اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

28. فروردين 1400 - 9:37   |   کد مطلب: 34942
انتخابات ریاست جمهوری یکی از مهمترین انتخاب های مردم است که نقش مهمی در رفع مشکالت وچالش های کشور خواهد داشت. دیدگاه و منش رئیس جمهور منتخب مردم مسیر چهارساله آینده کشور را در عرصه داخلی و خارجی تعیین می کند. در دهه اخیر، جنگ اقتصادی خصوصاً آمریکا با تحریم های ظالمانه ایران، مشکالت متعددی برای کشور بوجود آورده است. انتخابات ریاست جمهوری که در خرداد امسال برگزار خواهد شد می تواند تاثیر اساسی بر رفع مشکالت ناشی از جنگ همه جانبه غرب و در راس آن آمریکا و همچنین مشکالت اقتصادی ناشی از تحریم و مدیریت کشور داشته باشد.
مدیریت افکار عمومی برای انتخابات با کلید واژه بازگشت آمریکا به برجام!

به گزارش صبح الوند، با توجه به اینکه رئیس جمهور باالترین مقام اجرایی کشور است و بخش عمده ای از مشکالت کشور در این حوزه قابل رفع می باشد، اقدامات داخلی و خارجی مختلفی برای مدیریت افکار عمومی و تاثیر گذاری بر انتخابات صورت می گیرد. نقش اصلی مدیریت افکار عمومی را رسانه ها برعهده دارند که عالوه بر تولید محتوا توسط آنها، موضع گیری ها و اقدامات سیاسی و بین المللی و خبرهای ناشی از آن به شدت بر انتخاب مردم تاثیر گذار است.

خبر احتمال بازگشت آمریکا به برجام پس از روی کار آمدن بایدن یکی از این موارد است که بشدت می تواند بر افکار عمومی برای انتخاب رئیس جمهور تاثیر گذار باشد. برجام، توافق نامه ای است که خوب یا بد به امضای ایران و کشورهای 5+1 رسیده است و قرار بود چرخ اقتصاد را در ایران به چرخش درآورد. بر اساس برجام ایران فعالیت های هسته ای را تقلیل داد و در قبال این اقدامات عملی ایران، کشورهای اروپایی و آمریکا هم تحریم های مختلف اعمال شده را قرار شد لغو کنند. اقدامات کشورهای اروپایی و آمریکایی در عمل به وقوع نپیوست و با خروج ترامپ از برجام، عمالً کلیه تحریم هایی هم که موقت لغو شده بود، برگشتند. پس از این اقدام آمریکا، جمهوری اسالمی ایران نیز با هدف متناسب کردن اقدامات البته با یکسال تاخیر، برخی فعالیت های هسته ای را که تعطیل کرده بود به صورت گام به گام آغاز کرد.

امروز و پس از اعالم سیاست رئیس جمهور آمریکا برای بازگشت به برجام، شرایط کشور به سمت و سویی می رود که در زمینه های مختلف تخصصی این مسئله قابل تحلیل و بررسی می باشد که هدف این نوشته نمی باشد. آنچه در این نوشتار مورد توجه قرار گرفته است، چگونگی تاثیر گذاری بازگشت آمریکا به برجام و مذاکرات احتمالی آن برای تاثیر گذاری بر افکار عمومی و انتخابات ریاست جمهوری است. در کشور ما دو تفکر سیاسی عمده فعالیت دارند که در دوره های مختلف هر یک از تفکرات موجود توانسته اند سکان مدیریت قوای مجریه و مقننه را به دست گیرند.

بر اساس یک تفکر، بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکا منش استکباری داشته و عملکرد آنها در قبال ایران، عمدتاً دشمنانه بوده و هست. این تفکر در عین اینکه معتقد به روابط اقتصادی و ... با کشورهای مختلف از جمله اروپایی و آمریکایی می باشند اما بر این باورند که هر گونه توافق و فعالیت مشترک با این کشورها خصوصاً آمریکا باید مبتنی بر منافع کشور و با احتیاط و دقت بر خوی استکباری آنها انجام شود. تفکر دیگر و عده ای از آنها ضمن استکباری دانستن خوی این کشورها، معتقدند که جامعه جهانی کدخدایانی دارد و برای عبور از بحران ها و مشکالت کشور، چاره ای جزء ارتباط با آنها نیست. این تفکر دوم، بر این باور است که آمریکا، کدخدا است و باید با کدخدا مذاکره کرد و می توان مذاکرات برد- برد را رقم زد.

در سال 92 ارائه راهکار مذاکره و شعار »چرخیدن چرخ سانتریفیوژها و چرخ اقتصاد« تاثیر اساسی بر افکار عمومی و انتخابات گذاشت. فارغ از مثبت یا منفی بودن نتایج برجام، این توافق نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال 92 قلمداد میشود. در سال 96 هم اعالم سیاست مذاکره برای برداشتن سایر تحریم ها نیز نظر افکار عمومی کشور را به سمت کاندیدای مورد نظر هدایت کرد )خروج ترامپ از برجام این شعار انتخاباتی به کلی بی اثر کرد(. از سوی دیگر بعد از برجام عمدتاً تمامی فعالیت های کشور از جمله اقتصاد و معیشت مردم خواسته یا ناخواسته به برجام گره خورد. یکی از اهداف گره زدن مشکالت به برجام را می توان پوشش گذاشتن بر ضعف مدیریتی و کم کاری ها دانست.

این مساله با برگشت تحریم ها پس از خروج ترامپ از برجام مشکالت جدی برای عامه مردم و خصوصا معیشت آنها بوجود آورده است.

هدف در این نوشتار نقد مدیریت کشور نیست اما چه بخواهیم و چه نخواهیم مدیریت کشور در بروز مشکالت سالهای اخیر نقش غیر قابل انکاری دارد که از آن می گذریم. اما چرا نگاه به بازگشت آمریکا به برجام در این روزها اهمیت دارد؟ این روزها با زمزمه های تمایل آمریکا برای بازگشت به برجام عده ای بر طبل رفع مشکالت اقتصادی و معیشتی مردم با زنده شدن مجدد برجام می کوبند. هدف از این اقدام چیست و آیا برگشت آمریکا به هر قیمتی به برجام می تواند مشکالت را رفع کند؟ این سوالی است که همه باید به آن پاسخ دهیم. شکی نیست که همه مسئوالن کشور معتقد به تالش برای رفع کامل و واقعی تحریم ها می باشند. عالوه بر اتکای به داخل و افزایش توان داخلی با مدیریت درست و کار و تالش؛ یکی از ابزارها نیز رفع تحریم با زنده شدن برجام و برگشت آمریکا به آن است. موضع رسمی جمهوری اسالمی ایران در خصوص بازگشت آمریکا به برجام و بازگشت ایران به همه تعهدات، رفع تحریم ها و راستی آزمایی آن است که نشان داده شود واقعاً در عمل تحریم های آمریکا علیه ایران برداشته شده است!

حال بحث این است که چگونه از ابزار مذاکره برای بازگشت به برجام می توان برای تاثیر گذاری بر افکار عمومی در انتخابات ریاست جمهوری استفاده کرد؟ غرب و در راس آن آمریکا خوب می دانند با توجه به اینکه اقتصاد کشور به برجام توسط مسئوالن وقت گره خورده است؛ با ارسال پیام بازگشت به برجام می توانند تاثیر روانی بر اقتصاد وارد کنند. خیلی از فعاالن اقتصادی منتظر نتیجه تصمیمات برای بازگشت آمریکا به برجام خواهند ماند و این بر اقتصاد تاثیر گذار است.

از سوی دیگر مردم جامعه با فعالیت های رسانه ای در این زمینه منتظر نتیجه بازگشت خواهند ماند و این مساله انتظارات تورمی را کاهش میدهد. رسانه های معاند به خوبی از این فضای خبری برای تاثیر گذاری بر انتخابات استفاده خواهند کرد.

سیاست اساسی و اولیه رسانه ها ایجاد جو ناامیدی و کاهش مشارکت مردم در انتخابات خواهد بود و سیاست جانبی آنها برای افرادی که شرکت در انتخابات دارند هدایت آنها به سمت تفکر همسوتر با خود می باشند. از سوی دیگر سیاستمداران کنونی کشور در تالشند؛ بازگشت آمریکا به برجام را به سرعت پیش ببرند تا بتوانند از مزایای جو اقتصادی پس از بازگشت به برجام برای نشان دادن عملکرد بهتر خود بهره ببرند و عده ای از آنها بدنبال تاثیرگذاری بر انتخاب کاندیدای همفکر خود نیز می باشند. عده ای هم که معتقد به کدخدا بودن آمریکا هستند، تالش می کنند پروسه بازگشت آمریکا به برجام به مراحل حساس خود در زمان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری برسد تا بتوانند مذاکره و بازگشت آمریکا به برجام را به شعاری اساسی تبدیل کنند و به افکار عمومی چنین القاء شود که کاندیدای مورد نظر آنها راه را برای بازگشت آمریکا به برجام هموار خواهد کرد و کاندیدای مقابل جلوی آن را خواهد گرفت. یا در صورت بازگشت به توافق بر شعار ادامه روند موجود تکیه کنند و بتوانند شرایط را برای مدیریت افکار عمومی در انتخابات به نفع تفکر خود سنگین تر نمایند. رسانه های بیگانه نیز از این سیاست حمایت خواهند کرد.

برای کمک به این تفکر ممکن است در روزهای منتهی به انتخابات، کشورهای اروپایی و آمریکا با تسهیل کردن یا نادیده گرفتن برخی تحریمها افکار عمومی جامعه را به سمت انتخاب کاندیدای همفکرتر با خود کنند. باید دانست که همسو بودن با غرب، مدیریت ضعیف و ناتوان و مسئوالن ترسو و کم کار قطعاً خواسته دشمنان این نظام است و انتخاب اصلح مورد تایید دشمنان نخواهد بود. در انتخابات پیش رو، فارغ از اینکه کدام تفکر مورد تایید افکار عمومی قرار گیرد و رای اکثریت را به دست آورد، الزم است عموم جامعه نگاه آگاهانه و واقع بینانه به اتفاقات سالهای اخیر جامعه داشته باشند و اجازه ندهند رسانه های داخلی و خارجی افکار آنها را مدیریت کرده و انتخابات ریاست جمهوری به سمت و سوی کاندیدای خاص هدایت کنند.

اگر کاندیدای اصلح که تعدادی از شاخصه های آن در حال حاضر داشتن نگاه به توانمندی های کشور، مدیریت قوی، روحیه جوان و شاداب، اهل کار و تالش و داشتن برنامه است، توسط مردم به درستی شناخته و انتخاب شود می توان به رفع بخش عمده ای از گرفتاری و مشکالت کشور کمک کرد. قطعا کاندیداهایی که تایید می شوند حداقل های الزم را دارند اما شرایط کشور به گونه ای نیست که بتوان با حداقل ها به مطلوب رسید. شرط رسیدن به شرایط بهینه انتخاب اصلح است. برخی از مواردی که در راستای توجه به برجام و بازگشت آمریکا به آن باید مورد توجه عامه جامعه باشد عبارتند از: 1 -برجام یک توافق بین المللی است که بنا به فرموده مقام معظم رهبری کلیات آن مورد اتفاق همه مسئوالن کشور قرار گرفته است. این توافق پس از امضای دولت، تایید مجلس، شورای عالی امنیت ملی و ابالغ رهبر معظم انقالب با بیان شروط و تذکراتی توسط دولت اجرا شد. بعد از امضای برجام و نهایی شدن آن عمده انتقادات جریانات مختلف کشور به برجام به چگونگی اجرایی نمودن تعهدات طرفین و نحوه اجرا می باشد. 2 -فارغ از اینکه برخی نکات در خصوص برجام از جمله برداشته شدن کلیه تحریم ها بالمره! غیر واقعی و نادرست بود و اقداماتی تبلیغاتی برای انتخابات 96 بود، اما برجام با همه نقاط ضعفش اگر به طور واقعی به مرحله اجرا می رسید، بخشی از مشکالت کشور یا بوجود نمی آمد و یا حل می شد.

امروز ایراد اساسی عالوه بر انتقادات به متن توافق نامه برجام این است که ایران تمام تعهدات خود را در عمل اجرا کرد و آمریکا به راحتی از آن خارج شد و کشورهای اروپایی هم کمترین تعهد خود را به انجام رساندند. ایران سانتریفیوژها را جمع آوری کرد، در راکتور اراک بتن ریخت، مراکز صنعتی هسته ای را به آموزشی و پژوهشی تقلیل داد و ... در مقابل کشورهای اروپایی و آمریکا صرفاً به چند بیانیه و اظهار نظر اکتفا کردند و اقدام عملی که مشکالت مالی و بانکی حل شود، انجام ندادند. خروج آمریکا از برجام نیز حداقل تعهدات غرب را به کما برد و کامالً تعطیل کرد. علی رغم این آمریکا تحریم های جدیدی هم اضافه کرد و بسیاری تحریم ها را هم از نام هسته ای به عناوین دیگر تغییر داده است تا در صورت برگشت مجدد به برجام امکان بازگشت این تحریم ها وجود نداشته باشد. 3 -کشورهای اروپایی نیز در خصوص برجام و خروج آمریکا، یک بازی دو سر برد را آغاز کردند. ایران را به صبر و وعده دادن و امروز و فردا کردن تشویق کردند تا از یک طرف نتایج مخرب تحریم های آمریکا بر کشور نمایان شود و ایران در بحران اقتصادی قرار گیرد.

از سوی دیگر همراهی کاملی با آمریکا در اجرا نشدن برجام به نمایش گذاشتند و با خروج تمام پیمانکاران و شرکت های خود از ایران به بهانه تحریم توسط آمریکا شرایط را برای رسیدن کشور به وضع موجود در خصوص برجام رقم زدند. سیاست اساسی اروپا و آمریکا مجبور کردن ایران به مذاکره بر سر برنامه های محدود کننده ایران در همه عرصه هایی است که می تواند ایران را به کشور قدرتمند منطقه تبدیل کند. موشکی و نظامی و حقوق بشر اهداف میان مدت این کشورها برای محدودسازی و تسلط بر ایران است. 4 -باید دان ست لغو تحریم ها یا کم اثر کردن آنها، خوا سته تمامی م سئوالن ک شور با تفکرات مختلف ا ست . سیاست کشور در خصوص بازگشت آمریکا به برجام و برگشت ایران ب ه تعهدات توسط مقام معظم رهبری بیان گردید: » لغو تحریم ها و راستی آزمایی آنها«. رهبری فرمودند این سیاس ت مورد توافق همه مسئوالن ک شور ا ست .

بر این ا ساس عموم مردم باید توجه دا شته با شند که هر فردی سکان قوه اجرایی ک شور را برعهده بگیرد، باید در این مسییر حرکت کند و نباید با شیعارهای احسیاسیی در این زمینه مسییر انتخاب ا صلح مردم تغییر کند . باید توجه دا شت اگر جریانی یا م سئوالنی با ابزارهای ر سانه ای و تبلیغاتی و بزرگ نمایی ، تالش کنند ظاهراً نمایشیییی از بازگشیییت آمریکا به برجام قبل از انتخابات ایجاد کنند و یا بعد از انتخابات بازگ شت بی فرجام ی از آمریکا را به نمایش بگذارند، اگر تحریم ها در عمل رفع ن شوند، م شکلی از مشکالت کشور برطرف نخواهد شد و اینجا ما در انتخابمان مسئول خواهیم بود. آنچه ما بعنوان افکار عمومی باید مورد توجه قرار دهیم این اسییت که برجام و بازگشییت آمریکا به آن در فریب تبلیغات داخلی و خارجی منجر به انتخاب نادر ست ن شود. فارغ از اینکه چه ک سی رئیس جمهور ک شور شود و بازگشییت آمریکا به برجام قبل از انتخابات خرداد یا بعد از آن صییورت پذیرد، مردم و کشییور زمانی نتیجه این بازگ شت آمریکا به برجام را خواهند دید که تحریم ها به طور واقعی رفع گردد. هر توافقی با هر هدفی اگر منجر به رفع تحریم ن شود هر چند مورد ا ستفاده تبلیغاتی قرار گ یرد، ارزش نخواهد دا شت. نکته پایانی اینکه، تحریم ابزاری به ظاهر غیر نظامی برای به سلطه ک شیدن ک شورهای م ستقل ا ست و راهکار بلند مدت و ا سا سی برای مقابله با آن، خودکفایی مبتنی بر توان داخلی در همه عرصه ها است.

محمدی

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان