اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

9. آبان 1395 - 10:08   |   کد مطلب: 21217
با توجه به اینکه بیش از یک ماه از زمان شروع مدارس می گذرد در برخی از مدارس همدان مشکلاتی به چشم می خورد که در این گزارش سعی شده بود با مصاحبه با مسئولان ذیربط به برخی از آنان جواب داده شود.

به گزارش صبح الوند،همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید برخی از مدارس استان همدان با مشکلاتی مواجه بودند به همین منظور سری به تعدادی از مدارس روستاهای محروم  اطراف استان همدان زدم تا از وضعیت آنان مطلع شوم.

 

مدیر یکی از روستاهای محروم اطراف رزن که مایل به آوردن اسمش نبود با ابراز نارضایتی از سیستم مدیریت آموزش‌وپرورش گفت: باوجودآنکه یک ماه از سال تحصیل می‌گذرد تازه یک هفته است که برای مقطع ابتدایی مدرسه معلم فرستاده‌شده است و تاکنون دانش آموزان بدون معلم بودند.

 

وی به بیان مشکل دیگر این مدرسه پرداخت و اظهار کرد: چیزی که بیشتر از همه  دانش آموزان را اذیت می‌کند کلاس‌هایی هست که چند دانش‌آموز از مقاطع مختلف در آن هستند و معلم نمی‌تواند به تمام مقاطع برسد.

 

وی در خصوص معلمانی که از مقطع دبیرستان به‌ناچار به مقطع ابتدایی فرستاده می‌شوند گفت: مشکل کمبود معلم در مقاطع ابتدایی ناشی از  برنامه‌ریزی است که از ابتدا صورت گرفته بود اگر اینقدرنیروی مازاد برای یک مقطع گرفته نمی‌شد هم‌اکنون با این مشکل مواجه نبودیم.

 

دانش آموزان مناطق محروم را یاری کنید

این مدیر مدرسه به موضوع دیگری اشاره و اظهار کرد:  بسیار دردآور است که دانش آموزان این مدرسه کفش برای پوشیدن ندارند و ضعف جسمانی از چهره‌های آنان مشهوداست.

 

 

معلمان مازاد مقطع دبیرستان به مقاطع ابتدایی انتقال‌یافته‌اند

به همین منظور مصاحبه‌ای  با معاون پژوهش و نیروی انسانی آموزش‌وپرورش همدان، بهروز مهری به انجام رساندم .

 

معاون پژوهش و نیروی انسانی آموزش‌وپرورش همدان در خصوص معلمان دوران ابتدایی اظهار کرد: امسال به دلیل کمبود معلم در مقاطع ابتدایی دبیران مازاد مقاطع دبیرستان را به‌ناچار به این مقطع انتقال دادیم زیرا منابع مالی آموزش‌وپرورش محدود است و نمی‌تواند به نیروی مازاد حقوق دهد و بیاید معلم جدید استخدام کند.

 

وی تأکید کرد: طبق شیوه نامه‌هایی که وزارتخانه به تمام استان‌ها فرستاده‌شده از کلیه نیروهای مازاد در بخش ابتدایی بهره‌برداری شده است.

 

مهری اظهار کرد: وقتی ما سرباز معلمان را با مدرک مختلف است با یک دوره آموزشی به دوره ابتدایی می‌فرستیم حال به معلمان همکار خودمان که مهارت معلمی رادارند و فقط دانش معلمی را در آن دوره ندیدند کلاس ندهیم؟

 

معلمان فرستاده شده به مقطع ابتدایی آموزش های لازم را می بینند

معاون پژوهش و نیروی انسانی آموزش‌وپرورش همدان افزود: ما این دانش‌ها را به‌اضافه خود مهارت‌ها در یک دوره آموزشی تخصصی و دوره‌های ضمن خدمت در سه گروه از تاریخ بیست شهریور اجرا کردیم و هنوز هم ادامه دارد و یک تعداد از همکارانی که به هر دلیلی نتوانستند بروند و یا امکانش برایشان نبوده چون هنوز برایش  منسجم نشده بود که دوره های ابتدایی می‌روند یا نه ما مجبور شدیم از همین هفته این کلاس را برگزار کنیم .

 

وی تأکید کرد: این دوره‌ها اجباری است و قطع یقین هیچ معلمی را نمی‌توانیم بدون آموزش به کلاس ابتدایی بفرستیم یعنی همه در این دوره‌ها شرکت می‌کنند با دانش‌های مربوط به حوزه ابتدایی آشنا می‌شوند و سر کلاس درس می‌روند.

 

مهری  با بیان اینکه هیچ مدرسه‌ای دراستان نداریم که معلم خالی داشته باشند  گفت: در بعضی مناطق مشکلاتی وجود داشت که  به دلیل یک سری ورودی‌های جدید بود که کارهای آن‌ها در حال انجام است و فعلاً ابلاغ رسمی آن‌ها صورت نگرفته  است.

 

با سیستم نظام بندی جدید برخی مقاطع در روستاها خالی از دانش‌آموز است

به سراغ روستای لاله جین یکی دیگر از روستاهای همدان رفتم معلمان این مدرسه هم بسیار ناخرسند از وضعیت جدید 6-3-3بودند و گفتند با این  تغییر در تعداد مقطع تحصیلی هرسال یکی از مقاطع تحصیلی ما بدون شاگرد است که این مشکلات فراوانی را ایجاد کرده است.

 

وی افزود: از طرفی  این خالی بودن مقاطع سبب می‌شود معلمی که باید در هفته ساعت مشخصی را پر کند برای پر کردن این مقدار به مدارسی دیگر در شهرستان‌های مختلف برود که برایش دشوار است.

 

این معلم  ادامه داد: به دلیل خالی بودن یک مقطع تحصیلی به مدیر مدرسه خیلی از کادرهای اجرایی داده نمی‌شود و مدیر به‌تنهایی باید کار بقیه را انجام دهد.

 

وی هم همچون همکار قبلی خود از فقرمالی دانش آموزان روستایی گفت و اظهار کرد: دانش آموزان روستایی بسیار نیاز به حمایت دارند زیرا فقر شدید مالی دربسیاری از خانواده‌های آن‌ها وجود دارد.

 

برای پاسخ به سؤالات  این معلم هم  مصاحبه‌ای با معاون متوسطه آموزش‌وپرورش استان همدان،عباس احمدی مقیم به انجام رساندم.

 

 

هیچ مانعی در ادامه تحصیل دانش آموزان روستاهای همدان نیست

معاون متوسطه آموزش‌وپرورش استان همدان  در خصوص بحث 6-3-3 اظهار کرد: این سیستم  در واقع همان 12 تا پایه است که هم‌اکنون به این شکل است  که 6 پایه در دوره ابتدایی، سه‌پایه در متوسطه اول و سه‌پایه در متوسطه دوم داریم .

 

احمدی مقیم تأکید کرد: با استقرار نظام ساختار جدید برخی از پایه‌ها قطعاً نخواهد بود مثلاً پایه اول دبیرستان نداریم و تبدیل  به  پایه دهم  شده است ارتباط طولی بین محتوای درسی همچنان حفظ است  یا  محتوای کتاب‌های اول راهنمایی در پایه ششم آمده است  .

 

معاون متوسطه آموزش‌وپرورش استان همدان در پاسخ به سؤالی که با این سیستم در برخی از روستاها که تعداد کم  است خیلی از مقطع‌ها خالی می‌مانند اظهار کرد: جهت حل این مشکل و برای اینکه این‌ها را تحت پوشش قرار دهیم از چند روش استفاده می‌کنیم که یکی آن است که آن‌ها را به  یکی از  روستاها که  مدرسه شبانه‌روزی دارد انتقال و یا راه دیگر که تحت عنوان روستا مرکزی است و مدرسه معینی در یکی از روستاهای بزرگ است که به این‌ها حق سرویس هم می‌دهیم که از یک روستا به روستای دیگر بروند و تحصیلشان را ادامه بدهند و هیچ عامل بازدارنده‌ای برای ادامه تحصیل نیست.

 

به مدارسی که از نرم استاندارد پایینتر باشند کادر اجرایی تعلق نمی گیرد

وی در پایان  در خصوص ندادن کادر اجرایی  و تجهیزات نیرو انسانی به برخی از مدارس گفت: امسال یک مقدار مشکلاتی در تجهیزات نیروی انسانی داریم و چون بر اساس سامانه هم دارد اتفاق می‌افتد توزیع نیروی انسانی مدارس از یک نرم خاصی  تبعیت می‌کند که به کسانی که از آن نرم پایین‌تر باشند معاون تعلق نمی‌گیرد.

 

با این تفاصیل می‌توان نتیجه گرفت که مدارس  واقع در روستاها ازجمله روستاهای همدان با مشکلاتی دست‌وپنجه نرم می‌کنند که نیازمند توجه بیش از حد مسئولین می‌باشند موضوعی که بیشتر از همه بنا بر گفته معلمان در دانش آموزان این مدارس مشهود است فقر مالی است که در اینجا باید فکری برای این قشر کرد.

 

گزارش از مینو جعفری ممتاز

انتهای پیام/

 

دیدگاه‌ها

با سلام لطفا آدرس دقیق مدارس محروم همدان را در صورت امکان به پست الکترونیکی وارد شده ایمیل نمایید باشد که پیگیری های لازم بعمل بیاید با تشکر.
باسلام و تشکر از حسن توجه شما ایمیلی برای ما ارسال نشده است

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان