اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

19. شهريور 1394 - 10:58   |   کد مطلب: 13934
برای کسانی که همدان را کم می‌شناسند، نخستین تصویر پس از شنیدن مکرر نام و یاد شهید آیت‌ا... مدنی این است که او اهل و زاده این منطقه بوده‌ است، کسی‌که شکل‌‌گیری انقلاب و مبارزات ضد رژیم پهلوی در همدان مدیون اوست.
شهید محراب آیت‌الله مدنی(ره)، سرباز خستگی ناپذیر انقلاب بود

به گزارش صبح الوند، شهید محراب سیداسدا... مدنی در آغاز دهه 40 به همدان آمد و دومین سال دهه 60 به تبریز رفت تا به وصل خونین رسد، اما یاد و نام وی در دامنه الوند نه دلالت بر خاطره‌ها که مؤثر در حیات امروزین همدانی‌ها است. شهید مدنی دو دهه قبل از انقلاب به طور متناوب و سه سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ساکن همدان بود. افزون بر حظ معنوی درک حیات ایشان برای فعالان مذهبی و سیاسی دهه‌های 40 تا 60، هم اینک نیز آثار حیات متبرک ایشان در قالب چند مؤسسه آموزشی، درمانی، مذهبی، دارالایتام، فرهنگی و مانند این‌ها همچنین فعالیت و ارائه خدمت در همدان مشهود است. آیت‌ا... مدنی در سال 1293 هجری شمسی در دهخوراقان شهرستان آذرشهر در 54 کیلومتری تبریز دیده به جهان گشود. وی در جوانی به قصد کسب علم و کمال به شهر قم رفت و با وجود مشکلات فراوان شخصی ناشی از درگذشت پدر و استبداد عصر رضاخان با پشتکار وافر به تحصیل علوم دینی مشغول شد.

شهید مدنی، مبارزه سیاسی و اجتماعی خود را از دوران تحصیل در شهر قیام و شهادت قم آغاز کرد و در نخستین فعالیت‌های خود به ستیز با بهائیت به عنوان ابزار تفرقه و انحراف در منطقه آذر شهر پرداخت. وی با سخنرانی‌های روشنگرانه مردم را علیه طرفداران و تبلیغ‌کنندگان مرام بهائیت بسیج کرد و با تحریم آن‌ها، جو مبارزات ضد بهائیت را شدید کرده و سرانجام شهر مذهبی آذرشهر را از وجود این فرقه استعماری پاک کرد. در این هنگام حوادث پیش آمده از طرف شهربانی وقت پیگیری شد و آن بزرگوار به عنوان تنها عامل تحریک‌های ضدبهائی شناخته شد که در نتیجه او را تا مدتی به همدان تبعید کردند.

شهید مدنی در همدان

شهید مدنی، حرکت تبلیغی خود را از همدان و از روستای دره مرادبیگ به عنوان تبلیغ و پیاده‌کردن برنامه‌های اصلاحی آغاز کرد. چنانچه خود فرموده است: من دیدم باید همدان را حرکت بدهم از یک روستا کار را شروع کرده تا مردم هم ببینند و بعد گرایش پیدا کنند. وی دستور داد: کسی حق ندارد بدون حجاب اسلامی وارد شود، همچنین فروختن و خوردن مشروبات را ممنوع کرد و دره مرادبیگ یک روستای نمونه شد. این عمل او موجب افزایش علاقه مردم متدین همدان به او شد و پس از اینکه او را شناختند؛ گرد او جمع شده و از وی دعوت کردند تا به همدان بیاید و ایشان با انتقال به همدان، فعالیت‌های خود را گسترش داد.

این شهید بزرگوار، همچنین مردم را با نقشه‌های شوم رژیم طاغوتی آشنا ساخته و در سخنرانی‌های خود آن‌ها را به بیداری و قیام دعوت می‌کرد. در سال 1341، ‬زمانی که رژیم شاه با تبلیغات گسترده خود قصد داشت رفراندوم به اصطلاح انقلاب سفید را برگزار کند آیت‌ا... مدنی در 9 آذر آن سال در مسجد جامع همدان، سخنرانی تندی ایراد کرده و مردم را نسبت به عواقب شوم آن آگاه کرد.

اقدامات روشنگرانه آیت‌ا... مدنی در همدان موجب می‌شود که ساواک منطقه در نامه‌ای در خواست کند که پس از مراجعت وی به نجف از ورود دوباره او به ایران جلوگیری شود و به دنبال ساواک، مرکز دستور می‌دهد اعمال و رفتار وی تحت مراقبت قرار گیرد. به دنبال این دستور مراقبت از شهید مدنی توسط ایادی ساواک شدیدتر می‌شود به گونه‌ای که تاریخ تردد وی بین عراق و ایران به شهرهای مختلف، سخنرانی‌ها و ملاقات‌های وسیله مسافرت و مرز خارجی همه و همه به طور دقیق توسط ساواک به مرکز گزارش می‌شود. این شهید بزرگوار با هماهنگی روحانیان سرشناس همدان به خصوص حضرت آیت ا... آخوند ملاعلی معصومی نیز اقداماتی به منظور رفع توقیف روحانیان بازداشتی به عمل آورد، رژیم که با گسترش نفوذ آیت‌ا... در بین مردم به عنوان یکی از سرسخت‌ترین طرفداران امام خمینی (ره) روبرو بود در سال 1346 او را ممنوع‌المنبر کرد، اما فعالیت‌های انقلابی خود را تا زمان پیروزی انقلاب ادامه داد.

آیت‌ا... مدنی و انقلاب اسلامی

شهید مدنی سرسلسله جوانان مبارز همدانی بود و انقلاب همدان و مبارزان انقلابی این شهر مرهون فداکاری‌ها و تلاش‌های بی‌وقفه ایشان هستند. نقش شهید مدنی در هدایت و جهت‌دهی به مبارزه‌های مردم همدان به حدی بود که وقتی در جریان 22 بهمن لشکر 81 زرهی کرمانشاه برای سرکوب مردم به سمت تهران حرکت می‌کرد به دستور ایشان، مردم همدان برای سد حرکت تانک‌ها، با دست خالی و کفن‌پوشان به مقابله با تانک‌های برخواستند و خود آیت‌ا... مدنی نیز در جلوی همه تظاهرکنندگان به راه افتاده و موفق شدند؛ تانک‌های را از حرکت باز دارند.

مردم همدان همواره با تمام وجود از آیت‌ا... مدنی حمایت می‌کردند و نقش ایشان در شکل‌گیری و پیروزی مردم همدان در مبارزات ضد پهلوی غیرقابل انکار است.

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان