اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

8. ارديبهشت 1395 - 21:48   |   کد مطلب: 17799
چرا طرح دولت برای تامین مسکن پولدارها شسکت می‌خورد
مرگ زودرس طرح فروش قسطی مسکن کلید خورد
هنوز تب و تاب رونمایی از طرح فروش قسطی مسکن از قلیان نیفتاده که "فرشید پورحاجت" دبیر کانون سراسری انبوه سازان گفته که آغاز فروش قسطی مسکن یک هفته دیگر هم به تاخیر افتاد، زیرا انبوه سازان لیست واحدهای مسکن فروش قسطی را ارائه نکرده‌اند.

به گزارش صبح الوند به نقل از نسیم آنلاین، هنوز نیامده رفتنی شد، آنهم یک هفته به مرخصی، تا شاید این بار و پس از چکش‌کاری جدی دوباره در غیبت هفت روزه، برای بار سوم، از این طرح رونمایی شود؛ طرحی در قامت فروش قسطی مسکن.

طرحی که همین چند وقت پیش با مصوبه هیات مدیره بانک مسکن، به انبوه سازان اجازه می‌دهد تا برای فروش واحدهای مسکونی خویش، به شعب این بانک مراجعه کرده تا باز پرداخت اقساط واحدهای آنها توسط بانک مذکور تضمین شود.

برای فهم بهتر ماجرا، یادآور می‌شود که دو سال قبل، کانون سراسری انبوه سازان مسکن کشور مواردی را برای خروج مسکن از رکود، تحت عنوان بسته پیشنهادی به رئیس دولت ارائه کرد که از آن پس هم با دستور معاون اول جلساتی مختلف، پیرامون این طرح برگزار شد. در ابتدای امر، قرار شد که بانک مسکن تا سقف یکصد میلیون تومان فروش مسکن انبوه سازان در طرح فروش قسطی را تضمین سازد، هر چند که کشمکش پیرامون جزییات آن ،طرح فروش قسطی مسکن را برای مدتی در هاله‌ای از ابهام قرار داد.

تا انتهای سال 94 و گام نهادن در سال جدید، این بار، مدیر عامل بانک مسکن نمایندگان رسانه‌ها را گرد خود جمع کرده و با شوق فراوان خبرداد که بانک متبوع او با توافع انجام شده، ظرف هفته‌های آتی آغاز طرح فروش قسطی مسکن را به صورت رسمی کلید خواهد زد.

در این روش، بانک مسکن برای اجرای این طرح کارمزد 5 درصدی برای یک دوره 50 ماهه و یا 3.2 درصدی را برای دوره یک ساله در نظر گرفته است،به شرط آنکه سقف تضمین معامله از رقم یک میلیارد و 500 میلیون ریال بالاتر نزند که در این صورت مبلغ اقساط بیش از 30 میلیون ریال در ماه هم نخواهد بود.

آنچه که از جزئیات این طرح به فضای رسانه‌ای کشور تاکنون درز کرده ،مشتمل بر چهار شرط فروش قسطی آپارتمان از جانب بانک مسکن بوده  که شامل پرداخت قسطی حداکثر 50 درصدی ارزش معامله توسط خریدار، رعایت سقف 150 میلیون تومانی تقسیط بهای فروش، سقف اقساط 3 میلیون تومانی در هر ماه و طول باز پرداخت حداکثر 50 ماه است.

اکنون، همان مقدار که مدیران بانک مسکن و وزارت راه و شهرسازی برطبل موفقیت این طرح کوبیده اند، مخالفان مسکن ساز آنها بر زوایای ناروشن این طرح تمرکز کرده اند.

 

در یک نگاه عمیق می‌توان ایرادات جدی به این طرح وارد آورده که از جمله آن تعیین سقف 150 میلیون تومانی برای هر معامله و لحاظ اقساط 30 میلیون ریالی برای در هر ماه بوده که به راحتی می‌توان پی برد که مردم عادی برای پرداخت اقساط ماهی 3 میلیون تومانی با چالشی جدی مواجه خواهند شد.

کالبد شکافی بیشتر این طرح اشاره‌ای به تعیین سقف 150 میلیون تومانی در فروش قسطی مسکن از ناحیه بانک مسکن خواهد داشت که به واقع در نقش یک عامل بازدارنده در صورت گرفتن معاملات بیشتر نقش آفرینی می‌کند.

به نظر می‌رسد در کنار موارد پیشتر گفته، نگاه کاسب کارانه بانک مسکن هم در شکل گیری دست انداز های بیش از پیش این طرح نقش افرینی کرده باشد چرا که تعدادی از فعالان صنعت ساختمان هم تلویحا بر آن اشاره دارند؛ متأسفانه نگاه بنگاه داری سیستم بانکی به بخش تولید سبب شده تا خط مقدم تولید همواره با مشکل جدی مواجه شود.

گمان می‌رود که طرح فروش قسطی مسکن تا اینجای کار نتوانسته رضایت دست اندرکاران امر را جلب کند. از همین رو است که برخی این طرح یک طرح ناپخته برشمرده، اما برخی دیگر پارا فراتر نهاده و از هم اکنون آن را محکوم به شکست دانسته اند.

با این حال، هنوز تب و تاب رونمایی از طرح فروش قسطی مسکن از قلیان نیفتاده که "فرشید پورحاجت" دبیر کانون سراسری انبوه سازان گفته که آغاز فروش قسطی مسکن یک هفته دیگر هم به تاخیر افتاد، زیرا انبوه سازان لیست واحدهای مسکن فروش قسطی را ارائه نکرده‌اند. واقعیت این است که بازار مسکن برای سومین سال، با رکود سنگین خو گرفته و با تنفس مصنوعی به حیات خود ادامه می‌دهد، این رکود سبب شده تا شاخص قیمت تمام شده مسکن که ترکیبی از هزینه ساخت و قیمت زمین است نسبت به سال گذشته سیری نزولی پیشه کرده  و افت  16 درصدی را به ثبت برساند. بنابراین سازندگان مسکن در سال جدید می‌توانند با بهایی به مراتب کمتر به ساخت و ساز مسکن بپردازند.

حال باید دید که کاهش دو رقمی قیمت تمام شده مسکن درکنار مواردی چون افزایش نیافتن عوارض ساخت، افزایش وام خرید، تقویت اساسی وام ساخت، اخذ عوارض از ساختمان‌های نیمه‌کاره با طرح فروش قسطی مسکن بازار ملک را جانی دوباره خواهد بخشید یا اینکه طرح فروش قسطی مسکن هم در سال جدید به سرنوشت نامعلوم مسکن اجتماعی و یا بلا تکلیفی مسکن مهر منتج خواهد شد.

رئیس انجمن صنفی انبوه سازان مسکن استان تهران به «نسیم آنلاین» گفته که طرح  فروش قسطی مسکن در ایجاد تحرک در بازار مسکن دلیل کافی نخواهد بود و ایجاد تحرک در این بازار، مستلزم  ایجاد تحول در بخش اقتصاد کلان کشور است.

با اینکه به دلایل قطغی به تاخیرافتادن چندباره فروش قسطی مسکن اشاره نشده اما باورمندانه باید پذیرفت تعداد اندکی از انبوه سازان از این طرح استقبال کرده و امیدی  به جان گرفتن این طرح ندارند.
آیا طرح فروش قسطی مسکن هم به مرگ زودرس دچار می شود؟

انتهای پیام/ج

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان