اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

24. آبان 1399 - 9:05   |   کد مطلب: 34276
در کشور ما برخی قوانین تکمیلی و بعضا امری در حوزه شهرداری و عمرانی (همانند کمیسیون ماده۵ و یا کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری) وجود دارند که در بیشتر موارد، زمینه ساز صدور مجوز برای پروژه هایی می گردند که مورد انتقاد و چالش قرار دارند.
آیا زمان اصلاح برخی ماده و کمیسیون هایی که قانون را دور میزنند فرا نرسیده؟

به گزارش صبح الوند، شنیده ها حاکی از آن است که دفتر نظارت بر طرح های توسعه و عمران وزارت راه و شهرسازی، طی نامه ای به حسینی، مدیر کل راه و شهرسازی استان همدان خواستار توقف پروژه ی ساخت آسمان خراش ۱۴ و ۳۳ طبقه جنب عمارت تاریخی نورمهال به دلیل عدم رعایت مفاد مصوبات «ضوابط عام استقرار ساختمان های بلند در شهرهای ایران» شده است.

اگر چه به دلیل مطالبه گری رسانه ها ، دلسوزان و پیگیری برخی مسئولین دغدغه مند، طرح برج های مسکونی ۱۴ و ۳۳ طبقه در محل نورمهال به احتمال زیاد کان لم یکن تلقی شده و مجوز نهایی ساخت آن صادر نشود، اما مسئله ی وجود منافع مالی فراوان و رانت های اقتصادی برای برخی نورچشمی ها، باند های قدرت و ثروت و پدرخواندگان خودخوانده ی همدان، قضایایی نگران کننده در این استان هستند و بیم آن وجود دارد که دوباره از این رانت های گسترده استفاده کنند و مجددا در خفا و بایکوت کامل خبری و رسانه ای ، چنین پروژه هایی به اجرا در بیاید.

مسئله ی مهم دیگری که ضعف آن نه تنها در استان همدان بلکه در کل کشور حس می شود، وجود برخی قوانین ناقص یا مبهم است که در بیشتر مواقع به عنوان حکم حکومتی عمل نموده و تمامی چارچوب ها، عرف های اداری و سازمانی، موانع زیست محیطی، عرصه های تاریخی، میراث فرهنگی، گسل سازی های اجتماعی و غیره را دور زده و با یک امضا تمامی این موضوعات را زیر پا میگذارد و در نهایت این چنین می شود که بطور مثال در عرصه ی یک بنای تاریخی، بحث صدور مجوز ساخت آسمان خراش ۳۳ طبقه به میان می آید.

از نمونه ی قوانین فوق الذکر میتوان به قانون کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری که عملا تبدیل به (خرید تخلف های ساختمانی) شده نام برد.؛ یا به همین قانون کمیسیون ماده ۵ اشاره کرد که رئیس آن که همان استاندار است، بدون توجه به تمامی انتقادات، مصلحت ها و ممانعت ها، مجوزی را لغو یا مجوزی را صادر می کند.

به راستی چرا نباید در چنین قوانینی که جنبه ی تکمیلی و درجه چندمی دارند تجدید نظر کرد و در صدد اصلاح آن ها برنیامد؟

هنگامی که میبینیم وجود قانونی دست چندمی آسیب زاست، چرا اصرار به اجرای آن داریم و بر روی عدم تغییر آن مصریم ؟

آیا مجلس شورای اسلامی نمی تواند به راحتی، مردم رنج دیده را به آسانی از شر این قوانین دست و پاگیر برای مستضعفان و البته پر وبال دهنده برای مرفهان، رها کند؟

بطور قطع با وجود چنین قوانینی، نور مهال، اسکای مال و غیرهم اولین طرح های سرتاپا مشکل نیستند و نخواهند بود؛ چرا که هیچ تضمینی وجود ندارد که دوباره عده ای دیگر با توجه به منافع شخصی یا سازمانی خود، چنین پروژه هایی را در آینده مطرح نکنند و از طریق همین کمیسیون ماده ۵ مجوزهای ساخت بناهای مشابه را طبق قانون نگیرند!!!؟

علی روزبهانی 

انتهای پیام

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان