به گزارش صبح الوند، از آنجا که 3 خیابان منتهی به میدان سپاه همدان (چراغ قرمز)، به 3 ورودی شهر از سمت جاده تهران، کرمانشاه و ملایر میرسد، این میدان در بیشتر ساعات روز با بار ترافیکی سنگینی مواجه بود؛ به همین دلیل مدیران شهری و شورای اسلامی شهر همدان تصمیم گرفتند برای کاهش بارترافیکی این محدوده و آسایش مسافران و شهروندان همدانی به جای این میدان یک تقاطع غیر همسطح ایجاد کنند
پس از طی شدن مراحل قانونی برای جذب پیمانکار، شرکت "محور گستر شرق" از شرکتهای زیر مجموعه "جهاد نصر کرمان" به عنوان پیمانکار این پروژه انتخاب و قراردادی میان شهرداری همدان و مدیران این شرکت در اواخر سال 94 منعقد و نام پروژه به نام تقاطع غیرهمسطح ( پل) سردار شهید حاج حسین همدانی مزین شد.
بر اساس این قرارداد قرار بود پروژه در مدت 30 ماه و با اعتبار 45 میلیارد تومان به بهرهبرداری برسد. اما در حالی که 16 ماه از ضربالعجل تعیین شده گذشته هنوز فاز اول این پروژه به بهرهبرداری نرسیده است
پلی که به یک معضل تبدیل شد
در این میان نه تنها معضل ترافیک این محدوده از شهر همدان برطرف نشده است، بلکه به خاطر بسته شدن برخی از مسیرهای منتهی به این مکان و نیز نصب پایههای پل، استقرار کارگاه پیمانکار و فعالیت کارگاه بر ترافیک آن نیزافزوده شده و مشکلات عدیدهای برای همشهریان و مسافرانی که از سمت تهران، کرمانشاه و سنندج و اراک وارد پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین میشوند ایجاد کرده است؛ چنان که برخی از ساکنین و کسبه چراغ قرمز در گفت و گو با خبرنگار عصر همدان از طولانی شدن روند این پروژه گلایه کردند و گفتند: عابرین پیاده برای تردد در این مکان مشکل دارند و حداقل یک پل هوایی برای تردد عابران در این مکان ایجاد شود
این افراد عنوان کردند: با توجه به بسته شده برخی مسیرهای منتهی به چراغ قرمز مسافرانی که وارد همدان میشوند برای پیاده کردن مسیر خود سردرگم میشوند و این اتفاق برای شهری که مدیرانش ادعای توسعه گردشگری را دارند خوب نیست
جالب اینجاست در حالی متولیان امر از فعالیت همه کارگاه و قسمتهای این پروژه خبر میدهند که در بازدید میدانی خبرنگار همدان از پل شهید همدانی تنها 10 کارگر در حال کار رویت شد و این نشان از آن دارد عزم جدی برای اتمام این پروژه در کار نیست
اما دلیل به تعویق افتادن مدام افتتاح این پروژه چیست؟ آیا شورای اسلامی شهر، مدیریت شهری همدان، مهندس ناظر و پیمانکار برای به سرانجام رساندن این پروژه تعامل و همکاری مناسب با یکدیگر را دارند؟ تحریمها و افزایش قیمت دلار چقدر در تکمیل نشدن این پروژه تاثیر داشته است؟ و این که عاقبت این پروژه کی افتتاح و به بهرهبرداری میرسد؟
در صورت رفع نشدن موانع نقشه پل تغییر میکند
رئیس کمیسیون فنی و عمرانی شورای اسلامی شهر همدان در گفت و گو با خبرنگار صبح الوند با بیان این که امیدواریم فاز اصلی این پل به زودی به بهرهبرداری برسد اظهار داشت: از آنجا که برای افتتاح فاز اصلی نیاز است بخشی از پل بالایی تکمیل شود و این امر نیاز به یک سری قطعه دارد، زمان افتتاح مشخص نیست
علی رحیمیفر افزود: ظاهرا کابلها باید از خارج وارد شود و پیمانکار برای این کار مشکل دارد. از سوی دیگر به دنبال آن بودند نقشه را تغییر دهند، اما از آنجا که با تغییر نقشه پل به 3 قطعه تقسیم میشود و پروژه به زمان بیشتری نیاز داشت با تغییر نقشه مخالفت شد
وی عنوان کرد: اگر بتوانیم موانع طرح اول را برطرف میکنیم، در غیر اینصورت باید به سراغ راه حل دوم و تغییر اجرای طرح برویم
رئیس کمیسیون فنی و عمرانی شورای اسلامی شهر همدان با اشاره به این که به صراحت نمیتوان گفت مشکل تکمیل نشدن پروژه پل شهید همدانی بودجه نیست گفت: شوکهایی که در قیمت اجناس در بازار به دلیل افزایش قیمت دلار ایجاد شود در تکمیل نشدن این پروژه تاثیر داشته است و آهن، بتن و همه مصالح مصرفی در این پروژه از منابع داخلی شهرداری تامین میشود
فاز اول تا پایان نیمه اول سال افتتاح میشود
شهردار همدان نیز در گفت و گو با خبرنگار عصر همدان با اشاره به این که پل شهید همدانی علیرغم اینکه یکی از بزرگترین پروژه های مهم شهری همدان است و در سال گذشته باید افتتاح میشد اما به دلیل مشکلاتی که روی برخی قطعات از جمله نئوپرن و کابل داشتیم موفق به بهره برداری از آن نشدیم
عباس صوفی افزود: از یک سو به دلیل نبود کابلهای مورد نیاز و از سوی دیگر به دلیل شرایط آب و هوایی امکان کار هم نبود، اما از برج 10 با جدیت به دنبال تامین کابل هستیم
وی با تاکید بر این که شهرداری در سال 99 با جدیت در پی به سرانجام رساندن این پروژه است گفت: سعی خود را میکنیم حداکثر در نیمه اول سال 99 شاهد افتتاح مرحله اول پروژه باشیم
شهردار همدان با اشاره به این که این پل به دلیل دهانه 250 متری به سطح سوم و کابلهای مخصوص نیاز دارد عنوان کرد: این کابلها در ایران تولید نمیشود، از سوی دیگر مشاوره پروژه هم اجازه استفاده از کابلهای داخلی را نمیدهد، اما در هر صورت همدانی ها در سال 99 شاهد افتتاح فاز اول پل هستند
تحریم مانع ورود کابلهای مورد نیاز به کشور
اما مدیر پروژه پل شهید همدانی و مهندس ناظر پروژه نیز در گفت و گو با خبرنگار عصر همدان گفت: کابلهای مورد نیاز پروژه قرار است با تمهیدات ویژه از خارج ارسال شود، اما تا کنون به دلیل تحریمها و نیز شیوع ویروس کرونا نتوانستیم کابلها را وارد کشور کنیم
عزیز الله یوسفی افزود: سعی ما براین است پل اصلی پروژه را تا شهریورماه امسال به بهره برداری برسانیم.
وی با اشاره به این که 620 متر طول یک پل است و باید با کابلهای پیش تنیده تکمیل شود عنوان کرد: کابلها باید خارجی باشد که هنوز به دست ما نرسیده، اما آنچه که میدانم این است پروژه در جبهه های مختلف فعال است.
یوسفی تصریح کرد: پیمانکار سفارش خرید قطعات لازم را ارائه کرده و اگر به مشکلات مالی و محدودیت های نئوپرن بر نخوریم پل اصلی را شهریورماه افتتاح میکنیم
وی با اشاره به این که بخش عمدهای از کار واردات کابلها به اداره کل صنایع و معادن مربوط میشود تاکید کرد: قبل از سال جدید مذاکرات لازم را با صنایع و معادن انجام دادهایم و منتظر همکاری آنها هستیم
شهریور کذایی اینبار میآید
رئیس شورای اسلامی شهر همدان نیز در گفت وگو با خبرنگار عصر همدان با اشاره به این که آخر هفته گذشته به همراه شهردار از این پروژه بازدید داشتیم اظهار داشت: علیرغم شیوع کرونا در همه قسمتها پل فعال و عرشه ها در حال تکمیل شدن است
کامران گردان با اشاره به این که در خصوص تکمیل فاز اول پروژه میتوان تاریخ شهریورماه را اعلام کرد، با کنایه به قولهای متعدد مدیریت شهری همدان برای اعلام تاریخ افتتاح پروژه گفت: شهریور ماه در اجرای این پروژه به یک ماه کذایی تبدیل شده؛ چرا که همیشه در این یکی، دو سال اخیر قول دادهاند این پروژه شهریور افتتاح می شود، اماکاری صورت نگرفته است
وی تاکید کرد: با این حال شهرداری همدان امسال با تمام قوا به دنبال وارد کردن کابلهای مورد نیاز است تا فاز اول آن در شهریورماه افتتاح شود
پیمانکار جعبه سیاه پروژه پل شهید همدانی
اما در این میان از پیمانکار تقاطع غیر همسطح شهید همدانی میتوان به عنوان جعبه سیاه این پروژه یاد کرد.
مسعود معمارزاده، پیمانکار پروژه پل شهید همدانی در گفتوگو با خبرنگار عصر همدان در رابطه با زمان عقد قرارداد با شهرداری همدان به عنوان پیمانکار این پروژه اظهار داشت: آذرماه سال 94 قرار میان شرکت ما و شهرداری همدان منعقد شد، اما تا استارت پروژه را زدیم سال 94 به پایان رسید و سال 95 آغاز شد
وی با اشاره به این که مدت زمان قرارداد و تکمیل پروژه 30 ماه بود عنوان کرد: دو اتفاق مهم باعث تاخیر در این پروژه بود.
معمارزاده افزود: نخستین اتفاق تحریمها بود که باعث شد ما نتوانیم قطعات مورد نیاز خود را از خارج از کشور تامین کنیم
وی با اشاره به این که کیفیت نمونههای داخلی پاسخگوی نیاز ما در این پروژه نیست تصریح کرد: تورم و افزایش افسارگسیخته قیمت دلار نیز اتفاق دیگری بود که باعث تاخیر در تکمیل این پروژه شد
کابلها 45 روز دیگر وارد میشود
پیمانکار پروژه پل شهید همدانی با بیان این نئوپرن (بالشتکهای لاستیکی که زیر عرشه قرار میگیرند و نیرو را بین عرشه و پایه تعدیل میکنند) و نیز کابل دو قطعه مورد نیاز ما برای تکمیل این پروژه است اظهار داشت: به دلیل پل چپ گرد و سطح دو دهانه 216 متری پل مشاوره پروژه به دلایل فنی در چندین جلسه با حضور محضر شهردار گفتند کابل داخلی در این پروژه قابل استفاده نیست و حتما باید از کابل مرغوب خارجی استفاده شود
معمارزاده اضافه کرد: استفاده از کابل خارجی دو آسیب را در این پروژه برای ما به وجود آورد که یکی محدویتها به دلیل تحریم بود و دیگر افزایش دلار از 3 هزار تومان به 15 هزار تومان تومان بود که باعث شد هزینهها چند برابر شود.
نماینده شرکت جهاد نصر گفت: واردات این اقلام آن بسیار سخت است و نیاز به مجوزهایی داشت که زمانبر بود. 6 ماه طول کشید تا وزارت صنعت و معدن را متقاعد کردیم مجوز واردات این کابلها را بدهند
معمارزاده تاکید کرد: مجوز واردات کابل را گرفتیم و قرارداد بستیم و تامین اعتبار کردیم و ظرف یکی، دو روز آینده نیز قرارداد منعقد می شود و ظرف 45 روز کابلها به دست ما میرسد
از کابلهای تولید داخل نمیشود استفاده کرد
وی با اشاره به این که این نوع کابل را در کشور فقط کارخانه خوانسار تولید میکند گفت: این کارخانه در حدود 5 سال است که شروع به کار کرده و به راندمان بالا نرسیده است. ضمن آن که مهندس ناظر پروژه ثابت کردند به هیچ عنوان نمیتوان در دهانه 216 متری از کابل ایرانی استفاده کرد
یین نوع کابل را در کشور فقط کارخانه خوانسار تولید میکند گفت: این کارخانه در حدود 5 سال است که شروع به کار کرده و به راندمان بالا نرسیده است. ضمن آن که مهندس ناظر پروژه ثابت کردند به هیچ عنوان نمیتوان در دهانه 216 متری از کابل ایرانی استفاده کرد
پیمانکار پروژه پل شهید همدانی با بیان این که: نئوپرنها را از مالزی وارد کردیم و کابل هارو از ترکیه وارد می کنیم تاکید کرد: مجبور هستیم به خاطر تحریمها کابلها را از ترکیه به کشور ثالث ببریم و سپس وارد کشور کنیم
معمارزاده با اشاره به این که این پروژه در ابتدا حدود 45 میلیارد تومان برآورد هزینه شد اظهار داشت: با توجه به تغییر قیمتها در حال حاضر ابن پروژه با 75 میلیارد تومان به بهره داری میرسد
شهردار به خوبی حمايت میکند
وی افزود: با حضور مهندس صوفی در راس شهرداری همدان حدود 15 میلیارد تومان از مطالبات ما پرداخت شد و این درحالی است که شهردار قبلی به ما پرداختی نداست
معمارزاده با اشاره به این که افتتاح پروژه 16 ماه است که به تاخیر افتاده عنوان کرد: این تاخیر برای شرکت ما زیان سنگینی زده است؛ چرا که در حال حاضر هر متر مربع برای ما 120 هزار تومان هزینه دارد، در حالیکه با تعدیل در قرارداد برای ما 88 هزار تومان حساب شده است
وی با تاکید بر این که بهره برداری فاز اول و پل اصلی که از سمت میدان باطاهر به سمت عاشورا است بیشتر مشکلات حلشود گفت: بالای 25 کارگر مشغول هستند و بقیه در کارگاه مشغول ساخت قطعات پیش ساخته هستند
پیمانکار پروژه تاکید کرد: از هفته آینده شیفت دوم نیز راه اندازی میشود و 75نفر کارگر، کارشناس و مشاور مشغول کار میشوند
وی با اشاره به این که شرکت محور گستر شرق ( پیمانمار پروژه) زیر مجموعه جهاد نصر کرمان است افزود: طرح پل هیچگاه تغییر نمیکند و فقط روش اجرا ممکن است تغییر کند
معمارزاده ادامه داد: یک دهانه داریم به عرض 216 متر و اگر به هر دلیلی نتوانیم از کابل خارجی استفاده کنیم اتفاق نیفتاد باید این دهانه به سه دهانه تقسیم شود تا از کابل داخلی بتوانیم استفاده کنیم و این کار خیلی زمان بر و هزینهبر است.
شورا سنگ اندازی کرد، نمایندگان همراهی نکردند
معمارزاده با قدردانی از شهردار همدان که در اوج تورم همیشه از ما حمایت کردند اظهارداشت: متاسفانه برخی نه تنها کمک نکردند بلکه سنگ اندازی کردند. در سال 97 قرار بود یک وام از بانک ملی بگیریم و بعدا از محل مطالبات شهرداری پرداخت شود، اما بعد از یک سال دوندگی هیچ کس از ما حمایت نکرد. شورا موافق نبود و بعد از یکسال در کمیسیون تلفیق فرمانداری رد شد.
وی تاکید کرد: هیچ اعتباری دولتی برای این پروژه دریافت نشد و هیچ کدام از نمایندگان استان کمک نکردند با اینکه میشد از مجلس کمک گرفت. همچنین در دوره مدیریت اقای رسولی در شهرداری اعتبار دولتی آمد ولی برای کار دیگری استفاده شد و به پروژه تزریق نشد
وی افزود: با ورود مهندس صوفی کار جهادی شد اما ایشان دست تنها هستند و کسی به آن شکل که باید حمایت نکرد و شورا برخی اوقات برای این پروژه کارشکنی کرد
سرقت 240 میلیونی از پروژه
مدیرعامل شرکت محور گستر شرق با اشاره به این که اگر شورای شهر و مسئولین حمایت میکردند پارسال پروژه به پایان میَرسید و به این مشکلات بر نمیخوردیم گفت: در بدترین نقطه شهر همدان کارگاه داریم و با وجود نگهبان و وکیوم در ایام عید 240 میلیون تومان وسایل کارگاه به سرقت رفت
معمارزاده با بیان این که به دلیل وجود اماکن نظامی در اطراف پروژه اجازه نصب دوربین نداریم تاکید کرد: فرسایشی شدن این پروژه باعث ضرر به شرکت ما هم شده است و امیدواریم مسئولین تلاش کنند تا هر چه زودتر کار اتمام برسد.
برای دیدن فیلم روی لینک زیر بزنید
https://www.aparat.com/v/LUcDS
https://www.aparat.com/v/wmIdS
انتهای پیام/ آ
دیدگاه شما