اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

23. آبان 1396 - 9:28   |   کد مطلب: 27357
وقتی به صحبت های مردم در خصوص نحوه ویزیت پزشکان توجه میکنیم شاهد آن هستیم که برخی ها میگویند پزشکان وقت کافی برای ویزیت نمیگذارند و فقط مشتی دارو و قرص تجویز میکنند و حتی در خصوص بیماری فرد توضیح مختصری هم نمیدهند.

به گزارش صبح الوند،  با توجه به اینکه  مسئولان خدمات درمان در استان ما با رضایت تمام از عملکرد خود برای خدمت رسانی به مردم شریف صحبت میکنند در بخش هایی ما شاهد عدم مغایرت این صحبتها با واقعیت هستیم  و این آمار با توجه به سخنان برخی از شهروندان همخوانی چندانی ندارد.

 

به طور مثال طبق قانون هر پزشک موظف است حداقل 15 دقیقه و حداکثر 25 دقیقه برای ویزیت هر بیمار وقت بگذارد، اما اگر دقایقی در معطب برخی پزشکان حاضر شویم خواهیم دید علاوه بر اینکه پزشک 5 دقیقه بیشتر برای بیمار خود وقت نمیگذارد بلکه بیش از یک بیمار را هم داخل اتاق میبرد که قطعا خلاف قانون است.

 

قطعا وقت طلاست،  اما وقت مراجعه کنندگان در برخی از مطب پزشکان از بین میرود وحداقل انتظار دارند پس  از دست دادن اوقات خود به نتیجه مورد نظر برسند و وقتی با پزشک روبه رو میشوند بتوانند سولاتی راجع به  بیماری خود بپرسند اما گاها  دیده میشود که بعضی از پزشکان توجهی به این موضوع ندارند.

 

با توجه به همین مباحث به سراغ مسئول و تعدادی از شهروندان رفتیم تا از صحبت های مسئولین و همچنین میزان رضایتمندی مردم نسبت به روش ویزیت پزشکان و همچنین حوزه خدمات درمان آگاه شویم.

 

*بیمار:  پزشکان به طور صحیح وقت نمیدهند

خانم عبدی یکی از افرادی که در یک مطب پزشک متخصص حضور داشت با ابراز ناراحتی از اینکه مدت 2 ساعت در نوبت بوده است گفت: متاسفانه پزشکان به طور صحیح وقت نمیدهند، اگر قرار است من این همه معطل شوم  از اول زمان دقیق را بمن بگویند تا در معطب حاضر شوم.

 

وی ادامه داد: این مدت زمان به کنار، ولی کاش پزشک،  من را به تنهایی ویزیت میکرد نه اینکه چندین نفر دیگر در اتاق وی حاضر باشند و جدای از آن فقط دارو بنویسد و هیچ توضیحی راجب مشکل من ندهد.

 

*بیمار دیگر:مسئولین باید پزشکان بیشتری را برای بخش های شلوغ درنظر بگیرند

آقای زارعی یکی دیگر از افرادی که در یکی از اورژانس های بیمارستان ها حضور داشت با اشاره بر اینکه تعداد افراد حاضر در نوبت زیاد هستند و اورژانس فقط دو پزشک دارد گفت:  مسئولین باید این درک را داشته باشند که وقتی تعداد مراجعه کنندگان زیاد است، تعداد پزشکان بیشتری را نیز برای این بخش در نظر بگیرند.

 

وی ادامه داد : این بخش در بیشتر زمان ها شلوغ است و افرادی که برای درمان حاضر میشوند حال جسمی مناسبی ندارند و قطعا منتظر ماندن در این ازدحام جمعیت، حال آن ها را بدتر خواهد کرد؛ خود من بیست و پنج دقیقه است که در نوبت هستم و افرادی با حال اورژانسی تر را میبینم که نوبت آن ها بعداز من است.

 

*پزشک: علت ویزیت نادرست پزشکان ریشه یابی شود

دکتر زینب میربیگی ضمن بیان اینکه  براساس اخلاق پزشكي، پزشكان متعهد هستند‌ كه براي درمان بيمار با دقت و وقت كافي بيمار را معاينه كنند گفت: اگر پزشکی بخواهد تشخيص كامل بدهد تا درمان نتيجه‌بخش باشد باید وقت کافی را در نظر بگیرد، حال اگر پزشكي به هر دليل براي بيمار وقت نگذارد قطعا تصميم اشتباه براي درمان خواهد گرفت و اين مسئله از نظر اخلاق پزشكي قابل‌ قبول نيست.

 

وی ضمن اشاره بر اینکه جامعه پزشكي ، جامعه منصفي می باشد، تصریح کرد: ‌بخشنامه وزارت بهداشت راجع به  این موضوعات توضیحات کامل و روشنی را داده است، اما به‌نظر مي‌رسد كه اين مسئله بايد ريشه‌يابي شود  تا  حق مردم و حق پزشكان ضایع نشود.»

 

 

*معاونت خدمات درمان: ورود چند بیمار به مطب پزشک غیر اخلاقی است

محمدرضا عبادیان، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان درگفت و گو با خبرنگار صبح الوند  در پاسخ به اینکه علت اصلی ازدحام در مطب ها چیست گفت: ازدحام در مطب ها کم است و این مشکل بیشتر در کلینیک های ویژه به چشم میخورد، چرا که قیمت ویزیت نزدیک به رایگان است پس طبیعتا ازدحام و مراجعه به متخصص و فوق متخصص با این قیمت پایین، زیاد خواهد بود؛ طبیعی است که علی رغم لیست انتظاری که برای پزشکان در نظر گرفتیم ازدحام جمعیت مراجعه کننده داشته باشیم.

 

*با مطب های متخلف برخورد انضباطی می کنیم

وی ضمن اشاره بر اینکه کمتر اتفاق میافتد که پزشک چندنفر را همزمان به داخل اتاق ببرد افزد: اگر پزشکی تعداد بیش از یک بیمار را داخل اتاق ببرد کاملا غیراخلاقی و غیر حرفه ای است و این اقدام پزشک تخلف محسوب میشود ، اگر  چنین گزارشی در خصوص هر پزشکی داشته باشیم  قطعا با او برخورد میکنیم.

 

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: در فرهنگ  نظام پزشکی  همچین چیزی نداریم  که بیش از یک بیمار را همزمان به اتاق برده معاینه کنیم و این اقدام کاملا غیر قانونی بوده و قطعا در کمیته مشترک  نظام پزشکی مطرح و با متخلف برخورد شدید انضباطی میکنیم.

 

عبادیان در پایان  از حضور300 پزشک متخصص و فوق تخصص و 400 پزشک عمومی در استان خبر داد و افزود:  قبلا در شبانه روز 4 پزشک هم در شهرستان ها نبود اما در حال حاضر در اکثر شهر ستان ها 20 متخصص شب ها در شهرستانها مقیم اند وهر لحظه که نیاز باشد خودشان را به بیمار میرسانند.

 

*نتیجه گیری...

در ادامه مشاهدات میدانی خود افراد زیادی را دیدم که به شدت از ازدحام، کمبود پزشکان و ویزیت نکردن صحیح برخی پزشکان گلایه داشتند اما مسئله مهمتر این بود که باز هم قدردان زحمات پزشکان، علل الخصوص پزشکانی که با وجدان کاری بالایی به بیماران رسیدگی میکنند  بودند.

 

یکی از صحبت های دردناک  یکی از مسئولین درخصوص ویزیت سریع بیمار توسط پزشک در مراکز دولتی و کلینیک ها  که پس از شنیدن آن به فکر فرو رفتم این بود که گفت: ((وقتی میزان هزینه ی ویزیت بیمار کم است،  طبیعی است که پزشک هم به همان میزان مبلغ کم برای بیمار وقت بگذارد)) ، این صحبت یعنی وجدان کاری معنایی ندارد و شنیدنش از مسئول زیربط باعث تاسف است.

 

در اینجا لازم است به مسئولین محترمی که  برای کم شدن ویزیت مراکز دولتی و کلینیک ها، کاملا غیر مستقیم بر سر مردم منت میگذارند بگوییم در برخی کشور ها ویزیت و درمان بیمارانی که تابعیت آن کشور را دارند کاملا رایگان می باشد و این حق مردم ما است که وقتی به پزشک مورد نظر مراجعه میکنند به تمام پاسخ ها راجب بیماری خود برسند.

 

بدون شک تعریف کردن از اقدامات مثبت هر حوزه کار آسانی است، هنر آنجاست که مشکل اساسی و روزمره ای که مردم با آن در ارتباط اند را شناسایی و حل کرد.

گزارش از زینب سعیدی

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان