به گزارش پایگاه خبری صبح الوند به نقل از همدان پیام، مطالعاتی که با هدف رفع مشکلات ترافیکی در شهر و روانسازی ترافیک صورت گرفته است و قرار است پس از بررسیهای لازم و اولویت سنجی سناریوهای آن، اجرا شود که امیدوارم اجرای طرحهای اینچنینی مانند گذشته منجر به انتقال ترافیک به کوچه پس کوچههای شهر نشود.
در این جلسه در خصوص هر کدام از مطالعات انجام شده کارشناسان مرتبط به بیان توضیحات و سناریوهای بررسی شده پرداختند.
فرماندار همدان هم در این نشست گفت: اجرای تقاطع غیر همسطح در میدان بعثت و چهارراه سعیدیه به دلیل حجم بالای ترافیک از اهمیت زیادی برخوردار است که متناسب با نظرهای کارشناسی انجام میشود.
حسن قهرمانیمطلق اظهار داشت: مجموعه اقدامات و تصمیمهایی که در شهر اتخاذ میشود باید مبتنی بر کار کارشناسی باشد و شهروندان نیز با طرحهایی کارشناسی شده اجرا میشوند.
وی با بیان اینکه طرح جامع ترافیک همدان به تصویب رسیده است گفت: طرح تفصیلی این شهر همدان بر اساس کار کارشناسی و نیاز به تغییر میتواند بهروز شود.
وی در مورد خصوص سناریوهای مطرح شده در خصوص مطالعه ترافیکی و اولویتبندی غیر همسطحسازی تقاطع بعثت و سعیدیه گفت: باید دید که کدام سناریو بیشتر با طرح جامع ترافیک انطباق و همخوانی دارد.
قهرمانی مطلق در ادامه از نبود پل عابر پیاده در همدان انتقاد کرد و گفت: تابلوهای راهنمایی مناسبی نیز در تقاطعهای غیرهمسطح برای هدایت خودروها وجود ندارد.
قهرمانيمطلق گفت: در اجراي طرحهاي ترافيكي بايد كار كارشناسي شده و در بررسي طرحها از سوي مشاورين طرحها بايد زمان و هزينه هم در نظر گرفته شود.
وي افزود: درست است كه براي اجراي طرحهاي مختلف هزينه ميشود اما در عوض ساليان دارز از آن استفاده ميشود.
وي با اشاره به اينكه ساخت زيرگذر از كارهاي سخت و دشوار در خيابانها است، ادامه داد: تمام دستگاههاي خدماترسان در اين زمينه بايد با شهرداري همكاري كنند.
فرماندار همدان با اشاره به اينكه در اجراي طرحهاي كاهش ترافيكي بايد طرحهاي بالادستي و تفضيلي همدان در نظر گرفته شود، اظهار داشت: در بحث احداث روگذرها و زيرگذرها به عابران پياده توجهي نشده و نتيجه آن افزايش تصادفات عابران پياده در اين قسمتها است.
فرماندار همدان در خصوص ساماندهی میدان آرامگاه نیز گفت: یک طرف شدن خیابان پاستور به سمت چهارراه منطقی است و برای مسیرهای بعدی از بینالنهرین و دانشگاه نیز باید کارشناسی شود.
وی ادامه داد: در اجراي طرحها براي كاهش بار ترافيكي ميدان آرامگاه بايد خطوط اتوبوسراني و تاكسيراني نيز مد نظر قرار گيرد.
میدان امام خمینی(ره) پیاده راه خواهد شد
شهردار همدان، نیز در این نشست با بیان اینکه مطالعه پیادهراهسازی میدان مرکزی شهر باید انجام شود، اظهار کرد: در حال حاضر بر روی اتوبوسهای BRT کار میکنیم.
امیررضا یوسفیان توجه به عابران پياده در اجراي طرحهاي بايد مد نظر گرفته شده و حتي آوردن بي آر تي و اصلاح رفتارهاي ترافيكي بايد در نظر گرفته شود.
وی با بيان اينكه هر طرحي كه ارائه ميشود خالي از اشكال نيست، ابراز داشت: در طرح جامع همدان فرصتسازي و امكانسنجي صورت گرفته است.
شهردار همدان با اشاره به اجراي طرحهاي روانسازي ترافيك در ميدان بعثت، اظهار داشت: در اجراي اين طرح و احداث زيرگذر به اسلوب شهري و چهره گردشگري شهر هم اهميت داده شده است.
يوسفيان با بيان اينكه زمان در اجراي پروژهها بسيار اهميت دارد، بيان داشت: در مباحث روانسازي ترافيكي شهر زير مطالعات طرحها انجام شده و طرحهاي ارائه شده از سوي مشاورين بايد راهبردي و اجرايي باشد.
شهردار همدان نیز بر اهمیت ایجاد تغییر در رفتارهای ترافیکی شهروندان تأکید کرد و گفت: تغییر همواره برای مردم سخت بوده و به طور معمول در برابر تغییر و تحولات مقاومت نشان داده میشود.
یوسفیان در ادامه افزود: تاکنون در اجرای طرحها جای طرح جامع ترافیک شهر همدان خالی بوده بنابراین انتخاب مشاور طرح ساماندهی میدان آرامگاه بوعلیسینا از ناظران طرح جامع صورت گرفته است.
وی اظهار داشت: همچنین در احداث تقاطعهای غیر همسطح باید به گونهای عمل شود که جلوه و نمای گردشگری شهر همدان حفظ شده و چشماندازهای طبیعی همدان لحاظ شود.
انجام مطالعه ترافیکی و اولویت بندی غیرهمسطحسازی در تقاطع بعثت و سعیدیه
مدیرعامل موسسه مشاور و رهیافت اندیشه فردا نیز در این نشست گفت: از بین سناریوهای مطرح شده در گزینه منتخب در نهایت به این رسیدیم که میدان بعثت غیر همسطح شود و چهارراه سعیدیه حذف و جایگزین آن یک دوربرگردان باشد.
مهدی حسنزاده خاطرنشان کرد: در حال حاضر معضلاتی نظیر تجمع و تمرکز کاربریهای حاشیه میدان بعثت، زمانبندی نامناسب چراغ راهنمایی و رانندگی در سعیدیه و بعثت، وضعیت پارک حاشیهای در بلوار بعثت، عریض نبودن محدوه بلوار بعثت، خیابان سعیدیه، بلوار شهرداری و جهاد و حجم تردد عابران و وسایل نقلیه در ساعات اوج وجود دارد که اگر سناریوی موجود اجرایی شود پارامترهای ترافیکی بهبود قابل توجهی خواهد داشت.
مدیرعامل مهندسین مشاور رهیافت اندیشه فردا تصریح کرد: شهرداری باید نسبت به ایجاد باند تندرو و کندرو در بلوار فاطمیه و بعثت اقدام کند.
وی ادامه داد: همچنین اجرای دوربرگردان استاندارد قبل از تقاطع و خط کاهش و افزایش سرعت از سعیدیه به بلوار بعثت در این طرح دیده شده است.
حسنزاده خاطرنشان کرد: در مجموع در یک محدوه شامل میدان بعثت و چهارراه سعیدیه سناریورهای مختلف با اولویت بندی احداث تقاطع غیر همسطح مطالعه شده و حذف تقاطع سعیدیه و غیر همسطحسازی بعثت با حفظ میدان به عنوان تراز صفر برگزیده شده است.
وی با بیان اینکه آمار جمع آوری شده در فصل گردشگری و ساعات اوج گرفته شده است، تصریح کرد: بیشترین ظرفیتی که این دو تقاطع در ساعات اشباع از خود عبور دادهاند، مورد بررسی قرار گرفته و تنها دغدغه مهندسان ترافیک، به نحوه عبور عابران پیاده از خیابانهای این محدوه بازمیگردد و نیاز به تعبیه گذرگاه عابر پیاده در چهارراه سعیدیه احساس میشود.
مطالعه دیرهنگام اثربخشی تقاطعهای غیرهمسطح تختی و شریعتی بر میدان آرامگاه بوعلی
مدیر پروژه ساماندهی میدان بوعلی سینا و اثربخشی تقاطعهای غیرهمسطح تختی و شریعتی بر روی آن گفت:ای کاش این مطالعه پیش از اجرای تقاطعها انجام میشد تا مشکلات پیش رو کاهش مییافت.
هومن آل نوری، با بیان اینکه با بازدیدهای میدانی مشکلات موجود شناسایی شده است، اظهار کرد: برای مطالعه ساماندهی میدان بوعلی به علت شعاعی بودن ساختار شهر و اثربخشی شریعتی و تختی، میدان امامزاده عبدا... و مفتح را نیز مطالعه کردیم.
وی با بیان اینکه معابر ورودی و خروجی آرمگاه بوعلی و تقاطع پاستور نیز مورد بررسی قرار گرفت، تصریح کرد: فازبندی نامناسب چراغهای راهنمایی، سرعت بالای خودرویها ورودی به آرامگاه، وجود رویکردهای مستقیم کنار گذر مقاطعهای غیرهمسطح، طرح مهندسی نامناسب دور برگردانها، عدم جانمایی مناسب ایستکاه تاکسی در ابتدای معابر، عدم کنترل مناسب ورود به محدوده طرح ترافیک و امتداد صف چراغ راهنمایی تقاطع پاستور تا آرامگاه از مشکلات محدوه میدان بوعلی به شمار میآید.
آل نوری اعلام کرد: پس از بررسیهای لازم به این نتیجه رسیدیم که باید خیابان پاستور به سمت تقاطع پاستور و خیابان بینالنهرین به سمت آرامگاه بوعلی یک طرفه شود تا کمی از بار ترافیکی آرامگاه کاسته شود.
وی ادامه داد: همچنین 2 فازه شدن تقاطع شریعتی و تختی رویکردهای ترافیکی آرامگاه بوعلی را کاهش میدهد.
وی تأکید کرد: احداث برجهای تجاری بدون داشتن تقاضای احداث پارکینگ و عارضه سنجی ترافیکی در مناطقی مانند کولانج و سعیدیه اثر زیادی در اجرای طرحهای ترافیکی دارد.
تصادفات فوتي زير پلهاي روگذر افزايش يافته است
فرمانده انتظامي شهرستان همدان نيز در اين شورا بيان داشت: در احداث پلهاي روگذر در شهر همدان براي ايمني و عبور و مرور عابران پياده هيچگونه تدبیری اندیشیده نشده است.
علي فكري با بيان اينكه در چند روز اخير دو تصادف فوتي در پل رسالت اتفاق افتاده است، بيان داشت: با رعايت نشدن اين موضوع تعداد تصادفات فوتي در زير پلهاي روگذر افزايش يافته است.
وی اضافه کرد: بیشتر تصادفات در پایین پل اتفاق میافتد سرعت ماشینها روی پل زیاد است وقتی به پایین پل میرسند نمیتوانند کنترل خوردو را داشته باشند که متأسفانه منجر به مرگ میشود که تعداد آن هم در حال حاضر زیاد است.
وي در مورد يك طرفه شدن خيابان پاستور براي كاهش بار ترافيكي ميدان آرامگاه گفت: اگر اين اتفاق بيافتد ترافيك به سمت ميدان دانشگاه رفته و ترافيك در ميرزادهعشقي و سعيديه افزايش مييابد.
در اجرای طرحها به کارایی آن توجه شود
در ادامه رئیس گروه حمل و نقل و ترافیک استانداری از توجه به طرح بالا دستی که اهم آن طرح تفضیلی است سخن گفت و افزود: باید دید طرحی که میخواهیم اجرا کنیم بستر ان فراهم است یا نه.
حسین صمدیان گفت: همیشه در جلسات این بحثها مطرح میشود که میخواهیم به طرح تفضیلی وفادار باشم یا اینکه هر جا نیاز دانستیم و تشخیص دادیم طرح را تغییر بدهیم و این ناشی از آن است که که ما به هر مشکل مقطعی نگاه میکنیم و غافل میشویم از تأثیراتی که در بافتهای پیرامونی خواهد داشت.
باید دید طرحی که میخواهیم اجرا کنیم بستر آن فراهم است یا نه و از همه مهمتر اگر طرح تقاطع غیر هم سطح را داشته باشیم اما این طرح رمپهای مناسب نداشته باشد و به راست گردها و تعریض و تملک توجه نشود طرح قطعاً کارایی لازم را نخواهد داشت در حالی که کلی هزینه میشود.
وی به مشکلات پل رسالت اشاره کرد و گفت: این طرح کامل اجرا نشده است.
نکته مهم دیگر با توجه به گردشگر بودن شهر همدان اما یکی از ویژگیهای شهر همدان همان چشم اندازهای اطراف ان است به عنوان مثال نمیخواهم از پل خواجه رشید ایراد بگیرم اما دوست دارم یادآوری کنم که اگر از میدان نگاه میکردیم از همان میدان تپه عباسآباد و چشمانداز کوه را میدید اما الان این اتفاق دیگر نمیافتد.
ما تا آنجایی که ممکن است بررسی کنیم بحث زیرگذر را در چشماندازهای شاخص شهر مدنظر باشد.
رفتارهای ترافیکی مردم باید اصلاح شود
معاون فنی شهرداری همدان گفت: ما در فرهنگ و روانسازی ترافیکی مقطعی فکر میکنیم ما باید کل شهر را ببینیم که دسترسیها باید از کجاها صورت میگرفته است. رسولی دلیل زیرگذر نشدن چهارراه خواجه رشید و چهارراه پژوهش را تأسیسات فاضلاب عنوان کرد و گفت: باید بهینهترین حالت انتخاب شود و مردم مقداری به اصلاح رفتار ترافیکی وادار کنیم.
رفتارهای غیر صحیح ترافیکی ما در شهر باعث شده که این اتفاقات بیفتد حجم زیادی خودرو انتقال بدهیم به چهارراه سعیدیه بعد بگوییم نمیتوانیم مدیرت کنیم زیر میبریم به رودخانه میخوریم بالا میبریم نمای شهر گرفته میشود بنابراین اگر میخواهیم امروز مشکل شهر را حل کنیم آرمانی و اکادمیک نمیشود.
بحث اولویتبندی برای انتخاب سناریوی نوع تقاطع است که باید در این جلسه تصمیمگیری شود و پیشنهادات مطرح شود تا دوستان بررسیها را انجام بدهند.
رئیس کمیسیون خدمات شهری و امور حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر همدان نیز در خصوص قندیلهایی که در زیر پل تختی گذاشته شده است به خبرنگار ما گفت: این طرح همسان با طرح مشاور است اما با توجه به بررسیهای صورت گرفته بعضی از نقاط ضعفی که در کار مشاور بود را حذف کردیم مشاور برای این مکان چراغ دیده بود ما چراغ را حذف کردیم که این کار روانی بیشتری را به دنبال خواهد داشت حتی با وجود اینکه در خیابان کاشانی این دوربرگردان را احداث نکردیم فعلا مشکل ترافیکی خاصی در نداریم.
اما اگر نیاز باشد یک دوربرگردان ترافیکی درنزدیکی میدان امامزاده عبدا.. که سرعت پایین میآید زده خواهد شد تا کسانی که میخواهند دور بزنند راحت از میدان امامزاده این کار را انجام بدهند تا ترافیکی هم منتقل نشود.
همچنین این قندیلها به صورت نرده یا بلوک سیمانی ثابت خواهند ماند.
دیدگاه شما