اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

1. آذر 1397 - 8:51   |   کد مطلب: 30196
بسیج سازندگی اقتصاد مقاومتی را معنا بخشیده است
بسیج سازندگی همدان گامی مهم در شناسایی صنایع تبدیلی برداشته است
کارشناس قرارگاه جهاد اقتصادی سازمان بسیج سازندگی استان همدان با اشاره به شناسایی قطب های اقتصادی استان گفت: بسیج سازندگی استان با شناسایی صنایع تبدیلی هراستان گام مهمی در اجرای اقتصاد مقاوتی و ایجاد اشتغال پایدار برداشته است.

به گزارش صبح الوند،  بسیج سازندگی استان همدان با اجرای طرح هایی بر پایه اقتصاد مقاومتی نقش مهمی در ایجاد اشتغال پایداردر این استان ایفا می کند  جهت اشنایی بیشتر با فعالیتهای این سازمان  مصاحبه ای با کارشناس قرارگاه جهاد اقتصادی سازمان بسیج سازندگی استان همدان، مصطفی سیف صورت گرفت.

 

مصطفی سیف در گفتگو با خبرنگار صبح الوند، با بیان اینکه امسال بسیج سازندگی سیاست کاریش را بر این مبنا قرار داده که  از کارگاه هایی که به صورت شرکت تعاونی هستند حمایت کند افزود: با این هدف علاوه بر اینکه روحیه کار گروهی را تقویت می شود، افراد می توانند با گرفتن آن اندک مبلغ ها  در کنار یکدیگر یک مبلغ درشتی در حدود 150 میلیون  تومان  تهیه کنند، که این سبب می شود  بتوانند  یک کارگاه مجهز و خیلی کاملی را برای خودشان راه اندازی کنند.

 

کارشناس قرارگاه جهاد اقتصادی سازمان بسیج سازندگی استان همدان افزود: اینها وقتی وارد کار شوند میتوانند یک مجموعه خوبی راه اندازی کنند و کار را بین خودشان تقسیم کنند ، به عنوان مثال بعضی از افراد می توانند وارد کار بازاریابی شوند،  برخی بحث تولید تامین مواد اولیه  را پیگیری کنند و هماهنگ با یکدیگر کار را پیش ببرند.

 

وی ادامه داد: از ابتدای اجرای این طرح تاکنون  موفق شده ایم حدود 4 شرکت تعاونی را راه اندازی کنیم.

 

سیف در ادامه به شناسایی قطب های اقتصادی استان همدان پرداخت و گفت: بسیج سازندگی با شناسایی صنایع تبدیلی هر شهرستان قطب های صنایع تبدیلی آن را عملیاتی کرده است، به عنوان مثال در شهرستان ملایر تولید شیره را پیگیری کردیم  و 8 مورد فعال در این زمینه را داریم.

 

وی ادامه داد: با توجه به اینکه شهرستان همدان منبع فراوانی از گیاهان دارویی است  در  همدان 9 مورد تولید عرقیات گیاهی داشتیم.

 

 

کارشناس قرارگاه جهاد اقتصادی سازمان بسیج سازندگی استان همدان با بیان اینکه در شهرستان تویسرکان صنایع منل و منبت را انتخاب و هم اکنون 12 مورد را معرفی کرده ایم ادامه داد: در شهرستان بهار در خصوص تولید خیار شور 13 مورد و در شهرستان اسد آباد در خصوص تولید چیپس میوه 10 مورد را معرفی کرده ایم.

 

وی ادامه داد: در شهرستان کبودراهنگ  3 مورد به صورت شرکت تعاونی در خصوص تولید ترشی  فعالیت دارند  و شهرستان فامنین هم 3 مورد در بحث  تولید ماشین آلات کشاورزی به صورت خوشه ای در روستای نگارخاتون مشغول تولید ادوات کشاورزی هستند.

 

سیف ادامه داد: در شهرستان رزن 4 مورد در بحث قاب سازی فعال و در شهرستان نهاوند هم 3 مورد در بحث تولید چیپس میوه داریم و در نهایت در شهرستان قهاوند بحث تولید پوشاک را داریم.

 

وی در ادامه با بیان اینکه در بحث تولید و حمایت از صنایع تبدیلی  در سال جاری حدود یک و نیم میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است گفت:  این اعتبار بین شهرستانها تقسیم و اولویت را شرکت های تعاونی قرار داده ایم.

 

 

کارشناس قرارگاه جهاد اقتصادی سازمان بسیج سازندگی استان همدان بیان کرد: سیاست ما بر این شد که  با یک سری ادارات مرتبط  در بخش آموزش و صدور مجوزها مثل اداره تعاون ،سازمان جهادکشاورزی و غذا و دارو  در سطح کشور  تفاهم نامه هایی صورت گرفت و در همدان به شکل بومی اجرا شد.

 

وی ادامه داد: افراد را در این خصوص آموزش میدهیم و به سازمان معرفی می کنیم تا این مجموعه که شکل می گیرد یک مجموعه قانونی و با ضوابط باشد و با توجه به اینکه بحث  امنیت غذایی و سلامت مردم است مطمئن باشند که این موادی که مصرف میشود 100 درصد سالم است.

 

*افراد به ندرت دربخش صنایع تبدیلی دچار زیان میشوند

کارشناس قرارگاه جهاد اقتصادی سازمان بسیج سازندگی استان همدان  با بیان اینکه شناسایی صنایع تبدیلی هر شهرستان  طرحی 100 درصد موفق است گفت: حداقل تجربه چند ساله بنده نشان داده که افراد به ندرت در بخش صنایع تبدیلی دچار ضرر شوند و در این بحث خوشبختانه با توجه به  اینکه حجم و طیف کار گسترده است افراد  میتوانند با هر ذوق و ایده ای که میتوانند وارد این کار شوند و  مواد غذایی مختلفی را تولید بکنند و این طرح می تواند طیف بیشتری از جامعه را در برگیرد.

 

وی ادامه داد:  همچنین مقدار بازه زمانی این صنایع زیاد است  و تولید کننده این فرصت رادارد که به مرور تولیداتش را  وارد بازار کند و بخاطر همین استرسی  ندارد که اگر جنس سر وقت وارد باز نشود ضرر کند.

 

سیف با بیان اینکه در بحث صنایع تبدیلی نیاز مردم سنجیده میشود گفت: ممکن است یک  کارگاهی باشد که سبزی های خشک و آشی و یا بسته بندی حبوبات پاک شده  را انجام دهد و این کارگاه می تواند نیاز مردم را با کیفیت عالی براورده کند.

 

*بسته بندی ناصحیح از حلقه های مفقود در همدان است

وی در ادامه به بیان حلقه های مفقوده اشتغال در استان پرداخت و گفت: در بحث بسته بندی سوغات  ما همان سوغاتی  را تولید میکنیم  که اصفهان هم در حال تولیدش است و دقیقا هر دو یک محصول را تولید میکنیم ام اصفهانیها با بسته بندی خیلی شیک  عرضه می کند ما انها ر ا به صورت فله داخل یک پلاستیک نایلونی  ارائه میدهیم.

 

کارشناس قرارگاه جهاد اقتصادی سازمان بسیج سازندگی استان همدان افزود: کماج در همدان تولید میشود اما در هیچ کدام از استانها نمی بینیم که آن عرضه شود، انگشت پیچ همدان سالها در سطل  به فروش میرسد و یک بسته بندی شکیل نتوانستیم بر ای آن طرحی کنیم ، به همین علت  عمده افرادی که به ما مراجعه می کنند سعی میکنیم به آنها پیشنهاد کنیم در این زمینه ورود پیدا کنند.

 

وی در پایان فرهنگ سازی را مهمترین مورد در خصوص ارائه بسته بندی شکیل عنوان کرد و افزود: این کار هیچ ریسکی ندارد و به راحتی  با  حمایت و مشاوره می توانیم مردم را به این سمت سوق دهیم.

 

به گزارش صبح الوند، بسیج سازندگی با شناسایی قطب های اقتصادی و صنایع تبدیلی هر شهرستان گامی مهم در تحقق اقتصاد مقاومنی برداشته است و از طرفی هم با ایجاداشتغال پایدار برای جوانان هر منطقه مانع از مهاجرت آنان گردیده است.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان