اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

28. مرداد 1393 - 18:40   |   کد مطلب: 7421
رئیس دانشگاه بوعلی سینا کاهش دانشجویان و جاذبه کم دانشکده‌های اقماری را از مشکلات اصلی این دانشکده‌ها برشمرد و گفت: برای تقویت این مراکز نیازمند بودجه و امکانات هستیم.

 

به گزارش صبح الوند به نقل از همدان پرس، منصور غلامی در جمع خبرنگاران با اشاره به سندهای بالادستی به عنوان دستورالعمل اجرایی دانشگاه‌ها اظهار کرد: سند توسعه علمی کشور و سند توسعه فرهنگی کشور از جمله این اسناد هستد که در تدوین برنامه‌ها باید مد نظر قرار داد.

وی نام‌گذاری امسال به نام سال فرهنگی را یکی از موارد مورد نظر در رویکرهای دانشگاه برشمرد و افزود: رویکرد فرهنگی در قالب رویکردی ملی به عنوان رویکردهای مدیریتی و اجرایی دولت قرار دارد.

رئیس دانشگاه بوعلی سینا با تأکید بر علمی بودن مراکز دانشگاهی تصریح کرد: دانشگاه‌ها باید در کنار ساختار علمی خود بحث تربیت افراد را مد نظر ویژه ای داشته باشند.

وی با بیان اینکه تربیت افراد نیاز به فعالیت‌هایی از جمله فعالیت‌های فرهنگی دارد، افزود: این فعالیت‌ها برهم‌کنش جامعه به شمار می‌آید که باید از طریق اساتید و بخش‌های فرهنگی صورت بگیرد.

غلامی بر تأثیرپذیری جامعه از دانشگاه تأکید کرد و گفت: باید در قالب امکانات و برنامه‌های فرهنگی این روزنه را برای دانشجویان فراهم کرد.

وی اولویت کاری خود را توسعه فعالیت‌های فرهنگی از واحدهای متمرکز ستادی به عمق دانشکده‌هاست دانست و افزود: باید فعالیت‌های فرهنگی را به سطح واحدهای دانشگاهی پیش برد تا گاهی دانشجویان بتوانند فارغ از فضای کلاس و دانشگاه به فعالیت‌های فرهنگی بپردازند.

رئیس دانشگاه بوعلی سینا سابقه فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه بوعلی سینا و امکانات این دانشگاه را در این زمینه را خوب دانست و گفت: در فعالیت‌های فرهنگی تنها محدودیت‌های مادی از لحاظ تأمین هزینه‌های فرهنگی وجود دارد.

وی فضای تحصیل دانشجویان را بسیار فشرده دانست و بیان کرد: این امر باعث می‌شود دانشجویان وقت آزاد برای فعالیت‌های فرهنگی نداشته باشند و باید سعی شود از مشارکت دانشجویان و تشکل‌ها در این فعالیت‌ها استفاده شود.

کمبود بودجه عامل تعطیلی دانشگاه‌های اقماری استان
رئیس دانشگاه بوعلی خود را یکی از بانیان دانشگاه‌های اقماری برشمرد و اظهار کرد: دانشکده‌های اقماری در دانشگاه بوعلی سینا بر اساس درخواست‌ها و امکانات در شهرهای مختلف شکل گرفت و گسترش یافت.

وی هدف از تأسیس این دانشکده‌ها را استفاده از امکانات موجود در شهرهای دیگر و گسترش آموزش عالی در سطح استان بوده است.

غلامی کاهش دانشجویان و جاذبه کم این دانشکده‌ها را از مشکلات اصلی دانشکده‌های اقماری برشمرد و عنوان کرد: بودجه و امکانات برای تقویت این مراکز به عنوان مراکز علمی خوب نیاز است در غیر این صورت این مراکز به سوی تعطیلی پیش می روند.

وی افزود: استان نیاز به یک حرکت ملی منطقه‌ای برای ارتقا خود دارد و اگر بتوانیم انرژی‌های مجموع استان را به صورت هم‌افزایی پیش برد میتوان به تمامی اهداف دست یافت.

آموزش فهم سیاسی معتدل در کنار آموزش‌های علمی دانشگاه
رئیس دانشگاه بوعلی سینا دانشگاه را مکانی علمی دانست و عنوان کرد: دانشگاه محلی برای تحصیل و تحقیق است ولی این موضوع نباید باعث شود دانشجویان ایزوله از جامعه باشند.

وی تصریح کرد: باید بتوان بحث سیاسی در دانشگاه را در کنار مسائل علمی در کنار اساتید با تجربه مدیریت کرد و دانشگاهیان با مراقبت‌های خاصی در بحث‌های سیاسی وارد شود.

غلامی افزود: در این حالت می‌توان دانشجویانی متخصص در زمینه علمی، سیاسی، اقتصادی و غیره در زمان فارغ التحصیلی روانه جامعه کرد چرا که احتمال خطا دانشجویان با آموزش کمتر می‌شود.

وی افراط و تفریط را در سیاسی بودن دانشگاه رد کرد و گفت: سیاسی بودن به معنی درک سیاسی داشتن است نه اینکه تبعیت کورکورانه از افراد یا جناحی داشته باشیم.

رئیس دانشگاه بوعلی سینا تربیت سیاسی افراد را از وظایف دانشگاه ندانست و اظهار کرد: باید دانشجویان دارای فهم سیاسی معتدل باشند.

وی با تأکید بر اینکه افراد نباید وامدار هیچ گروه یا نظامی باشند، گفت: رئیس دانشگاه نماینده دولت و نظام است و باید اعتدال را در کار خود داشته و مدیریتی غیر جناحی را در محیط دانشگاه ایجاد کند.

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان