اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

3. بهمن 1395 - 14:54   |   کد مطلب: 23561
بازار همدان از جمله نقاط غیر ایمن همدان هست که با جرقه ای کوچک حادثه ای کمتر از پلاسکو انتظار آنان را نمی کشد ، بازارهایی که تعدادی از انها جز میراث تاریخی این شهر هستند که اگر تدابیری سریعتر جهت رفع مشکل ایمنی آنان صورت نگیرد دیگر میراث تاریخی ای باقی نخواهد ماند.

به گزارش صبح الوند، همدان با قدمت تاریخی خود دارای بازارهای قدیمی فراوانی است که اگر تدابیر درستی جهت ایمن سازی آنها صورت نگیرد به سرنوشتی مشابه پلاسکو دچار خواهند شد لذا باید با تدابیری به موقع مانع از رخداد چنین حوادثی شد.

 

بازار قدیمی همدان و از جمله پاساژ قدس همدان بارها دچار اتش سوزی شده اند که گرچه اتش سوزی های سطحی بوده است اما همین اتش سوزی ها گاهی منجر به حادثه ای غیر قابل جبران خواهد شد.

 

مشکلاتی همچون ضعف در سیستم گرمایشی و سیم کشی نامناسب ، ایمنی بازارهای همدان راتهدید می کند چند وقت پیش بود که در میدان امام همدان که که از آثارتاریخی این شهر هست شاهد آتش سوزی بودیم آتش سوزی ای که شاید از یک اتصال در سیم کشی نادرست شروع شد و به لطف خدا با  حضور به موقع اتش نشانان بعداز مدتی خاموش شد.

 

حال اگراین اتش سوزی ختم به خیر نمیشد و انفجاری مهیب رخ میداد معلوم نبود چه حادثه ای در این بافت قدیمی همدان که اطرافش پر از مراکز تجاری است می افتاد

 

این قضیه مبرا از برخی از پاساژهای به ظاهر سالم همدان هم نمی باشد  به همین منظور  با برخی از کسبه های همدان به مصاحبه پرداختیم.

 

 

جعفری از مغازه‌دارهای مستقر در یکی از پاساژهای همدان با بیان اینکه هم‌اکنون بازارچه ما در ظاهر از وضعیت مناسبی برخوردار است گفت: متأسفانه واحدهای بالای بازارچه که مسکونی هستند ایمنی کامل را ندارند و چون مسکونی است ما هم حق دخالت در امور آنان را نداریم.

 

وی اظهار کرد: مشاعی بودن  ساختمان  و نداشتن توافق نظر مانع از اجرای عملیات ایمن‌سازی برای این پاساژ شده است.

 

یکی از شهروندان همدانی هم که در حال خرید از این مغازه بود با انتقاد از سیستم گرمایشی موجود در برخی از مغازه‌ها گفت: در برخی از مغازه‌ها بخاری‌های غیر استانداری قرار داده‌شده است که دودش در مغازه می‌پیچد و شعله حرارت آن‌ها هیچ پوششی ندارد و بارها پیش‌آمده که لباس بنده هنگام برخورد با این بخاری‌ها سوخته است.

 

وی بیان کرد: در صورت برخورد  نزدیکی پوشاک یا اقلام موجود در مغازه با این بخاری‌ها معلوم نیست چه اتفاقی برای این مغازه‌ها و سایر مغازه‌های اطرافش خواهد افتاد.

 

سیم کشی غیر اصولی در بازار همدان

 

رییس اتاق اصناف همدان: 20 درصد مراکز تجاری همدان غیرایمن است

جهت مطلع شدن از وضعیت بیشتر ایمنی این مغازه‌های مصاحبه‌ای با ریس اتاق اصناف همدان صورت گرفت

رئیس اتاق اصناف همدان بابیان اینکه برخی از مراکز تجاری همدان فاقد ایمنی هستند  گفت: بعد از حادثه پلاسکو طی جلسه‌ای با ارسال نامه به این مراکز تذکرات لازم را به آنان ارائه داده‌ایم.

 

حمیدرضا فرسایی   تأکید کرد: تمام مراکز خرید و هیات امنا باید یک جلسه فوق‌العاده بگذارند و بحث سیم‌کشی برق، گاز  و استانداردها را پیگیری و اخطارات لازم را  برای برخورد با آن‌ها بدهند.

 

 

وی بابیان اینکه قریب 20 درصد مراکز خرید غیراستاندارد هستند گفت: در بحث رعایت استانداردها  یک بخش مربوط به خود واحدها و یک بخش مربوط به مشاعات  است و این مشاعاتشان کار ما را مشکل کرده است و بیشترین آسیب را در بحث مشاعات داریم.

 

نکته قابل‌توجه در این میان سخنان رئیس آتش‌نشانی همدان بود که در اظهارات اخیر خود به خبرنگاران  با انتقاد از همکاری اصناف با شهرداری گفته بود که اصناف بر اساس رأی دیوان برای صدور پروانه کسب‌وکار از شهرداری در خصوص ایمنی بودن استعلام نمی‌گیرند و این امر باعث شده که آتش‌نشانی در این زمینه اختیاری نداشته باشد.

 

با این اوصاف و وضعیت بازار همدان حادثه پلاسکو زنگ خطری برای مسئولین همدانی خواهد بود که زودتر به هوش بیایند و با پاس ندادن مشکلات به دیگری راهکاری اساسی و اصولی در این زمینه انجام دهند.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان