اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

4. مرداد 1394 - 7:55   |   کد مطلب: 12791
طرح «مشارکت در راه‌اندازی واحدهای تولیدی مستقر در روستاها»، طرح جدیدی از سوی دولت است که با تسهیلات 200 و 400 میلیون تومانی با اخذ وثیقه کارت یارانه متقاضیان به صورت مشارکتی در روستاها اجرا می‌شود.
اجرای طرح های اشتغال‌زایی با پرداخت تسهیلات 400 میلیون تومانی

به گزارش صبح الوند، امروز معضل بزرگ بیکاری گریبان‌ اغلب جوانان را گرفته است،

یکی از دلایل عمده مهاجرت روستاییان به شهرها هم همین بیکاری و نداشتن درآمد است؛

حال به منظور توسعه پایدار روستایی، دولت تدبیر و امید در راستای اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی، طرحی را برای اشتغال‌زایی مردم روستا ارائه کرده که در صورت اجرای صحیح و به موقع، موجب دلگرمی و درآمدزایی جامعه روستایی به خصوص جوانان روستا خواهد شد.

این طرح با عنوان «مشارکت در راه‌اندازی واحدهای تولیدی مستقر در روستاها» علاوه بر کاهش نرخ بیکاری در جامعه، در بهبود محیط روستایی، تراکم جمعیت، افزایش تولید ملی و کاهش آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی نقش بسزایی خواهد داشت.

از دیگر اهداف این طرح؛ اشتغال‌زایی، کارآفرینی جمعی، کاهش نرخ تورم به دلیل کاستن نقدینگی، هدایت نقدینگی مردم به سمت فعالیت‌های اقتصادی مولد و پایدار، افزایش بهره‌وری و تکمیل زنجیره ارزش تولید، خوداتکایی، افزایش توان اقتصادی مردم، زودبازده بودن طرح و کم هزینه بودن برای دولت است.

در دستورالعمل اجرای این طرح آمده که نحوه مشارکت مردم در راه‌اندازی واحدهای تولیدی مستقر در روستا شامل انجام فعالیت‌های صنعتی، معدنی، کشاورزی، صنایع تبدیلی، خدماتی، بازرگانی و گردشگری است.

واجدین شرایط برای این طرح اشخاص حقوقی غیر دولتی مانند شرکت‌های سهامی خاص و تعاونی‌ها هستند که در صورت پیشنهاد طرح در کمیته اجرایی متشکل از مدیرکل امور روستایی، مدیرکل امور اقتصادی، نماینده مؤسسه عامل و نماینده دستگاه اجرایی، به کمیته‌ای در تهران ارسال می‎شود و پس از تصویب در روستا به اجرا درمی‌آید.

این طرح به دو صورت مشارکتی با عضویت 200 خانوار و غیر مشارکتی با عضویت کمتر از 200 خانوار قابل اجرا است و بعد هر خانوار چهار نفر لحاظ  شده است.

این طرح با پرداخت تسهیلاتی تا سقف 200 تا 400 میلیون تومانی به صورت مشارکتی در بین خانواده‌های روستایی اجرا می‌شود که مستلزم مشارکت همگانی روستاییان است.

در این زمینه مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری همدان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: ما در سطح روستاها خدماتی مانند آب، برق و گاز را داریم و وجود این زیرساخت‌ها بدون داشتن درآمد نشان داده روستایی در روستاها ماندگار نیست.

فریدون عربی اجرای طرح مشارکت در راه‌اندازی واحدهای تولیدی مستقر در روستاها را یکی از طرح‌های جدید دولت دانست و اظهار کرد: این طرح طبق ماده 194 برنامه توسعه پنجم کشور در دولت به تصویب ر سیده است.

وی افزود: این طرح در برنامه ششم نیز پررنگ‌تر از قبل جزو طرح‌های آبادانی و توسعه روستاها دیده شده است.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری همدان با بیان اینکه در این طرح تسهیلاتی برای پروژه‌های مشارکتی و غیرمشارکتی پرداخت می‌شود، گفت: برای پروژه‌های مشارکتی 400 میلیون تومان و غیرمشارکتی 200 میلیون تومان برآورد شده است.

وی ادامه داد: پرداخت تسهیلات با 3 و 10 درصد سود، معافیت مالیاتی 10 ساله و تنفس هشت ساله است.

عربی با بیان اینکه طرح‌های مشارکتی با وجود 200 سرپرست خانوار قابل اجرا است، افزود: در حال حاضر در هر شهرستان یک طرح مشارکتی اجرا می‌شود که با بررسی در کمیته اجرایی و ارجاع به دفتر معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور، اجرای آن عملاً کلید خواهد خورد.

وی با بیان اینکه در این طرح بدون سقف زمانی برای آن در نظر گرفته نشده، افزود: برای اجرای این طرح مشارکت روستاییان، دهیاران، بخشداران و فرمانداران را می‌طلبد.

این مسئول با اشاره به اینکه چندین طرح از شهرستان‌های مختلف در دفتر امور روستایی و شوراها ارائه شده، خاطرنشان کرد: تاکنون طرحی را به مؤسسه عامل پرداخت تسهیلات معرفی نکرده‌ایم و طرح‌ها در دست بررسی هستند.

وی با بیان اینکه طی سال طرح‌های مختلفی برای ماندگاری روستاییان در روستا و عدم مهاجرت آنان به اجرا درآمده، افزود: این طرح جدید است که با مشارکت می‌توان از آن بهره برد.

عربی یادآور شد: اجرای صحیح و به موقع این طرح نیاز به فرهنگ‌سازی و اعتمادسازی دارد که باید از طریق دهیاران و اصحاب رسانه به آن پرداخته شود.

وی یکی از مشکلات پرداخت تسهیلات به مردم را از سوی بانک‌ها ارائه ضمانت خواند و افزود: در یکی از مفاد این طرح آمده با موافقت کتبی می‌توان کارت یارانه را به ضمانت گذاشته و از تسهیلات استفاده کرد.

این مسئول با بیان اینکه همه نوع سهل‌گیری در این طرح دیده شده، تصریح کرد: امیدواریم روستاییان با پرداختن به اموری مانند صنایع دستی و صنایع تبدیلی بتوانند از این تسهیلات استفاده کنند.

وی با بیان اینکه مؤسسه عامل طرح مشارکت در راه‌اندازی واحدهای تولیدی مستقر در روستاها صندوق کارآفرینی امید است، گفت: این صندوق همان صندوق مهر امام رضا (ع) سابق است که در چند سال گذشته در زمینه اشتغالزایی فعالیت‌های مختلفی را داشته است.

عربی با بیان اینکه رویکرد صندوق کارآفرین امید در پرداخت تسهیلات تغییر کرده، افزود: این صندوق با تغییر هیئت امنای آن به عنوان نهادی زیر نظر ریاست جمهوری به فعالیت در زمینه اشتغال می‌پردازد.

منبع: فارس

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان