اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

17. آذر 1395 - 13:59   |   کد مطلب: 22530
چندی است که شاهد فروش بیش از حد ظروف پلاسکوی دو هزار تومانی در سطح شهر همدان هستیم ظروفی که با توجه به کیفیت پایین خود سلامت هزاران همدانی را به خطر خواهند انداخت .

به گزارش صبح الوند، با پیشرفت تکنولوژی و توسعه فرهنگ شهرنشینی استقبال مردم از ظروف پلاستیکی بیش از حد شده که این امر سبب شده است زنگ خطری برای محیط زیست کشور و جهان به صدا درآید.

 

در این میان مدتی است که شاهد عرضه ظروف پلاستیکی رنگی  که به نام پلاسکو  مشهور هستند در سطح شهر همدان هستیم  ظروفی  که با قیمت فقط 2 هزار تومان خود سیل عظیمی از جمعیت را به خود جذب کرده است.

 

با یک بررسی میدانی و نگاهی به ظروف متوجه می شوید که این ظروف از مواد نامرغوب تهیه شده و دارای رنگ کدر و مات هستند و با توجه به اینکه اکثراین ظروف مرتبط با وسایل آشپزخانه هستند که نگه داری غذا در آنها صورت می گیرد با عرضه رایگان این ظروف در بازار، سلامت جمعیت زیادی از مردم در خطر است.

 

به همین منظور سری به یکی از مغازه های واقع در یکی از خیابان های اصلی همدان که با عنوان فقط دو هزار تومان از مشهوریت خاصی برخوردار شده است زدم  سیل عظیم جمعیت در این مغازه مشهود بود اکثر افرادی که در آن مغازه بودند تنها دلیل خرید این اجناس را قیمت ارزان و زیبایی آنها می دانستند  و می گفتند با قیمت کم می توانیم وسایل اصلی آشپزخانه خود را تهیه کنیم و هیچ اطلاعی از مواد خامی که در تهیه این ظروف به کار برده شده است نداشتند.

 

 

 

کارشناس ارشد محیط زیست:استفاده طولانی مدت از ظروف پلاستیکی سرطان زا است

به همین منظور جعفری، کارشناس ارشد آلودگی محیط زیست در گفتگو با خبرنگار صبح الوند، به مضرات این ظروف برای سلامت افراد اشاره کرد و گفت: ظروف پلاستیکی و مواد پلاستیکی به دلیل سرعت تجزیه پذیری کند خود برای سلامت و محیط زیست افراد مضر و خطرناک می باشند.

 

وی با بیان اینکه در ساخت پلاستیک ها از ترکیبات آروماتیک چند حلقه ای استفاده می شود گفت: با توجه به اینکه اکثر این ظروف مربوط به نگه داری مواد غذایی است با استفاده بیش از حد از آنها  ما شاهد رشد بیماری های جسمی و روحی از جمله سرطان در بین مردم خواهیم بود.

 

کارشناس محیط زیست با ابراز نگرانی ازاینکه تجزیه این ظروف در طبیعت بسیار طولانی است افزود: به دلیل آن که حجم خرید از این ظروف به دلیل ارزانی آنها بسیار افزایش یافته است ما درآینده با مشکل تجزیه این ظروف در طبیعت هم مواجه خواهیم بود که دراین زمینه دوستداران محیط زیست باید هر چه سریعتر اقدام کنند.

 

کارشناس سازمان بازیافت:با یک نگاه میدانی از عدم کیفیت این ظروف مطلع می شوید

جهت مطلع شدن از مواد خام استفاده شده در این ظروف سری به سازمان بازیافت همدان زدم، مرتضایی کارشناس مدیریت پسماند سازمان بازیافت همدان در گفتگو با صبح الوند، در این زمینه  گفت: فرایند بازیافت و همچنین تولید ظروف پلاستیکی یک فرایند هزینه بر و زمان براست حال چگونه است که این ظروف با قیمت دو هزار تومان به فروش میرسد بسی باعث تعجب است.

 

کارشناس سازمان بازیافت همدان  بیان کرد: شما با یک نگاه و بازدید میدانی متوجه خواهید شد که این ظروف از موادی کاملا بی کیفیت تهیه شده است که برای سلامت افراد مضر می باشد که البته در این خصوص محیط زیست و معاونت بهداشتی باید وارد عمل شوند و از عرصه این ظروف جلوگیری کنند.

 

در ادامه از  کارشناس سازمان غذا و داروی همدان، کاظم زاده در این خصوص سئوالاتی کردم  که وی بررسی این موضوع رادر حیطه وظایف این اداره ندانست و گفت اگر کارخانه ای در این زمینه شناسایی کردید به ما اطلاع دهید اما در سطح خرید و فروش در شهر مربوط به ارگانهای دیگر است.

 

 

رییس اداره محیط زیست همدان:محیط زیست کارخانه های تولید ظروف بازیافتی غیر استاندارد را پلمپ می کند

در پی این قضیه مصاحبه ای با مهندس بهاره نوری صفا، رییس اداره محیط زیست شهرستان همدان صورت گرفت که وی هم بررسی این موضوع را چون در سطح شهر عرضه می شود و مرتبط با غذا و سلامت است به معاونت بهداشتی مرتبط دانست و اظهار کرد:وظیفه سازمان محیط زیست این است که جلوی کارخانه هایی که به طور غیر قانونی مواد بازیافتی بی کیفیت تهیه کنند بگیرد که در این خصوص کارهایی انجام داده ایم و کارخانجاتی در این زمینه را پلمپ کرده ایم.

 

کارشناس معاونت بهداشتی همدان: رسیدگی به سلامت ظروف پلاستیکی از وظایف معاونت بهداشتی نیست

بنابر این اظهارات مصاحبه ای با حسین خالقی مجد ،کارشناس مسئول بهداشت محیط و حرفه ای شهرستان همدان انجام دادم که وی بررسی این موضوع را مرتبط به سازمان صنایع معادن و بازرسی اداره اصناف استان دانست و بیان کرد:  محصولاتی که در صنایع توزیع و در سطح عرضه به مردم  فروخته خواهند شد باید مجوزهایی را از استاندارد  و وزارت صنعت معدن و تجارت  بگیرند و در رابطه با ظروف یکبار مصرف پلاستیکی  به طور خاص سازمان غذا و دارو وارد شده و بررسی می کند و اگر مورد تایید باشد مجوزهای لازم را میدهد  اما این ظروف اصلا در حوزه کاری وزارت بهداشت نیست.

 

رسیدگی به عدم فروش این ظروف در شهر از وظایف سازمان معدن، تجارت و اتاق اصناف است

کارشناس مسئول بهداشت محیط و حرفه ای شهرستان همدان با بیان اینکه مغازه پلاستیک فروشی مشمول قانون 13 مواد خوردنی، آشامیدنی و بهداشتی نیست گفت:  فروشندگی ظروف به هر نوعی باشد  مشمول بازرسی ما نیست و در اینجا وزارت صنعت معدن است که باید تولید کننده را رصد کنند و وظیفه بهداشت نیست .

 

وی ادامه داد: اگر این ظرف در یک جا که غذاخوری هست استفاده شود ما برخورد و جلوی استفاده از آن را خواهیم گرفت .

 

قول جانشین اتاق اصناف همدان جهت پیگیری بهداشت ظروف پلاسکو

با توجه به صحبت های مسئول بهداشت محیط و حرفه ای شهرستان همدان در این خصوص سئوالاتی از جانشین اتاق اصناف همدان ، احمد گازرانی  پرسیدیم  وی گفت: مدتها هست خبرهایی راجع به این ظروف شنیده ایم  که با پیگیری شما راجع به این موضوع به طور جد وارد عمل خواهیم شد و به زودی  اعلام مضر بودن یا سلامت این ظروف را به مردم خواهیم کرد.

 

بنابر قول مسئولین  بر پیگیری این موضوع خبرنگار صبح الوند در گزارشهای بعدی نتیجه دقیق آن را اعلام خواهد کرد.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان