به گزارش صبح الوند، مهدی ناصر نژاد در یادداشتی نوشت:
يكي از مشكلات سالهاي گذشته فرودگاه همدان نزديكي آن به تهران و پايتخت كشور است كه همواره اين فرودگاه را با چالش بزرگ كمبود مسافر مواجه كرده است. گسترش و بهبود راههاي ارتباطي زميني استان همدان به ديگر نقاط كشور و بخصوص پايتخت، چالش كمبود مسافر از فرودگاه همدان به تهران و بالعكس را سنگينتر كرده و ميشود گفت؛ خط هوايي تهران- همدان و بالعكس تقريباً يك ظرفيت تشريفاتي است كه فقط در مواقع تشريفاتي هم قابل استفاده است. اين سخن به آن معني نيست كه خط هوايي همدان- تهران عملاً به روي مسافر بسته شده و يا بشود؛ زيرا در اين صورت مردم استان همدان ضرر ميكنند و براي جلوگيري از اين ضرر باز هم اين خود مردم هستند كه بايد مانع ضرر و زيان خود باشند.
در همين حال همانگونه كه اشاره شد، در حال حاضر فرودگاه همدان آماده نشست و برخاست هواپيماهاي بزرگ و پهنپيكر از فرودگاههاي سراسر كشور و خارج از كشور است كه بايد اضافه كرد، مسافران همدان به شهرهاي بزرگ و نقاط گردشگري و سياحتي كشورمان كم نيستند و از اين ظرفيت تاكنون به خوبي استفاده نشده است.
در حال حاضر پروازهاي رفت و برگشت همدان به مشهد مقدس برقرار است و چه پرشمارند ارادتمندان و شيفتگان ثامنالائمه حضرت امام رضا(ع) كه در طول سال از شهرها و روستاهاي استان همدان عازم شهادتگاه و پابوسش هستند. اگر حساب دو، دوتا چهارتاي زمان و مكان هزينه و جلوگيري از هدر رفتن وقت باشد، مسافرت هوايي بسيار باصرفهتر است و اينجا ديگر بحث رفتوآمد به تهران نيست كه اتوبوس و سواري و مسافرت زمينياش كمهزينهتر باشد.
خبرهاي دريافتي از مديران فرودگاه همدان حاكي از برقراري پرواز همدان- كيش از آبانماه امسال است. اگرچه پرواز بين همدان و جزيره كيش سالهاي گذشته در مقاطعي بسيار كوتاه تجربه شده است، وليكن به نظر ميآيد در آن مقاطع به لحاظ كمتوجهي مديران سازمانها و ادارات مختلف همدان و از جمله خود مردم استان، پروازها تداوم نيافت. يكي از نشانههاي اين كمتوجهي اقدام مسافران همداني براي تهيه بليت پرواز يا انتخاب شركتهاي خدمات پروازي از تهران يا ديگر نقاط كشور بوده است كه سبب خالي شدن ظرفيتها و خروج سرمايه از استان ميشود. در واقع اين بر عهده مردم و مسئولان دلسوز استان از ساير سازمانها و ارگانهاست كه بليتهاي پروازي خود در مسافرتهاي تشويقي، همايشها و مأموريتهاي اداري و همچنين مواقع ضرورت را به طور مستقيم از همدان تهيه كنند. چه بهتر كه اين قاعده اصولي از سوي مديران ارشد براي تمام دستگاههاي استان الزامي شود. هر زيرساخت و امكاني در استان همدان كه با سرمايهگذاري و زمان ارزشمند ملي و مردمي بنا گذاشته شده، متعلق به مردم همين استان است.
مسئولان هر يك براي حفظ سرمايههاي استان وظايفي بر عهده دارند، وليكن اين مسئوليت بيشتر بر دوش تكتك مردم است كه صاحب اصلي چنين سرمايههايي هستند و بايد نسبت به داشتههاي خود تعصب نشان دهند. چه خوشكردارند مردم آن استانها كه حتي در بيرون از استان خود، اگر قصد خريد يك قوطي كبريت دارند، صبر ميكنند تا به شهر و وطن خود بازگردند و پولي كه ميخواهند هزينه كنند به جيب همشهري و هماستاني خودشان برود.
در همين معنا، فرودگاه همدان و بسياري زيرساختهاي سرمايهاي در استان متعلق به خود مردم استان است و اگر براي حفظ و توسعه آن به طور مستقيم هزينه نميكنيم، حداقل ميتوانيم به طور غيرمستقيم از آن حمايت كرده و نقش اجتماعي خويش را به نحو احس انجام دهيم. به طور يقين، اگر امروز پروازهاي همدان به مشهد مقدس، فردا به كيش و روزهاي ديگر به شهري ديگر و احتمالاً مسافرتهاي برونمرزي برقرار شود، سود اصلي آن متوجه خود مردم استان همدان است؛ زيرا هر رفتي، آمدي هم دارد و در صورت استمرار پروازهاي طولاني از همدان، هموطنان و علاقهمندان مسافرت به همدان از سراسر ايران و خارج از كشور از اين فرصت استفاده خواهند كرد.
دیدگاه شما