اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

7. خرداد 1396 - 10:50   |   کد مطلب: 25254
بسیج سازندگی استان همدان بااستفاده از نیروهای جوان و نخبه با برگزاری انواع اردوهای جهادی در اکثر مناطق محروم این استان نقش مهمی در ترویج اردوهای جهادی و زدودن محرومیت از روستاهای این استان داشته است
اردوهای جهادی معنا بخش زندگی به مناطق محروم

به گزارش صبح الوند، اردوهای جهادی با ترکیبی از ایثار و جهاد همه ساله مورد استقبال طیف عظیمی  از مردم اعم از پیرو جوان  قرار می گیرد.

 

برای برخی شرکت در اردوی جهادی آرزو است و به محض آنکه خبر اعزام اردوهای جهادی را دریافت می کنند تمام سعی خود را جهت اعزام میکنند.

 

این افراد با رفتن به  مناطق محروم و کمک به قشر نیازمند جامعه احساس آرامشی به دست می آورند که همیشه همراه آنها و توشه ای برای قیامت انها هم خواهد بود.

 

در این میان بسیج سازندگی با برگزاری اردوهای مختلف جهادی نقش موثری در ترویج اردوهای جهادی داشته است .

 

 

*مسئول بسیج سازندگی استان: اردوهای جهادی از سال 1380 اغاز شده است

به همین منظور شهرام صادقی مسئول بسیج سازندگی سپاه انصارالحسین(ع) همدان در گفتگو با صبح الوند  به تشریح اردوهای  جهادی این ارگان  پرداخت و افزود:  اردوهای جهادی از سال 1380 شروع  و در آن سعی شده است از تمامی اقشار مختلف جامعه اعزام به مناطق محروم داشته باشیم.

 

 

مسئول بسیج سازندگی سپاه انصارالحسین (ع) همدان  به بیان آمار اردوهای جهادی در سال گذشته پرداخت و افزود: در سال 95 نزدیک به دو هزار و 890 نفر دانشجو ، دو هزار و 320  نفر دانش‌آموز و از پایگاه محلات پنج هزار و 200 نفر و بسیج مهندسین عمران، کشاورزی و صنعتی هم حدود دو هزار و 500 نفر در اردوهای جهادی شرکت و به مناطق مختلف استان اعزام شدند.

 

 

وی با اشاره به عرصه‌های فعالیتی در اردوهای جهادی افزود: عرصه فعالیتی همچون  عمرانی، بهداشتی درمانی، آموزش ،اشتغال‌زایی، مهارت‌آموزی، برنامه فرهنگی و اردویی  هست.

 

 

*اعزام ، اسکان و بیمه جهادگران به عهده بسیج سازندگی است

صادقی اظهار کرد: هزینه‌های این اردوها همچون اعزام ، اسکان و بیمه جهادگران بر عهده بسیج سازندگی هست و اگر کار عمرانی و نیاز به مصالح و هزینه‌ای دیگر داشته باشد  از طریق  خیرین و ادارات منابع مالی تأمین می‌شود.

 

وی  افزود:  در خصوص برنامه‌های دیگر همچون برنامه‌های بهداشتی درمانی از بسیج جامعه پزشکی یا دانشگاه علوم پزشکی کمک  گرفته می‌شود.

 

مسئول بسیج سازندگی سپاه انصارالحسین (ع) همدان  در خصوص برنامه‌های آموزشی که در اردوهای جهادی برگزار می‌شود افزود: در برنامه‌های مختلف آموزشی از اداراتی همچون اداره  فنی و حرفه‌ای کمک می‌گیریم.

 

*اعزام 4 اردوی جهادی از ابتدای سال 96 تاکنون

وی در پایان به بیان امارهای اردوهای جهادی از ابتدای سال 96 تاکنون افزود:  در ایام تعطیلات نوروز 4 اردوی جهادی در شهرستان‌های مختلف درزمینهٔ آموزشی، فرهنگی ، مهارت‌آموزی و عمرانی  همچون ساخت خانه نیازمند برگزارشده است.

 

مجموعه بسیج مهندسین عمران استان همدان زیر نظر بسیج سازندگی با برگزاری اردوهای مختلف جهادی نقش موثری در ترویج این اردوها داشته است.

 

 

*مسئول بسیج مهندسین عمران: از سال 94 فعالیت های جهادی بسیج عمران شروع شده است

به همین منظور مصاحبه ای با علی‌اصغر عاطف، مسئول بسیج مهندسین عمران استان همدان صورت گرفت .

 

علی اصغر عاطف در گفتگو با صبح الوند بابیان اینکه مجموعه بسیج مهندسین عمران فعالیت‌ها خود را با در بحث خدمات اردوهای جهادی از سال 94 آغاز کرده است افزود: این اردوها و کارهای جهادی در راستای اهداف محرومیت‌زدایی و به اسم انجمن مهندسین خیر که زیرمجموعه بسیج عمران در استان است انجام می‌شود.

 

 

*اردوها در مناطق محروم و عام المنفعه اجرا می شود

مسئول بسیج مهندسین عمران استان همدان  تصریح کرد: این اردوها بیشتر در مناطق محروم و روستاها یا مناطق عام‌المنفعه مثل مراکز فرهنگی و مساجد  اجرا می‌شود.

 

وی کمک به  خانه‌سازی محرومین را یکی از کارهای بسیج مهندسین عمران بیان و افزود: ما دریحث طراحی و مشاوره در خصوص ساخت خانه‌های محرومان که از کمیته امداد یا بنیاد مسکن وام تهیه‌کرده‌اند  با بهره‌گیری از توان و ظرفیت مجموعه در قالب اینکه پروژه آن‌ها را طراحی کیم ورود پیدا می‌کنیم.

 

عاطف  افزود: کارهای طراحی و نظارت و مشاوره در اجرا را بر اساس توان و ظرفیت مجموعه  به‌صورت رایگان انجام می‌دهیم و به آن‌ها مشورت می‌دهیم که چگونه کارها را مدیریت و با حداقل هزینه انجام دهند.

 

وی در خصوص کمک به مراکز عام‌المنفعه و مراکز فرهنگی  افزود: در بحث ساخت مراکزی همچون حسینیه، مساجد و همچنین مراکز فرهنگی  بحث طراحی ، مشاوره، بررسی بیوتکنیکی بستر خاک و در اجرا به‌صورت جهادی وارد می‌شویم.

 

مسئول بسیج مهندسین عمران استان همدان  با اعلام تعداد اردوهای جهادی برگزارشده توسط  بسیج مهندسین عمران در سال 95 افزود:  در سال گذشته  یک اردوی  120 نفره یک روز برای مهندسین در قالب بحث  بازدید طراحی و نظارت  داشتیم و 100 نفر روز اردوهای جهادی سه‌روزه که در 7 پروژه صورت گرفته بود داشتیم.

 

وی افزود:  در این اردوها بیشتر فعالیت‌ها بر روی  کمک به طراحی و نقشه‌برداری از مراکز فرهنگی کمک به خانه محرومین در شهرستان کبودرآهنگ و مراکز فرهنگی در خود شهر همدان بوده است.

 

 

عاطف ادامه داد: در خصوص کمک به فعالیت‌های عمرانی در سایر شهرستان‌ها تقریباً در مجموعه‌های فرهنگی و عام‌المنفعه نهاوند ملایر و در رزن هم در  اجرای سرویس بهداشتی خانه نیازمندان که به‌واسطه کمیته امداد انجام و بحث مشاوره‌ای ان را بسیج عمران انجام داده است.

 

*پروژه فرهنگی شهید همدانی در حال تکمیل است

وی در خصوص تعداد پروژه‌های بسیج عمران افزود اظهار کرد:  کمک به تأسیس 5 خانه محروم ، 2 مرکز فرهنگی و کارهای مشاوره‌ای ریز به بیش از 40 عدد هست.

 

مسئول بسیج مهندسین عمران استان همدان  افزود: بودجه این طرح‌ها  در بحث خانه محرومین از وام‌های کمیته امداد  و بنیاد مسکن   و یا در قالب کمک‌های خیرین و بودجه‌هایی که بتوان از خارج از استان تهیه نمود تأمین مالی می‌شوند.

 

وی با اشاره به اجرای پروژه فرهنگی شهید همدانی افزود: 4 هزار متر زیربنا داردو برای خدمات فرهنگی برای حاشیه شهر است

 

عاطف با اشاره به خدمات رایگان در اجرای پروژه  شهید همدانی افزود:  اقدامات در این پروژه‌ها کاملاً داوطلبانه بوده و برآورد خدمات رایگان مهندسی  از طراحی معماری سازه‌ای برق  و نظارت  در این  پروژه بالغ‌بر 100 میلیون تومان به‌صورت رایگان بوده است.

 

*جهادگر بسیجی: کمک به محرومین بزرگ ترین هدفم است

در ادامه با جهاد گری که مدت زیادی از وقت خود را صرف کمک به محرومین کرده است   به  مصاحبه پرداختیم .

 

حجت‌الله کتابی بابیان اینکه  بیش از 7 سال است که در اردوهای جهادی  فعالیت می‌کند افزود: هدف از فعالیت در اردوهای جهادی  کمک به محرومین جامعه علی‌الخصوص  قشر ایثارگر جامعه در مواردی که منازل آن‌ها نیاز به تعمیر و طراحی داشته باشد هست.

 

وی افزود: درزمینهٔ امور فرهنگی که یکی دیگر از شاخه‌های کارهای جهادی است کارهای خوبی در استان  انجام‌شده که  آخرین کار مجموعه فرهنگی سردار شهید حاج حسین همدانی هست که خود شهید بنیان‌گذارش بودند و نقشه‌های آن را با مهندسین خیر تهیه کردیم .

 

 

این مهندس  بسیجی  اظهار کرد: امید است با تأسیس این مجموعه فرهنگی  که در انتهای چراغ‌قرمز و  نزدیکی چند منطقه محروم قرارگرفته است بتوانیم نیازهای فرهنگی مناطق را پوشش دهیم

 

 

این جهادگر بسیجی که باوجود بازنشستگی دست از فعالیت برنداشته است  در خصوص جذب جوانان به این شغل افزود: با توجه به مجموعه بسیج مهندسین متشکل از مهندسین جوان است   سعی می‌کنیم نشست‌های مختلفی با آن‌ها برگزار و ایده‌ها را به آن‌ها انتقال دهیم و در این  کارهای اخیر هم تعداد زیادی از آن‌ها دخیل و ما را یاری داده‌اند.

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان