اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

20. آبان 1392 - 20:15   |   کد مطلب: 3146
برقراری پرواز روزانه همدان به تهران کوچک‌ترین اقدام در توسعه گردشگری استان است.

به گزارش صبح الوند به نقل از همدان پیام، این روزها تغییر استاندار و حضور محمد ناصر نیکبخت در همدان به عنوان تصمیم‌گیر ارشد استانی بیانگر در راه بودن تحولاتی است که خواسته جامعه محلی است.
همدان با توجه به سابقه تاریخی که دارد به جایگاه واقعی خود نرسیده و با توجه به عظمتی که در حوزه دین و اسلام و دیگر زمینه دارد پیشرفت نکرده است.
این جمله را نیکبخت در روز ورود به استان بیان کرد و این امید را در دل‌ها زنده کرد که تحولات در راه است تا همدان به جایگاه مطلوبی برسد.
وی در لحظات نخست حضور خود عنوان کرد که پیش از این در جلسه هیأت دولت پتانسیل‌های استان همدان را برای ریاست جمهوری و اعضای دولت تشریح کردم، دکتر روحانی شخصاً رئیس سازمان میراث فرهنگی را مأمور کرد که مستقیماً برای رونق گردشگری و میراث فرهنگی و صنایع دستی همدان ورود پیدا کند.
در این زمینه باید گفت زمینه‌های توسعه در حالی در همدان فراهم خواهد شد که زیرساختهای اساسی تأمین شود. با شرایط موجود در حوزه گردشگری استان می‌توان بيان کرد: همدان از تعدد جاذبه‌ها و موقعیت جغرافیایی چیزی کم ندارد، و براي بازديد از اين جاذبه‌ها كه پيامد آن رونق اقتصاد گردشگري است، نيازمند راهي براي آمدن گردشگر است و در دنياي امروز همدان، جز جاده زميني فاقد راه‌هاي ورود گردشگر به استان مي‌باشد و هنوز در ميان وعده‌هاي فرودگاه، راه‌آهن و... دست و پا مي‌زند اما گویا کاستی‌های این استان در راه رسیدن به توسعه در زمینه‌هایی است که باید با جزم شدن عزم متولیان امور مساعد شود.
فعال نبودن پرواز‌های فرودگاه همدان يكي از عوامل مؤثر در زمينه مغفول ماندن رشد گردشگری در استان است؛ چرا که چند صباحی است فرودگاه پر پرواز استان کرمانشاه پایلوتی برای برگزاری تورهای داخلی و خارجی در این استان غربی شده است.
کرمانشاه با فاصله کمی ‌از همدان با پروازهای متعدد به مشهد، تهران، کیش، دبی واستانبول گوی سبقت در توسعه گردشگری را در غرب کشور ربوده است. در حالي كه ضرورت‌هاي توسعه استان ايجاب مي‌كند كه هزينه‌های گزافی صرف شود تا نتايج موردنظر در آينده در این راستا به دست آید.
در اين ميان برقراري پروازهاي به ظاهر هزينه‌بر برای تأثيرگذاري بر آينده استان از اهميت خاصي برخوردار است و بايد مورد توجه قرار گيرد.
از کارشناسان مطرح خارجی در حوزه گردشگری همچون(چاک وای ) و (داسویل) گرفته تا محققان داخلی معتقدند که سیستم حمل و نقل در قلب صنعت گردشگری قرار دارد. این سیستم رابط بین مقصد، میهمان‌خانه، جاذبه‌ها و سایر مکان‌های گردشگری می‌باشد. کارآیی، راحت بودن و میزان سلامت و امنیت این سیستم تعیین کننده نوع تجربه و منفعتی است که از سفر به دست می‌آیند.
علاوه بر اهمیت اقتصادی و آثاری که یک سیستم حمل و نقل می‌تواند روی بهبود وضع اقتصادی بگذارد و موجبات بهبود وضع زندگی تک تک افراد را فراهم آورد، آثار اجتماعی- فرهنگی آن نیز مثل آثار آموزشی، بهداشتی، فرهنگی، سیاحتی و زیارتی را نباید از نظر دور داشت.
نگاه کارشناسان
توسعه گردشگری، تکاپوی اقتصادی
در منابع متعدد اطلاع رسانی در حوزه گردشگری عنوان شده است که يكي از الزامات توسعه و پيشرفت همه‌جانبه بويژه در شرايط كنوني، رشد ارتباطات و تحول در بخش حمل و نقل و توسعه راه‌هاي مواصلاتي اعم از هوايي و زميني است. امري كه در استان همدان به‌رغم تلاش‌ها و اقدامات صورت گرفته در چند سال گذشته، هنوز به سطح مطلوب خود نرسيده است.
رضا میرشاه ولد کارشناس اقتصادی معتقد است: علاوه بر اهمیت اقتصادی و آثاری که یک سیستم حمل و نقل می‌تواند روی بهبود وضع اقتصادی بگذارد و موجبات بهبود وضع زندگی تک تک افراد را فراهم آورد، آثار اجتماعی و فرهنگی آن نیز مثل آثار آموزشی، بهداشتی، فرهنگی، سیاحتی و زیارتی را نباید از نظر دور داشت.
در اين ميان علاوه بر تأخيرهاي صورت گرفته در عمليات اجرايي آزادراه و افتتاح ديرهنگام فازهاي مختلف آن و كندي روند اجراي پروژه راه‌آهن غرب كشور، فرودگاه همدان نيز همچنان با مشكلات عمده‌اي مواجه است و با اينكه در گذشته وعده‌هاي متعددی از توسعه فرودگاه و افزايش پروازها داده شده است، اما هنوز از نتايج مثبت و ملموسي كه مردم در واقعيت آن را مشاهده كنند، خبري نيست.
فعال بودن فرودگاه در گرو حمایت‌های چند جانبه
مدیر فنی آژانس مسافرتی علیصدر در این زمینه گفت:‌ پروازهاي اين فرودگاه در شرايط فعلي محدود به مسير همدان – مشهد است و نه تنها از پروازهاي خارجي خبري نيست؛ بلكه حتي پروازهای داخلی نيز تعطيل است.
آزاده حقایق افزود: اين در حالي است كه قبلاً وعده‌هايي در خصوص پرواز حجاج از همدان، برقراري ديگر پروازهاي خارجي از جمله به عتبات عاليات و دبي و پروازهاي داخلي به اهواز، كيش و چند نقطه ديگر داده شده بود كه محقق نشده است.
این کارشناس ارشد برنامه‌ریزی گردشگری ادامه داد: البته شايد در خصوص برخی پروازها بحث‌هايي چون استقبال كم مردم و حتي زیانده بودن آن مطرح شود، اما اگر نيك بنگريم و همه جوانب و ابعاد كار را در نظر بگيريم، برقراري چنين پروازهايي نه تنها زیانده نيست؛ بلكه در بلندمدت آثار و نتايج بسيار مثبتي براي استان دارد، ولي متأسفانه به دليل نبود يك نگاه كلان و همه‌جانبه و به تبع آن يكسونگري‌ها و حمایت نشدن از دفاتر خدمات مسافرتی چارتر کننده پروازها در استان هنوز نتوانسته‌ايم گام‌هاي مؤثري در اين راستا برداريم.
راه‌هاي ارتباط هوايي تضمين برپايي سمينارها
یک کارشناس ارشد برنامه‌ریزی گردشگری نیز معتقد است:‌ وجود راه‌هاي پيشرفته ارتباطي در همدان مي‌تواند برگ ضمانتي براي توسعه گردشگري و رونق اقتصاد محلي در استان باشد.
با توجه به اينكه استان همدان داراي برترين جاذبه‌هاي طبيعي و تاريخي همچون غار شگفت‌انگيز عليصدر، پيست اسكي، تپه تاريخي هگمتانه و آرامگاه عارفان، شعرا و دانشمندان بنام ايراني است وجود مناسبت‌ها و برگزاري سمينارهاي مرتبط به اين مناسبت‌ها مي‌تواند زمينه‌ساز ورود گردشگراني باشد كه به اين بهانه‌ها وارد استان مي‌شوند و اين مهم جز با توسعه راه‌هاي ارتباطي و حمل و نقل در استان ميسر نخواهد شد.
مرتضی محمدی نبود پروازهاي هوايي در استان همدان را از جمله دغدغه‌هايي می‌داند که همواره فعالان گردشگري استان را از تلاش براي جذب گردشگر و راه‌اندازي تورهاي متعدد باز مي‌دارد.
فعال شدن فرودگاه را نقطه عطفي در بهبود وضعيت گردشگري و پيش‌زمينه‌اي براي احياي زيرساخت‌هاي اقامتي در صنعت هتلداري عنوان كرد و گفت: زماني كه تقاضا در گردشگري افزايش يابد عرضه مطلوب خدمات گردشگري نيز به اوج خود خواهد رسيد و اين توازن بين عرضه و تقاضا مهيا كننده زمينه‌اي براي رشد اشتغال در حوزه گردشگري و تكاپوي اقتصادي در اين زمينه خواهد بود و به راستي فعال شدن پروازهاي فرودگاه، همدان را به اوج توسعه در محور گردشگري نزديك خواهد كرد.

وعده‌های سابق مسئولان
وعده‌های پروازی که محقق نشد
در حالی پروازهای وعده داده شده حج در همدان به انجام نرسید که علی‌محمد آزاد استاندار وقت همدان در تاریخ 10 شهریور 1392 در گفتگو با ایسنا تأکید کرده بود: تمام پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهم تا پرواز حج از فرودگاه همدان برقرار شود.
علی‌محمد آزاد با اشاره به مخالفت سازمان حج و زیارت مبنی بر برقراری پرواز حج از فرودگاه همدان این خبر را نیز داده بود که مسئولان سازمان حج و زیارت اعلام کرده‌اند" طرف سعودی با این موضوع مخالفت کرده که من این موضوع را قبول ندارم و پیگیری خواهم كرد تا پرواز حج از فرودگاه همدان صورت گیرد، اما نه تنها این مهم به انجام نرسید بلکه وعده انجام پروازهای دیگر از جمله کیش و عتبات عالیات را که استاندار عنوان کرده بود در آینده نزدیک از فرودگاه همدان برقرار می‌شود نیز محقق نشد.
وعده‌ پاییز گذشته
در تاریخ 28 آبان‌ماه سال گذشته هم امیر خجسته رئیس مجمع نمایندگان استان همدان در افتتاح نخستین پرواز از فرودگاه همدان به مقصد مشهد مقدس وعده داد؛ بزودی فرودگاه همدان به فرودگاه بین‌المللی تبدیل شده و مسافران خارجی و زائران بیت‌ا...الحرام مستقیم از فرودگاه استان سفر خواهند نمود.
خجسته در پاییز سال گذشته از برقراری پروازهای کیش، اصفهان و شیراز تا پایان سال 1391 طبق برنامه زمانبندی شده خبر داد، اما این وعده هم محقق نشد.
فرودگاه نیازمند منابع مالی استانی و ملی است
در این زمینه مدیر فرودگاه همدان با بیان اینکه توسعه فرودگاه نقش بسزایی در پیشرفت استان دارد، نیز در گفتگو‌های رسانه‌ای خود عنوان کرده بود: توسعه‌ مسیرهای جاده‌ای، ریلی و هوایی نقش عمده‌ای در جذب گردشگران داخلی و خارجی، صنعتگران و سرمایه‌گذاران در استان دارد؛ بنابراین رشد متوازن منطقه‌ای در بخش‌های مختلف در گرو توسعه صنعت فرودگاهی است.اما این توسعه هنوز در همدان محسوس نیست.
وی با اشاره به همکاری و پیگیری‌های مسئولان در راستای اجرای پروژه‌های فرودگاه همدان اظهار داشت: فرودگاه همدان نیازمند منابع مالی استانی و ملی است تا به شرایط و استانداردهای ایده‌آل بین‌المللی برسد.
علی کیخایی با اشاره به برنامه پروازی فرودگاه و برقراري 4 پرواز رفت و برگشت تأکید کرده بود: در این زمينه اقداماتی از قبیل تدوین نظام‌نامه فرودگاهی، تدوین و اصلاح طرح اضطراری راه‌اندازي فرودگاه همدان، تشکیل کمیته‌های ایمنی و جلسات منظم آمادگی اجرای مانور اضطراری فرودگاه انجام شده است.
وي گفته بود: علاوه بر توسعه، استانداردسازی و ایمنی فرودگاه‌ در اولویت کارها قرار داشته تا فرودگاه همدان جزو 11 فرودگاه نخست کشور که دارای طرح جامع فرودگاهی هستند، قرار گیرد. اما این موارد هم اگر انجام شده است؛ هنوز تأثیر به سزایی در رشد صنعت حمل و نقل هوایی همدان نداشته است.
گفتنی است فرودگاه همدان سال‌هاست که تأسیس شده ولی به دليل مشکلات فنی و زیر ساختی فعال نبوده که با پیگیری نمایندگان استان و تخصیص بودجه لازم و تلاش شبانه روزی مسئولان اجرایی خصوصاً استاندار همدان در سایه تفاهم به مرحله بهره‌برداری رسیده است.
فعال شدن راه‌هاي ارتباط هوايي، توسعه گردشگري در همدان را تضمين خواهد كرد؛ درحالي كه يكي از راه‌هاي توسعه در مسير شكوفايي صنعت گردشگري حمل و نقل است، اما استان همدان از جمله استان‌هايي است كه به رغم پايلوت گردشگري عنوان شدن آن در سال 1379 تا به امروز در خصوص توسعه و گسترش زمينه‌هاي حمل و نقل از چالش‌هاي ايجاد راه‌هاي هوايي و ريلي و حتي جاده‌اي به دور نبوده است.

قابل انكار نيست كه استان ما در بحث جذب گردشگر و سرمايه‌گذاري با مشكلاتي مواجه است و به رغم برخورداري از ظرفيت‌هاي بالاي توريستي و گردشگري و نياز مبرم به سرمايه‌گذاري‌هاي كلان در بخش‌هاي مختلف، زمينه‌سازي براي بهره‌گيري از اين ظرفيت‌هاي ارزشمند و تأمين نيازهاي استان به درستي صورت نگرفته است. به هر حال مشكلات موجود فرودگاه همدان و برقرار نشدن پروازهاي عادي داخلي در شأن استان نيست و اگر مي‌خواهيم مسير توسعه و پيشرفت را به سرعت طي كنيم بايد به تأمین زیرساختهای حمل و نقل اهميت دهيم تا بخش مهمي از موانع توسعه استان از پيش پا برداشته شود. و نخستين گام استاندار براي جذب گردشگر و سرمايه‌گذار و ايجاد اشتغال، درآمد و توسعه استان ايجاد و تكميل زيرساخت‌هاي ارتباطي همچون راه‌آهن و فرودگاه است كه با توجه به هزينه‌ها و پروژه‌هاي اجرا شده در يك دهه گذشته و تاريخ بلندمدت اين فرودگاه وقت آن است كه براي هميشه تصميم قاطع براي فعال شدن آن گرفته شود.

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان