اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

3. دى 1396 - 14:05   |   کد مطلب: 27598
پرونده حمل و نقل شهر همدان:
ترافیک تنها غنیمت کلان شهر شدن همدان
با وجود افزایش خودرو ها در سطح شهر اقدام چشمگیری مبنی بر تغییر ساختار فیزیکی خیابان ها و معابر درون شهری رخ نداده و متاسفانه همدان از کلان شهری تنها ترافیک آن را یدک می کشد.

به گزارش صبح الوند، ترافیک در معابر شهری همدان چند است که تبدیل به یک معضل شده است معضلی که با ورود روزانه 35 دستگاه خودرو شخصی به خیابان های سطح شهر روز به روز بزرگ تر شده چرا که با وجود افزایش خودرو ها در سطح شهر اقدام چشمگیری مبنی بر تغییر ساختار فیزیکی خیابان ها و معابر درون شهری رخ نداده باید گفت احداث پل روگذر یا زیر گذر یا اصلاح هندسی برخی از میادین نتوانسته بار ترافیکی سطح شهر را کاهش داده و عبور و مرور را روان تر سازد متاسفانه همدان از کلان شهری تنها ترافیک آن را یدک می کشد برای یافتن پاسخ اینکه چرا بار ترافیک افزایش داشته و معابر شهر جوابگوی آن نیست با دو تن از همشهریان گفتگویی را انجام داده ایم که در ادامه می خوانید/

 

 

*شهر گنجایش و ظرفیت این تعداد خودرو را ندارد

خانم سما بهرامی زنی سی و شش ساله که به گفته خود هفت سال است که رانندگی می کند به خبرنگار ما گفت: متاسفانه شهر گنجایش و ظرفیت این تعداد خودرو را نداشته و به نوعی ترافیک و کندی عبور و مرور را شاهد هستیم.

 

این همشهری با عنوان اینکه به نظر بنده احداث پل زیر گذر بعثت عملا تاثیر آنچنانی در روانی عبور و مرور نداشته ، تصریح کرد: ای کاش به جای این پل زیرگذر اقدامات مفیدتری از سوی مسئولین انجام می گرفت.

 

وی خاطر نشان کرد : درست است که ترافیک معضلی است که همراهی و همگاهی مردم با مسوولین شهری را می طلبد اما نباید فراموش کرد که سال به سال با افزایش خودرو در سطح شهر بار ترافیک افزایش یافته پس اقدامات بنیادی تر از جانب مسوولین امر باید صورت گیرد.

 

 

*راننده تاکسی: اصلاح فرهنگ ترافیک نیاز اصلی جامعه امروز

آقایی میانسالی که رانندگی تاکسی بود نیز گفت:اصلاح فرهنگ ترافیک معضلی است که مسکوت مانده و نیازمند همت و عزم جدی مردم و مسوولین می باشد.

 

 ملکی افزود:  شغل بنده ایجاب می کند که زمان زیادی رادر سطح شهر باشم و شلوغی خیابان ها و کندی عبورو مرور در برخی خیابان ها واقعا کلافه ام می کند.

 

*هنوز برای میدان پیشاهنگی تدابیری اندیشه نشده

وی اذعان کرد:  میدان پیشاهنگی یکی از میادینی است که در پنج شنبه شب به دلیل اینکه در مسیر باغ بهشت به قست های دیگر شهر است ترافیک عجیبی دارد و هنوز برای این قسمت از شهر تدبیری اندیشیده نشده است.

 

وی ادامه داد: گاهی اوقات در گره های ترافیکی مامور راهنمایی و رانندگی هم حضور ندارد و گاها خود مردم راه را باز می کنند.

 

 ملکی با تاکید بر اینکه متاسفانه فرهنگ ترافیک بسیار پایین است ، ادامه داد: گاهی لازم است خود مردم نیز برای خود چاره ای بیندیشند.

 

مدیر عامل سازمان ترافیک شهری همدان:خودروهای تک سرنشین از دلایل ترافیک است

مدیر عامل حمل و نقل و ترافیک شهری همدان  با بیان اینکه  خیلی از نقاط به دلیل آشفتگی  و حجم بالای ترافیک تبدیل به تقاطع خاص شده اند، اظهار کرد: ترافیک معضلی است که متاثر از جامعه روز می باشد.

 

احسان صباغ  با بیان اینکه اصلاح هندسی و اصلاح رفتار شهروندان از دیگر راهکارهای کاهش ترافیک در سطح شهر می باشد، ادامه داد: اصلاح هندسی میادین با تغییر محور میدان و کوچک کردن آن از اقدامی است که انجام شده است.

 

*آموزش شهروندی، اجرا و اعمال قانون

مدیر عامل سازمان ترافیک شهری همدان،  با اشاره به اینکه آموزش شهروندی، اجرا و اعمال قانون از موارد مهم در بحث ترافیک می باشد، افزود: بحث ترافیک به عنوان یک موجود زنده که رشد کرده و تغییر حالت می دهد باید نگریست .

 

صباغ با اظهار اینکه  آموزش و ارتقاء سطح ترافیک شهروند از ارکان مهم می باشند ، خاطرنشان کرد: افزایش معابر و تقاطع در سطح شهر تا زمانیکه خود شهروندان ورود نکنند و فرهنگسازی نشود باری ازدوش ترافیک بر نخواهد داشت.

 

 وی با بیان اینکه خودروهای تک سرنشین از معضلات ترافیکی است ، افزود: ورود روزانه سی و هفت دستگاه به معابر سطح شهر نیازمند فرهنگسازی است.

 

*اصلاح زمان بندی چراغهای راهنمایی راهکاری موقت

مدیر عامل سازمان ترافیک شهری همدان،  در خصوص ترافیک میدان پیشاهنگی نیز گفت: اولین اقدام اصلاح زمان بندی چراغهای ر اهنمایی و رانندگی است که همین امر بهبود نسبی در ترافیک این منطقه بوجود آورده و راهکار موقتی است.

 

صباغ ادامه داد: با توجه به نرم افزارهای ترافیک یک مدل اساسی برای اصلاح هندسی این میدان در نظر گرفته شده که پس از تصویب در کمیته های مربوط اجرا می شود

 

*رئیس کمیسیون خدمات شهری همدان شورا: ورود روزانه سی و پنج دستگاه خودرو به معابر

رئیس کمیسیون خدمات شهری همدان از ورود روزانه سی و پنج دستگاه خودرو به معابرخبر داد و افزود: استفاده از حمل و نقل عمومی و تشویق شهروندان به این قضیه ،مهمترین موضوع در کاهش بار ترافیکی به شمار می آیدتا  با فرهنگسازی کمتر از وسیله نقلیه شخصی استفاده کنند .

 

کامران گردان ادامه داد: امسال 15 دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل اضافه می شودتا زمان توقف برای مردم کاهش یافته و تشویق به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی شوند.

 

 

* اقداماتی در میدان جانباران و مدرس برای کاهش بار ترافیکی در دستور کار است

وی با اشاره به اینکه مکان هایی  که امکان گسترش یا اصلاح هندسی میادین وجود داشته باشد در دستور کار قرار دارد، ابراز کرد:  به عنوان مثال میدان مدرس و بلوار جانبازان اقدامات هندسی در دستور کار قرار دارد تا بار ترافیکی منطقه کاهش یابد.

 

گردان افزود: در ساعات رفت و آمد مدارس و ادرات بار ترافیکی را شاهد هستیم که با مدیریت زمان و انتخاب مسیری که بار ترافیک را کاهش دهداین امر نا محسوس تر خواهد شد .

 

*سرپرست اداره عملیات ترافیکی راهور استان همدان: ورود 18هزار وسیله نقلیه به استان همدان

سرپرست اداره عملیات ترافیکی راهور استان همدان از ورود 18هزار وسیله نقلیه به استان همدان در سال گذشته خبر داد و افزود: ورود این تعداد خودرو عاملی مهم در ایجاد ترافیک خواهد بود.

 

جواد حسینی با بیان اینکه در سطح شهر محل های توقف ممنوع مشخص شده است ،تصریح کرد: برخورد با وسایلی که اختلال در عبورو مرور یا کندی آن راسبب شود از اولویت ها خواهد بود.

 

وی  خاطر نشان کرد:  روزانه بالغ بر 50 دستگاه از ایستگاههای اتوبوس ،تاکسی و از مکان های توقف ممنوع به پارکینگ منتقل می شوند.

 

 

*نصب بنروبرگزاری کلاسهای آموزشی از اقدامات است

سرپرست اداره عملیات ترافیکی راهور استان همدان افزود:  نصب بنر با همکاری شهرداری و بیمه، برگزاری کلاسهای آموزشی در مدارس مبنی بر اینکه فرزندان تخلفات رانندگی را به والدین گوشزد کنند و بهره گیری از رسانه جمعی در جهت آموزش و فرهنگسازی اقدامات این سازمان می باشد.

 

حسینی افزود: آموزش تئوری و عملی به دانش آموزان در پارک ترافیک از مهمترین برنامه های اموزشی می باشد.

 

وی به آموزش در مساجد نیز اشاره کرد و ادامه داد: در این خصوص بحث حق الناسی که برای رانندگان مبنی بر مسدود کردن راه یا اختلال در عبورو مرور بوجود می آورند مورد تاکید خواهد بود.

 

وی با تاکید بر اینکه نبود فرهنگ ترافیک مهمترین عامل تصادفات درون شهری است افزود: عجله در رانندگی، بی حوصلگی و رفتار تهاجمی در رانندگی مواردی است که متاسفانه فرهنگ رانندگی را زیر سوال می برد.

 

سرپرست اداره عملیات ترافیکی راهور استان همدان با بیان اینکه در معابر درون شهری  سطح استان50 فقره تصادف منجر به فوت در هشت ماهه اول سال 96 را شاهد بوده ایم، ادامه داد: نیمی از این آمار مربوط به برخورد وسیله نقلیه با عابر پیاده بوده است .

 

*کاهش بیست درصدی تصادفات نسبت به سال گذشته

حسینی با اذعان به اینکه اقداماتی در خصوص کاهش سرعت وسایل نقلیه در معابر درون شهری با همکای شهرداری صورت گرفت، افزود : کاهش بیست درصدی تصادفات نسبت به سال گذشته را شاهد بوده ایم.

 

وی ادامه داد: چندین دستگاه دوربین ثبت تخلف برای استفاده در معابر درون شهری خریداری شده و درماههای آینده نصب می شود.

 

وی در پایان خاطر نشان کرد: آموزش عابرین و ایمن سازی عبور آنان وجداسازی مسیر سواره رو با پیاده رو با همکاری شهرداری ها مورد تاکید است.

 

نتیجه گیری...

باید گفت بحث ترافیک بحثی است که نیازمند همکاری مسوولین امر و شهروندان می باشد ترافیک معضل کلان شهر ها  بوده که متاسفانه همدان تنها نام کلان شهری را یدک می کشد برایم جای سوال است که چرا از تمامی اتفاقات و پیشرفت هایی که یک شهر می تواند به عنوان کلان شهری داشته باشد تنها یک مورد که همان معضل ترافیک است در همدان به چشم می خورد... بگذریم...باید اضافه کنم احداث پل روگذر یا زیر گذر که با بحث کارشناسی شده در سطح شهر اتفاق افتاده متاسفانه حجم ترافیک را خیلی کاهش نداده البته درست است که ورود روزانه خودروبه سطح معابر معضلی است اما مسوولین امر با آگاهی از این موضوع باید تدبیری خاص بیندیشند البته شهروندان نیز با رعایت عبورو مرور در مواقع ضروری و عدم استفاده از خودرو زمانیکه تنها هستند می توانند در کاهش بار ترافیک سهم ارزشمندی داشته باشند.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان