اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

1. آبان 1393 - 6:31   |   کد مطلب: 8503
در حال حاضر شلوغي ترافيك شهري در همدان به تمام نقاط شهر تسري پيدا كرده است و اگر امكانات و بودجه كافي وجود داشته باشد تقريباً تمام چهارراه‌ها و ميادين اقماري همدان نياز به پل هوايي و زيرگذر دارد و اين يكي از راه‌هاي مقابله با ترافيك عنان‌گسيخته همدان است و با روند كنوني شلوغي شهر، مدت زمان اجراي چنين طرح‌هايي به 5 سال هم نمي‌كشد.

به گزارش صبح الوند، مهدی ناصر نژاد در یادداشتی نوشت:

بسياري از تحولات اجتماعي كه در جامعه ما رخ مي‌دهد از گذشته قابل پيش‌بيني نيست، افراد نخبه و متخصص هم در بسياري موارد در پيش‌بيني شرايط آينده حوزه فعاليت خود دچار اشتباه مي‌شوند، با اين وجود، يك رويداد هميشه و حتي در بين عوام هم قابل پيش‌‌بيني است و آن شلوغي روزافزون ترافيك شهرها و رشد قارچ‌گونه انواع خودرو در خيابان‌هاست.
كلانشهر همدان هم از اين قاعده مستثنا نيست و هر شهروند همداني در هر گوشه‌و‌كنار اين شهر بزرگ به خوبي مي‌داند كه اگر هر صبح براي كار و معاش از خانه بيرون نزند، به شمار فزاينده انواع خودرو در هر كوي و برزن و خيابان اضافه شده است. نتيجه منطقي از اين پيش‌بيني‌ها و اوضاع و احوال اين است كه به طور قطع ترافيك خيابان‌هاي همدان امروز خيلي بهتر و روان‌تر از فردا خواهد بود و بگوييم كه «روز به روز دريغ از ديروز».
مسئولان و مديران شهري هم حتماً و بيش از شهروندان همداني رشد فزاينده خودرو و شلوغي روزافزون ترافيك شهري را پيش‌بيني كرده‌اند و خداوكيلي سرمايه‌گذاري براي تقويت زيرساخت‌هاي ترافيكي از جمله زيرگذرها و روگذرهاي چپ و راست هم براي همين حساب‌هاي دو دو تا، چهار تاست و حالا اگر در مقابله امكانات و سرمايه و بضاعت مديران شهري با كارخانجات سازنده خودرو و شتاب مردم براي خريدهاي خودرو، برد با طرف مقابل است! سخن ديگري است كه جاي تأمل دارد، به به طور قطع اگر از مسئولان مربوط سؤال شود كه چرا توسعه زيرساخت‌هاي شهري و عريض و طويل ساختن خيابان‌ها براي حل مشكل ترافيك، متوازن با توليد انبوه خودرو و روانه آن به معابر شهري نيست؟! پاسخ خواهند داد كه «دست ما كوتاه و خرما بر نخيل»؛ يعني اينكه خيلي از گره‌هاي كور ترافيكي در همدان فقط با پول و اعتبارات كافي حل مي‌شود.
بارها از مديران شهرداري همدان شنيده شده است كه طرح تعريض خيابان‌هاي اصلي همدان تابع يكسري قوانين و تنگناهاي مالي و اعتباري است. باز هم شنيده شده است كه بخشي از بودجه سالانه شهرداري‌ها براي تعريض معابر، به خريداري و جايگزيني بناهاي واقع در مسير طرح اختصاص دارد، يعني اينكه دست شهرداري‌ها در اين خصوص بسته است. حال اگر گمانه‌زني‌هاي ما درست از آب دربيايد باز هم جاي اين سؤال از مديران شهري و در رأس آن شوراي اسلامي شهر همدان باقي است كه آيا واقعاً اجراي كامل طرح تعريض خيابان طالقاني در گروي اعتبار مالي و محدوديت‌هاي ناشي از آن است يا گير كار از جاي ديگري است؟ آيا بودجه لازم براي خريداري املاك واقع در طرح تعريض خيابان طالقاني در محدوده «پذيرايي» بيشتر از اعتبار اجراي يك طرح روگذر يا زيرگذر است؟ آيا اولويت، اجراي كامل طرح تعريض خيابان طالقاني در محدوده خيابان پذيرايي است يا شروع زيرگذر يا روگذر جديدي در كلانشهر همدان؟
در حال حاضر شلوغي ترافيك شهري در همدان به تمام نقاط شهر تسري پيدا كرده است و اگر امكانات و بودجه كافي وجود داشته باشد تقريباً تمام چهارراه‌ها و ميادين اقماري همدان نياز به پل هوايي و زيرگذر دارد و اين يكي از راه‌هاي مقابله با ترافيك عنان‌گسيخته همدان است و با روند كنوني شلوغي شهر، مدت زمان اجراي چنين طرح‌هايي به 5 سال هم نمي‌كشد.
در حال حاضر، خيابان طالقاني به لحاظ وجود چهارراه‌هاي متعدد و عرض كم خيابان بخصوص در محدوده فرهنگ و بيمارستان اكباتان ترافيك سنگيني را در اغلب اوقات روز تحمل مي‌كند و بحث و مشاجره رانندگان در مواقع شلوغي ترافيك اين ناحيه براي سايرين بسيار آزاردهنده است.

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان