اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

11. شهريور 1392 - 17:02   |   کد مطلب: 1556
در تمام شهرهای کشور عمر خط‌کشی‌ها بین 9ماه تا یک سال است ، متاسفانه در سال‌های گذشته به دلیل عدم نظارت بر این مساله ایراداتی در خط‌کشی‌ها وجود داشت. نه تنها از لحاظ کم‌رنگ بودن خط‌ها بلکه از نظر عرض‌خط‌ها، محل‌ عبور و... نیز مشکلاتی وجود داشت.

 به گزارش صبح الوند، با رشد شهر‌نشینی و پیدایش اتومبیل و همه‌گیر شدن استفاده از آن، نیاز به ایجاد مقررات و قوانین برای استفاده بهینه از این تکنولوژی نوین امری ضروری به نظر می‌رسد و مسلما یکی از نخستین مواردی که نیاز به تغییر و قانونمندی جهت افزایش ایمنی مردم داشت، مسیر رفت و آمد وسایل نقلیه بود.

در این میان یکی از مهمترین مسائل مربوط به ایمنی خیابانها، علائم هشدار دهنده‌ای همچون خطکشی‌ها هستند که علاوه بر ایجاد زیبایی شهری موجب کاهش تخلفات شده و با توجه به رنگ و فرم آگاهی راننده را نسبت به مسیر مورد نظر افزایش می‌دهند.

قابل رویت بودن و درخشندگی خطوط معابر در طی شبانه روز یکی از مهمترین نکات در خط‌کشی معابر است. این خطوط همچنین نقش بسیار مهمی در افزایش ایمنی تردد وسایل نقلیه دارند و می‌توانند بدون منحرف کردن توجه راننده از مسیر هشدارهای لازم و پیام‌های ایمنی را به وی منتقل کنند.

در حالی که حرکت بین خطوط، یکی از مصادیق راهنمایی و رانندگی به شمار می‌روند و مجریان قانون راهنمایی رانندگی، همواره رعایت آن را به رانندگان توصیه می‌کنند. در اکثر خیابانهای شهر همدان خبری از خطوط راهنمایی و رانندگی نیست و این خطوط بر اثر عوامل مختلفی از بین رفته اند.

در ورودیها و خیابانهای اصلی و فرعی شهر همدان خطوط راهنمایی و رانندگی که نقش مهمی در ایمنی معابر، کاهش حجم ترافیک، رانندگی اصولی و رعایت حقوق رانندگان دیگر و... دارند که شاید یکی از دلایل رانندگی غیر‌اصولی در همدان نیز همین عامل باشد.

نبود علائم راهنمایی و رانندگی زیبنده شهر گردشگری نیست!

با توجه به ورود چشمگیر گردشگران تابستانی به همدان و همچنین حجم مسافرانی که با خودروهای شخصی قصد سفر می کنند و نبود مسیرهای هموار و چاله‌چوله‌های سطح خیابانها از یک سو و خیابانهای بدون خط‌کشی از سوی دیگر در ورودی‌های شهر از جمله مشکلات معابر همدان است که خودنمایی می‌کند و این وضعیت نه تنها در ورودی شهرها بلکه در مرکزی‌ترین نقاط شهر با گذشت زمان طولانی از اجرای پروژه شبکه جمع‌آوری فاضلاب، متاسفانه تا کنون بازسازی نشده است و این در حالی است که در بیشتر شهرهای گردشگری کیفیفت آسفالت معابر و همچنین علائم افقی و عمودی راهنمایی و رانندگی به خوبی به چشم می‌آید.

گردشگران می‌گویند:

یکی از گردشگران که برای اولین بار به همدان آمده است می‌گوید: اجرای قوانین راهنمایی و رانندگی در همدان، سفت و سخت‌تر از دیگران از شهرها است؛ به طوریکه ما در ابتدای ورود به این شهر به خاطر نبستن کمربند ایمنی سرنشین جریمه شدیم اما جای تعجب است که در شهری که آنقدر به اجرای قوانین اهمت می‌دهند، چرا خطوط راهنمایی و رانندگی وجود ندارد.

مردم می‌گویند:

شماری از شهروندان از وضعیت نامطلوب خط‌کشی و آسفالت خیابانهای شهر مخصوصا مناطق پرتردد ناراضی هستند و خواستار همکاری بیشتر مسئولان و دستگاه‌ها و نهادهای مسئول برای رفع این معضل شدند.

یکی دیگر از رانندگان خانم می‌گویند: در مسیر چهارراه آیت‌اله نجفی به سمت خروجی شهر هیچ نوع خط‌کشی وجود ندارد و باعث می‌شود رانندگان در یک مسیر مشخص حرکت نکنند، وجود این خط کشی‌ها در خیابانها به ویژه خیاباهای پرتردد بسیار ضروری به نظر می رسد.

آقای سرمدی از دیگر رانندگانی است که از خط کشی خیابانها ناراضی است و می‌گوید: مواد اولیه رنگ‌هایی که برای خط‌کشی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ از کیفیت خوبی برخوردار نیست چراکه پس از مدتی درخشندگی خود را از دست داده و رفته رفته از بین می روند.

دیگری می‌گوید: باید خط‌کشی‌ها قبل از اینکه به طور کامل از بین بروند ترمیم‌کنند تا حداقل نقشی از آنها در معابر شهر باقی بماند.

خط‌کشی‌ها محو شده‌اند

مدیر‌عامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری همدان در اینباره به خبرنگار ما گفت: خیابانهای همدان خط‌کشی دارند اما به دلیل وجود گرد و غبار و آلودگی هوا محو شده است.

مهرداد خورشیدوند ادامه داد: از آغاز امسال 270 کیلومتر خط‌کشی معابر در سطح شهر همدان انجام شده است که شامل؛ پل فرهنگیان تا چهارراه مزدقینه، بلوار انقلاب، بلوارکولاب، بلوارشهید حسین‌فهمیده، چهارراه پژوهش و .... می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: شهرهای تهران و شیراز به سیستمهای جدید شستشو خطکشی مجهز هستند که به دنبال رایزنی با آنها این سیستمها به همدان منتقل و مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: عوامل مختلفی در از بین رفتن خط کشی‌ها تاثیر گذار هستند که می‌توان به کیفیت مواد اولیه، آلودگی هوا، میزان تردد خودروها، ضخامت سطح خط‌کشی‌ها و... اشاره کرد افزود: همه خیابانهای همدان دارای خط کشی هستند و فقط به دلیل آلوده شدن محو شده‌اند.

خط‌کشی خیابانها نباید از بین بروند

برشمردن دلایل از بین رفتن خطکشی‌ها مشکلی را حل نمی‌کند چرا که خط‌کشی خیابانها به عنوان یکی از استانداردهای مصوب جهانی از ابتدایی‌ترین امکانات خیابان‌ها محسوب می‌شود که نباید به هر علتی از سطح معابر محو شوند و آنچه مهم است اینکه علائم راهنمایی و رانندگی باید وجود داشته باشد و در کنار سایر امکانات و قوانین به بهبود وضعیت رانندگی کمک کند و نکته دیگر اینکه هر یک از شهروندان در هر شهر دارای وظایف و حقوق شهروندی هستند و این یک رابطه دوطرفه است یعنی همانطور که اجرای قوانین راهنمایی و رانندگی از سوی رانندگان مورد توجه قرار می‌گیرد باید از سوی دستگاه‌ها و نهادهای مسئول نیز رعایت شود.

پاک‌سازی خطوط از آلودگی ها ضروری است

در پایان ذکر یک نکته بسیار ضروری است؛ خط‌کشی سطح معابر علاوه بر توجه وتمکین رانندگان به رعایت قوانین رانندگی موجب افزایش ضریب ایمنی عبور و مرور وسایل نقلیه و عابران پیاده خواهد شد و دیگر اینکه مشکلات و معضلات ناپایداری خطوط بر اثر شرایط اقلیمی، وجود آلاینده‌ها و استفاده از لاستیک‌های فرسوده موجب ناپایداری و از عوامل جرم ناپذیری رنگ خط‌کشی‌ها هستند و دستیابی به راه حل برطرف کردن جرم روی خطوط به منظور و حذف هزینه‌های اضافی برای بازسازی خطوط راهگشا خواهد بود.

طیبه عباسی صیفی

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان