اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

30. آذر 1394 - 11:24   |   کد مطلب: 15347
افزايش قيمت ها درآستانه شب يلدا در بازار پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین در این روزهای سرد و برفی پاییز همدان حسابی مردم را کلافه و سردرگم کرده است.
گرانی سرسام آور شب چله در بازار همدان/برچیده شدن خنده  از لبان اغلب چله‌ نشینان

به گزارش صبح الوند، با وجود اینکه از روزهای قبل مسئولان کشوری، استانی و شهرستانی خبر از فراوانی، قیمت ثابت و در برخی موارد ارزانی کالاهای مورد نیاز شب چله را می‌دادند ولی نگاهی به قیمت‌ها نشان می‌دهد عدم نظارت‌‌های همیشگی بر بازارهای مختلف، بار دیگر موجب بالا رفتن قیمت‌ها شده است.

هندوانه مخصوص شب چله، انار سرخ ساوه و یزد، سیب پاییزی، پرتقال آبدار شما، آجیل و خشکبار مخصوص تبریز، تخمه سنقری و شمشیری و... همه وارد خانه‌های گرم مردم می‌شوند تا فضای شاد و صمیمانه آنان را رونق بخشند.

اما در این بین شاهد ان هستیم که گرانی این اقلام، خنده و نشاط همیشگی را از لبان اغلب چله‌ نشینان بر‌‌چیده تا حدی که برخی از خانواده‌های کم‌ بضاعت و کم توان جامعه را به برچیدن این سنت زیبا از زندگی‌شان وامی‌دارد.

مقایسه قیمت های انواع میوه، آجیل و خشکبار و... در بازار همدان در هفته قبل و این هفته بخصوص در شب یلدا خود، گویای تفاوت قیمت‌ها ست.

بهتر است مروری داشته باشیم بر قیمت های این دو هفته:

قیمت ها در 21 آذر
قیمت ها در 30 آذر

انار درجه یک 3 هزارتومان
انار درجه یک 6 هزارتومان

سیب درجه یک 2 هزار تومان
سیب درجه یک 4 هزارتومان

پرتقال درجه یک 2 تا 3 هزارتومان
پرتقال درجه یک 4 تا 6 هزارتومان

کیوی درجه یک 2 هزار تومان
کیوی درجه یک 5 هزار تومان

هنداونه (موجود نبود)
هندوانه 4 تا 8 هزار تومان

البته این داستان تکراری هرساله است به طوری که اکثر مردم نیز از این وضعیت اظهار نارضایتی کرده و خواستار نظارت بر بازار هستند.

هرگز نباید فراموش کنیم که این اولین باری نیست که با فرا رسیدن یک مناسبت خاص در کشور، بازارهای مختلف با موج گرانی و نابسامانی روبه‌رو می‌شوند و شیرینی مناسبت‌ها با توجه به وضعیت اقتصادی به کام مردم تلخ می‌شود.

چرا که با توجه به نوسانات قیمتی که در بازار کالاهای خوراکی در طول ماه‌ها و سال‌های اخیر تهیه کالاهای مورد نیاز برای شب یلدا برای خانوارهایی که با تورم دست و پنجه نرم می‌کنند دشوارتر از گذشته شده‌است.

هرچند سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان، تعزیرات و اتحادیه های مختلف از تشدید بازرسی از بازار در شب یلدا خبر داده بودند اما همچنان شاهد افزایش قیمت میوه و آجیل در بازار همدان بودیم.

البته لازم به ذکر است که قیمت میوهای درجه دو و سه در بازار سرگذر همدان کمی ازان تر از مغازه های دیگر است.

به عنوان مثال هندوانه 2500 تا 4 هزار تومان، پرتقال 2 تا 4 هزار تومان، انار 2500 تا 5 هزار تومان و سیب از 2 تا 3 هزار تومان به مردم عرضه می شود.

حال در این روزها که فروشندگان تمام توجه خود را به شب یلدا معطوف کردند نباید فراموش کرد که در صورت کمرنگ شدن نظارت ها چه بر سر مردم خواهد آمد.

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان