اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

26. مرداد 1394 - 2:49   |   کد مطلب: 13381
کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: جهان اسلام باید برای بازگرداندن مسأله فلسطین به جایگاه اصلی خود تلاش کند چرا که نه فقط به سرنوشت فلسطین گره خورده بلکه با آینده جهان اسلام هم پیوند دارد.
تحریک افکار عمومی علیه حماس، شایسته نیست

به گزارش صبح الوند، تحرکات اخیر خالد مشعل، دبیر کل جنبش حماس فلسطین شائبه هایی را مبنی بر جدایی حماس از خط مقاومت و تن دادن به خواسته ها و سیاست های عربستان بوجود آورده است. گزارش سرویس های جاسوسی رژیم صهیونیستی از محتوای سفر مشعل به عربستان و ترکیه عامل بوجود آوردن چنین تحلیل هایی می باشد.

سعدالله زارعی کارشناس مسائل خاورمیانه در این باره به  آناج گفت: سفر خالد مشعل به عربستان از طرف فلسطینی و در چارچوب توافق مکه۲ مطرح شد اما ریاض در نهایت با سفر وی در قالب عمره رمضانیه موافقت کرد. این سفر غیر رسمی با دیدار برخی از مقامات عربستان تبدیل به سفری رسمی شد که خود این حالت نشان‌دهنده ضعف در روابط حماس و عربستان است.

خواسته های حماس با خواسته های عربستان، هم وزن نبود/ در ایران افکار عمومی علیه حماس تحریک شده است اما واقعیت چیز دیگری است

وی افزود: مشعل در این سفر ۳ خواسته را مطرح کرد اما فقط یک خواسته مورد موافقت طرف مقابل قرار گرفت. خواسته های حماس با خواسته های عربستان همخوانی تاکتیکی نداشت. آزادی زندانیان فلسطینی از عربستان، درخواست از عربستان برای گفتگو با مقامات مصری به منظور کاهش فشار قاهره بر ساکنان غزه،کمک عربستان برای آشتی داخلی فلسطینی سه خواسته های اصلی حماس بود.

کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: این سه خواسته با دو درخواست غیرمعقول عربستان مواجه شد. بهبود روابط فتح و حماس، پذیرش حکومت تشکیلات خودگردان بر غزه و پذیرش صلح دائمی با اسرائیل، سه خواسته ای بود که عربستان مطرح کرد.

وی افزود: خواسته های نامعقول از طرف عربستان باعث شد تا عملا فقط درخواست آزادی زندانیان فلسطینی در عربستان مورد موافقت سعودی ها قرار بگیرد. این درحالی است که زندانیان مذکور در جریان سفر مشعل به تهران بازداشت شده بودند و در واقع عربستان برای انتقام‌گیری از حماس به خاطر رابطه با ایران آنها را بازداشت کرده بود.

زارعی خاطرنشان کرد: اخبار رسانه‌ها درباره این سفر و بین واقعیتی که بود فاصله بسیار زیاد وجود دارد و در ایران این مسأله به گونه‌ای منعکس داده شده که افکار عمومی علیه حماس تحریک شده است اما در مجموع حماس شایسته اینگونه سخنان نیست. حماس کماکان یکی از بازوان قدرتمند مقاومت در منطقه است و از توانمندی‌های بسیاری در بسیج جهان اسلام و جبهه مقاومت برخوردار است.

حماس به خاطر پایداری بر سر آرمان فلسطین تحت انواع فشارهاست/ سابقه ی حماس نشان می دهد که این جبهه از عرصه ی مقاومت دور نمی شود

وی افزود: ارتباط حماس با جبهه مقاومت و کشورهای مختلف جبهه مقاومت در منطقه چند نکته وجود دارد اول اینکه حماس یک موجودیت یک روزه و دو روزه نیست ، جریانی هست که اگر به تاریخ رسمی آن بنگریم بیش از ۳۰ سال از موجودیتش می‌گذرد. اگر به ریشه‌های حماس و خواستگاه آن بنگریم سابقه‌ای ۹۰ ساله دارد چون قبل از اینکه به اسم حماس اعلام موجودیت کند به شکل سازمان‌ها خدمت‌رسان فعالیت می‌کرده است. بنابراین حماس تازه‌کار و ناپخته نیست که نداند چه اهدافی دارد اما در کشور ما و مخصوصا در عرصه رسانه‌ها سلسله گزارش‌های ضدو نقیض درباره حماس و ارتباط این جنبش با محیط منطقه‌ای و بین‌المللی وجود دارد. از نظر ماهیت‌شناسی باید بگوییم حماس جریانی مذهبی است که از مشی معتدل مذهبی تبعیت می‌کند. به این دلیل که حماس در تاریخ خودش هیچ گاه از افراط‌گرایی حمایت نکرده ما در برخورد با حماس شاهد مواضع پایداریم.

کارشناس مسائل خاورمیانه تصریح کرد: حماس جنبش آزادی کل فلسطین را دنبال می‌کند و اساسا قائل به پذیرش موجودیت اسرائیل نیست. حماس به خاطر پایداری بر سر آرمان فلسطین تحت انواع فشارهاست.

زارعی اظهار داشت: حماس می‌داند که بقای اسرائیل به خاطر حمایت غرب و سیاست‌های سران عربی و خیانت آنها به آرمان فلسطین است. بنابراین می‌داند که از حوزه غربی و دربار عربی چشم توقعی برای آزادی فلسطین نمی‌توان داشت. حماس در طول جنگ های ۲۲روزه، ۸ روزه و ۵۱ روزه اسرائیل علیه غزه شاهد خنجرهای آخته اعراب علیه خودش بود و اینها تصویر دردناکی را برای این جنبش رقم زده است.

وی در ادامه گفت: حماس فراموش نکرده که در طول سه جنگ قبلی این ایران بود که بدون چشم‌داشت از حماس حمایت کرد. حماس به خوبی می‌داند که حزب‌الله تمام قد در جنگ اخیر از این جنبش حمایت کرد و اختلافات با حماس بر سر مسأله سوریه را کنار گذاشت. اما متاسفانه در داخل ایران تصویری که از حماس ارائه می‌شود تصویری گروهی است که گاهی دچار افراط و تفریط می‌شود حال آنکه حماس اگرچه در طول تاریخ ۳۰ ساله خودش خطاهایی داشته اما از ثبات قدم برخوردار بوده است و این در شرایطی بوده که حماس در محاصره موج‌های متلاطم بوده و ثبات قدم دراین شرایط امری مهم است. حماس در شرایطی است که تنها همسایه عربش یعنی مصر روابط دوستانه ندارد مصر نه تنها درههای خودش را به روی فلسطینی‌ها بسته بلکه به عنوان عامل فشار علیه غزه نیز تبدیل شده است. بنابراین تداوم حضور حماس در جبهه مقاومت با وجود این فشارها مسأله بسیار بااهمیتی است که نشان می‌دهد حماس شایسته حمایت جدی است و ثبات قدم دارد.

سه عاملی که مسئله ی فلسطین را پیچیده و از صدر مسائل اسلام خارج کرده است

زارعی گفت: تداوم محاصره ی غزه و تشدید فشار بر فلسطینی ها از طرف رژیم صهیونیستی، به حاشیه رفتن مسئله ی فلسطین بوسیله ی بحران های عربی در عراق و سوریه و یمن، ورود داعش به فلسطین و انفجار 5 خودروی جهاد اسلامی و حماس توسط داعش، عواملی است که مانع از روند عادی در بین فلسطینی‌ها شده و در عمل فلسطینی‌ها در شرایط روحی بسیار نامساعدی قرار دارند.

وی در پایان اظهار داشت: در مجموع به نظر می‌آید که جهان اسلام باید برای بازگرداندن مسأله فلسطین به جایگاه اصلی خود تلاش کند چرا که نه فقط به سرنوشت فلسطین گره خورده بلکه با آینده جهان اسلام هم پیوند دارد.

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان