اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

22. آبان 1394 - 21:35   |   کد مطلب: 14818
پدیده مهاجرت روستاییان به شهرها از جمله عواملی است كه به دلیل عواملی از جمله کمبود آب، نبود تعادل اقتصادی میان شهر و روستا، نبود امكانات مورد نیاز در روستاها به وجود می آید.
سرانجام طرح توانمندسازی مناطق حاشیه شهر همدان چه خواهد شد؟

به گزارش صبح الوند، حاشیه‌ نشینی پدیده‌ای است که با اسکان غیررسمی و بدون مجوّز گروه بزرگی از مردم در مکانی در کنارهٔ شهرها ایجاد می‌شود.

به طور متوسط مهاجرت حاشیه‌نشین‌ها به کلانشهرها نسبت به سال ۶١، ١٧برابر افزایش پیدا کرده است.

براساس شواهد و تحقیقات انجام شده اغلب حاشیه نشینان اطراف شهر ها را كسانی تشكیل می دهند كه از روستا به شهر مهاجرت می كنند.

یکی از مهم ترین دلایل مهاجرت روستانشینان استان به مناطق شهری در حداقل 40 سال گذشته همین کمبود آب برای زراعت مطمئن بوده است!

به طور کلی افزایش جمعیت، مهاجرت به شهر ، عدم تامین مسکن و عدم زمین مناسب از دلایل افزایش حاشیه نشینی به شمار می رود.

 

 بیکاری و اشتغال، عدم توسعه مناطق روستایی و محرومیت‌ها از عوامل مهمی هستند که خانواده‌ها را ترغیب به مهاجرت می‌کنند. مهاجرت‌هایی که به امید رونق زندگی و در آمد بیشتر و در اکثر مواقع از مناطق محروم یا روستاها به شهرها انجام می‌شود، اما در بسیاری از موارد این مهاجرت تاثیر عکس دارد و باعث بروز مشکلات جدید می‌شود.

یکی از تاثیرات مهاجرت در شهرها، به خصوص شهرهای در حال توسعه، رونق حاشیه نشینی است. خانواده‌هایی که با درآمد کم به شهرها مراجعه می کنند و توان اسکان در خانه‌های پرهزینه شهرها را ندارند، به حاشیه شهرها روی می‌آورند و با اسکان در خانه‌هایی که بدون مجوز، با حداقل امکانات و بدون رعایت استانداردها ساخته می‌شوندف زندگی خود را آغاز می‌کنند.

زندگی که در بسیاری از مواقع نه تنها پایانی بر مشکلات گذشته نیست، بلکه خود شروع معضلات و مشکلات جدید اجتماعی است.

حاشیه نشینی یکی از مشکلات و معضلاتی است که بسیاری از شهروندان و مسئولان همدانی را با مشکلات عدیده‌ای مواجه کرده و اهمیت و بزرگی موضوع سبب شد که این طرح در سفر رهبر معظم انقلاب به عنوان یکی از طرح‌های بزرگ مورد تاکید ایشان قرار گیرد.

به گفته مسئولان شهری همدان امروز 30 دستگاه اجرایی متولی رفع مشکلات حاشیه شهر همدان هستند که این دستگاه‌ها در اجرای تعهدات خود آنگونه که باید عمل نکرده و با گذشت 10 سال از اجرای طرح توانمندسازی شهر همدان رسیدن تا این طرح به حد مطلوب همچنان فاصله است.

به گفته مسئولان شهری همدان در مدت زمان اجرای طرح توانمندسازی نه تنها مشکلات حاشیه شهر همدان رفع نشده بلکه با گذشت زمان و افزایش جمعیت این مناطق مشکلات هر روز در حال بیشتر شدن است.

بافت‌های ناکارآمد شهری همدان مشتمل بر پنج بافت فرسوده و حاشیه نشین است که مساحتی بالغ بر 10درصد از کل محدوده قانونی شهری را در بر می‌گیرد و سهم جمعیتی این بافت از کل جمعیت شهر همدان که با استفاده از آمارها محاسبه شده است بالغ بر 10 درصد است که سبب نگرانی بسیاری از مسئولان استانی همدان شده است.

با تصویب طرح توانمندسازی پنج منطقه از شهر همدان عملیات اجرایی این طرح با تخصیص اعتبار اولیه از سوی رهبر معظم انقلاب در سفر ایشان به استان همدان آغاز شد اما امروز با گذشت بیش از 10 سال مناطق حاشیه شهر همدان به رغم تاکید رهبر معظم انقلاب و به اذعان بسیاری از ساکنان این مناطق از روند مطلوبی برخوردار نبوده است.

مدیرعامل شرکت عمران و مسکن سازان استان همدان:

یک پنجم جمعیت شهر همدان در حاشیه نشینی

مدیرعامل شرکت عمران و مسکن سازان استان همدان گفت: هم اکنون 10 درصد از مساحت همدان با در بردارندگی 105 هزارنفر جمعیت به عنوان مناطق حاشیه شهرمحسوب می‌شود که این امر به مشکلی جدی برای این کلان شهر همدان تبدیل شده است.

محمد علی اسدی اظهار داشت: امروز 597 هکتار از اراضی شهر همدان در مناطق حاشیه‌ای واقع است که یک پنجم از جمعیت شهر همدان را در خود جای داده است.

اسدی تصریح کرد:طرح توانمندسازی حاشیه شهر همدان با ریاست استاندار، نمایندگان مردم در مجلس و 30 دستگاه اجرایی از سال 85 آغاز شده است.

وی گفت: شرکت عمران و مسکن سازان استان همدان از ابتدای اجرای طرح توانمند سازی حاشیه شهر همدان تاکنون 34 پروژه با اعتبار 6.2دهم میلیارد تومان در این مناطق احداث کرده که توانسته چهره این مناطق را دگرگون سازد.

اسدی مشکل اساسی در این مناطق را ساختار منازل که به صورت ریزدانه است و اصول ساخت و ساز شهری در آنها رعایت نشده دانست که ممکن است در موقع بحران مشکلی جدی برای امدادرسانی بوجود می‌آید.

وی ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم رودخانه‌ها را از دیگر عواملی دانست که در مناطق حاشیه نشین در مواقع بحران ایجاد آسیب و خسارات مالی و جانی بسیاری برای شهروندان می‌کند و باید این ساخت و سازها به صورت جدی از سوی مدیریت شهری کنترل شود.

رئیس شورای شهر همدان:

حاشیه‌نشینی مدیریت شهری را با مشکل مواجه می‌کند.

علی‌اکبر نظری، با بیان اینکه حاشیه‌نشینی یکی از معضلات این شهر است، اظهار کرد: سکونت 200 هزار نفر از جمعیت همدان در سکونتگاه‌های غیررسمی و حاشیه‌شهر مشکلات و مسائل اجتماعی را ایجاد می‌کنند که البته شهر همدان به عنوان پایلوت اقداماتی در زمینه ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی انجام داد اما مورد بی‌مهری قرار گرفت.

وی گفت: تدوین برنامه‌ای برای نظارت بیشتر ساکنان حاشیه نشینان شهر همدان و همکاری دستگاه‌های نظارت و خدماتی برای ساماندهی زاغه نشین شهرها می‌توان علی رغم ایجاد شرایط رفاهی و بهداشتی برای این مناطق از بروز تخلفات و بزهکاری هم جلوگیری کرد.

دبیر هشتمین اجلاس بین المللی سیاستگذاری رشد و توسعه شهری و حفاظت بافت تاریخی در حوزه اوراسیا هم گفت: حاشیه نشینی و ترافیک دو معضلی است که در همدان به چشم می خورد.

طرح توانمندسازی مناطق حاشیه شهر همدان از سال 83 با سفر رهبر معظم انقلاب و تصویب آن در پنج منطقه حاشیه نشین همدان در حال اجرا است.

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان