اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

31. مرداد 1394 - 0:00   |   کد مطلب: 13523
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان از ایجاد سلامتکده طب سنتی طی چند سال آینده در همدان خبر داد.
سلامتکده طب سنتی در همدان طی چند سال آینده ایجاد می شود

به گزارش صبح الوند، ایرج خدادادی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان با بیان اینکه همدان از وجود گیاهان دارویی بسیار غنی است، اظهار کرد: کار کاشت، داشت و برداشت گیاهان دارویی به عهده سازمان جهاد کشاورزی و فرآوری و استخراج آنها به صورت دارو برعهده سازمان غذا و دارو است.

وی با بیان اینکه گیاهان دارویی هم به صورت زنده و خشک و هم به صورت عصاره توسط سازمان غذا و دارو عرضه می شود، گفت: عرضه این نوع گیاهان به صورت خشک و زنده در عطاری‌ها نیز صورت می‌گیرد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به فرآوری گیاهان دارویی در کارخانه‌ها و استخراج دارو از گیاهان، خاطرنشان کرد: با وجود اینکه استان ظرفیت بسیاری برای سرمایه‌گذاری در زمینه ایجاد کارخانه استخراج دارو از گیاهان دارد اما متأسفانه تمایلی به سرمایه‌گذاری در این زمینه نیست.

وی با اشاره به اینکه گیاه دارویی با داروی گیاهی تفاوت دارد، گفت: گیاه دارویی خود گیاه است اما داروی گیاهی ممکن است از عصاره یا مخلوطی از چند عصاره گیاه به دست آید و فقط در داروخانه‌ها نیز عرضه می‌شود.

خدادادی با بیان اینکه متأسفانه در استان کارخانه استخراج دارو وجود ندارد، تصریح کرد:این مسئله به معنای آن نیست که از داروی گیاهی در استان استفاده نمی‌شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه امروزه پزشکان استان برای بیماران داروی گیاهی تجویز می‌کنند، افزود: با وجود اینکه مصرف داروی گیاهی در همدان وجود دارد اما تولید داروی گیاهی در استان وجود ندارد.

خدادادی با اهمیت به فرهنگ‌سازی در استفاده از گیاه دارویی در استان، بیان کرد: مردم باید بدانند استفاده از گیاه دارویی با وجود اینکه مفید است ضرر نیز دارد.

وی اضافه کرد:استفاده از گیاه دارویی نیاز به علم و آگاهی دارد همانطور که شیخ‌الرئیس بوعلی سینا نسبت به آن علم و آگاهی داشت.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه پزشکان باید از داروی گیاهی بیشتر تجویز کنند، گفت: البته پزشکان در این زمینه با محدودیت مواجه هستند چراکه تنوع داروی شیمیایی از داروی گیاهی بیشتر است.

خدادادی با بیان اینکه پزشکان باید تا جایی که امکان دارد از تجویز داروی اضافی خودداری کنند، افزود: متأسفانه مردم تصور می‌کنند پزشکی که چند قلم دارو تجویز می‌کند، پزشک قابلی است.

وی با بیان اینکه ما باید به سمتی حرکت کنیم حتی‌المقدور تجویز دارو در نسخ کم شود، اضافه کرد: باید دارویی که مؤثر است را تجویز کرد چراکه اولویت به استفاده از داروی شیمیایی نیست و بلکه درمان مهم است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به اینکه اخیراً سیاست وزارت بهداشت در خصوص ایجاد دانشکده طب سنتی تغییر کرده و ساخت سلامتکده طب سنتی را مورد توجه قرار داده، افزود: آنها به این نتیجه رسیده‌اند که تشکیل دانشکده طب سنتی با چند رشته ضرورتی ندارد و طب سنتی را می‌توان در دانشگاه علوم پزشکی تدریس کرد.

خدادادی با بیان اینکه برای اشتغال فارغ‌التحصیلان رشته طب سنتی ایجاد سلامتکده طب سنتی از سوی وزارت بهداشت مد نظر است، گفت:در کشور مجوز تأسیس 10 سلامتکده طب سنتی داده شده که همدان نیز دارای این مجوز است.

وی با بیان اینکه همدان قطب سلامتکده طب سنتی در کشور است، افزود: این استان محل تدفین حکیم بزرگ ابوعلی سینا است و در این منطقه داروهای گیاهی بسیار کشت می‌شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به اینکه دانشجویان در سلامتکده طب سنتی آموزش می‌بینند که بتوانند با استفاده از داروی گیاهی بیماران را درمان کنند، افزود: متخصصان این رشته می‌توانند از داروی گیاهی یا از خود گیاه برای درمان استفاده کنند.

وی از ایجاد سلامتکده طب سنتی طی چند سال آینده در همدان خبر داد و گفت: امیدواریم خیرین در احداث این مکان ما را یاری کنند چراکه هدف ایجاد هرچه سریعتر آن نسبت به استان‌های دیگر است.

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان