اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

25. شهريور 1393 - 8:22   |   کد مطلب: 7937
درخواست اهالي كوي استادان از نيروي انتظامي:
بساط سگ‌ ها و سگبازها را از پارك سپيده همدان جمع كنيد
مشكلات رواني، ضعف شخصيتي و عدم آگاهي از عمده دلايل همزيستي با حيوانات است.

به گزارش صبح الوند به نقل از هگمتانه، سبك زندگي در تعريفي ساده همان شيوه زندگي و آداب سلوك مردم با يكديگر است و به نوعي رعايت حقوق اقشار مختلف جامعه، نوع حر ف زدن، راه رفتن، لباس پوشيدن، آرايش و پيرايش ظاهري، معاشرت با مردم و طرز زندگي شهري و روستايي و عشايري كه بي ترديد ماحصل فرهنگ، اعتقادات، باورها و گرايش‌هايي است كه با گذر زمان در يك جامعه نهادينه شده است؛ بنابراين مجموعه رفتار، اعمال و حركات مردم يك جامعه برگرفته از سبك زندگي در آن جامعه است كه با توجه به وجود فرهنگ‌ها، اعتقادات و باورهاي گوناگون در اقصي نقاط جهان، در هر جامعه‌اي با جامعه ديگر متفاوت و متمايز است.
در دنياي امروز كه جنگ و لشكركشي براي تصرف يك كشور، ديگر توجيه اقتصادي ندارد، استعمار و استثمار از طريق تهاجم فرهنگي شكل مي‌گيرد و دول استعمارگر با مهندسي ابزارهاي ارتباطي و رسانه‌هاي جمعي از جمله شبكه‌هاي ماهواره‌اي سعي در تغيير سبك زندگي جوامع مستقل دارند تا بدين‌گونه افكار و انديشه‌هاي شيطاني خود را بر آن جوامع حاكم كرده و علاوه بر چپاول منابع، تئوري برده‌داري نوين را نيز عملي نمايند؛ به تعبيري ديگر ابزارهاي ارتباطي و رسانه‌هاي جمعي در جهان امروز، صاحب ايدئولوژي هستند كه اين ايدئولوزي از جهان‌بيني مؤسسان و سازندگانشان نشأت مي‌گيرد.
رسانه‌ها از ملي گرفته تا بيگانه هر يك به سهم خود سبك يا سبك‌هايي را ترويج مي‌كنند؛ رسانه ملي در تلاش براي ترويج سبك زندگي ايراني اسلامي است و رسانه‌هاي بيگانه از جمله شبكه‌هاي ماهواره‌اي سبك زندگي غربي را براي كاربران خود تبليغ مي‌كنند؛ شبكه‌هايي كه با تشكيل اتاق فكر براي ساخت هر برنامه و با استفاده از فنون تبليغات و علم روانشناسي در ترويج اين سبك از زندگي خبره گشته‌اند؛ چندان كه به گفته كارشناسان حوزه ارتباطات، اين شبكه‌ها تأثير هشتاد درصدي بر روي كاربران خود دارند.
ترويج روابط فرا زناشويي و نامشروع، تشويق جوانان به تشكيل زندگي مجردي و پرهيز از روابط خانوادگي و ميل به انزواطلبي، گرايش به مدگرايي و زندگي تجملي و پرهيز از فرزندآوري و گذراندن اوقات تنهايي و فراغت با حيوانات خانگي از جمله سگ، تنها بخش كوچكي از اقدامات شبكه‌هاي ماهواره‌اي در ترويج سبك زندگي غربي در بين خانواده‌هاي ايراني است كه بايد به عنوان بزرگترين چالش كشور در بعد فرهنگي و اجتماعي مورد توجه مسؤولان و متوليان فرهنگي كشور قرار بگيرد.
مشكلات رواني، ضعف شخصيتي و عدم آگاهي از دلايل همزيستي با حيوانات است
در راستاي ترويج سبك زندگي غربي توسط شبكه‌هاي ماهواره‌اي و ساير وسايل ارتباط جمعي از جمله برخي از شبكه‌هاي اجتماعي كه پايگاه آنان در خارج از مرزهاي كشور بنا شده، همزيستي و نگهداري از حيوانات خانگي به ويژه سگ، در ميان برخي از جوانان و خانواده‌هاي ايراني مرسوم گشته؛ چندان كه آمارهاي پيراموني خبر از افزايش ميزان نگهداري حيوانات خانگي در ايران مي‌دهد.
اگر چه در گذشته سگ نقشي اساسي و مثبت در زندگي ايرانيان داشته و بر اساس نوع و نژاد خود به عنوان سگ گله، سگ شكاري و سگ نگهبان خانه و مزرعه، در خدمت دامداران و شكارچيان و كشاورزان بوده و به همين دليل گذشتگان در توصيف وفاداري اش بسيار اشعار سروده و قصه‌ها گفته‌اند، اما براي رفت و آمد اين حيوان همواره مرز معيني تعريف مي‌كردند و حتي با وفاترينشان راهي به خانه و محل سكونت صاحبش نمي‌جست، چه برسد به آنكه در تخت او بخوابد يا دوست و مونس تنهايي اش گردد؛ اتفاقي كه در اين روزها كم شاهد آن نيستيم و به دليل رسوخ فرهنگ غربي در برخي از خانواده‌ها، سگ به خانه و تخت و ماشين بعضي از افراد راه پيدا كرده است و نقش دوست خوب را براي آنان ايفا مي‌كند.
اكرم نظري كارشناس ارشد روانشناسي معتقد است حيواني با وفاداري سگ براي مردمي كه در غرب زندگي مي‌كنند كاركرد مفيدي دارد، چون عواطف و روابط انساني بر پايه محبت و دوستي در اين جوامع به حداقل خود رسيده است.
اين كارشناس حوزه اجتماعي با بيان اينكه خوشبختانه ما هنوز به اين مرحله بحراني از روابط في‌مابين انساني نرسيده‌ايم كه انسان گريز شويم و براي پر كردن خلأهاي عاطفي به حيوانات پناه ببريم، افزود: وقتي انسان در روابط بين فردي با ديگران دچار مشكل مي‌شود و علاوه بر اين توان پاسخگويي به عواطف خود را ندارد به اين قبيل كارها روي مي‌آورد، در واقع يكي از عمده دلايل تمايل افراد به همزيستي با حيوانات ناشي از مشكلات رواني است.
يكي ديگر از دلايل همزيستي با حيوانات ضعف شخصيتي است
وي بر اين عقيده است: كسي كه چيزي براي عرضه و اثبات خود به ديگران ندارد و از هنر، علم، جايگاه اجتماعي و هر توانايي خاص ديگري عاري است، براي نشان دادن خود به ديگران اقدام به انجام اعمالي برخلاف هنجارهاي اجتماعي مي‌كند و به دليل تازگي داشتن و عجيب بودن اين رفتار در اجتماع، توجه ديگران به او جلب مي‌شود؛ مثلاً موي خود را به طرز عجيبي اصلاح مي‌كند و يا سگ يا هر حيوان ديگري را بغل مي‌كند و در پارك و خيابان قدم مي‌زند، بعد توجه مردم به آن مدل مو و يا حيوان همراهش را به پاي توجه ديگران به خودش مي‌گذارد و احساس مي‌كند كه ديده مي‌شود و از اين اتفاق لذت مي‌برد.
اين كارشناس حوزه اجتماعي در ادامه افزود: در فرهنگ ما حيوانات جايگاه خاص و كاركردهاي خودشان را دارند و همزيستي با سگ و ساير حيوانات در خانه و سگ‌گردي در پارك و ماشين و خيابان نه تنها به اين معنا نيست كه فرد از طبقه اجتماعي بالايي برخوردار است بلكه علاوه بر اثبات فقر فرهنگي شخص، نشان مي‌دهد كه درك وآگاهي او به شدت پايين است و خبر از آسيب‌هاي بهداشتي خطرناك ناشي از همزيستي با حيوانات ندارد.
آسيب‌هاي بهداشتي ناشي از همزيستي با سگ
به گزارش سازمان جهاني بهداشت، از ميان 1709 عامل بيماري زا، 832 عامل از حيوانات به انسان منتقل مي‌شود و همچنين از ميان 156 بيماري نوپديد شناخته شده، 114 مورد آن از حيوانات به انسان سرايت مي‌كند؛ بنابراين همزيستي و نگهداري از حيوانات آسيب‌هاي گوناگون بهداشتي در پي دارد.
پزشكان و متخصصان معتقدند: انواع بيماري‌هاي انگلي، كرم‌ها و ميكروب‌ها از طريق مدفوع، ادرار و بدن سگ به انسان سرايت مي‌كند. از طرف ديگر نگهداري از سگ و گربه خطر ابتلا به آسم را نيز افزايش مي‌دهد و حساسيت‌هاي تنفسي را تشديد مي‌كند.
با توجه به آنكه اغلب افراد پس از تماس با سگ يا ديگر حيوانات خانگي دستشان را نمي‌شويند و يا اين حيوان را به حمام يا تختخواب خود مي‌برند، احتمال انتقال ميكروب‌ها در بين اعضاي خانواده افزايش مي‌يابد و از آنجا كه نوزادان، كودكان و كهنسالان از دستگاه ايمني ضعيف‌تري برخوردارند، اين افراد بيشتر در معرض اين بيماري‌ها قرار مي‌گيرند.
به گفته كيميا اصلاني دامپزشك در آزمايشي كه توسط يك تيم متخصص در يكي از دانشگاه‌هاي ايران صورت گرفت، مشخص شد كه بسياري از ميكروب‌هاي مدفوع سگ در زير ناخن و حتي اثر انگشت صاحب آن وجود دارد.
وي در گفتگو با خبرنگار هگمتانه افزود: بيماري‌هاي خطرناك و بعضاً كشنده‌اي بين انسان و سگ مشترك است كه از اين حيوان به انسان سرايت مي‌كند. يكي از اين بيماري‌ها كه به شدت خطرناك و كشنده است، ويروس ‌هاري است كه از طريق گاز گرفتن حيوان ‌هار به انسان منتقل مي‌شود و موجب عفونت دستگاه عصبي مي‌گردد. ديگر بيماري مشترك بين انسان و سگ ليشمانيوز جلدي ( سالك ) است؛ يك بيماري پوستي كه عوارض آن طولاني مدت و ماندگار است. اين بيماري از طريق نيش پشه خونخوار كه از زخم‌هاي سالك سگ بيمار تغذيه كرده به انسان منتقل مي‌گردد. همچنين كيست هيداتيك نيز يك بيماري انگلي است كه انگل آن در مدفوع سگ بيمار وجود دارد و از طريق دست آلوده به انسان منتقل مي‌شود. كرم‌ها نيز كه به كرم‌هاي گرد و نواري تقسيم مي‌شوند از سگ به انسان سرايت مي‌كنند.
همچنين كيميا اصلاني معتقد است: واكسينه كردن سگ درمان قطعي همه بيماري‌هاي حيوان نيست و اين عمل نمي‌تواند همه ميكروب‌ها، انگل‌ها، ويروس‌ها و كرم‌هاي موجود در بدن و مدفوع و ادرار سگ را از بين ببرد و صرفاً اقدامي است براي كاهش خطر ابتلا به انواع بيماري‌ها.
پيامدهاي قانوني سگ‌گردي
نگهداري و همزيستي با سگ نه تنها براي سلامت صاحب سگ و اطرافيان او مضر است، بلكه سلامت عمومي را نيز به خطر مي‌اندازد. از طرف ديگر اين حيوان در فقه اسلام نجس العين مي‌باشد و حضورش در اماكن عممومي يك جامعه مسلمان، به نوعي پايمال كردن حقوق افراد جامعه و زير پا گذاشتن حق الناس است؛ بنابراين همزيستي با سگ و همراهي با اين حيوان در سطح شهر و معابر و اماكن عمومي، بي ترديد براي صاحب و مالكش بار حقوقي در پي دارد.
احمد فاطمي‌نژاد كارشناس ارشد حقوق با بيان اينكه در ساير كشورهاي جهان هم، داشتن حيوان و نگهداري از آن نياز به كسب اجازه از مراجع قانوني است، در گفتگو با خبرنگار هگمتانه به اصل 40 قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران اشاره كرد و گفت: بر اساس اين اصل از قانون اساسي كه بر پايه يك قاعده بسيار مهم فقهي مطرح شده، هيچكس نمي‌تواند اعمال حق خودش را وسيله ضرر به غير و يا تجاوز به منافع عمومي قرار دهد؛ به عنوان مثال كسي به صرف آنكه مالك يك خانه است قانون اين اجازه را به او نمي‌دهد كه در اين خانه اعمالي را انجام دهد كه به ضرر همسايه‌ها تمام شود؛ مثلاً اگر صاحب اين خانه در اين مكان حيوان نگهداري كند و صداي حيوان باعث بر هم خوردن آسايش بقيه شود، همسايه‌ها مي‌توانند با استناد به اين قانون از او شكايت بكنند.
اين كارشناس حقوقي در ادامه افزود: البته پس از آنكه نگهداري از حيوانات خانگي در سال‌هاي اخير روند صعودي به خود گرفت، مجلس شوراي اسلامي قانوني را به قانون مجازات اسلامي اضافه كرد كه بر اساس آن گرداندن حيوانات خطرناك يا حيواناتي كه براي سلامت عمومي مضر يا نجس العين باشد از قبيل سگ، در اماكن و معابر عمومي و وسايل نقليه ممنوع است و مرتكب شونده علاوه بر پرداخت جزاي نقدي به ضبط حيوان مذكور محكوم مي‌شود، همچنين نگهداري حيوانات مذكور در آپارتمان‌ها ممنوع و در منازل مسكوني نيز چنانچه موجب نارضايتي بقيه شود هم ممنوع است.
گفتني است سگ از نظر فقه اسلام جزو نجاسات شمرده مي‌شود و خريد و فروش آن حرام است. البته طبق فتواي مراجع معظم تقليد، خريد فروش سگ شكاري، گله و نگهبان از اين حكم استثنا است، اما نجاست آنها به قوت خود باقي است.
تجمع سگ و سگبازها در پارك سپيده واقع در كوي استادان
با توجه به آسيب‌هاي اجتماعي، فرهنگي و بهداشتي سگ‌گردي در اماكن عمومي و نيزحساسيت مردم مسلمان ايران به اين پديده زشت، در چند سال اخير نيروي انتظامي برخورد قاطعي در اقصي نقاط كشور با مرتكبين اين عمل خلاف عرف و شرع داشته است؛ چنانچه حداقل طي دو، سه سال اخير در اماكن، پارك‌ها و خيابان‌هاي شهر همدان كمتر شاهد آن بوده ايم، اما در چند وقت اخير از طريق تماس‌هاي اهالي كوي متخصصين و استادان با تحريريه روزنامه هگمتانه، مطلع شديم عده‌اي از جوانان در اواخر شب سگ‌هاي خود را براي گردش و پياده روي به پارك سپيده واقع در كوي استادان مي‌آورند و براي ساكنين نزديك پارك و همچنين مردمي كه از ساير نقاط براي شب نشيني و تفريح و استراحت به اين پارك مي‌آيند ايجاد مزاحمت مي‌كنند.
براي پي بردن به صحت اين ادعا سري به پارك سپيده زديم و با ساكنين اطراف پارك همكلام شديم. هنوز اوايل شب بود و خبري از سگ و سگبازها نبود. يكي از اهالي محل كه در مجتمعي روبروي پارك سكونت داشت، در پاسخ به سؤالات خبرنگار هگمتانه به او گفت: اين افراد از ساعت يازده شب به بعد با ماشين‌هاي خود به اين مكان مي‌آيند و سگ‌هاي خود را در پارك رها مي‌كنند و تا نيمه‌هاي شب با سر و صداي خودشان و سگ‌هايشان براي مردم ايجاد مزاحمت مي‌كنند و آسايش و آرامش را از مردم سلب كرده‌اند.
يكي ديگر از همسايه‌ها در پاسخ به اين سؤال كه چرا با نيروي انتظامي يا پليس 110 تماس نمي‌گيريد، به خبرنگار هگمتانه گفت: بارها با نيروي انتظامي تماس گرفته‌ايم و مأموران نيز بلافاصله خود را به اين مكان رسانده‌اند اما به محض ديدن ماشين نيروي انتظامي سگ‌ها را سوار ماشين مي‌كنند و از اين مكان مي‌گريزند.
يكي ديگر از همسايه‌ها كه تازه متوجه شده بود اين پرسش و پاسخ‌ها براي چيست با عصبانيت به خبرنگار هگمتانه گفت: اين پارك شده توالت عمومي سگ‌هاي آقايان، سگ‌هايشان را به اينجا مي‌آورند تا در اين مكان قضاي حاجت كنند، جاي جاي چمن اين پارك پر شده از مدفوع سگ. بچه‌هاي ما براي بازي به اين پارك مي‌آيند. مردم آخر شب با خانواده خود مي‌آيند بعد از يك روز كاري اينجا استراحت كنند. معلوم نيست پا بر روي چه مي‌گذارند و چه هوايي را استشمام مي‌كنند. حتي به تاب و سرسره بچه‌ها هم رحم نمي‌كنند و سگ و گربه خود را سوار تاب و سرسره مي‌كنند. چند شب پيش خودم ديدم كه يكي از سگ‌ها به دنبال يك بچه افتاده بود تا او را گاز بگيرد. بچه بيچاره از ترس داشت قبض روح مي‌شد. پدر و مادرش فرياد مي‌زدند، اما صاحب سگ و دوستانش مي‌خنديدند.
ساعاتي گذشت تا آنكه يك ماشين مدل بالا كنار پارك توقف كرد و سگي كوچك به همراه صاحبش از آن پياده شد. دقايق بعد يك ماشين و لحظه‌اي بعد ماشيني ديگر؛ تا آنكه حوالي نيمه شب اين پارك مملو از سگان مينياتوري بود و اعمال و حركات آنان صحت گفته‌هاي همسايه‌ها را تأييد مي‌كرد. سر و صداي زياد سگ‌ها و خنده‌ها و شوخي‌هاي صاحبانشان در سكوت شب پيچيده بود. سگ‌ها راه به راه بر روي چمن پارك قضاي حاجت مي‌كردند و بعضاً به كمك صاحب خود بر روي پارك يا سرسره مي‌نشستند؛ تاب و سرسره‌اي كه شايد فردا روزي كودكي بر روي آن بنشيند و ميكروب‌هاي سگ به او سرايت كند.
خبرنگار هگمتانه به اين بهانه كه خود سگي دارد و از ترس مأموران او را در خانه حبس كرده، با صاحب يكي از سگ‌ها همكلام شد. اين شخص مدعي بود اگر مي‌خواهي سگت را به بيرون از خانه بياوري بايد از تو حرف شنوي داشته باشد تا به محض آمدن مأموران انتظامي با شنيدن صداي سوت تو از پنجره باز ماشين كه در كنار پارك متوقف است به داخل ماشين برود و خودش را مخفي كند.
ظاهراً اين افراد براي فرار از دست مأموران انتظامي ترفندهايي را پياده مي‌كنند كه برملا كردن آن و برخورد با متخلفين نياز به اتخاذ تدابير خاص و ويژه‌اي است. اميدواريم نيروي انتظامي مثل هميشه كه در برقراري نظم و امنيت موفق و كوشاست براي برخورد با اين پديده زشت و پاك كردن پارك سپيده از لوث وجود سگ و سگبازها اقدامات لازم را عملي نمايد.

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان