اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

15. دى 1395 - 10:42   |   کد مطلب: 23279
معابر همدان در هنگام بارندگی پر از آب و سبب ایجاد مشکلات فراوانی برای شهروندان می شود و آبهایی که می توانست با مدیریت صحیح شهری تبدیل به فرصت شود فقط خوراک فاضلاب های شهر همدان می شوند.

به گزارش صبح الوند، آبگرفتگی معابر و خیابان های همدان همواره معضلی است که در زمان بارندگی موجب به وجود آمدن مشکلات بسیاری هم برای خودروهای در حال  رفت و آمد و هم افراد پیاده که از خیابان می گذرند، می شود.

 

به نظر می رسد انجام اقدامات اصلاحی در معابر و خیابان ها در روزهایی که بارندگی نداریم توسط شهرداری همدان بتواند تا حدودی این مشکل شهری را حل کند.

 

از طرفی دیگر نیز جمع آوری آب های سطحی از خیابان های شهر می تواند به مشکل کم آبی کمک بسزایی کند برای مثال ایجاد شرایطی که آب سطحی خیابان ها در زمان بارندگی به مخازنی هدایت شود تا این آب های جمع آوری شده برای آبیاری فضای سبز شهری مورد استفاده قرار گیرد اما متأسفانه این اتفاق نمی افتد و آبگرفتگی به معضلی مخرب در شهر تبدیل می شود در حالی که همین معضل با مدیریت صحیح شهری می تواند تبدیل به فرصت شود.

 

شهروندان همدانی: زیرساخت لازم جهت جمع آوری آب های سطحی فراهم نیست

رضا محمدی، یکی از شهروندان همدانی در خصوص آبگرفتگی معابر همدان در زمان بارش باران گفت: از جمله مسائل و دغدغه هایی که مردم و شهروندان همدانی با آن مواجه هستند همین آبگرفتگی معابر در اوج بارندگی است.

 

وی افزود: سطح شیب خیابان ها می تواند در هدایت آب سطح معابر نقش موثری داشته باشد که متأسفانه غالباً فضای شهری ما به گونه ای طراحی شده که شرایط نامناسبی در زمان آبگرفتگی در خیابان های شهرمان ایجاد می کند.

 

این همشهری ادامه داد: وقتی بارش باران در شهر اتفاق می افتد غالباً سیلاب در خیابان راه می افتد و همین منجر به مشکل عبورو مرور عابران پیاده ای که می خواهند از عرض خیابان عبور کنند، می شود.

 

آقای محمدی در ادامه خاطرنشان کرد: زیر پل فرهنگیان به حدی آبگرفتگی داریم که وقتی یک ماشین از بغل یک ماشین دیگر رد می شود، خودروی کناری خود را کلاًً می شورد.

 

این شهروند همدانی گفت: در دور میدان امام که مرکز شهر است و نزدیک بیمارستان بعثت نیز همین اتفاق منجر به مشکلات عدیده ای برای همشهریان شده است.

 

 

مرادی پناه نیز یکی دیگر از شهروندان همدان در این خصوص عنوان کرد: متأسفانه در شهر همدان زیرساخت لازم به منظور جمع آوری روان آب های سطحی فراهم نیست و این موضوع سبب شده تا با کمترین بارش خیابان های شهر مملو از آب شود.

 

وی با بیان اینکه به نظر من مدیریت شهری و البته اداره کل آب و فاضلاب در این رابطه مسوول هستند و باید جوابگوی این مشکل شهری باشند، بیان کرد: من شاهد این موضوع بودم که خیابان های همدان در بارش های اخیر و سنوات گذشته به طور کامل مسدود می شد که از جمله این خیابان ها می توان به میدان شریعتی اشاره کرد در حالی که در بسیاری از کشورها جمع آوری روان آب های سطحی مورد توجه است اما این مهم در کشور و شهر ما مورد غفلت بوده و هست.

 

عضو شورای شهر : تذکر به ستاد بحران شهرداری همدان در خصوص آبگرفتگی ها داده شده است

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر همدان در خصوص اقدامات انجام شده در زمینه آبگرفتگی معابر و خیابان های همدان به خبرنگار ما گفت: در سنوات گذشته شهرداری همدان قراردادی را با یک شرکت منعقد کرده است به نام طرح جامع جمع آوری آب های سطحی شهر همدان که این شرکت توانسته این کار مطالعاتی را برای شهر همدان انجام دهد.

 

حمیدرضا طبی مسرور با بیان اینکه توسط این شرکت به شهرداری همدان اعلام شده که در برخی مسیرها باید تدابیر و اتفاقاتی برای رفع مشکل آبگرفتگی معابر همدان صورت بگیرد، عنوان کرد: شهرداری همدان نیز برای عملی کردن این کار به معاونت عمرانی شهرداری همدان ابلاغ کرده که حل این مشکل و معضل شهری را در پروژه های عمرانی خود ببیند اما متأسفانه تاکنون شاهد بوده ایم که این اتفاق نیفتاده است.

 

 

وی با بیان اینکه از سوی شورای شهر همدان مکاتباتی در این زمینه داشته ایم، اظهار کرد: شورای شهر همدان ضمن تاکید بر مشاهده آبگرفتگی آب های سطحی در زمان بحران در حوزه خدمات شهری در زمان انجام پروژه های شهری در خصوص شیب معابر و آسفالت سازی کار خود را با طرح جامع جمع آوری آبهای سطحی منطبق کنند تا گودی در سطح خیابان های همدان ایجاد نشود.

 

طبی مسرور به بیان آخرین اقدام برای جمع آوری آب های سطحی در همدان پرداخت و افزود: آخرین اقدام شهرداری منطقه دو همدان در خصوص لوله گذاری چهارراه مزدقینه به چهار راه بابک است که با این اقدام خوشبختانه سرریز آب های سطحی به داخل منازل مسکونی اتفاق نمی افتد و لوله گذاری در این مسیر در ابعاد بزرگ و وسیع 1.20 تا 2 متر انجام شده است.

 

این عضو شورای شهر همدان به کار دیگر شهرداری همدان در خصوص دیوارکشی رودخانه های سطح شهر و حواشی شهر اشاره کرد و گفت: تاکنون دیوارکشی 80 درصد از رودخانه های همدان در مرکز، بالا و حواشی شهر انجام شده است.

 

وی با بیان اینکه دیوارکشی رودخانه ها با وجود وضعیت بد اعتبارات بخصوص در حاشیه شهر همدان توسط شهرداری انجام شده است، یادآور شد: در سال آینده یکی از برنامه ها اولویت بندی مهار آبگرفتگی در محلات و خیابان ها است که قطعاً در ادوار گذشته  در اجرای پروژه های خدمات شهری اتفاق افتاده و قرار است در بهینه سازی دفع آب های سطحی مورد توجه قرار گیرد.

 

 

جلوگیری از سرریزی آب های سطحی به منازل در برخی مناطق صورت گرفته است

طبی مسرور در خصوص اقدامات دیگر برای بهینه سازی دفع آب های سطحی اضافه کرد: در سنوات گذشته شاهد غرق شدن کودکان و سقوط افراد در رودخانه های سطخ شهر بودیم که این امر با ایجاد پوشش ها و شبکه های فلزی توسط شهرداری در مقابل ورودی کانال ها در معابر ورودی خیابان ها به حداقل رسیده است.

 

وی با بیان اینکه ایمن سازی معابر شهری، لایه روبی و لجن زدایی مسیر کانال ها و قنوات شهری نیز در ماه های اخیر انجام شده است، خاطرنشان کرد: ما شورای شهری ها در خصوص دفع آب های سطحی هیچ گونه ادعایی در حل این معضل شهری نداریم اما باید گفت که قطعا به ستاد بحران شهرداری تاکید و گوشزد شده است که حداقل آبگرفتگی را داشته باشیم که لااقل آب های سطحی به منازل شخصی همشهریان نفوذ پیدا نکند.

 

 

طبی مسرور با بیان اینکه متاسفانه این آب های سطحی امروزه به هدر می رود، بیان کرد: یکی از برنامه های آینده برای رفع هدر رفت این آب ها تعامل با اداره آب و فاضلاب شهری، شهرداری و دستگاه های ذیربط است که از این آب ها در مصارف کشاورزی و آبیاری فضای شهری استفاده شود و اینکه مخزن های آبی در داخل شهرک مدنی و فرهنگیان برای مصارف مورد نیاز آب در این مناطق احداث شود.

 

مدیریت خدمات شهری شهرداری:پروژه های حیاتی برای شهرداری همدان اولویت بیشتری دارد

مدیریت خدمات شهری شهرداری همدان نیز در این خصوص گفت: باید در نظر داشت که در طول 4 سال گذشته شهرداری همدان 30 تا 40 نقطه از شهر را در خصوص آبگرفتگی اصلاح کرده است که خیابان صدف همدان یکی از خیابان هایی بوده است که قابل تردد نبوده که با احداث تونلی این مشکل هم اکنون حل شده است.

 

خانجانی با بیان اینکه احداث شبکه آب های سطحی در حال حاضر در شهرداری همدان در اولویت است تا اصلاح، ادامه داد: البته در کنار احداث این شبکه های آبرسانی  اصلاحات جزئی آبگرفتگی درمیدان  مدرس و خیابان رجایی تا 80 درصد انجام شده که باید گفت بروز 30 درصد از این مشکل در این خیابان ها هنوز هم وجود دارد اما در حال حاضر پروژه های حیاتی برای شهرداری همدان اولویت بیشتری دارد.

 

 

حال با گفته های مردم و مسوولین در این خصوص این امر و نکته بسیار قابل توجه است که با وجود خشکسالی های اخیر در همدان و مشکلات کم آبی سال های گذشته جمع آوری و ذخیره این آب ها کمک بسزایی در رفع نیاز آب مصرفی در شهر می شود و باید مسوولان شهری این معضل را همواره مورد توجه و پیگیری قرار دهند.

گزارش از منیژه فرهانپور

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان