اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

27. اسفند 1394 - 15:37   |   کد مطلب: 17142
با نزدیک شدن به تعطیلات نوروزی، شمار خانه مسافرها و کارتن به دستان در ورودی شهر همدان در حال افزایش است؛ خانه هایی که بسیاری از آن ها مناسب اقامت مسافران نیستند.

به گزارش صبح الوند به نقل از راه دانا، همدان شهری گردشگرپذیر است و در مقاطعی از سال، شمار گردشگران این کلان شهر افزایش می یابد؛ همان طور که می دانید صنعت گردشگری در ریشه و درآمد و اشتغال مقصد کمک می کند، اما متاسفانه در چندسال اخیر همدان شاهد صحنه هایی از نابسامانی جذب گردشگر و مسافر است به طوری که افزایش روزافزون مراکز اقامتی غیرمجاز و سوئیت های اقامتی غیرقانونی، جهش چشمگیری به خود گرفته است و مکان های اسکان غیر مجاز مسافر در استان به صورت قارچ گونه در حال افزایش است.

این روزها در سطح شهر همدان به ویژه در ورودی آن، افرادی با پلاکاردی در دست، مسافران را به خانه‌های اجاره‌ای دعوت می‌کنند؛ این افراد علاوه بر دادن وضیت ظاهری نامناسب به شهر به دلیل غیر مجاز و استاندارد نبودن مشکلاتی را برای مسافران به وجود می آورند.

بارها اخباری از بروز مشکلات برای مسافرانی که از این خانهها استفاده کردهاند، به گوش میرسد، خانههایی که بیشتر در برخی محلات خاص شهر قرار داشته و عمدتا نیز فاقد مجوز، امنیت و استانداردهای لازم برای اجاره هستند و حال و وضع مسافر بخت برگشتهای را تصور کنید که در این خانه ها مستقر می شود و جالب آن است که صاحبان این خانه ها  به دلیل نداشتن نرخ خاصی در مواقعی حساس از سال مبلغ های هنگفتی از مسافران دریافت می کنند.

در این راستا سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به عنوان متولی امر با ساماندهی منازل استیجاری شخصی در بیشتر استان های پرمسافر کشور در قالب «خانه مسافر» از گردشگران خواسته است تا در صورت تمایل به اقامت در منازل استیجاری شخصی از خانه مسافرهایی که مجوز این سازمان را دارند استفاده کنند و اقداماتی را در این زمینه انجام داده است.

البته اجرای این طرح مستلزم تعامل و همکاری و اجرای چارچوب های امنیتی و نظارتی نیروی انتظامی و نظارت اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری به عنوان دستگاه نظارتی دولت است.

به همین منظور گفتگویی با معاون گردشگري ميراث فرهنگي استان همدان انجام دادیم:

 

 

اعطای مجوز به خانه مسافرها

علی خاکسار با اشاره به وظایف اداره کل میراث فرهنگی استان همدان گفت: اداره کل میراث فرهنگی بنا به وظایف ذاتی خود برای تمامی اماکن اقامتی از جمله هتل ها، مهمان پذیرها، متل و اقامتگاه های سنتی ، اقدام به صدور مجوز می کند  و امسال هم در راستاي ساماندهي اماكن استيجاري و براساس آييننامه جديد ابلاغ شده فراخوان دعوت از مالكان از اوايل اسفندماه منتشر شده  و افرادیکه مایل به این امر بودند جهت دریافت  و تمدید مجوز اقدام کرده اند.

وی تصریح کرد: از آنجا که هنوز آیین نامه داخلی مبنی بر چگونگی  صدور مجوز دائمی و پروانه بهره برداری ابلاغ نگردیده است، امسال به طور موقتا تا پایان تعطیلات برای افرادی که کارهای اداری و جواب استعلام آنان توسط اداره اماکن آمده است مجوز صادر می شود.

معاون گردشگري ميراث فرهنگي استان همدان بیان کرد: در نوروز سال 93، 133 خانه مسافر به طور رسمی دارای مجوز شدند که متاسفانه از این تعداد فقط 18 مالک برای تمدید پروانه خود اقدام کرده اند.

خاکسار با بیان اینکه با توجه به موقعیت خانه مسافرها ، نرخ های خاصی برای آنان تعریف شده است گفت: افرادی که این نرخ ها را رعایت نکنند حکم گرانفروشی دارند و اداره تعزیزات با آن ها برخورد می کند. ضمن آنکه، اداره میراث فرهنگی بازرسی های انفرادی و بازدیدهای مشترکی با همکاری سایر ارگان ها از این خانه مسافرها دارد.

 

 برخورد با متخلفان  و کارتن به دستان در دستور كار است

معاون گردشگري ميراث فرهنگي استان همدان اظهار کرد: در تعطيلات پيشرو، تنها كساني حق اجاره دادن املاك خود را دارند كه از سوي اداره كل ميراث فرهنگي تأييد و تحت نظارت ما باشند

خاکسار گفت: با همکاری سایر ارگان ها از جمله نیروی انتظامی، در صورت مشاهده كارتن به دستها و اجاره املاك به صورت غيرمجاز در سطح شهر، با متخلفان برخورد جدي خواهيم كرد.

وی بیان کرد: گردشگران می توانند با مراجعه به ستاد خدمات اسکان شهرداری واقع در مجتمع عین القضات همدانی نسبت به اجاره این خانه مسافرها اقدام کنند.

خاكسار با اشاره به وجود مراکز اقامتی از جمله هتلها، متل ها و مهمانسراها در سطح استان همدان گفت: با همكاري آموزش و پرورش، شهرداری و ساير ارگانها، اقامتگاه هایی هم به منظور اسكان مسافران در ايام نوروز آمادهسازي ميشوند.

وی تصریح کرد: همچنین برخی از پارک ها و بوستان های شهر هم به منظور نصب چادر آماده می شوند که امید است با این تدابیر مشکلی در جهت اسکان گردشگران نداشته باشیم.

 

پیش‌بینی افزایش 20 درصدی ورود مسافران

عراقی، معاون عمرانی استاندار همدان هم از افزایش 20 درصدی ورود مسافران به همدان خبر داده بود و با اشاره به اینکه آمادگی کامل برای استقبال از مسافران نوروزی در استان همدان وجوددارد، اظهار کرد: سازمان میراث فرهنگی، شهرداری، فرمانداری و همه دستگاه آمادگی لازم را دارند.

 

سخن پایانی....

با توجه به اهمیت حضور گردشگران در استان و آثار مثبت اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی آن برای این استان انتظار میرود، دستگاههای متولی با جدیت بیشتری بحثهای رفاهی مسافران را پیگیری کرده و به اوضاع ناهنجار کارتن به دستها در شهر پایان دهند و این امر مستلزم همکاری تمامی نهاد و ارگان های متولی است.

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان