به گزارش صبح الوند به نقل از فارس، علی زرافشان در همایش مدیران مدارس استان همدان اظهار کرد: در دنیا ساختارهای آموزشی در کنار هم قرار میگیرند تا دانشآموزان را در عرصه آموزش به یک نقطه و هدف برسانند.
وی با اشاره به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بیان کرد: سند تحول بنیادین یک سند تغییر محتوایی است تا یک سند ساختاری.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: در چند سال گذشته فکر و ظرفیت آموزش و پرورش به جای اینکه صرف منابع و تجهیزات و ...شود صرف ساختار شده است.
وی یادآور شد: اگر آموزش و پرورش در هفت سال آینده تمام ظرفیت و توان کارشناسی و مدیریتی خود را بسیج کند و این آسیبهای ناشی از تغییر ساختار را انجام بدهد از آن نباید انتظار کیفیت را داشت.
زرافشان خاطرنشان کرد: با تدبیر، برنامهریزی و امید به آینده باید سعی کنیم تهدیدی که برای آموزش و پرورش پیش آمده را به فرصت تبدیل کنیم تا تغییرات را به سمت بهبود نظام تعلیم و تربیت سوق دهیم.
این مسؤول با اشاره به اینکه سال گذشته سال بسیار دشواری به لحاظ تغییر ساختار برای آموزش و پرورش بوده است؛ گفت: سال گذشته، پایه نهم به متوسطه اول اضافه میشد که همین تغییر یک گردش کار عظیمی را برای آموزش و پرورش ایجاد کرد؛ این در حالی بود که دوره اول متوسطه به بیش از 40 هزار معلم نیاز داشت.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: افزود: دومین دشواری در سال گذشته اضافه شدن پایه دهم به دوره دوم متوسطه بود که در آن 50 هزار ساعت اضافه ساعات تدریس پیش آمد و باید مدیریت میشد.
زرافشان یادآور شد: سال تحصیلی آینده نیز به لحاظ پیچیدگیهای خاصی که استقرار پایه دهم دارد دشوار خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه دوره متوسطه دارای ویژگیهای خاصی است بیان کرد: عملکرد این دوره برای دانشآموزان در شکلگیری آینده آنان و جامعه بسیار تاثیرگذار است.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: امروز در دنیا بیش از 10 سال است که دوره متوسطه نقطه توجه و دغدغه اصلی صاحبنظران تعلیم و تربیت شده است.
این مسؤول در ادامه با اشاره به آسیبهای اجتماعی در جامعه اظهار کرد: این روزها آسیبهای اجتماعی زیادی را در جامعه شاهد هستیم که افزایش خشونت، طلاق و عدم توان افراد در گفتوگو کردن با یکدیگر باعث شده تا این آسیبها بیشتر شود.
زرافشان با تأکید بر اینکه امروز کانون خانواده دچار تنش بسیار زیاد شده است، تصریح کرد: این موضوع نشان میدهد که دچار گسست نسلی شدهایم.
وی در پایان سخنانش گفت: حل مسئله کانون خانواده به عهده ماست چراکه دانشآموز با خودش بیرون از مدرسه مسائلی را همراه میآورد که آن مسائل بر یادگیری بچهها اثر میگذارد.
انتهای پیام/
دیدگاه شما