به گزارش صبح الوند، کیوان زاهدی اظهار داشت: شناسایی، انتخاب و معرفی تولیدکنندگان برتر یکی از فعالیتهای مستمر ترویج، به منظور ارج نهادن به زحمات و تلاشهای کشاورزان و تولیدکنندگان و ایجاد انگیزه رقابت سالم بین بهرهبرداران، در راستای تحقق اهداف توسعهای بخش کشاورزی است.
وی گفت: کشاورزان نمونه و خبره با بهرهگیری از توان تجربی خود و بکارگیری توصیههای فنی و کارشناسی از آب و خاک و نهادهها در اختیار، بهرهوری مناسب را ایجاد میکنند.
مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی همدان افزود: رکورد و تولید آنان در محصولات مختلف با میانگین تولیدی استان فاصلهای 2.5 تا پنج برابری دارد.
وی گفت: این موضوع بیانگر قابلیت و ظرفیت تولیدی استان در بخش کشاورزی و از سوی دیگر اهمیت و نقش دانش، اشاعه دانش، اطلاعات، ترویج و مهمتر از آنها بکارگیری توصیههای فنی دارد.
زاهدی کشاورزان نمونه و خبره را سرمایه تولیدی و اجتماعی دانست و ادامه داد: این دسته از کشاورزان با ذخایر تجربی خود میتوانند به نحوی عمل کنند که کشاورزان دیگر نیز سعی در همانندسازی داشته باشند.
وی با بیان اینکه کشاورزان میتوانند تولید اقتصادی مناسب خود را با کار فرهنگی و خداپسندانه «همیاری و همکاری با سایر بهرهبرداران» همراه سازند، گفت: در همین راستا نیز کانونهای یادگیری و انتقال تجربه شکل گرفتهاند.
مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی همدان افزود: کانونهای یادگیری انتقال تجارب، عرصههای تولیدی کشاورزان خبره و نمونهای هستند که داوطلبانه و متعهدانه در جریان امور تولیدی خود با هماهنگی و مشارکت با ادارات ترویج در شهرستانها، پذیرای جمع محدودی از تولیدکنندگان همسایه و همجوار خود به دلیل انتقال و تبادل نظر باشند.
وی افزود: هر چند که در یک جامعه با عرصه جمعیتی محدود همچون روستاها، انتقال تجربه به طور طبیعی صورت میگیرد، اما به دلیل نبود تشکیلات، هدفگذاری، برنامهریزی و جهتدهی مناسب این حرکت بسیار کند و نامحسوس است.
مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: در استان همدان بیش از 2 هزار کشاورز نمونه خبره وجود دارد.
وی افزود: امید میرود با همراهی این عزیزان و پیوستن آنان به شبکه ترویج کشاورزی استان شاهد 2 هزار مرکز ترویجی، اقتصادی و تولیدی پیشرو در بخش کشاورزی باشیم.
دیدگاه شما