اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

26. اسفند 1396 - 9:46   |   کد مطلب: 28992
گزارشی از بازار در استانه سال نو:
سردی بازار شب عید همدان در سایه رکود و گرانی
دقیقه به دقیقه به سال جدید نزدیک می شویم و مردم در تب و تاب خریدهای شب عید و تعطیلات سال نو هستند،اما مردم آنچنان که باید از وضعیت بازار راضی نیستند و رکود و گرانی قدرت خرید مردم را محدود کرده است.

به گزارش صبح الوند، سال 96 هم با همه فراز و نشیب هایش و با همه تلخی و شیرینی هایش نفس های اخر خود را می کشد، و روز به روز ما را به سال جدید یعنی همان سال 97 که به قول پیشینیان سال سگ است نزدیک می کند.

 

الوند نشینان هم همچون سالیان گذشته خود را آماده این عید بزرگ ایرانیان میکنند، مردم این روزها مشغول خریدهای سال نو هستند،  در بازار قدم که میزنم گویا بازارها آنطور که باید شلوغ نیست،شور و شوق سال های گذشته را در  بازار نمی بینیم،مسلما این موضوع علت های زیادی دارد که مردم بهتر از دیگران آن را می دانند، در همین راستا با مردم شهر به گفت و نشستیم:

 

*شهروند: اجناس سال به سال بی کیفیت تر و گران تر می شود

یک شهروند همدانی با بیان اینکه متاسفانه سال به سال اجناس گران تر و بی کیفیت تر می شود، گفت: چندین روز است به بازار می آیم اما یا جنس خوب نیست یا گران است.

 

وی با اشاره به اینکه اگر این چنین پیش برود سال دیگه حتی توان خرید نان را نداریم چه برسد به کالاهای دیگر، افزود: کاش مسوولان به فکر مردم باشند.

 

شهروند همدانی  دیگر در حالی که اجناس را قیمت می کرد به دلیل گران بودن از خرید منصرف می شد، افزود: من سه فرزند دارم که باید برای هرسه إنها خرید کنم اما حتی پول خرید برای یک نفر را ندارم چراکه اجناس گران است.

 

 

*مردم توانایی مایحتاج شب عید را هم ندارند

یک شهروند خانم با اشاره به اینکه آجیل15 درصد گران شده و بسیاری از مردم توانایی خرید مایحتایج شب عید راهم ندارند، ادامه داد: فقط خدا باید به داد مردم برسد مسولان که به فکر نیستند.

 

وی با اشاره به اینکه همسرم کارگراست و یک روز سرکار می رودشش روز در منزل است، خاطرنشان کرد: مسولان چرا به فکر مردم نیستند چرا وعده هایی که در مورد اشتغال می دهند به نتیجه نمی رسد.

 

*وضعیت بازار نسبت به سالهای قبل راکد است

 

یک مغازه دار نیز در این خصوص وضعیت بازار را راکد عنوان کرد و گفت: در چند سال اخیر سال به سال وضع بازار کساد تر می شود و خریدهای مردم کمتر.

 

وی با بیان اینکه اقتصاد جامعه توان مردم را حتی برای خرید مایحتاج روزانه با مشکل روبرو کرده است، تصریح کرد: اگر مردم از من مغازه دار خرید نکنند من چطور باید خرج خانواده خود را تامین کنم.

 

وی با بیان اینکه چندسالی است وضعیت اقتصادی جامعه مردم را با مشکل روبرو کرده است، گفت: بعضی روزها هیچ فروشی ندارم در حالی های قبل از رکود و مشکلات اقتصادی مشتریان زیادی داشتم.

 

 

*اجناس وارداتی مشکل اقتصاد

یک مغازه دار دیگر نیز با بیان اینکه علاوه بر اقتصاد کشور اجناس وارداتی وضعیت بازار را خراب کرده است،خاطرنشان کرد: مسوولان باید فکری به حال اقتصاد کشور کنند.

 

وی با بیان اینکه نبود شغل و بیکاری بسیاری از جوانان را به بی راهه کشانده واگر این وضعیت ادامه داشته باشد بسیاری دیگر نیز به انحراف کشیده می شوند، گفت: وضعیت اقتصادی جامعه از شور وشوق مردم برای خرید سال جدید کاسته است.

 

وی با بیان اینکه پدران و مادران زیادی در این روزاها شرمنده فرزندان خود می شوند که مسوولان باید پاسخگوی این شرمندگی باشند، ادامه داد: متاسفانه سال به سال از اشتیاق مردم کاسته شده و مقصر اصلی نیز سیاست مداران کشور هستند.

 

* نائب رییس اتاق اصناف همدان :انتظار چندانی از بازار شب عید امسال نداریم

 

 در همین راستا نائب رییس اتاق اصناف همدان هم اخیرا در گفتگویی با صبح الوند بر این موضوع تاکید  کرده و گفته بود که با توجه به وضعیت اقتصادی مردم  انتظار چندانی از بازار شب عید امسال نداریم.

 

محمد ارغوان با بیان اینکه سال 96 را نمی‌توان سال خوبی برای اقتصاد دانست، اظهار کرد: همچنان در حال رکود هستیم و مردم با از دست دادن قدرت خرید خود توان برای حضور در بازار را ندارند.

 

 

وی با تأکید بر اینکه رکود باید به هر قیمتی که شده بشکند، خاطرنشان کرد: تا زمانی که رکود برقرار باشد هیچ اقدامی نتیجه نخواهد داشت چرا که وجود رکود انگیزه فعالیت‌های اقتصادی را از افراد خواهد گرفت.

 

نائب رییس اتاق اصناف همدان  با اشاره به اینکه افزایش یکباره قیمت ارز نیز بر این رکود دامن زد تا قیمت برخی از کالاهای وابسته به ارز بیشتر از گذشته شود، افزود: همین مسئله باز هم بر کاهش قدرت خرید مردم اثر گذاشت و بیش از گذشته به آن فشار آورد.

 

*دولت سیاست‌های خود را برمبنای ایجاد تقاضا در بازار معطوف کند

وی  تصریح کرد: دولت باید سیاست‌های خود را در سال جدید بر مبنای ایجاد تقاضا در بازار معطوف کند تا مردم بتوانند به خرید بپردازند  تا بستر لازم برای رونق اقتصادی و گردش پول فراهم شود.

 

*رئیس اداره نظارت سازمان صنعت: بازار همچنان در حالت رکود به سر می برد

در همین خصوص نیز علیرضا شجاعی رئیس اداره نظارت سازمان صنعت استان در گفتگو با صبح الوند، با اشاره به اینکه بازار همچنان در حالت رکود به سر می برد گفت: با این وجود برای توزیع کالا هیچ گونه مشکلی نداریم و میوه به استان آمده و ذخیره شده است.

 

وی با اعلام اینکه تولیدات داخلی امسال شرایط مناسبی را داشته است عنوان کرد: سال گذشته به دلیل سرما و یخ زدگی محصولات دولت برای تنظیم بازار کالاهای خارجی وارد کرد اما امسال شرایط تولیدات داخلی مناسب است.

 

 

*رکود حاکم بر بازار استان ناشی از ضربه های منفی به اقتصاد کشور است

رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان  با اشاره به اینکه رکود حاکم بر بازار استان ناشی از ضربه های منفی است که طی سال ها به اقتصاد کشور ما وارد شده است افزود: در این راستا با تدابیر اندیشیده شده و سیاست های دولت تا حدی این رکود شکسته شده اما به مرحله پویایی و روان شدن بازار نرسیده ایم.

 

وی همچنین با اشاره به اینکه در راستای حل رکود حاکم بر بازار باید سیاست های کلان کشوری اعمال شود افزود: متاسفانه اکنون با افزایش ارزش ریال مواجه هستیم.

 

*یکی از پایه‌های افزایش قدرت خرید افزایش ارزش پولی است

شجاعی در پایان  با بیان اینکه یکی از پایه های افزایش قدرت خرید افزایش ارزش پول ملی است گفت: با توجه به ثبات درآمدی هر اندازه پول ملی افزایش ارزش داشته باشد با ارزان شدن کالا و در نتیجه وفور افزایش تقاضا همراه خواهیم بود.       

 

*سخن پایانی...                                                                                       

اگرچه با وجود مشکلات اقتصادی موجود باز هم عده  زیادی از مردم  خریدهای شب عید خود را انجام داده و هر لحظه  منتظر سال جدید هستند، اما عده ای نیز هستند که هنوز نه تنها گوشه ای از مشکلات سال جاری حل نشده بلکه به آنها نیز افزوده شده است، حال باید دید که چه کسی باید پاسخگوی مشکلات مردم است،آیا این وضعی حق مردمی است که هر لحظه با تقاضای مسوولان برای حمایت از دولت و نظام وارد صحنه می شوند.

 

گزارش از مینو جعفری ممتاز

 

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان