محمداسماعیل امام زاده- در این دولت نیز همچون دولتهای گذشته، موج تغییرات مدیریتی از عالی ترین سطوح وزارتخانه ای تا استانی آغاز شده و با استقرار وزراء ، تغییر معاونان، مدیران ستادی و سپس مدیران کل استانی حتمی الوقوع خواهد بود، آنچنانکه بروز و ظهور آن به چشم می آید.
آقای رئیس جمهور برای پرداختن سریعتر به کار و خدمت، از فرصتها حداکثر استفاده را کرد و در روز تحلیف، فهرست کابینه را به مجلس داد و به وزرای دارای رأی اعتماد نیز تاکید کرد تا با سرعت بیشتر تغییر و تحوّل حوزه مأموریتی خود را انجام دهند تا هرچه زودتر در مسیر کار و تلاش قرار گیرند و گفته می شود در این ارتباط، حتی آقای دکتر روحانی یک زمان خاصی را که کوتاه و حدود دو هفته ای است، برای اتمام عزل و نصب ها ذکر کرده اند. این تاکید و تسریع که از اراده کوتاه سازی زمان پرداختن به مقدمات نشأت می گیرد، و متن و هدف اصلی انتصابها، که تحوّل در فرآیند خدمت به مردم و نظام اسلامی است، را تعقیب می کند، مبارک و ستودنی است، امّا در این مسیر پرشتاب، آفات و آسیبهایی وجود دارد که اگر به آنها توجه نشود، نقض غرض پیش می آید، و اعتدالی را که آقای رئیس جمهور بعنوان منشاء تدبیربرای امیدآفرینی در جامعه اسلامی مان توصیف کرده اند، در عمل بوقوع نمی پیوندد. بدین جهت، با قبول این تغییر در سطح منطقی و معقول، توجه به نکات ذیل ضروری به نظر می رسد:
1-اصل کارآمدی نظام اجرایی، ملاک اوّل رئیس قوه مجریه اعلام شد که توانمندسازی هرچه بیشتر این مجموعه، می تواند نقطه آغاز حرکت برای تغییر مدیران تاثیرگزار باشد. ارتقاء کارآمدی نظام اجرایی، الاّ و لابد در گرو عزل و نصب ها نیست، هرچند که گاه انتصابها در مواقع و سطوحی ضروری به نظر برسد، بدین معنی نخواهد بود که شرط قطعی کارآمدی، حتمیت آمد و شد مدیران و نو و نوارکردن شکل مدیریتها باشد. عملکرد برخی دولتهای گذشته در این زمینه، بدون آنکه فزونی توان مدیریتی را برای افزایش سطح کارآمدی و ارتقاء رضایتمندی جامعه بواسطه بالابردن سطح خدمات و ترفیه امور اجتماعی را هدف قرار داده باشد، در تعقیب یکپارچه سازی سیاسی مدیران با رویکرد های خاص بوده، که این مشیء و منشای مورد اقبال جامعه قرار نگرفت و از آن به عنوان نقل و انتقالهای اتوبوسی یاد می کردند و این عبارت، به صورت مثالی تلخ وارد ادبیات سیاسی اجتماعی کشورمان شد و شاید یکی از آرزوهای همیشگی مردم مان در حماسه آفرینی های انتخاباتی، پرهیز منتخبان از گزینش های غیرحکیمانه و کوچ های دسته جمعی سیاسی جناحی در عرصه های اجرایی باشد که امید می رود در دولت یازدهم این آرزو جامه عمل به خود بپوشاند.
2-همانگونه که برای فهرست وزراء پیشنهادی طی دو ماه گمانه زنی های فراوان از سوی گروههای سیاسی با اعلام اسامی خاص، فضایی بوجود آمده بود که دکتر روحانی ناچار به این توضیح شد که در انتخاب وزراء، خود آزادانه اقدام کرده و تحت تحمیل جناح های سیاسی نبوده، هرچند این توضیح از ناحیه برخی صاحب نظران بدلیل ترکیب کارگزارانی کابینه مورد قبول قرار نگرفت و جوانان را بواسطه متوسط سن وزراء (59سال) راضی نکرد، الآن نیز پس از سطح معاونان وزراء، در سطح استانها گروههایی لیست مسئولان از استاندار گرفته تا مدیران کل و فرمانداران و روسای شهرستانی ادارات و دستگاههای دولتی را آماده کرده و رایزنی ها و لابی های گسترده ای را آغاز کرده اند تا بتوانند کارناوال اتوبوسها را به راه اندازند و پروژه اسباب کشی پرحجم مدیران جدید را به اجراء گذارند، که برای این مهم، وزراء و ستاد دولت باید فکر جدی و فوری کنند تا آثار روانی این غوغا، دولت و رئیس جمهور منتخب را نزد افکار عمومی به زیر سوال نبرد که به هیچ وجه به نفع دولت تدبیر و امید نخواهد بود.
3-فقدان مکانیزم علمی و کارآ در انتخاب مدیران شایسته و مسلط کامل به حوزه های تخصصی و دارای طرح و برنامه های تحوّل انگیز و به تبعیت آن، عدم وجود نظام جامع مدیریتی در کشور که براساس هر انتخابات، دستخوش تغییرات و زیر و روشدن ماهوی نشود، از مشکلات همیشه کشور ما است که مختص این دولت نیست و دولت یازدهم نیز تحت تاثیر این واقعیت، باید مراقبت نماید تا عوارض منفی آن به حداقل ممکن کاهش یابد که بهره گیری از استعدادهای خلاّق و وارسته مدیریتی بدون عینک تک رنگ بینی و لحاظ خط اصیل اسلام و انقلاب در گزینه ها به عنوان معیار اصلی و به نمایش گذاردن کاربست مهربانی و مودّت و مروّت در نظام مدیریت کشور از سوی مدیران ارشد دولت، راهکاری برای کاهش عوارض منفی ناشی از جابجایی دولتها پس از هر انتخابات ریاست جمهوری است.
4-میزان و سنجش گزینش مدیران اجرایی بویژه در حوزه های صف، که شامل استانها و شهرستانها می شود، باید از معیارهای سیاسی و جناحی به توانمندیهای اجرایی و برخورداری از نصاب های کارآمدی تحوّل یابد تا در هر نقل و انتقال رئیس دولت و کابینه، هزینه های گزاف برای مجموعه عظیم مدیریت کشور بوجود نیاید و بی ثباتی موجب ریزش انگیزه ها در این عرصه نگردد. بدون تردید، حماسه مردم در فردای هر انتخابات زمانی به حماسه های دیگر منجر و متصل می شود که مدیریت بر استفاده از همه ظرفیتها در میان معتقدان به نظام اسلامی و ملتزمان به انقلاب ولایی مان توسط دولتمردان به خوبی اعمال و تدبیر شود. خط کش انقلاب اسلامی مبتنی بر اصل ولایت فقیه، موجب خط کشی بین نیروهای وفادار به آرمانهای امام و امّت نمی شود. بدین اعتقاد، باید از ظرفیت مدیران با تجربه، که سرمایه های نظام اسلامی بشمار می روند، در همه شرائط استفاده کرد و مردم را از وجود آنان بی بهره نساخت، چیزی که مردم همواره در نظرسنجی ها به درستی بر آن تأکید و ابرام دارند.
5-کلید موفقیت دولتها، استفاده حداکثری از فرصتها و پرداختن جدّی و مستقیم به اولویتها و پرهیز وسواسانه از حاشیه هاست. عزل و نصب ها خود از جنس ایجاد حرف و حدیث ها و حاشیه پردازیهاست و اگر به فرد اصلح نیانجامد و یا دچار پروسه طولانی در انتخاب ها گردد، علاوه بر خسرانها، تعمیق حاشیه ها و ترک خوردگی روابط ملت دولت را در پی دارد، که باید دولت یازدهم آگاهانه و عالمانه با این موضوع برخورد کند.
و سرانجام اینکه امید می رود در کوتاهترین زمان ممکن دولت یازدهم با استقرار کامل به اجرای برنامه های مورد نظر آقای دکتر روحانی، که در جریان انتخابات با طرح شعارهای جذّاب و زیبا توانست اعتماد مردم را به خود جلب کند، بپردازد و زمینه را هرچه سریعتر برای خلق حماسه اقتصادی و فرهنگی با اعتلای انقلاب اسلامی در جهان فراهم آورد."بعونه و نصرته"
منبع: بلاغ
دیدگاه شما