اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

22. خرداد 1396 - 9:44   |   کد مطلب: 25444
گزارشی از معضلات ثبت نام کلاس اولی ها :
دشنه اجاره نامه های صوری بر گردن آموزش و پرورش
مشکل ازدحام و پرشدن مدارس دربرخی از مدارس استان همدان مشکلی است که هر ساله با آن مواجه هستیم دراین میان معضل قولنامه های صوری هم به این مشکل اضافه شده است و والدینی که باید فرزندان خود رادر محدوده جغرافیایی خود ثبت نام کنند با استفاده از این قولنامه ها به مدارسی خارج از محدوده جغرافیایی خود مراجعه میکنند.
زارشی  از معضلات ثبت نام کلاس اولی ها

به گزارش صبح الوند، ثبت نام و تکمیل ظرفیت مدارس استان همدان مشکلی است که هرساله خانواده ها با آن روبرو هستند و به نوعی هر سال این معضل ادامه دارد.

 

دراین میان بعضی از اولیا با در دست داشتن قولنامه های صوری در مدارسی که در محدوده جغرافیایی آنان نیست اقدام به ثبت نام می کنند که یکی از دلایل ازدحام و بلا تکلیف ماندن اهالی این مناطق جهت ثبت نام فرزندانشان همین مدارس می باشد.

 

با رفتن به یکی از مدارس ابتدایی پر ازدحام همدان جویای نحوه ثبت نام کلاس اولی هادر این مدرسه شدم.

 

با توجه به اینکه روزهای ابتدایی ثبت نام بود تمامی کلاس های اول این مدرسه پر شده بود.

 

*والدین دانش اموزان: اگردر روز اول نمی آمدم فرزندم را نمیتوانستم ثبت نام کنم

در همین حین پدری  که برای تکمیل پرونده فرزندش کلاس اولی اش امده بود نظرم را جلب کرد وی به بیان نحوه ثبت نام فرزندش پرداخت و افزود: ما در اولین روز ثبت نام در اینجا حضور پیدا کردیم و ظرف ده دقیقه همه ظرفیت ها پرشد.

 

وی افزود: در روز اول سیل عظیمی جمعیت امده بودند و اگر ما ان روز نمی آمدیم به هیچ وجه دیگر قادر به ثبت نام نبودیم.

 

مادر دیگری که فرزندش کلاس اول رادراین مدرسه گذرانده بود با شاکیبودن از قولنامه های غیر موثق افزود: در طول این یک سال که فرزندم در این مدرسه تحصیل می کرد کاملا متوجه بودم که دوستانش از اهالی این محله نبودند.

 

 

*فکری برای قولنامه های صوری کنند

وی با بیان اینکه اموزش و پروش باید فکری برای این قولنامه های غیر موثق کند افزود: متاسفانه برخی از والدین بادادن مبالغی به بنگاه های املاک از آنها می خواهند که برای انها قولنامه هایی مبنی بر اینکه اهل این محل هستند تهیه کند که این امر از نظر شرعی مشکل دارد.

 

ازیکی دیگراز مادران هم که موفق  به ثبت نام دراین مدرسه نشده بود علت مراجعه اش به این مدرسه را پرسیدیم و گفت: از اطرافیان شنیده  ام که مدرسه خوبی است وتنها ملاک من برای امدن به این مدرسه اوازه هایی بود که از این مدرسه شنیدم.

 

در همین حین مادر دیگری که فرزندش سه مقطع را در این مدرسه گذرانده بود و در حال انتقال پرونده فرزندش به مدرسه دیگری بود  گفت: به نظرمن این سه سال اگر فرزندم در مدرسه دیگری هم درس می خواند هیچ فرقی برایش نمی کرد.

 

وی افزود: مدارس این چنینی به دلیل نام مدیر و یا معلمانش در بین مردم به عنوان بهترین جا افتاده اند در صورتی که واقعا معلمین مدارس دیگر هم کمی از این معلمین ندارند.

 

 در ادامه به همراه بازرسین اداره اموزش و پرورش همدان که همکاری های لازم جهت برسی روند ثبت نام این مدرسه را با من داشتند در دفتر مدیر مدرسه حاضر شدیم و علت اصلی را جویا شدیم.

 

مدیر مدرسه ابتدایی راه نور: در ده دقیقه اول ثبت نام تمام ظرفیت کلاس اولی ها تکمیل شد

لیلا مومیوند با اشاره به مراجعه بیش از حدوالدین با اسناد سوری به این مدرسه افزود: متاسفانه ما شاهد ان هستیم که والدین با اسناد سوری و غیر واقعی برای ثبت نام مراجعه میکنند اما چون کد رهگیری گرفته اند دیگر کاری نمی شود کرد.

 

 وی ادامه داد: اگر ما بخواهیم در این زمینه دخالت کنیم به ما میگوینددر حریم خصوصی ماددخالت کرده اید لذا سازمان دادگستریو ثبت احوال خود باید راهی برای این معضل بیاندیشند.

 

مدیر مدرسه ابتدایی راه نور با اشاره به برخی از قولنامه های صوری گفت: به عنوان مثال یکی از والدین قولنامه ای را آورده  بود که در ان تاریخ یک فروردین قید شده بود و خودشان هم گفتند در ان روز اسباب کشی کرده اند در صورتی که در آن روز نیروی انتظامی به هیچ وجه اجازه جابه جایی نمیدهد.

 

وی با بیان اینکه در اولین روز ثبت نام در ده دقیقه اول تمام ظرفیت کلاس اولی ها پر شد افزود: من پنج کلاس اولی با ظرفیت 37 نفر داریم که در مقایسه با مدارس دیگر تعداد بیشتر است و علت ان هم مراجعه بیش از حد  والدین  به این مدارس است .

 

 

*قولنامه های صوری دست ما را بسته است

 

مومیوند که تمام وقت خود را جهت ثبت نام دانش اموزان گذاشته بود  از اینکه میدید خیلی از اهالی همین منطقه موفق به ثبت نام فرزندان خود نمیشوند ابراز گلایه مندی داشت و خواستار روشن شدن وضعیت قولنامه های صوری شد

 

وی در پایان اظهار کرد: بنده نذر کرده ام در این دوسال که از خدمتم باقی مانده است حداکثر تلاش خود را بکنم وبه نوعی کار مشاوره را برای والدینی که دیر برای ثبت اقدام کرده اند انجام میدهم و مدارس دیگر را به آنان معرفی می کنم.

 

دبیر ستاد ثبت نام اداره کل آموزش و پرورش استان همدان: هیچ دفاعی در مقابله با اسناد صوری نداریم

دبیر ستاد ثبت نام اداره کل آموزش و پرورش استان همدان با اشاره به اینکه ثبت نام کلاس اولی ها از شش خرداد شروع و تا پایان مردادماه ادامه دارد.افزود: تعداد 1500 مدرسه ابتدایی در سطح استان داریم که پیش بینی شده است امسال ۳۰ هزار دانش آموز کلاس اولی در انها ثبت نام کنند.

 

حسن رجبی با اشاره به اینکه هزینه ثبت‌نام هر دانش‌آموز کلاس اولی در مدارس ابتدایی 22 هزار تومان است که این هزینه جهت  هزینه بیمه و تهیه کتاب می باشد افزود: اگر مدارس مبلفی اضافه بر موارد ذکر شده دریافت نمایند کاری غیرقانونی انجام داده اند.

 

 

 وی به بیان علت ازدحام در برخی مدارس ابتدایی پرداخت و افزود: متاسفانه برخی والدین فکر میکنند بعضی از مدارس از نظر سطح اموزشی و معلم درردههای بالاتر قرار گرفته اند در صورتی که همه مدارس در یک سطح هستند و دوسالی هست اعزام معلم به مدارس دیگر انتخابی از سوی مدارس نیست.

 

 

 

*والدین دانش آموزان  را براساس مناطق جغرافیایی ثبت نام کنند

دبیر ستاد ثبت نام اداره کل آموزش و پرورش استان همدان ضمن در خواست از والدین جهت ثبت نام فرزندانشان در محدود جغرافیایی منزل مسکونی اشان افزود: اگر والدین فرزندان را در محدوده جغرافیایی منزل مسکونی خود ثبت نام کنند دیگر نیازی به سرویس مدرسه نخواهند داشت.

 

وی در ادامه با اشاره به قولنامه های صوری ارائه شده جهت ثبت انم دان َاموزاتن گفت: متاسفانه اموزش و پرورش در این زمینه  هیچ دفاعی جهت برخورد ندارد.

 

رجبی در پایان از والدین خواست که ثبت نام فرزندانشان را به روزهای آخر موکول نکنند و در صورت داشتن هر گونه انتقاد و پیشنهاد با شماره تلفن های 38272846 و 38260595 تماس بگیرند.

 

در ادامه جهت بررسی قولنامه های صوری  مصاحبه ای با رییس اتحادیه داران مشاور املا ک همدان صورت گرفت

 

* رئیس اتحادیه صنف مشاورین املاک همدان:در خصوص قولنامه های صوری بنگاه داران مقصر نیستند

ابراهیم جمالی با اشاره به اینکه در هر صنفی فرد متخلف وجود خواهد داشت افزود: در خصوص این موضوع مشاور املاک مقصر نیست و این امری است که با توافق مالک ومستاجر رخ میدهد.

 

 

رئیس اتحادیه صنف مشاورین املاک همدان افزود: شما فرض کنید کسی هست خانه اش در محله ای همچون جانبازان است اما چون میخواهد فرزندش را در مدرسه ای در شکریه ثبت نام کند باف ردی که منزلش در شکریه هست به مشاوره املاک مراجعه می کنند و خواستار ثبت سند مالکیت هستند حال اینجا مشاور املاک چه نقشی دارد؟

 

وی با بیان اینکه دادن کد رهگیری به راحتی نیست افزود: این کد در صورتی داده می شود که یک قرارداد اجاره بسته بود یعنی شما سند بیاورید و مستاجر هممدارک خود را بیاورد و اجاره نامه نوشته و در سیستم برای مدتی که توافق شده در رهن مستاجر باشد.

 

*کد رهگیری در صورت  توافق مالک و مستاجر داده می شود

جمالی تاکید کرد: این نوع قرارداد اجاره بستن به بنگاه  دار ربطی ندارد و آن مطیع امر توافقات طرفین است .

 

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه برخی از این توافقات کاملا غیر واقعی است افزود: کدرهگیری گرفته شده است و ما نمیتوانیم منکر ان شویم  هر چند به وضوح معلوم است که تخلف صورت گرفته است و توافق طرفین است و کسی نمیتواند برخورد کند.

 

وی افزود: تنها کسی که در این خصوص میتواند نظارت کند خود بازرس آموزش و پرورش است .

 

رئیس اتحادیه صنف مشاورین املاک همدان تصریح کرد: بازرس های آموزش و پرورش باید دوماه بعد از تشکیل کلاس نظارت های خود را از مناطق مسکونی دانش اموزان  انجام دهند و اگردیدند قرارداد با واقعیت همخوانی ندارد آن قراداد را فسخ کنند.

 

در ادامه جهت بررسی راه حل اصلی موضوع و راهکارهای جهت رفع ازدحام در برخی ناقاط شهر همدان مصاحبه ای با رییس اداره آموزش و پرورش استان همدان صورت گرفت.

 

*مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان: تعهدنامه از والدین مبنی بر اینکه اسناد صوری نباشد گرفته می شود

 

مصطفی خزاعی در خصوص نحوه ثبت نام دانش آموزان براساس منطقه مسکونی افزود: جهت اینکه هر دانش آموز در منطقه مسکونی خود مشغول به تحصیل شود امسال برای اولین باربرنامه ریزی شده است که همراه با ثبت نام یک تعهدنامه هم از اولیا دانش اموزان گرفته شود  و بعد از ثبت نام در خصوص محل سکونت دانش اموزان راستی آزمایی می کنند.

 

وی افزود:  یعنی به طریقی با همان خانه ها تماس گرفته می شود تا ببینند تا چه اندازه درست است که اگر احیانا خلاف واقع باشد این حق را برای آموزش و پرورش محفوظ هست که هر زمان که مشخص بشود که اینها خلاف واقع ادرس دادن جابه جا کنند این تعهد نامه را موقع ثبت نام تو یک برگه ای از اولیا می گیرند.

 

 

*در حال انجام مکاتباتی با وزارتخانه جهت افزایش مدارس منطقه شکریه هستیم

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان  با اشاره به انجام تمهیدات لازم جهت بیشتر شدن ظرفیت مدارس در مناطقی که خواهان بیشتری دارد افزود: در خصوص مدرسه ابتدایی راهنور که در منطقه شکریه است و همیشه مشکل پر شدن  ظرفیت راداریم در حال مکاتباتی با وزارتخانه در جهت گرفتن مجوز شیفت بعداظهربرای مدرسه صابری رنجبر که مدرسه ای شاهد است میباشیم.

 

وی تصریح کرد: در صورتی که وزارتخانه موافقت کند در تلاشیم یک مقدار از بار مدرسه راه نور را برداریم و احیانا ان کسانی که اهل منطقه باشند خیلی دچار سختی ومزیقه نمیشوند.

 

 

*در سه نقطه شهر مشکل ازدحام جمعیتی در ثبت نام را داریم

خزاعی با اشاره به اینکه در سه نقطه شهر از لحاظ تقاضا برای ثبت نام و نبود فضای آموزشی به اندازه کافی مواجه هستیم افزود: ما در مجموع یکی در منطقه استادان دردوره ابتدایی مشکل داریم و در دوره متوسطه اول پسران تا حدودی یکی در شهرک شهید بهشتی که البته یک مدرسه خیرساز است که اگر آماده شود از فشار آنجا کاسته میشود یکی هم در شهرک مدنی است که آن هم مدرسه خیرساز خردمند است و قول دادند اول مهر آماده بشود و اگر آنجا هم اماده بشود تقریبا در بقیه جاها مشکل حادی نداریم .

 

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر علت استقبال مردم از یک سری مدارس خاص افزود: چون این مدارس هیات امنایی بوده و حق انتخاب معلم با مدرسه بود یک ذهنیت در بین مردم مانده که اینجا معلم هایش انتخابی هست.

 

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان  با بیان اینکه هم اکنون نزدیک به دو سال است که دیگر معلم انتخابی نداریم افزود:  دیگر معلم انتخابی نداریم و معلم ها صرفا براساس امتیاز جا انتخاب می کنند تا این ذهنیت از ذهن مردم بیرون بیاید یک مقدار طول میکشد.

 

وی عوامل فرهنگی را از دیگر عوامل موثرعلت استقبال مردم از این مدارس دانستو افزود:  هم  از لحاظ فرهنگی، منطقه تر و مدیریت خوب همگی اینها زمینه ای شده است که ازدحام برای مدرسه های مستقر در منطقه هایی همچون شکریه شود.

 

خزاعی تراکم جمعیتی در در مناطق محروم را از دیگر عوامل ازدحام جمعیتی در برخی مدارس دانست و افزود: در خوصص مناطقی همچون شهرک بهشتی  چون منطقه  محروم و تراکم جمعیتی بالا است و مخصوصا این مساکن مهر که  فضای آموزشی برای آنها پیش بینی نشده سبب شده است که روز به روز فشار جمعیتی بر روی ما آورده شود.

 

 

 

سخن پایانی:

متاسفانه عواملی همچون بالا بودن سطح معلمان دربرخی از مدارس اکه از قدیم در اذهان مردم مانده است علت مراجعه بیش از حد مردم به این مدارس می باشند در صورتی که بنا بر اظهارات مسئولین آموزش و پرورش دیگر معلمان به صورت انتخابی برای مدارس انتخاب نمیشوند و فقط براساس امتیازاتشان می باشند.

 

 دراین میان همین طرز فکر سبب شده است که آنها با تشکیل اسناد صوری اقدام به ثبت نام مدارس فرزندان خود در مدارسی که در محدوه جغرافیایی خود نیستند کنند.

 

نکته قابل توجه در این میان هم نداشتن هیچ گونه دفاعیه اموزش و رورش در مقایل این اسناد صوری است که البته امسال با گرفتن تعهدنامه هایی از والدین مبنی بر اینکه اسناد صوری نباشند تا حدی دست خود را باز کرده اند و اگر بعد از ثبت نام دانش آموز به دلایلی متوجه عدم تطابق منطقه مسکونی دانش آموز با اسناد شوند دانش آموزباید مدرسه را ترک کند.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان