اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

23. آذر 1393 - 7:15   |   کد مطلب: 9089
تأكيد بر ضرورت تكميل طرح راه‌آهن تهران به همدان مي‌تواند با رنسانس اقتصادي در استان مرتبط باشد؛ زيرا وجود زيرساخت‌هاي حمل‌ونقل آسان و ارزان از جمله راه‌آهن يكي از لازمه‌هاي توسعه بخش‌هاي اقتصادي و اجتماعي است و اگر قرار است گوشه‌اي از كشور به يك قطب صنعتي جديد تبديل شود، بايد در شاهراه ارتباطي و بستر حمل‌ونقل آسان به چهار گوشه كشور واقع شده باشد.

به گزارش صبح الوند، مهدی ناصر نژاد در یادداشتی نوشت:

همدان ظرف يك هفته گذشته ميهمان‌هاي عاليقدري از دولتمردان داشت و در همين ارتباط 2 نشست شوراي اداري در استان تشكيل شد كه در نوع خود مي‌توان گفت در اين استان كم‌سابقه مي‌نمايد. بايد پيامدهاي مثبتي را از اين روزهاي پررفت‌وآمد و به قول اداري‌ها، جلسه‌هاي كاري براي مردم استان انتظار داشت. بخصوص اينكه شوراي اداري دوم استان كه به فاصله 4 روز از جلسه شوراي اداري قبل برگزار شد، با حضور اسحاق جهانگيري، معاون اول رئيس‌جمهور اسلامي كشورمان و وزير تعاون و كار و رفاه اجتماعي و همچنين وزير صنعت، معدن و تجارت به حل‌وفصل طرح‌ها و ضرورت‌هاي مهمي براي استان اختصاص داشت.

شوراي اداري روز سه‌شنبه در همدان پس از افتتاح 3 طرح بزرگ صنعتي و توليدي در شهرستان‌هاي اسدآباد و ملاير تشكيل شد و فضاي كاري و اجرايي استان تحت‌تأثير اين رويداد اقتصادي بود كه بحث ضرورت توجه اساسي به حل مشكل ديرينه آب همدان و همچنين تكميل طرح راه‌آهن تهران به كلانشهر همدان، بيشتر از موضوع‌هاي ديگر وقت جلسه شوراي اداري را به خود اختصاص داد.

يكي از دلايل اصلي بحراني شدن وضعيت آب در استان همدان سير نزول فزاينده سطح آب سفره‌هاي زيرزميني است. اين گفته مرتضي عزالدين، مديرعامل آب منطقه‌اي استان است كه در يك دوره 20 ساله شاهد افت 20 متري ستون‌هاي آبخوان در استان هستيم. يعني به طور ميانگين سالانه يك متر سطح آب‌هاي زيرزميني موجود در حوزه استان پايين‌تر مي‌رود و با خالي شدن ستون‌هاي آبخوان زمين هم در چند نقطه استان فرو رفته و موجب ايجاد فروچاله‌هاي متعدد شده است كه نتيجه آن تخريب و غيرقابل كشت‌‌وكار شدن زمين‌هاي كشاورزي است. 87 درصد از آب مصرفي براي كشاورزي و مصارف صنعتي و شرب استان از سفره‌هاي زيرزميني تأمين مي‌شود و اين آمار غير از رقم برداشت آب توسط چاه‌هاي عميق غيرمجاز و مصارف نامتعارف است.

با اينكه بسياري از چاه‌هاي غيرمجاز در استان توسط مسئولان مربوط با راهكارهاي قانوني مسدود مي‌شود، وليكن خبرها از منابع غيررسمي حاكميت است، گروه‌هاي مجهز و غيرقانوني با دريافت مبالغ زياد، دور از چشم قانون و در هنگامه‌هاي شب اقدام به حفر چاه عميق براي مردم مي‌كنند كه بايد راهكارهاي جلوگيري از اين عمل خلاف اتخاذ شود. البته اين موضوع تنها دليل ورود استان همدان به بحران آب نيست و همان‌گونه كه اشاره شد، نارسا بودن زيرساخت‌هاي موجود استان براي ذخيره‌سازي آب در فصل‌هاي بارندگي و مهار آب‌هاي سطحي و معلول از آن گرايش شديد به استفاده از آب‌هاي زيرزميني شرايط موجود را سال به سال بحراني‌تر مي‌كند.

مديرعامل آب منطقه‌اي استان در اين خصوص پيشنهاد داده است تا سدهاي در دست اجرا و موجود استان هرچه سريع‌تر تكميل شده و براي نجات از بحران به كار گرفته شود.گفته مي‌شود براي تحقق اين برنامه، تكميل طرح انتقال آب از سد تالوار استان زنجان به همدان در دستور كار دولتمردان قرار گرفته است.

موضوع دوم و مورد بحث شوراي اداري استان در حضور معاون اول رئيس‌جمهور ضرورت تكميل راه‌آهن تهران به همدان بوده و بسيار مورد تأكيد قرار گرفته است. تأكيد بر ضرورت تكميل طرح راه‌آهن تهران به همدان مي‌تواند با رنسانس اقتصادي در استان مرتبط باشد؛ زيرا وجود زيرساخت‌هاي حمل‌ونقل آسان و ارزان از جمله راه‌آهن يكي از لازمه‌هاي توسعه بخش‌هاي اقتصادي و اجتماعي است و اگر قرار است گوشه‌اي از كشور به يك قطب صنعتي جديد تبديل شود، بايد در شاهراه ارتباطي و بستر حمل‌ونقل آسان به چهار گوشه كشور واقع شده باشد.

خبر خوب در اين ارتباط اين است كه دولت 250 ميليون دلار از محل درآمد قراردادهاي خارجي براي خريد و تأمين ريل به وزارت راه و مسكن و شهرسازي اختصاص داده است تا از طريق آن باقيمانده ريل‌گذاري راه‌آهن تهران به همدان تكميل شود.

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان