آرژانتین
عربستان
مالزی
ایتالیا
ترکیه
عراق
یونان
بحرین
آمریکا
پاکستان
حال باید از مسئولان دستگاه دیپلماسی سوال کرد؛ چه زمانی سایتهای سفارتخانههای ایران، آقای ظریف را به عنوان وزیر جدید امور خارجه معرفی می کنند؟
با وجود اینکهاهمیت و جایگاه مهم تارنماهای سفارتخانههای ایران (که به مثابه سفارت مجازی و سامانه دیپلماسی عمومی است) بر کسی پوشیده نیست؛ اما از میان 150 پایگاه اینترنتی مورد بررسی 58 مورد (39درصد) ناموجود، 43 مورد (29درصد) غیرفعال، 25 مورد (17درصد) نیمهفعال و فقط 23 مورد (15درصد) فعال بودهاند.
مشرق چندی قبل نیز گزارشی از سایت سفارت ایران در سوییس منتشر کرده بود که در آن به طراحی مضحک آن اشاره شده بود؛ که خوشبختانه با اقدام مسئولان وقت، اصلاحات لازم صورت گرفت.
این درحالی است که همزمان با آغاز کار دولت یازدهم بحث رسانههای اجتماعی و پستهای مقامات دولتی بر سر زبانها آمد که این اتفاق با روی کار آمدن وزاری جدید داغتر نیز شد؛ وزرایی که صفحات شخصی دارند و هر روز نیز به روز میشوند.
روزنامه شرق (92/6/18) نوشت: صفحه فیسبوک پایگاه اطلاعرسانی دولت تدبیر و امید بهوسیله بیژن نامدارزنگنه وزیر نفت در این شبکه اجتماعی معرفی شد. اما صفحه فیسبوک دولت تدبیر و امید 18 عضو فعال دارد و علی چیتچیان با ارسال شکلک لبخند نوشته اخبار مربوط به وزرا و دولت را در این صفحه دنبال کنید. 18 وزیر کابینه روحانی در این صفحه مطالب خود را منتشر میکنند و جواد ظریف وزیر امور خارجه در مطلبی که در این صفحه به اشتراک گذاشته، نوشته است: "دیروز در مرور کامنتها دیدم یک تعدادی از دوستان نظرات خود را با نام و عکس بنده قرار میدهند. ممنون میشوم اگر نظراتتان را با نام خود منتشر کنید. بقیه دوستان هم توجه کنند که بنده فقط مسوول مطالب منتشرشده توسط این صفحه (facebook. com/jzarif) هستم. از توجه شما سپاسگزارم."
گفتنی است برخی از سایتهای حامی دولت نیز این کار را نماد دیپلماسی عمومی دانسته و به تقدیر آن پرداخته اند.
سوال اینجاست؛ ابتکارات شخصی در فیس بوک و توییتر مهمتر است یا به روز کردن سایتهای رسمی زیر نظر وزیر خارجه؟
مواضع مقامات رسمی جمهوری اسلامی در قبال مسائل مختلف به عنوان مواضع نظام مطرح میشود؛ آیا فیسبوک و توییتر باید مرجع اصلی و رسمی اخبار دولت ایران و کابینه باشند، یا سایت های رسمی اطلاع رسانی دولت که در داخل کشور پشتیبانی میشوند؟
آیا با لحن منفعلانه برای بدست آوردن دل دختر نانسی پلوسی می توان ایده دیپلماسی تهاجمی که مد نظر رهبر انقلاب و حتی خود جنابعالی است را پیاده کرد؟
رهبر انقلاب در ديدار جمعی از مسئولان وزارت امور خارجه (۱۳۸۳/۰۵/۲۵): بايد تلاش كنيم تا مؤلفههاى قدرت خودمان را بشناسيم و در بسيارى از مسائل جهانى، موضع اساسى جمهورى اسلامى را به عنوان يك موضع تهاجمى اتخاذ كنيم.
ظریف در گفتگو با هفته نامه آسمان: معتقدم سیاست خارجی کشور باید دارای ابتکار عمل باشد. بعضی اوقات، آنچه که به عنوان سیاست تهاجمی مطرح می شود صرفاً واکنش تند به اقدامات دیگران است. اینطور نیست در سیاست خارجی شما باید صحنه را تعریف کنید. باید طرف مقابل را در موضعی قرار دهید تا او مجبور شود در زمین شما بازی کند.
اگر وارد سایت وزارت امور خارجه ایران شوید بخشی را به صورت مجزا تحت عنوان دیپلماسی عمومی مشاهده نخواهید کرد و این در حالی است کشورهایی مانند آمریکا ، چین و هند بخشهایی را به صورت ویژه در این مورد تاسیس کرده اند. حتی رژیم صهیونیستی که از منفور بودنش در افکار عمومی دنیا آگاه است تلاش می کند با سفیران آنلاین خود تا حدی از این نفرت در افکار عمومی دنیا بکاهد و این در حالیست که هیچ کارنامه و اقدامی از وزارت خارجه کشورمان برای مقابله با اقدامات ایران هراسانه و معرفی صحیح ایران به افکار عمومی دنیا مشاهده نمی شود.
با تشکیل معاونت دیپلماسی عمومی در وزارت خارجه کشورمان انتظار میرود شاهد اقدامات متنوع و مبتکرانه در این عرصه باشیم، با این حال معلوم نیست این وزارتخانه با بودجه میلیاردی خود برای دیپلماسی عمومی چه اقداماتی انجام میدهد.
مشرق چندی پیش فهرستی از اقدامات زمین مانده در حوزه دیپلماسی عمومی کشورمان را منتشر کرد با این امید که "جامعه دیپلماسی عمومی ایران" و علی الخصوص معاونت دیپلماسی عمومی وزارت خارجه به عنوان متولی این مساله اقدامات در این زمینه را در دستور کار خود قرار دهد که البته تاکنون هیچ اقدامی صورت نگرفته است.
_ تدوین نظریه ایرانی- اسلامی و بومی دیپلماسی عمومی
_ تولید ادبیات در زمینه دیپلماسی عمومی
_ دانش افزایی سفرا و کارکنان وزارت خارجه درمورد دیپلماسی عمومی و بکارگیری آن
_تدوین استراتژی دیپلماسی عمومی جمهوری اسلامی ایران
_تدوین دیپلماسی عمومی ایران در قبال جهان اسلام
_ تقویت دیپلماسی دیجیتالی و وب محور ایران
_ گسترش و تقویت سایت های اینترنتی سفارتخانه های ایران در خارج از کشور
_ استفاده از وب 2 و حضور در فضای فیس بوک و توییتر و یوتیوب
_ ایجاد سفارت خانه مجازی در آمریکا و تشریح سیاستهای ایران برای شهروندان آمریکایی
_ انتخاب یک سخنگوی انگلیسی زبان برای وزارت خارجه و برگزاری کنفرانس های خبری به زبان انگلیسی
_ رصد تصویر ترسیم شده از ایران در رسانه های خارجی و ارائه پاسخ مناسب و به موقع به دروغ پردازی ها درمورد ایران
_ استفاده از نهادهای بین المللی برای مقابله با ایران هراسی و اسلام هراسی
_ ایجاد مرکز دیپلماسی شهروندی و آموزش ایرانیان برای ایفای نقش به مثابه یک دیپلمات عمومی
_ کمک و تقویت سازمان های مردم نهاد برای فعالیت در عرصه دیپلماسی عمومی
_ آموزش مشاهیر ایرانی بویژه در حوزه سینما و ورزش برای همکاری در حوزه دیپلماسی عمومی
دیدگاه شما