به گزارش صبح الوند به نقل از همدان پیام، ایجاد سیستم حمل و نقل منظم، کامل و گسترده و کارآمد از جمله نیازهای مهم برای کشورهای توسعه یافته به شمار میرود و در این میان حمل ونقلهایی که ایمن و ارزان بوده و مصرف انرژی کمتری دارند همواره مورد استقبال قرارگرفتهاند.
در میان شیوههای حمل ونقل، خطوط ریلی و راه آهن از اهمیت بسزایی برخوردار است به گونهای که ساخت راه آهن سراسری در ایران از سال 1291 آغاز شد و تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی 4 هزار و 565 کیلومتر خط ریلی ساخته شده و پس از پیروی انقلاب اسلامی به طور میانگین سالانه 170 کیلومتر احداث شده است.
کارشناسان، مصرف سوخت در بخش ریلی با دیگر بخشها را نشان از مرقوم به صرفه بودن توجه به این نوع حمل و نقل دانستند، به گونهای که بر اساس برآوردهای صورت گرفته در شرایط برابر حمل و نقل ریلی 10 درصد کمتر از
اتوبوس، 30 درصد کمتر از مینی بوس، 75 درصد کمتر از سواری و 85 درصد کمتر از هواپیما سوخت مصرف میکند.
با توجه به مصرف کم انرژی و دیگر ویژگیهایی نظیر آلودگی کمتر و سازگاری با محیط زیست باید با احداث خطوط ریلی سهم این بخش را در جابجایی بار و مسافر افزایش داد.
اهالی استان همدان از دیر باز اندیشه و آرزوی متصل شدن به شبکه راههای سراسری را در سر می پروراند و در این راستا توسعه زیر ساختهای حمل و نقل بویژه خطوط ریلی در غرب کشور مورد توجه قرار گرفت.
راه آهن 418 کیلومتری تهران – همدان - سنندج از ايستگاه اسلامشهر منشعب و پس از گذر از پرندك به ساوه و همدان و در نهايت به قروه و سنندج منتهي ميشود اين طرح در 5 قطعه در حال اجرا بوده و 267 كيلومتر از آن در محدوده تهران - همدان و 151 كيلومتر آن نيز از همدان تا سنندج است. در میان 5 قطعه در حال اجرا همواره روند اجرايي قطعه يك (الف) به دليل اینکه آخرين قطعهاي بود كه به مناقصه گذاشته شد مورد انتقاد بوده است.
طبق نظر کارشناسان 12 ایستگاه راه آهن در خط ریلی تهران - همدان احداث میشود که عملیات اجرایی این ایستگاه در شهر همدان در زمینی به مساحت 17 هزار و 170 مترمربع آغاز شد و این ايستگاه تشكيلاتي قرار است با هزينه 430 ميليارد ريال اعتبار به بهره برداري برسد.
به گفته محمود دهقان رئیس حوزه ساخت و توسعه شبکه حمل و نقل همدان تاکنون 110 میلیارد ریال برای اجرای این طرح هزینه شده است و پیمانکارن 40 میلیارد ریال طلب دارند.
در حالی که این طرح قرار بود 24 ماهه به اتمام برسد با وجود گذشت 17 ماه از اجرای آن تنها 35 درصد اجرایی شده و دهقان معتقد است که این ايستگاه تشكيلاتي آن هم در صورت تأمین بودجه خرداد سال آینده به بهره برداری میرسد.
طرح ملی کنار گذر شرقی و غربی همدان و طرح ملی کنار گذر شهرستان اسدآباد از دیگر طرحهای در دست اجرا و مهم این استان است.
کنارگذر شطقی همدان به طول 23 کیلومتر سال گذشته30 درصد پیشرف داشت و در بازدید استاندار از این طرح دهقان در توضیحاتی اشاره داشته است که 4 کیلومتر آن آسفالت شده است.
رئیس حوزه ساخت و توسعه شبکه حمل و نقل استان همدان افزود: توافقها با صاحبان زمین در این مناطق انجام شده و منتظر تخصیص اعتبار برای تملک این زمینها هستیم.
وی ادامه داد: طول کنار گذر غربی 29 کیلومتر است که 2 کیلومتر آن آماده آسفالت بوده و در 16 کیلومتر آن دکوپاژ انجام شده است.
رئیس حوزه ساخت و توسعه شبکه حمل و نقل استان همدان تصریح کرد: تا کنون 5 میلیارد ریال به مردم بابت تملکها پرداخت شده است و برای تملک بقیه زمینها به اعتبار نیاز 15 میلیارد ریال به پیمانکار پرداخت شده که 30 میلیارد ریال دیگر آنها طلب دارند.
البته معاون امورعمرانی استانداری همدان تکمیل کنار گذرهای این استان را نیازمند اختصاص 400 میلیارد ریال دیگر به این طرحها دانست.
طرح آزاد راه ساوه – همدان از دیگر شاهراههای ترانزیتی این استان دارای 2 قطعه است که قطعه نخست آن 90 کیلومتر و قطعه دوم آن 85 کیلومتر طول دارد و نقطه شروع این آزاد راه از کیلومتر 95 آزاد راه تهران – ساوه است که به گفته کارشناسان بهرهبرداری از این طرح ملی کاهش یک ساعته زمان مسافرت، کاهش مصرف انرژی و سوانح رخ به رخ را به همراه دارد.
قطعه دوم این طرح که 85 کیلومتر دارد قرار بود با مشارکت 50 درصدی دولت، 30 درصدی سازمان توسعه راهها و 20 درصدی سازمان همیاری شهرداریهای استان همدان انجام شود.
عملیات اجرایی آزاد راه همدان – ساوه که در قالب 2 قطعه آغاز شده بود قطعه نخست به طول 90 کیلومتر به طور کامل افتتاح شده و عملیات قطعه دوم آن در دو بخش باند شمالی و جنوبی در حال اجرا است که باند شمالی به طول 85 کیلومتر به طور کامل بهرهبرداری شد و عملیات اجرایی باند جنوبی آن در حال انجام است.
مجری طرح آزاد راه همدان - ساوه در این خصوص میگوید: تنها 30 کیلومتر از این آزاد راه باقی مانده که روسازی آن انجام و 5 کیلومتر نیز آسفالت شده است.
مسعود سیفی افزود: هزار و 500 میلیارد ریال تا کنون برای اجرای آزاد راه همدان – ساوه هزینه شده و 500 میلیارد ریال دیگر برای اتمام این طرح نیاز است.
مدیر اجرایی طرح آزاد راه تشریح کرد: در تکمیل قطعه اول آزاد راه وزارت راه و شهرسازی 50 درصد، شرکت دنا رهساز 33 درصد و سازمان راهداری 17 درصد را بر عهده دارند و در قطعه دوم نیز به همین شکل است منتها به جای شرکت دنا رهساز، شرکت راه گستر پارس 33 درصد سهم دارد.
سیفی افزود: در طول 3 سال اول اجرای این طرح شاهد 30 درصدی پیشرفت آزاد راه بودیم اما در سال 91 به 95 درصد پیشرفت رسیدیم.
وی گفت: وزارت راه و شهرسازی و شرکت راه آباد گستر پارس تعهدات خود در زمینه پرداخت سهم پیش بینی شده را به طور کامل اجرایی کرده اما سازمان راهداری هنوز تمامی سهم خود را برای تکمیل طرح پرداخت نکرده است.
استاندار همدان که در نخستین روزهای کاری خود از طرح آزاد راه همدان – ساوه بازدید کرد خواستار تسریع در تکمیل آن شد و توضیح داد: در این جا 2 قسمت بر روی زمین مانده که شامل یک 10 کیلومتر و یک 22 کیلومتر است که از پیمانکار پرتوان این پروژه میخواهیم که منتظر حمل و نقل و پایانهها باشد و از فردا کار را آغاز کند و آن را به استان همدان هدیه بدهد.
نیکبخت ابراز امیدواری کرد : در 26 آذرماه همزمان با آغاز هفته حمل و نقل 10 کیلومتر دیگر از آزاد راه همدان ساوه به بهرهبرداری برسد.
دیدگاه شما