اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

26. اسفند 1396 - 12:35   |   کد مطلب: 28996
گزارش صبح الوند از موسیقی همدان در سال 96 :
هر سال دریغ از پارسال / موسیقی همدان کوک نیست
امسال به جز چند اجرای ضعیف در سطح استان در قالب کنسرت که آن هم با دعوت از سوی بخش خصوصی به روی صحنه رفت، شاهد اتفاق خوشایندی در حوزه موسیقی استان نبودیم و متاسفانه این اجراها نیز با اقبال و استقبال خوبی از سوی مخاطبان مواجه نشد.

به گزارش صبح الوند، سال 96 هم با تمام خوشی‌ها و ناخوشی‌ها و چالش‌های همواره پیش روی موسیقی به اتمام رسید و بسیاری از شعارها، وعده و وعیدهای حمایتی از هنر فاخرموسیقی و نیز فعالان این حوزه از سوی مسولان و متولیان آن در کشور و به تبع آن در استان همدان فقط در حد شعار ماند و به فعل نرسید. برای بررسی بیشتر وضعیت موسیقی استان در سال گذشته با چند تن از فعالان این حوزه به گفت‌و‌گو نشستیم که مختصری از آن را می‌خوانید.

 

*هر سال دریغ از پارسال ...

در همین رابطه سرپرست گروه موسیقی همراز ملایر در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما با بیان اینکه سال 96 چندان سال موفقی برای موسیقی نبود، اظهارکرد:  به جز چند اجرای ضعیف در سطح استان در قالب کنسرت و بیشتر در ژانر پاپ و کنسرت برخی گروه‌های بومی که آن هم با دعوت از سوی بخش خصوصی به روی صحنه رفت، شاهد اتفاق خوشایندی در حوزه موسیقی استان نبودیم و متاسفانه این اجراها نیز با اقبال و استقبال خوبی از سوی مخاطبان مواجه نشد.

 

 

رضا قدسی گفت: در ادامه و با نزدیک شدن به ماه‌های پایانی سال چشم امید همه هنرمندان فعال در عرصه موسیقی استان به جدی‌ترین رویداد هنری یعنی جشنواره سالانه موسیقی فجر استان دوخته شد که ای‌کاش هیچ‌وقت در این سطح نازل از لحاظ کمی و کیفی برگزار نمی‌شد و با ابراز تاسف از سوی هیئت محترم داوران و میهمانان ویژه این جشنواره از زوایای مختلف، ویترین پرافتخار موسیقی استان خدشه‌دار نمی‌شد.

 

وی با تاکید براینکه ریشه‌یابی و آسیب‌شناسی اوضاع آشفته موسیقی در استان همدان که ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بالای هنرمندان موسیقی در آن بر کسی پوشیده نیست، افزود: بریا برون رفت از این شرایط نیازمند برنامه‌ریزی دقیق‌تر، کارشناسی‌تر و جامع‌تر هستیم که همت والای متولیان و مسولان فرهنگی از یک سو و مشارکت و فعالیت صاحب‌نظران و هنرمندان موسیقی استان را از سوی دیگر طلب می‌کند که انشاءالله در سال‌های آتی شاهد اتفاقات خوب و جهش و شکوفایی هر چه بیشتر اوضاع موسیقی در استان باشیم.

 

این هنرمند خوش ذوق ملایری با اشاره به اینکه بیشتر هنرمندان توانمند موسیقی استان به انزوا رفتند و شاهد فعالیت‌های جدی از سوی آنها نیستیم، ادامه داد: متاسفانه شاهد هستیم که با وجودی که حرفه و شغل شخص موسیقی است و جنگ روانی و آشوب و نگرانی عجیبی دائماً در درون او برپاست و گاهی به آنچه که تولید می‌کند، اعتقاد ندارد و صرفا" برای امرار معاش و از روی بی‌حوصلگی آن را انجام داده‌ است .

 

وی تاکید کرد: از طرفی دیگر همچنان روند اخذ مجوز کنسرت و آلبوم فرسایشی، زمان‌بر و انرژی‌بر است و استقبال عمومی از کنسرت‌های هنرمندان بومی استان ضعیف و در انتقادات از مدیران در رابطه با موسیقی به دفعات اظهار شده که مردم نشاط می‌خواهند با اینکه موسیقی چیزهای زیاد دیگری در خود دارد، به این رهنمون می سازد که آنها یا به راستی نمی‌دانند یا به آن توجه نمی‌کنند.

 

قدسی گفت: امروز موسیقی تجاری که برای چند دقیقه در مخاطب ایجاد نشاط می‌کند به موسیقی غالب جامعه کنسرت‌ها و آلبوم‌ها تبدیل شده و موسیقی جدی مملکت به حاشیه رفته و از نظر تجاری و فرهنگی شکست خورده است.

 

وی با بیان اینکه نتیجه این موارد این است که فرهنگ وارداتی چنان اذهان افراد محلی را مشغول کرده که اعتقادی به داشته‌های فرهنگی خودشان ندارند، اظهارکرد: این به دلیل کم کاری‌هایی است که متولیان فرهنگی در مناطق مختلف کشورمان داشته‌ و نتوانسته‌اند جایگاه اصلی فرهنگ و هنر آن منطقه را در افراد محلی تبیین کنند.

 

سرپرست گروه موسیقی همراز ملایر در پایان تصریح کرد: همه آنچه گفته شد و البته بسیاری از موارد دیگر که از اهم مسائل و مشکلات اوضاع وخیم موسیقی می‌باشد، نیازمند راهکارهای جدی و علمی دارد وگرنه باید گفت هر سال دریغ از پارسال.

 

*کمتر گروهی جرأت اجرای کنسرت در همدان را دارد

سرپرست گروه موسیقی آوای فاخته همدان نیز با بیان اینکه کمتر گروهی جرأت اجرای کنسرت رسمی در همدان را دارد؛گفت: اجرای گروه‌های موسیقی در همدان بیشتر جنبه مجلسی، ارگانی و درخواستی داشته و یکی از دلایل بسیار مهم این اتفاق هم عدم استقبال و حمایت همشهریان و حتی خود  جامعه هنرمندان همدان است.

 

 

رضا عباسی اظهارکرد: بارها و بارها شاهد بودیم که گروهی در همدان شاید بیشتر از 6 ماه تمرین مداوم جهت کنسرت انجام می‌دهد و در پایان هم یک شب کنسرت با هزاران هزار استرس، ترس، نگرانی و اضطراب برگزار می‌کند و سالن را خالی از تماشاچی می‌بیند و در نهایت هم علاوه بر زیان‌های مالی، خستگی 6 ماه تمرین همچنان بردوش گروه باقی می‌ماند.

 

وی افزود: پس در چنین شرایطی گروه‌ها ناچارند جهت جبران هزینه‌های تمرین و شکست کنسرت رسمی به اجراهای درخواستی وارگانی با دریافت کمترین حق الزحمه روی آورند که این واقعاَ جای تاسف دارد.

 

عباسی با اشاره به کیفیت نازل جشنواره استانی فجر هم گفت: این جشنواره هم نیاز به تغییرات جامع وسازنده ای بخصوص در بین گروه‌ها و تک نوازان دارد تا با علم وتجربه واندوخته ای تازه و به روز از علم موسیقی در جشنواره حاضر باشند تا همه قشرهای مردمی از دیدن پتانسیل و کارهای تازه موسیقی راضی وبازتاب تاثیر گذار ومثبتی در بحث استقبال مردمی داشته باشد.

 

وی ادامه داد: این امر زمانی میسر می‌شود که گروه‌ها و فعالان موسیقی اطلاعات خود را به روز  کرده و از نبود امکانات دلسرد نباشند،زیرا تا بوده همین بوده وهنرمند باید برای ارتقاء هنر خویش یا اشراف زاده باشد یا اندوخته فراوانی از آسمان به جیبشان ببارد تا موفق شود.

 

این هنرمند خوش ذوق همدانی با بیان اینکه در حال حاضر فقط سه گروه موسیقی تمنا، آئین وآوای فاخته در شهر همدان فعالیت دارند که البته جدیداَ تمرینات گروه فارابی هم شروع شده است، گفت: فعالیت این گروه ها نسبت به سال های قبل چشمگیر، منسجم و هدفمندتر بود بخصوص گروه آئین که در کشور هندوستان هم اجرا داشت و این باعث نوید روزهای در آینده موسیقی همدان است.

 

عباسی تصریح کرد: البته گروه آوای فاخته هم اجراهای خوبی در سال 96 داشت و به نوعی اولین و آخرین کنسرت در این سال توسط گروه ما برگزار شد و چند اجرای دیگر هم به مناسبت های مختلف از جمله هفته فرهنیگ باباطاهر داشتیم.

 

*96 سال پر فروغی برای جامعه موسیقی استان نبود

اما مصطفی رشیدی مطلق هم در این خصوص اظهارکرد: در شرایطی که هنوز هم جامعه ما تکلیفش با هنر موسیقی روشن نشده است، برگزاری کنسرت‌های مختلف در بخش‌های گوناگون موسیقی را باید به فال نیک گرفت.

 

سرپرست گروه موسیقی سنتی آئین همدان با تاکید بر اینکه 96 سال پر فروغی برای جامعه موسیقی استان نبود، گفت: این کارنامه نسبت به شهرهای دیگر و در مقایسه با تهران که  فاصله اندکی هم با همدان دارند، واقعاَ قابل تاسف است.

 

وی افزود: ضعف اصلی و دلایل این اتفاق بر هیچ کس پوشیده نیست و تجربه نشان داده است که کالبدشکافی آن هم راه به جایی نخواهد برد.

 

رشیدی مطلق با بیان اینکه اگر اجراهای کنسرت های استانی را به چند بخش تقسیم کنیم، می‌توان گفت که در یک سال گذشته، اجراهای گروه‌های سنتی بسیار پربارتر نسبت به بقیه رشته‌ها بوده است، ادامه داد: البته امسال بیشتر از سه یا چهار گروه بومی در همدان اجرا نداشتیم و دقیقاَ همان اتفاقی که جشنواره استانی موسیقی فجر رخ داد، در طول سال هم بوقوع پیوست و تنها همان سه یا چهار گروه فعال همدان، در طی سال هم اجرای کنسرت داشتند.

 

 

وی ادامه داد: با توجه به شرایط نامساعد موسیقی استان امیدوارم با کارگروهایی که در این حوزه در سطح استان درحال شکل‌گیری است، در آینده اتفاقات خوبی برای موسیقی همدان رقم بخورد.

 

رشیدی مطلق با اشاره به فعالیت‌های گروه موسیقی آئین در سال گذشته اظهارکرد: با تمام کم و کاستی‌هایی که در روند برگزاری کنسرت‌های موسیقی در استان و حتی کشور وجود دارد، گروه آئین همچنان به روند روبه رشد خود ادامه داد.

 

وی برگزاری کنسرت بزرگ تنبورنوازان با عنوان خیل عشقبازان در مرداد ماه با همکاری گروه ترز و آوا در همدان، شرکت در جشنواره کشوری موسیقی مقامی در استان چهارمحال بختیاری، بروجن و کسب رتبه سوم کشوری، برگزاری کنسرت دوم گروه بزرگ تنبور نوازان به همراه گروه آئین در تالار سوره حوزه هنری تهران، حضور در کشور هندوستان و چند اجرای مختلف در شهرهای بمبئی و حیدرآباد این کشور در بهمن ماه، شرکت در جشنواره سراسری اقوام ایرانی در تهران را از جمله اهم فعالیت‌های گروه خود برشمرد.

 

از آنچه گفته شد، می‌توان نتیجه گرفت که اگر موسیقی همدان که روزگاری نه چندان دور مهد پرورش و شکوفایی استعدادهای ناب این حوزه بود چندان حال روز خوبی ندارد و امیدی هم به تدبیر و حمایت مسولان و متولیان خود ندارد اما همانند سایر رشته‌های هنری دست اندرکاران این حوزه هم، همچنان با انگیزه و علاقه‌ای فراوان ، مشغول فعالیت هستند، به امید روزی که شاید با سازهای کوک شده خویش در سالن‌های مملو از جمعیت برای علاقمندان به هنر فاخر موسیقی بنوازند. انشالله ... .

انتهای پیام/ 93

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان