به گزارش صبح الوند، حسین صادقیان طی یادداشتی نوشت:
به دنبال مجازات دو تن از اشرار در همدان شاهد عكسالعملهاي متفاوتي از سوي آحاد شهروندان بوديم به طور قطع و يقين انسان سالم به خصوص مسلمان از چنين عاقبتي دنيوي براي هيچ كس قلباً خشنود و خوشحال نيست چرا كه افرادي كه با چنين وضعي دار فاني را وداع ميگويند بالقوه ميتوانستند انسانهاي شايسته باشند ولي به دلايل مختلف به ويژه انتخاب گمراهانه خود دچار چنين وضع اسفباري شده و ميشوند.
بگذريم از معدود افراد مريض احوالي كه تا ديروز خواهان برخورد قاطع با اشرار و متجاوزان به عنف بودند ولي امروز و پس از اجراي اينگونه احكام دايه دلسوزتر از مادر شده و اشك تمساح ميريزند و اينان از جنس همان كساني هستند كه در دوران شهيد بهشتي رضوانا... تعالي عليه با اجراي لايحه قصاص مخالفت كرده و بخشي از جامعه را به جايي كشاندند كه مهار و هدايت آن به سوي كسب سعادتمندي در دنيا و آخرت گرچه ممكن ولي بسيار مشكل شده، واقعيت اين است كه به هر حال انسان و افراد راه زندگي خود را انتخاب ميكنند گرچه جامعه، خانواده، دوستان و امثالهم در چگونگي تربيت افراد مؤثرند ولي تصميمگيرنده نهايي و انتخابگر خود اشخاص هستند.
در هر دوره كم و بيش زمينههاي خلافكاري براي افراد به انواع گوناگون وجود داشته و دارد و آحاد جامعه ميتوانند با اراده شخصي توأم با تقويت يا تضعيفكنندهها مسير زندگي خود را رقم بزنند و به طور قهري در دنيا به ويژه آخرت آثار اعمال خود را درك ميكنند، با تمام اين اوصاف تكليف از هيچ يك از ما براي جلوگيري از ظلم و زور ساقط نميشود در مرتبه نخست ما بايد در اعمال و رفتار فردي مراقب باشيم كسي را گمراه نكنيم و در مرتبه دوم نسبت به جرمهاي كوچك ديگران بيتفاوت و منفعل نباشيم و مانند طبيبي دلسوز مراقب اطرافيان خود باشيم.
چه بسا اگر با تخلف به ظاهر كوچك كسي در سنين پايين برخورد سازنده يا بازدارنده داشته باشيم عاقبت دنيوي عدهاي به اين مراحل تأسفبار نينجامد و از جمله دلايل و فلسفه احكام الهي در انواع مجازاتهاي اسلامي خاصيت بازدارندگي آن است، اگر فضاي اذهان ما زمينهساز قويتري براي اجراي حدود الهي باشد حتماً كمتر شاهد چنين وقايع گريزناپذيري خواهيم بود.
با اين وصف ميتوان گفت دوستي برخي از ما نسبت به جامعه از نوع دوستي خاله خرسه است كه اين نوع دوستي منجر به مضرات بزرگي ميشود و يكي از اين دلسوزيها ممانعت و يا اعتراض به اجراي احكام بازدارنده و جرمستيز است.
پس دلسوز حقيقي فرد و جامعه كسي است كه از اجراي قوانين كوتاه نيايد و با اسرار و پافشاري بر شيوههاي تربيتي و مراحل مختلف آن اجازه ندهد تخممرغ دزد، شتردزد شود چرا كه در اين صورت افراد و جامعه در توان چند در دنيا و آخرت متضرر ميشوند و صد البته بر مراكز آموزشي، از جمله آموزش و پرورش، آموزش عالي و حوزههاي علميه است كه بيش از پيش بايد براي رفع اين ضعفها برنامهريزي و براي تحقق آن تلاش كنند.
انشاءا...
گزارش تصویری/ اعدام دو تن از ارازل و اوباش همدان در ملاء عام
دیدگاه شما