اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

10. بهمن 1395 - 8:40   |   کد مطلب: 23674
سرمایی که امسال به جان برخی پرتقالهای شمال کشور افتاد طعم شیرین پرتقال را از دهان مردم برد و این موضوع سبب شد تا برخی از دلالان وافراد سود جود از این فرصت به نفع خود استفاده کرده واز ضرر و زیان رسیده به باغداران به نفع خود بهره وری کنند.

به گزارش صبح الوند، سرما در زمستان امسال عرضه ی صحیح پرتقال را بر بازار تنگ کرد و در این میان باغداران متضرر شده و مردم نیز به گونه ای از بازار درست شده توسط افراد سود جو بی نصیب نماندند و اکنون بسیاری از پرتقالهایی که به هیچ وجه نباید وارد بازار میوه میشد به خانه های مردم راه پیدا کرده است، حال جای تامل اینجاست که مقصر اصلی این امر چه کسی بوده و دولت برای جلوگیری از بروز این وضعیت چه اقداماتی کرده است.

 

جهت مطلع از نحوه ورود این پرتقال های بی آب و تلخ  گفت و گویی با رییس اتاق اصناف همدان به شرح زیر ترتیب داده ایم.

 

سامانه 1000127پل ارتباط با اصناف جهت گزارش تخلفات

حمیدرضا فرسایی وحید اظهار داشت: متاسفانه سرمازدگی ایجاد شده سبب شد تا بخش عظیمی ازمرکبات مازندران آسیب جدی دید که حتی شاید برای توزیع میوه در ایام نوروز هم مشکل داشته باشیم.

 

وی افزود: مراکزی مانند اهواز، خوزستان و شیراز که پرتقال تولید میکنند شاید کفاف تامین نیاز کشور را نداشته باشند و من اعتقاد دارم که لازم است دولت از همین امروز اموری پیش بینی کند که در ایام نوروز افزایش قیمت را نداشته باشیم.

 

ریبس اتاق اصناف همدان خاطر نشان کرد: ما بارها بیان کرده ایم که واحد بازرسی اتاق اصناف آماده رسیدگی و برخورد با واحدهای متخلف است و مردم از طریق ارسال پیامک به سامانه 1000127 میتوانند واحدهای متخلف را معرفی کنند.

 

وی ادامه داد: با معرفی واحد صنفی متخلف توسط شهروندان به این سامانه بازرسان ما با حضور فیزیکی در محل به موضوع رسیدگی خواهند کرد همچنان که تا کنون با مواردی برخورد شده، برخی واحدها جریمه و پرتقالهای سرمازده در آنجا جمع آوری شده است.

 

فرسایی وحید گفت: گاهی اوقات نیز برخی مغازه دارها باری را به اسم پرتقال خوب به کف بازار آورده اند و بعد متوجه شده اند که این محصول سرمازده درحالی که خود نیز راضی به فروش چنین محصولی نبوده اند.

 

 

دلالان و پرتقالهای سرمازده

در ادامه رییس اتحادیه بارفروشان همدان ضمن بیان اینکه لازم است از مقصد جلوی ورود بارهای سرمازده گرفته شود گفت: در حال حاضر در میدان بار نیز پرتقال های سرمازده بی مشتری است.

 

علی اصغر وفا اظهار داشت: بارهای سرمازده که از شهر هایی چون قائم شهر، بابل، ساری می آیند را خریداری نمیکنیم و در حال حاضر پرتقال را ازجنوب کشور و بیشتر از شیراز میگیریم که بسته به نوع وکیفیت بار دارای قیمتهای مخلتف هستند.

 

وفا با اشاره به این که در حال حاضر هم پرتقال شیرازی نیز کم شده است گفت: دولت باید از طریق واردات پرتقالهای خارجی، یا غیره فکری برای ذخیره پرتقال برای ایام عید نماید تا بازار دچار کمبود این میوه قبل از نوروز نشود.

 

وی عنوان کرد: متاسفانه برخی افراد سودجو که میوه را در نیسانهایی در گوشه ی خیابان میفروشند خود به طور مستیم پرتقال های سرمازده ی شمال را بدون پرداخت هزینه به همدان می آورند و به فروش آن می پردازند.

 

در ادامه رضا البرزی رییس اتحادیه صنف میوه و تره بار فروشان همدان گفت: در حال حاضر بازرسان ما بطور دائمی بازار میوه و مغازه های میوه فروشی را رصد میکنند و در صورت مشاهده پرتقال بی کیفیت سرما زده در مغازه، با میوه فروش برخورد شده و اجازه فروش اینگونه پرتقالها به آنان داده نخواهد شد.

 

جلال وحدت یکی از بارفروشان همدانی ضمن بیان اینکه با سرمایه گذاری در باغات سرمازده شمال دچار ضرر و زیان شده است گفت: متاسفانه برخی بارهای سرمازده ازشمال برای برخی مغازه داران سرگذر فرستاده میشود و این مغازه داران با بردن سود خود این بار را به مردم میفروشند.

 

 

و اما در پایان سوالی که به ذهن میرسد این است که دولت در امر رسیدگی به موضوع پرتقالهای سرمازده تا چه حد سعی بر رفع مشکل  کرده است.

 

تکلیف بازار پرتقال در شب عید چه خواهد شد؟

از طرفی دیگر نیز میتوان اینگونه گفت: اگر برخی از مردم از افراد سود جو بارسرمازده شان که با قیمتی پایین تر به فروش میرسانند خریداری نکنند بتوان  کمی عرصه را بر این فروشندگان تنگ کرده و دست دلالان را از این میان کوتاه کرد.

سمیرا قاسمی

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان