اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

1. ارديبهشت 1395 - 21:58   |   کد مطلب: 17686
رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان از ساخت بیمارستان جامع ۱۰۰۰ تختخوابی در همدان با مشارکت شرکت ایتالیایی گفت: تا پایان سال ۹۶ با ساخت و توسعه بیمارستان‌ها حدود ۶۰۰ تخت در استان به بهره‌برداری می‎رسد.

به گزارش صبح الوند به نقل از تسنیم، سید حبیب‎الله موسوی‎بهار ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه امسال از سوی سازمان جهانی بهداشت به عنوان سال «غلبه بر دیابت» نامگذاری شده است، اظهار داشت: بیماری‌های غیرواگیر مزمن، طولانی و آرام حرکت می‌کنند و بار اقتصادی، اجتماعی و خانوادگی سنگینی را بر جامعه تحمیل می‌کنند.

وی با بیان اینکه 76 درصد از بار بیماری‌ها در ایران به بیماری‌های غیرواگیر باز می‌گردد، افزود: میزان مبتلا به بیماری‌های روانی، افسردگی و حوادث ناشی از کار و ترافیک در کشور ما از دیگر کشورها محسوس‌تر است و مقابله با آنها از مهمترین اهداف کشور است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان بیان کرد: سالانه 38 میلیون مرگ به دلیل بیماری‌های غیرواگیر از جمله قلبی و عروقی، سرطان‌ها، دیابت و بیماری‌های مزمن تنفسی در دنیا رخ می‌دهد که  از این میزان 28 میلیون مرگ در کشورهای در حال توسعه اتفاق می‌افتد.

وی تصریح کرد: مهمترین عوامل خطر این 4 بیماری کشنده مربوط به مصرف سیگار و دخانیات، کمبود تحرک فیزیکی، مصرف الکل و تغذیه ناسالم است که البته شاخص مصرف الکل جزء فاکتورهای اولویت‌دار نیست.

موسوی‎بهار با بیان اینکه سازمان جهانی بهداشت کاهش 25 درصدی مرگ زودرس ناشی از این 4 بیماری را تا سال 2025 در اولویت قرار داده است، گفت: سالانه 3 میلیون مرگ به دلیل مصرف نمک در دنیا رخ می‌دهد و براساس هدفگذاری سازمان جهانی بهداشت میزان مصرف نمک باید 30 درصد کاهش یابد.

وی افزود: براساس بررسی‌های کارشناسی هر فرد روزانه 15 گرم نمک در ایران مصرف می‌شود در حالی که نرمال جهانی مصرف نمک 3 تا 5 گرم در روز است.

قائم مقام وزیر بهداشت در استان همدان با بیان اینکه متوسط امید به زندگی از 74 سال کنونی باید به 80 سال برسد، عنوان کرد: براساس برنامه تدوین شده میزان مصرف سیگار باید 30 درصد کاهش و 20 درصد نیز تحرک جسمی افزایش یابد.

تخصیص 352 میلیارد تومان یارانه سلامت به استان همدان

وی با اشاره به اجرای طرح تحول نظام سلامت در استان اظهار داشت: در طول اجرای این طرح 352 میلیارد تومان اعتبار به استان همدان تخصیص داده شد که در حوزه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هزینه شد.

موسوی‎بهار افزود: سال گذشته در زمینه درمان 80 میلیارد تومان هزینه شده است و این در حالی است که در بخش بهداشت بیش از 105 میلیارد تومان در استان همدان در قالب طرح تحول نظام سلامت هزینه شد.

وی با اشاره به اشتغال به کار بیش از 400 نفر از سوی شرکت‌های تعاونی خدمات درمانی در سطح استان برای اجرای طرح پزشک خانواده گفت: 156 هزار دانش‌آموز دوره ابتدایی در استان در حوزه بهداشت دهان و دندان 2 بار مورد معاینه قرار گرفتند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: در راستای اجرای طرح تحول نظام سلامت 28 دستگاه آمبولانس جدید، 2 دستگاه ام.آر.آی، 2 دستگاه سی.تی.اسکن و چندین دستگاه سونوگرافی و تجهیزات پزشکی وارد استان همدان شد.

کمبود تخت بیمارستانی در همدان

وی با اشاره به کمبود تخت بیمارستانی در استان همدان اظهار داشت: ساخت و توسعه بیمارستان در شهرستان‌های همدان، بهار، نهاوند، تویسرکان، قائم اسدآباد و بخش سوختگی بعثت همدان در حال انجام است که با بهره‌برداری از این پروژه تا پایان سال 96 حدود 600 تخت به ظرفیت بیمارستان‌های استان افزوده می‌شود.

موسوی‎‏بهار با اشاره به اینکه با وجود توسعه پیش‎بینی شده همچنان کمبود 600 تخت در بیمارستانی محسوس است، تصریح کرد: استان همدان آمادگی جذب شرکت‌های سرمایه‌گذاری در امر بیمارستان‌سازی است و در این راستا به دنبال ساخت بیمارستان جامع 1000 تختخوابی برای استان با مشارکت شرکت‌های ایتالیایی هستیم.

وی با بیان اینکه راه‌اندازی بخش پیوند همه اعضا و نسوخ قابل اهدا در استان همدان هستیم، گفت: از سال 1373 در استان همدان یک‌هزار و 650 پیوند کلیه انجام شده است و علاه بر آن پیوند قرنیه چشم نیز در استان انجام می‌شود و آمادگی برای انجام پیوند کبد نیز وجود دارد.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان