اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

13. آبان 1396 - 8:48   |   کد مطلب: 27235
کبودراهنگ و بهار که از شهرستان های استان همدان هستند، منابع عظیمی ازظرفیت ها و فرصت های پیشرفت و توسعه را دارند و درصورتی که قدر آن هارا دانست می توان مشکلات استان را حل کرد ؛ حال این سوال پیش می آید که آیا مسئولین اولویت رشد و توسعه ی این شهرستان ها را مشخص کرده اند یاخیر؟

به گزارش صبح الوند،  امروزه شهرها و استان ها برای دست یابی به پیشرفت همه جانبه باید به یک اصل اساسی توجه کنند و آن چیزی نیست جز استفاده صحیح از مولفه های توسعه که در زمینه های  انسانی، کشاورزی، فرهنگی، صنایع دستی ، ماشینی و گردشگری، اجتماعی و سیاسی وجود دارند.

 

کبودراهنگ و بهار که از شهرستان های  استان همدان هستند، منابع عظیمی ازظرفیت ها و فرصت های پیشرفت و توسعه را دارند و درصورتی که قدر آن هارا دانست میتوان مشکلات استان را حل کرد ؛ حال این سوال پیش می آید که آیا مسئولین اولویت رشد و توسعه ی این شهرستان ها را مشخص کرده اند یاخیر؟

 

بطور مثال شهر لالجین بعنوان پایتخت جهانی سفال در شهرستان بهار  با تعداد تقریبی 4 هزار سفالگر ظرفیتی بی نظیر برای استان در حوزه  اشتغال زایی و گردشگری فراهم کرده است اما شاهد آن هستیم که از این ظرفیت به قدر کفایت استفاده نشده و علاوه بر نبود امکانات رفاهی همچون هتل برای گردشگران تبلیغات گسترده ای هم برای جذب گردشگر ندارد.

 

 

در حوزه صنعت نیز وجود  شهرک صنعتی بهاران ظرفیتی را برای توسعه شهرستان بهار  و شهرک صنعتی ویان ظرفیتی برای شهرستان کبودراهنگ فراهم کرده ، اما با بررسی وضعیت صنعتی شاهده آنیم  که واحدهای صنعتی  نیمه فعال هستند که حکایت از موانع در این زمینه را دارند.

 

سوالی که در این حوزه پیش میآید آن است که آیا مدیران ارشد شهرستان ها از مشکلات و موانع این واحدهای صنعتی مطلع هستند و آیا توانسته اند این مشکلات را به واحدهای زیربط ارجاع دهند؟

 

وجود غارعلیصدر ظرفیتهایی را برای توسعه شهرستان به ارمغان داشته که البته با بررسی وضعیت کنونی غار علیصدر مشاهد می کنیم که  از این ظرفیت عظیم استفاده لازم نشده است، چرا که باید از درآمدهای غار نه تنها در جهت توسعه یک روستا و بخش، بلکه باید درجهت توسعه  همه جانبه شهرستان استفاده شود.

 

 هرچه دقیق تر به اوضاع کنونی غارعلیصدر نگاه میکنیم به این نتیجه میرسیم که این غار به عنوان بزرگترین غارآبی جهان،  بهشتی است گمشده در طبیعت ایران و به طور کلی ظرفیت های بهره بری از آن مدفون شده است.

 

 

 

 

از سوی دیگر وجود کشت های متنوع و اساسی همچون سیب زمینی ظرفیت های بالایی را برای رشد صنایع تبدیلی این دو شهرستان فراهم کرده  که علاوه بر درآمدزایی برای کشاورزان واهالی شهرستان می تواند عاملی مهمی برای اشتغال منطقه محسوب شود، اما سوالی که مطرح می شود این است که مدیران شهرستان چه اقداماتی جهت جذب سرمایه گذار و راه اندازی  صنایع تبدیلی برای شهرستان ها انجام داده اند؟

 

برای دریافت اطلاعات و رسیدن به پاسخ مسائل مطرح شده به سراغ نماینده مردم بهار و کبودراهنگ  رفتیم که در ادامه خواهید خواند.

 

* نگاه ها به  دو شهرستان بهار و کبودراهنگ در دو بعد گردشگری و کشاورزی

محمدعلی پورمختار، نماینده مردم بهار و کبودراهنگ  در گفت و گو با خبرنگار صبح الوند ضمن تاکید براینکه نگاه به  دو شهرستان بهار و کبودراهنگ در دو بعد گردشگری و کشاورزی است گفت: این دوشهرستان علاوه براینکه میتوانند شامل بسیاری از درآمدهای اقتصادی شوند میتوانند اشتغال پایداری را هم رقم بزنند.

 

وی  ادامه داد: قشر عظیمی از این دو شهرستان کشاورز هستند اما شرایط کشاورزان استان مطلوب نیست و چیزی که مسلم است این است که مشکلات حوزه کشاورزی تابعی از رفتارها و یا اقدامات متقابل چند دستگاه و وزارتخانه است.

 

پورمختار با بیان اینکه وزارت جهادکشاورزی تاثیر فراوانی در حوزه کشاورزی دارد گفت: وزارت جهادکشاورزی وظیفه آموزش، برنامه ریزی کلان کشوری، خرید تضمینی محصولات و حمایت را دارد اما نباید متوقف شویم و تصور کنیم امر کشاورزی با این اقدامات به نتیجه می رسد،  چرا که بخشی از این بحثها ازجمله تامین برق مصرفی چاه های کشاورزی برای تامین آب کشاورزان بر عهده وزارت نیرو است.

 

 

نماینده مردم بهار و کبودراهنگ ضمن اشاره بر مشکلات چاه های آب برای کشاورزی افزود: متاسفانه استان همدان پایلوت برخی رفتارها می شود و برخی مدیران نیز در این راستا علاقه نشان می دهند و به این عرصه ورود می کنند که  اولین ضرر را ما شاهد هستیم.

 

پورمختار در ادامه به جلسه مجمع نمایندگان استان همدان با استاندار اشاره کرد و اعلام داشت: دراین جلسه تصویب شد که استان همدان درخصوص ورود به این عرصه( پرکردن چاه های فاقد پروانه)  مجاز و غیرمجاز نفر آخری باشد که ورود می کند.

 

وی افزود: مجلس در سال 89  ساماندهی چاه های فاقد پروانه را تصویب کرد و مهلت دوسال برای آن گذاشت که باید تا سال 91 ساماندهی می شد ؛ این مشمول چاه هایی است که قبل از سال 85 حفرشده و در سامانه ثبت نکردند پس کسی که این شرایط را دارد باید آن را به عنوان چاه حفر شده سال 85 عنوان کند.

 

پور مختار ضمن تاکید بر تشکیل کمیسیون مشترکی بین وزارت جهاد و وزارت نیروبرای تامین دشتهای آبی گفت: برمبنای نیاز هر کشاورز و  براساس اراضی که در اختیار دارد سهمیه را مقرر می شود که این اجرا نشده و به این چاه ها مجوز داده می شده است که بعد از صدور مجوز به سمت برق دار شدن آن پیش رود، که هم هزینه آن کم می شود و هم آلودگی از جهت استفاده از گازوئیل کاهش پیدا می کند .

 

*ما به مدیریت آب نیاز داریم

نماینده مردم بهار و کبودراهنگ با اشاره براینکه به مدیریت آب نیازمندیم افزود: ما شاهد این هستیم که سیب زمینی را با همان شرایط قدیمی کشت و همان میزان آب را مصرف می کنند در صورتی که مرکز تحقیقات بسیاری در مرکز و استان در راستای استفاده از محصولات کم آب بر تاسیس شده است.

 

*سیب زمینی یک محصول استراتژیک است

پور مختار افزود: سیب زمینی خوراک دوم ما می باشد و  بسیاری از خانوارها سیب زمینی را به عنوان خوراک دوم خود استفاده می کنند پس یک محصول استراتژیک است، که از طرفی ارزش افزوده بسیار و از طرفی قابل صادارات است.

 

وی در ادامه با بیان اینکه در استان تاحدودی برای تولید سیب زمینی بدون نیاز به آب و به صورت قطره ای کار شده است گفت: بحث اینجاست که ما نمیتوانیم از ظرفیت سیب زمینی استفاده کنیم و یا از شیوه ای استفاده کنیم که آب کمتری نیاز داشته باشد.

 

*حمایت دولت از گلخانه ها به طور شایسته نیست

نماینده مردم بهار و کبودراهنگ ضمن اشاره بر اینکه در قانون برنامه ششم دولت،  تکلیفی مبنی بر تاسیس 400 هزار هکتار گلخانه ایجاد شده است تصریح کرد: گلخانه های تاسیس شده در کبودراهنگ و بهار به صورت پراکنده هستند؛ یک شهرک گلخانه ای در کوریجان و گلخانه هایی به صورت جداگانه ایجاد کردند که هزینه احداث و ایجاد آنها خیلی نیست و فقط تامین آب ، برق و گاز است که به همراهی جدی و بیشتر متولیان امر نیازمند است و با توجه به نظر کارشناسان جهاد کشاورزی گلخانه ها با روش آبیاری قطره ای  که دارند 90 درصد در مصرف آب کاهش خواهد داشت.

 

پورمختار با بیان اینکه دیگر بحث استقبال تنها نیست بلکه بحث حمایت، تسهیلات ، آموزش ها و اقبالی که باید صورت بگیرد نیز مهم است افزود: احداث گلخانه مستلزم هزینه  است و دولت در این راستا حمایت می کند ولی بصورت شایسته و بایسته که باید باشد نیست؛  بودجه احداث گلخانه عمومی است ، بهره وری چند برابر کشت معمولی است و گلخانه به شرطی داده می شود که متقاضی آب را تامین یا پیش بینی کند.

 

* دستگاه ها برای رفع مشکل کشاورزان  در کنار هم قرار گیرند

نماینده مردم بهار و کبودراهنگ ضمن اشاره بر اینکه تعداد زیادی از کشاورزان به لحاظ پرشدن غیرضابطه دار بودن، کشاورزی را رها کردن و به مهاجرت و حاشیه نشینی هجوم آوردند و دچار مشکل و معضل شدند اظهار کرد:دو امر اساسی غذا و سلامت در همه کشورها مطرح است و اگر درحوزه غذا چنین برخوردی داشته باشیم مانند سایر محصولات تبدیل به واردات می شود که آن شرایط هم گرفتاری های خود را خواهد داشت.

 

وی ادامه داد: چیزی که مد نظر و مطالبه ما می باشد آن است که دستگاه ها در خصوص رفع مشکل  کشاورزان در کنار هم قرار گیرند، باهم هماهنگ باشند و یک تصمیم واحد بگیرند تا کشاورز هم بتواند بهره وری بیشتری از زمینش ببرد، آموزش ببیند و ازتجهیزات نیز استفاده کند.

 

پور مختار با بیان اینکه زمین کشاورزی  پس از استفاده بی حد و حصر و سپس رها کردنش ، قدرت خود را  از دست می دهد گفت: وقتی که زمین رها شود ما مجبوریم به کودهای شیمیایی روی آوریم، محصولات به خارج می رود مورد آزمایش قرار می گیرد و در مجموع ضرر بسیاری میبینیم، دراین راستا نیاز به اصلاحات اساسی و ریشه ای داریم.

 

*لزوم ایجاد کمیسیون مشترک جهت پایش شرایط اقتصادی استان

نماینده مردم بهار و کبودراهنگ با تاکید بر اینکه باید کمیسیون مشترکی داشته باشیم که شرایط اقتصادی استان را رصد و پایش کنند افزود: وزارت صنعت و معدن در جهت تولید ادوات کشاورزی ، صادرات محصولات ، گمرک و بانکها نقش دارد و قطعا  در بخش های خصوصی ازقبیل اتاق های صنعت، معدن و تجارت و کشاورزی نیز فعال هستند و می توانند اثربخش باشند.

 

پورمختار با بیان اینکه این کمیسیون نیازی به ابلاغ وزارتخانه ندارد تصریح کرد: معاون اقتصادی استانداری متولی این امر شود و جلسات مرتبی داشته باشند  و با هماهنگی و هم افزایی ، موانع را برطرف کنند ، چرا که به نفع کشاورز خواهد بود.

 

وی یادآور شد: کشاورزی در استان ما محدود به سیب زمینی نیست و گندم نیز تولید می شود، باغات بسیاری همچون گردو، چغندر قند و انگور نیز داریم که در هرکدام از این ها نگرانی در کشاورز و باغدار ما وجود دارد.

 

پورمختار با توجه به مشکلات صنایع تبدیلی در حوزه سیب زمینی گفت: سیب زمینی بعنوان عمده ترین محصول استان است که  یک میلیون و دویست هزار تن تولید می شود.

 

وی درخصوص دو طرح ناقل در شهرستان ،  و دو طرح در حال  پیگیر یادآور شد: سازمان جهاد کشاورزی، منابع طبیعی ، آب، محیط زیست مجوز این ناقلها را  صادر کردند چون می خواهند از تکنولوژی آلمان استفاده کنند و منتظر کلنگ زنی هستیم  که به سرعت کار احداث آغاز شود.

 

نماینده مردم بهار و کبودراهنگ اظهار داشت: بنده طی 5سالی که نماینده هستم شاهد بودم همه امکانات الوند مهیا است ولی بدلیل بدهکاری به بانک که روز به روز درحال افزایش است و برآورد بدهکاری 250 میلیارد تومان است ،کارشناسان ارزش آن را بیش از 70 میلیارد نمی دانند و  در مجموع باید این مشکل تعیین تکلیف شود و بنده نامه ای به آقای شهیدی مدیرعامل بانک کشاورزی ارسال کردم.

 

 

پورمختار  با بیان اینکه دبیرخانه شهر جهانی در حال تاسیس است گفت: اصل کار را استاندار همدان در حال پیگیری است ، و قولی را از سازمان برنامه و بودجه برای تسریع هرچه بیشتر زیرساختارها طراحی و اجرایی گرفته است.

 

 با اشاره بر اینکه   اقبال به سوی کارگاه سفال زیاد شده ولی زمینی وجود ندارد افزود:  در این راستا بیش از 200 نفر برای ثبت نام کارگاه مراجعه کردند که شرکت شهرک صنعتی اعلام آمادگی کردند و زمین خوبی درآنجا وجود دارد که برای سازمان اوقاف می باشد و بیش از 26 هکتار زمین دارد که قول همکاری و مشارکت داده ولی فعلا بلاتکلیف است و امید است اوقاف وظیفه اجتماعی و اقتصادی خودش را انجام دهد.

 

 

*لزوم احیای کارگاههای قدیمی لاله جین

وی مشکل دیگر را  تامین سوخت برای کارگاه ها دانست و تصریح کرد: کارگاه ها در دل منازل هستند و برای تبدیل سوخت مایع که نفت و گاز می باشد به شدت دچار مشکل هستیم؛ عدم وجود گاز از بزرگترین مشکلات تولیدکنندگان است و باید فضای قدیمی کارگاه لالجین را احیا کنیم تا آنجا  تبدیل به محلی برای گردشگران بشود.

 

نماینده مردم بهار و کبودراهنگ درخصوص دهکده سفال یادآورشد: طرح و شکل ظاهری کارگاه قدیمی و مرتبط با هویت ایرانی خواهد بود، در این راستا سرمایه گذاران اعلام آمادگی کردند و استاندار نیز حمایت خود را اعلام کردند،  برای این مسئله باید 50 هکتار زمین اختصاص داده شود تا به محدوده شهر اضافه شود.

 

پورمختار در ادامه به موضوع امورعلمی و دانشگاهی اشاره کرد و گفت: این موضوع بعنوان زیرساخت اصلی وجود دارد و مصوباتی را در شورای برنامه ریزی داشتیم و فعلا درآنجا متوقف است و اقای وزیر دستور صریح برای عملیاتی شدن آن دادند ؛ استفاده از فناوریهای مهم و افزایش آگاهی کسانی که در این حوزه فعال هستند نقش مهمی را ایفا می کند.

 

* اوقاف وظیفه اجتماعی و اقتصادی خودش را انجام دهد

 وی عمده مشکل این شهر را موقوفه بودن دانست و افزود: تلاش زیادی در این راستا صورت گرفته است و در طی  4 سال در حال رایزنی با اداره اوقاف بودیم و توافقاتی صورت گرفته و درحال ثبت نام تبدیل به احسن هستیم ، کارشناسان تعیین شدند و درحال قیمت گذاری هستند؛ بنده از مردم خوب لالجین و کبودراهنگ خواهشمندم که از این فرصت استفاده کنند و با هزینه کمی این تبدیل به احسن را انجام دهند.

 

 

* واگذاری غار با یک شرایط مناسب و رقابتی خواهد بود

پورمختار ضمن اشاره بر خلیت غار گفت: خلیت بعد از صادر شدن رای دیوان محاسبات عالی صادر شد و به دولت و سازمان میراث فرهنگی برگشت قدمهای اولیه در حال برداشتن است، طبیعتا باید تسویه حساب صورت گیرد، از شرکت خلیت بشود و به دولت داده شود، توقع و نگاه ما این است که دولت این مسئله را دنبال کند چون توسط مجلس و نمایندگان قابل پرسش است.

 

وی افزود: بعد از این اتفاق دیگربحثی در اینکه درآمدها کجا برود نیست و با حساب و کتاب خواهد بود بطور یقین شرایط غار بهبود پیدا می کند و از طرفی درآمدها باید در خود شهرستان هزینه شود .

 

نماینده مردم بهار و کبودراهنگ با بیان اینکه واگذاری غارهمچون شرایط فعلی به شرکت خصوصی نخواهد بود تصریح کرد: واگذاری با یک شرایط مناسب و رقابتی خواهد بود وغار به شرکتی که متعهد و  توانمند و دارای صلاحیت باشد واگذار خواهد شد .

 

وی در ادامه اظهار داشت : سازمان میراث فرهنگی می تواند این کار را انجام دهد و محدودیتی ندارد ولی باید غار را طبق شرایط خاصی که مد نظر ماست به بخش خصوصی واگذار کند.

 

پورمختار در پایان ضمن اشاره بر اینکه در شهرستان کبودراهنگ معادن بسیار کمی داریم افزود: باید در کبودراهنگ به ایجاد صنایع بزرگتر بپردازیم که البته در شهرک صنعتی ویان یک واحد بزرگ فولاد در حال احداث هست که اگر به نتیجه برسد اشتغالزایی بیش از 500 نفر را خواهیم داشت؛ سایر واحدها نیز فعال و نیمه فعال است و ما نیاز به حمایت بیشتر بانکی داریم .

 

و اما سخن پایانی.....

بعنوان جمع بندی می توان به این نکته تاکید کرد که  باهمدلی، اتحاد و مشارکت مدیران و مردم غیور این دو شهرستان و  اتخاذ برنامه های عملیاتی می توان  موانع را تا حدی برطرف کرد  و قطعا با رفع موانع شاهد  رشد و توسعه درهمه زمینه ها و از همه مهمتر بالارفتن آمار اشتغال در این شهرستانها خواهیم بود.

 

قطعا با رشد، توسعه و پیشرفت این دو شهرستان، استان همدان نیز پیشرفت کرده و عمده مشکلات کل استان برطرف خواهد شد و در کشور جایگاه بالاتری کسب خواهیم کرد.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان