه دارد.

رییس مجمع امور صنفی همدان هم در این جلسه ضمن تشکر از شورای شهر جهت بررسی مشکلات صنوف اظهار کرد: اصناف همدان از طرح و راهکارهای شورا جهت رفع معضلات دست فروشان و وانت های بارفروش استقبال می کند.

فرسایی با اشاره به اینکه به دلیل فعالیت دست فروشان عملا فعالیت اصناف همدان از ساع 7:30 الی 21 تعطیل می شود، اضافه کرد: لازم است مکانی برای فعالیت دست فروشان در نظر گرفته شود تا هم مشکل مغازه داران و هم دست فروشان حل شود.

معاون خدمات شهری شهرداری همدان با بیان اینکه از نظر نیرو و تجهیزات توجه بیشتری باید به کنترل و نظارت در شهرداری شود، افزود: اگر بتوان از ساخت و ساز غیرمجاز در شهر همدان جلوگیری کرد می‌توان بسیاری از معضلات اجتماعی که در آینده برای شهر ایجاد می‌شود را پرداخت نکرد.

 مجید درویشی با اشاره به اینکه ساخت و ساز غیرمجاز آسیب‌های شهرسازی و اجتماعی برای شهر در پی دارد، بیان کرد: شهرداری همدان در خدمت‌رسانی به سکونتگاه‌های غیررسمی در حاشیه شهر با مشکل مواجه بوده و به لحاظ قوانین شهری امکان ارائه خدمات به این مناطق وجود ندارد.

وی درباره ساماندهی دست‌فروشان در همدان نیز گفت: برخورد با سد معبر واحدهای صنفی و دست‌فروشان جز اولویت‌های شهرداری است و راهکارهای مناسبی نیز برای این امر در دست دارد اما برای مهار این معضل نیاز است تا از فضاها و امکانات استفاده کرده و ساماندهی مناسبی صورت گیرد.

ریس اداره کنترل و نظارت شهرداری همدان بر تشکیل یگان انتظامی شهرداری در همدان تاکید کرد و گفت: برای جلوگیری از ساخت و ساز غیرمجاز در همدان پهپاد استفاده شود.

بابک اسدی  با بیان اینکه تاکنون با حداقل امکانات در کنترل و نظارت حداکثر استفاده و عملکرد را داشته‌ایم، افزود: اگر امکان استفاده از پهپاد در مناطق مختلف شهر همدان برای جلوگیری از ساخت و ساز غیرمجاز فراهم شود بسیاری از اقدامات به راحتی شکل گرفته و نیروی انسانی کمتری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با اعلام اینکه استفاده از پهپاد بازدهی کنترل و نظارت در حوزه ساخت و ساز غیرمجاز را افزایش می‌دهد، بیان کرد: متاسفانه شهرداری همدان با مشکلات مالی مواجه بوده و تامین بسیاری از تجهیزات به سختی انجام می‌شود.

گزارش از طاهره شهابی

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان