اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

30. دى 1396 - 12:42   |   کد مطلب: 28284
گرانی و وضعیت اقتصادی بد مردم به بازار همدان هم نفوذ کرده است به طوری که ما شاهد خلوتی بازار هستم و از طرفی هم مالیات سنگین در این رکود بازار داد کسبه همدانی را دراورده و خیلی از آنها را به ورطه ورشکستگی رسانده است.

به گزارش صبح الوند، گرانی و و ضعیت بد اقتصادی بازار همدان را به رکود کشیده است و بازار خلوت همدان و انبوه مغازه هایی که اجناس خود را به حراج گذاشته اند نشانگر این وضع می باشد در این میان فشارهای سنگین مالیاتی هم داد کسبه را دراورده است،  خبرنگار صبح الوند دلایل این رکود را از کسبه بازار جویا شد که در ادامه گزارش می خوانید/

 

بازاری های همدان: دولت کسبه را درک کند و بیش از حد مالیات دریافت نکند

یکی از کسبه خیابان اکباتان با بیان اینکه بیشتر خریداران از این مکان از قشر ضعیف هستند گفت: با این اوضاع بد اقتصاد ی و بیکاری بالطبع رکود را در بخش اقتصادی و بازار خواهیم  داشت.

 

وی با انتقاد از مبالغ بالا مالیات گفت: دولت باید درک کند و وقتی میبیند اشتغال نیست و بیکاری همه جامعه را گرفته است به اندازه درآمد کسبه از آنها مالیات دریافت کند.

 

*حریم صنفی از بین رفته است

وی در ادامه با بیان اینکه دولت اشتباه  فکر می کند که می تواند با زیاد کردن کسبه با بیکاری مقابله کند افزود:  دیگر حریم صنفی از بین رفته است و دولت فکر می کند اشتغال ایجاد می کند در صورتی که با زیادشدن دست رکود بیشتر میشود و اتفاقی برعکس رخ میدهد.

 

 

 یکی از کسبه خیابان اکباتان همدان با اعلام نارضایتی از اینکه از هنگامی که خیابان اکباتان را سنگ فرش کرده اند بازار ما راکدتر شده است گفت: چون تردد ماشین در این مکان کم شده، بازار خیلی خلوت شده است.

 

 وی اظهار کرد:  دراین یک ماهه اخیر به دلیل مشکلات اقتصادی و گرانی اجناس ضروری مردم مجبور شده ایم اجناس خود را به نصف قیمت به حراج بگذاریم.

 

وی مالیات زیاد را از دیگر مشکل کسبه دانست و گفت: این موضوع واقعا کسبه را اذیت و خیلی ها را به ورطه تعطیلی کشانده است  و این در حالی است که دستفروشان به راحتی اجناس خود را کنار خیابان میفروشند و هیچ مالیاتی نمیدهند.

 

وی در ادامه با انتقاد از اینکه اجناس ایرانی به خوبی برند سازی نشده اند گفت: مشکل بعدی ما ذهنیت بد مردم از اجناس ایرانی است و این ما را مجبور میکند جنس ایرانی را به اسم جنس ترک بفروشیم که این هم به ضرر تولید کنندگان داخلی و عاملی برای رکود بازار ایران است.

 

 

یکی دیگر از کسبه پیاده راه بوعلی همدان که بسیار ناراضی از بازار راکد بود گفت: در روز ما شاید فقط یک جنس بفروشیم و این میزان درآمد برای  ما که ماهیانه مقدار زیادی اجاره بها پرداخت می کنیم بسیار سخت است.

 

این کسبه با بیان اینکه زندگی با این رکود بسیار سخت است گفت: مالیاتی که از کسبه دریافت می کنند بسیار بی انصافی است و متناسب با درآمد ما نیست و این امر نیاز به اصلاحاتی کلی دارد.

 

*رییس اتاق اصناف همدان: قیمت کالا متناسب با حقوق کارمندان افزایش نیافته است

در ادامه احمد گازرانی ، رییس اتاق اصناف همدان در گفتگو با خبرنگار ما ،  بابیان اینکه  در چند سال گذشته ما شاهد افزایش قیمت بی رویه کالاهای اساسی در جامعه بوده ایم گفت: در کنار این افزایش قیمت  ها حقوق کارگران و کارمندان افزایش نیافته و ما در یک مرحله با تورم بسیار سنگینی مواجه شدیم که در برابر ۷۰۰درصد تورم  فقط تا ۵۰درصد حقوق  کارمند و کارگران افزایش پیدا کرد.

 

گازرانی در ادامه با بیان اینکه هیچ کارمند و کارگری نمی تواند با این مبلغ حقو ق های دریافتی زندگی مرفهی داشته باشد بیان گرد: این مهم نیز سبب به وجود آمدن رکود شده است به گونه ای که بسیاری از افراد تنها به هزینه های روزمره خود می رسند.

 

 

*بازنگری در بحث حقوق کارگران و کارمندان ضروری است

رییس اتاق اصناف همدان با بیان اینکه در حال حاضر مردم در بحث نقدینگی قفل کرده اند افزود:  از جمله عوامل دیگر در رکود و افزایش قیمت کالا بازنگری در بحث حقوق کارگران و کارمندان است تا بتوانند از پس مخارج  زندگی خود برآیند.

 

وی با اعلام اینکه سیاست دولت برداشتن موانع اشتغال از سر راه مردم بود عنوان کرد: از جمله دلایل این مهم نبود شغل مناسب و استخدام است به گونه ای که اکثر افراد تحصیل کرده دارای مدارک لیسانس و فوق لیسانس به دنبال یافتن کار و ایجاد اشتغال جدید هستند.

 

*نبود آموزش مناسب در بحث اشتغال

گازرانی همچنین عدم آموزش مناسب در زمینه انتخاب رشته را از جمله مشکلات  موجود در بحث اشتغال دانست و اظهار کرد: ما باید از همان ابتدا دانش آموزان را به سمت  کارهای تولیدی و فنی هدایت می کردیم.

 

*دولت به بهانه ایجاد اشتغال روی به ایجاد شغل های کاذب آورده است

وی با اعلام‌ اینکه دولت برای ایجاد اشتغال توسط فارغ التحصیلان موانع گرفتن جواز کسب را برداشته است گفت: در این راستا نیز حریم صنفی، استعلام از شهرداری و دستگاه ها وجود ندارد که همین امر مهم سبب می شود افرادی که هیچ گونه تخصصی ندارند و تخصص آن ها در فروشندگی و ...است در تمام راس ها با کمترین هزینه وارد کار شوند که این خود نیز یک معضل است.

 

رییس اتاق اصناف همدان در این راستا با اشاره به اینکه در بحث اشتغال و افزایش شغل های کاذب در جامعه با مشکل مواجه هستیم بیان کرد: مدیریت این موضوع از دست مان خارج شده است عده ای که از افراد واقعا شریف اما عده ای هیچ تخصصی ندارند و تنها به اصناف لطمه وارد می کنند.

 

وی با تاکید براینکه باید از امروز استارت کار را بزنیم و  دانش آموزان و جوانان را به سمت مهارت های تولیدی هدایت کنیم گفت:  در راستای آموزش مهارت های تولیدی و تخصصی آموزش و پرورش باید ورود پیدا کند.

 

*نمایندگان بحث پردخت مالیات را پیگیری کنند

گازرانی افزود: متاسفانه قوانینی که برای وصول مالیات به برخی از شهرها اعلام ‌می شود نیازمند آن است که هر نماینده ای برای شهر خود شرایطی مشخص کند  به فرض مثال استان همدان توانایی پرداخت این مبلغ مالیات را ندارد  و بگویند که هیچ درآمدی آنچنانی وجود ندارد که افراد بتوانند مالیات را پرداخت کنند.

 

 

*مجموعه اقتصاد و دارایی مالیات را متناسب با شرایط شهر دریافت کند

گازرانی همچنین افزود: همه باید دست به دست هم دهیم و به مجموعه اقتصاد و امور دارایی اعلام کنیم که شهر ما نمی تواند مالیات را پرداخت کند و نیازمند آن است که در بحث مواردی که برای استان تعیین شده است کارشناسانه کار شود که حداقل بتوانیم صنعت تولید و اشتغال را در استان راه اندازی کنیم .

 

وی همچنین اظهار کرد: اگر امروزه بخواهیم در بحث مالیات سخت وارد شویم افرادی که توانایی کار کردن دارند به دلیل این مالیات های ستگین  کار را تعطیل می‌کنند.

 

رییس اتاق اصناف همدان با بیان اینکه افرادی که فعالیت می کنند و اشتغالزایی دارند اگر مبلغی که دولت از آن ها میگیرد مبلغی را به عنوان تشویقی به آن ها باز گرداند آن ها می توانند اشتغالزایی بیشتری ایجاد کنند تا جوانان ما بیکار نباشند.

 

*سخن پایانی...

 گرانی و وضعیت اقتصادی مردم به بازار همدان هم سرایت کرده و ما شاهد خلوتی این بازار هستیم از طرفی هم مالیات کمر کسبه را شکسته وهمگان خواستار دریافت مالیات متناسب بادرامدشان  و جلوگیری از افزایش آن هستند اما بسی جای امیدواری دارد که این موضوع به گوش نمایندگان رسیده به طوری که نماینده مردم ملایر اعلام کرده  که برای اینکه فشار بر مردم کمتر شود ما با بخشی از لایحه  بودجه 97 که قرار بود  20 تا 30 درصد مالیات از کسبه دریافت شود برخورد کردیم و آن را کاهش دادیم که امیدواریم در آینده این کاهش خود را نشان دهد.

 

  یکی دیگر از موارد همانطور که در گزارش قید شده بود این است که کسبه همگان از نبود حریم صنفی گلایه مندبودند و می گفتند دولت به بهانه ایجاد اشتغال این حریم ها را از بین برده است در صورتی که با یک نگاه گذار به بازار همگان متوجه میشویم که این مشاغل و کسبه نه تنها باعث اشتغال نشده اند بلکه باعث رکود و در بعضی مواقع باعث ورشکستکی خود فروشنده به دلیل نبود بازار مناسب شده است آیا به راستی راهکار دیگری برای ایجاد اشتغال وجود ندارد؟ چراما هر روز باید شاهد تعطیلی صنایع باشیم و در عوض آن مشاغل کاذب رشد کند،  آیا به راستی این مدیریت صحیح است؟

 

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان