اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

19. دى 1395 - 12:22   |   کد مطلب: 23348
افزایش افسار گسیخته ی قیمت گوشت طی روزهای اخیر به نحوی بوده است که به جرئت می توان از این کالا به عنوان طلای خوراکی در سبد خانوار یاد کرد.

به گزارش صبح الوند، تلاطم های بازار گوشت گوسفندی و رکوردزنی قیمت آن تا 48 هزار تومان در این روزها بحث داغ و تلخی را در بین مردم راه انداخته است.

 

هرساله با شروع فصل زمستان و کوچ عشایر قیمت گوشت به میزان قابل باورتری افزایش میافت، اما این در حالی است که در سال جاری طی چند هفته ی اخیر با شروع فصل زمستان قیمت گوشت قرمز افزایش لجام گسیخته ای داشته که شوک زیادی به بازار ومردم وارد ساخت، به طوری که بسیاری از خانواده ها برای تامین اغذیه سالم دچار مشکل شده و قشر آسیب پذیر که از همه بیشتر با گرانی بازار دست و پنجه نرم میکند ضربه ی این بی ثباتی بازار را خواهد خورد.

 

به دنبال این موضوع به گفت و گو با رییس اتاق اصناف همدان نشسته ایم تا علت این گرانی عجیب و غریب را از زبان وی جویا شویم.

 

*اصناف همدان به دنبال گره گشایی از این مشکل است

رییس اتاق اصناف همدان ضمن بیان این که موضوع افزایش قیمت گوشت قرمز در کشور سراسری است گفت : در این زمینه برخی سیاست ها باید به صورت کشوری اجرا شود این در حالی است که ما در استان نیز درحال انجام تلاش هایی برای پایین آوردن قیمت گوشت قرمز هستیم.

 

حمیدرضا فرسایی وحید خروج دام زنده از استان، افزایش برخی نرخ های جانبی، وجود دلالان و واسطه ها که موجب صادرات و قاچاق دام به خارج از استان و کشور های عربی میشوند،  عدم نظارت بر افزایش نرخ سهم دلالان، افزایش قیمت دلار وایجاد انگیزه برای قاچاق دام توسط واسطه ها را از مهمترین این عوامل دانست و بیان داشت: اصناف همدان درصدد است تا حلقه درصد افزایش قیمت بین دلال و واسطه ها را تنگ تر کند.

 

*لزوم ساماندهی وضعیت دلالان

فرسایی وحید عنوان کرد: برای ساماندهی وضعیت دلالان اطلاعات آنها را به نهاد های نظارتی داده ایم تا وضعیت آنان را پیگیری کنند زیرا اگر وضعیت کنترل و مدیریت شود و در کشور تناسب قیمت ها، واردات گوشت وتنظیم بازار و برخورد با قاچاق دام را داشته باشیم وضعیت بهتر خواهد شد.

 

*قاچاق دام زنده ازعوامل مهم گرانی گوشت قرمز در همدان

فرسایی وحید خروج دام زنده از استان را یکی از مهم ترین دلایل افزایش قیمت گوشت دانست و گفت : خروج دام زنده از استان باعث اختلال در بازار شده است.

 

 

*اولویت توزیع دام با خود استان قرار گیرد

رییس اتاق اصناف همدان ابراز کرد: اصناف درصدد است تا با ایجاد تفاهم نامه بین اتحادیه دامداران و قصابان اولویت کشتار و توزیع دام ابتدا با استان همدان قرار گرفته تا اول نیاز استان تامین و بعد از آن دام از استان صادر شود.

 

وی خاطر نشان کرد: به دنبال آن هستیم تا مجوز میدان دام کشتاری در کنار کشتارگاه همدان از طریق مراکز مربوطه گرفته شود.

 

رییس اتاق اصناف همدان اظهار کرد: واحدهای صنفی اتحادیه قصابان به سود ده درصدی فروش خود راضی هستند و تمایل به افزایش قیمت ندارند چون قطعا با این وضع قدرت خرید مردم پایین آمده و فروش آنها کاهش خواهد یافت.

 

*خروج بی رویه دام از استان و کشور عامل اصلی گرانی گوشت قرمز

در ادامه به گفت و گو با رییس اتحادیه قصابان استان همدان پرداخته ایم

وی که عامل اصلی افزایش گوشت قرمز را خروج بی رویه دام میدانست گفت: احتمال ادامه شرایط موجود تا پایان سال وجود دارد.

 

اکبر جمعه بیان داشت: در صورت عدم جلوگیری از خروج بی رویه دام و وارد نکردن گوشت قرمز به کشور وضعیت گرانی گوشت تا پایان سال جاری و تا بازگشت عشایر ادامه خواهد داشت.

 

وی برلزوم پیگیری مقام های ارشد دولت و استان در خصوص مدیریت خروج دام از کشور و استان تاکید کرد.

 

 

اکبر جمعه ادامه داد: اغلب صدور دام در داخل کشور به تهران و در خارج از کشور به کشور های عربی انجام میشود که با این روند دست قصاب و کشتارکننده بسته مانده وهمین کمبود دام باعث افزایش قیمت گوشت قرمز خواهد شد.

 

*میدان دام به داخل کشتار گاه منتقل شود

رییس اتحادیه قصابان استان همدان خواستار انتقال میدان دام به داخل کشتارگاه شد وگفت : به این واسطه میتوان دست واسطه ها را کوتاه کرد تا ابتدا دام در استان بهره برداری شده و سرریز آن از استان خارج شود.

 

وی افزود: در این زمینه باهمراهی معاونت اقتصادی استاتداری اقداماتی در دست بررسی است.

 

اکبر جمعه اظهار کرد : روزانه 400تا500 راس گوسفند در استان نیاز داریم و این در حالی است که روزانه بیش از هزار راس دام از استان خارج میشود.

 

 

*خریداران تهرانی دست قصابان همدان را کوتاه کرده اند

در ادامه به گفتگو با یکی از قصابان شهر همدان پرداخته ایم وی در این خصوص گفت: به علت کمبود گوشت قرمز در کشور استانهایی مانند تهران که دارای قدرت خرید بیشتری نسبت به سایر شهرستانها هستند در خرید گوشت پیش دستی کرده و گوشت را از شهرستانهایی مانند همدان خریداری کرده و روزانه بین 1000 تا 1200راس دام ازهمدان به تهران میرود و به دنبال آن دست قصابان همدانی بسته میماند.

 

*دولت بازار گوشت تهران را تامین کند

رضا سهرابی افزود : اگر دولت گوشت وارد کند و گوشت قرمز در شهر تهران تامین شود دیگر قصابان شهرستانهایی همچون همدان مشکل از دست رفتن دام شهر خود را به وسیله کلان شهر هایی چون تهران و اصفهان نخواهند اشت.

 

*قاچاق و صدور دام مشکل اصلی بازار گوشت

سهرابی با ابراز ناراحتی از کمبود گوشت قرمز در بازار قصابان اظهار کرد: با صدور مجوز صدور دام در اوایل سال جاری صادرات دام به کشور های دیگر از جمله کشورهایی همچون امارات، عراق و افغانستان وضعیت گوشت در  داخل کشور بدتر شد.

 

 

وی بیان داشت: در حال حاضر با وجود این کمبود گوشت در بازار قصاب نیز سودی از فروش خود نمیبرد.

 

وی گفت: طی دوهفته اخیر قیمت گوشت نرمه  تا 7 هزار تومان افزایش داشته است و به دنبال آن قدرت خرید مردم کاهش یافته است، این در حالی است که در سال گذشته از فصل زمستان تا شروع سال نو هر کیلو گوشت نرمه تنها 3 هزار تومان افزایش قیمت داشت.

 

*ادامه گرانی قیمت گوشت در پی عدم کنترل بازار

وی در ادامه گفت: اگر وضعیت بازار گوشت به همین صورت باشد و دولت اقدامی برای کنترل بازار و وارد کردن گوشت نکند وضعیت قیمت ها به همین صورت باقی خواهد ماند.

 

وی از پایین آمدن کشتار روزانه دام در همدان و بالا رفتن قیمتها و قاچاق گوشت ابراز ناخرسنری کرد و بیان کرد: در حال حاضر کشتار دام درهمدان نصف شده و حتی طی دوهفته پیش روز به روز پایینتر هم آمده است.

 

*دلالان قیمت گوشت را تعیین میکنند

رضا سهرابی از وضعیت دلالان در بازار دام همدان ابراز نارضایتی کرد و بیان کرد: این دلالان هستن که در میدان دام قیمت را تعیین میکنند و بیشتر دام را به تهرانی ها میفروشند

 

وی گفت: اگر همین وضعیت ادامه یابد وضعیت قصابان وبازار گوشت همچنان نامساعد خواهد ماند.

 

در پایان این گزارش پرسشهایی از این قبیل مطرح است که :

 

مشکل قاچاق دام تا چه زمان گریبان گیر بازار و مردم خواهد بود و سفره پهن شده به سود دلالان تا کی به آنان نان خواهد داد؟

آیا دولت برای تنظیم بازار گوشت اقدامی خواهد کرد یا داستان گرانی و بی ثباتی بازار گوشت همچنان ادامه خواهد داشت؟!!!

 

انتهای پیام/

 

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان